handdator

Visa fullständig version : Bruten handled


eggroll
2011-12-23, 01:47
Jag har brutit armen (skrev fel i trådnamnet) lång historia kort blev jag misshandlad av några och en rolig sate tyckte nog det var kul att stampa av min arm.

Gips för första gången i mitt liv, hur fan sover man med det här? Fattade inte riktigt vad dom menade, ska jag bara lägga en kudde under armen? Håll den högt and be okay, sa dom.

:thumbup: ?

Oljeblixten
2011-12-23, 02:00
Jag har brutit armen (skrev fel i trådnamnet) lång historia kort blev jag misshandlad av några och en rolig sate tyckte nog det var kul att stampa av min arm.

Gips för första gången i mitt liv, hur fan sover man med det här? Fattade inte riktigt vad dom menade, ska jag bara lägga en kudde under armen? Håll den högt and be okay, sa dom.

:thumbup: ?

Har också haft gipsad arm, det är ett helvete. Efter ett par dagar kommer du ha vant dig och du slutar vara försiktig med gipset och då sover du bättre. :)

eggroll
2011-12-23, 02:03
Har också haft gipsad arm, det är ett helvete. Efter ett par dagar kommer du ha vant dig och du slutar vara försiktig med gipset och då sover du bättre. :)

Okej, men när jag ligger på rygg ska jag alltså bara ha en kudde under så armen ligger ovanför hjärtat förstod inte vad dom menade, dom snacka om svullnad och massa var fortfarande ganska groggy.

drakfelt
2011-12-23, 06:55
Tyckte inte det var sådär jätteilla att sova med gips faktiskt. Tog en tramadol eller nått dom dagarna det var kärvt sen kan man sova uppochner om man vill.

Annars är kuddar ett bra tips som du redan vet. Ha lite olika storlekar och så på kuddarna så du kan bygga stöd som du finner bekväma!


Postat via en mobil enhet

Tolkia
2011-12-23, 08:11
Okej, men när jag ligger på rygg ska jag alltså bara ha en kudde under så armen ligger ovanför hjärtat förstod inte vad dom menade, dom snacka om svullnad och massa var fortfarande ganska groggy.
Ja, det är bra om armen ligger lite högt. Om den får hänga kommer fingrarna att svullna, vilket inte är så trevligt. Detta eftersom muskelaktiviteten normalt hjälper till att pumpa tillbaka blod och lymfa från handen och upp, men när du håller armen stilla blir det ju inte så mycket till pumpande, och överskottsvätskan kommer att rinna nedåt, så att handen svullar. Det är bra om du under dagen kommer ihåg att lyfta armen över hjärthöjd (beror ju lite på var du har brutit den och hur stort gips du har) och röra på handen, så att den sväller mindre.

drakfelt
2011-12-23, 09:51
Som Tolkia säger, samt att jag vill trycka lite extra på att röra armen/axeln så mycket du bara kan.

Finns en anledning till att man inte har mitella längre - det är mycket skonsammare för axel/rygg vid gipsning att vara så aktiva som möjligt


Postat via en mobil enhet

Lovgren
2011-12-27, 23:29
Har själv en gipsad handled just nu och ska ha gips i 3 veckor till. Du behöver inte ha armen ovanför hjärtat men du ska alltid försöka ha handen en bit ovanför armbågen och se till att rör på ringrar och armen så mycket du kan :)