handdator

Visa fullständig version : Feeback på nytt schema


Tfun
2011-12-23, 00:56
Tjenare alla träningsfantaster, jag håller på att fila på ett nytt schema och skulle uppskatta lite tips och råd! Jag ska köra ett 3 splite schema x2 med korta och effektiva pass i veckan, detta kommer pågå i ca 1-1,5 månad sedan blir det tyngre med kroppen 1 gång i veckan, men den tråden tar vi i februari haha, kommer se ut såhär iallafall:

1. rygg/biceps
2. bröst/triceps/axlar
3. ben/mage
4.vila
5. rygg/biceps
6.bröst/triceps/axlar
7.ben/mage

passen kommer se ut som följande: och har alla typ samma reps och set

rygg/biceps:
latsdrag 3-4x12
rodd
"skidtag" i kabelmaskin med rak stång
biceps curls hantlar
curls med stång

bröst/axlar/triceps kommer se ut precis som rygg i antal, 3x övningar för pecs 2x för axlar 2x för triceps,

Ben/mage
utfall
utfallsgång
benpress
sidoböj i ställning
situps
"the wheel" :P

Jag tycker att jag har ett bra antal övningar och har lärt mig att inte överdriva i antalet övningar, det är lite skalat för att jag ska kunna återhämta mig fullt under 4 dagar. Jag kör kvalitet i övningarna framför kvantitet, kör tex 2x biceps med full kontakt och fokus istället för att dansa omkring med en massa övningar som bara drar på tiden :D och inte bidrar med nå mycket. jag har tyvärr vänner som aldrig blir nöjda med sit pass tills dem har gjort alla övningar som praktiskt taget finns, detta tycker jag är lite synd. Ni som har kört 3-split eller något liknande kan gärna ge tips och råd, jag är öppen för diskussion.

ps. Skynda långsamt

willtjam
2011-12-23, 01:07
Varför inga basövningar?

Tfun
2011-12-23, 19:26
Just för att jag är lite klen i ryggen, har haft några problem sedan 3 år tillbaks så är lite rädd för tryck på ryggen, men det är sjukt mycke bättre där back än i början. bänkpress, dips kan jag utesluta direkt, dels för trycket på bröstryggen och i dips är det något som stramar. Chins kan jag köra men orkar typ bara 7x3 max, och repsantalet passar inte in i detta schemat. marklyft iof men den ska klämmas in i ett senare tillfälle. knäböj kör jag sällan, föredrar utfall och utfallsgång.

ps. ryggpproblemet uppstod inte i träning utan vid en arbetsolycka.

Maverick
2011-12-23, 20:13
Just för att jag är lite klen i ryggen, har haft några problem sedan 3 år tillbaks så är lite rädd för tryck på ryggen, men det är sjukt mycke bättre där back än i början. bänkpress, dips kan jag utesluta direkt, dels för trycket på bröstryggen och i dips är det något som stramar. Chins kan jag köra men orkar typ bara 7x3 max, och repsantalet passar inte in i detta schemat. marklyft iof men den ska klämmas in i ett senare tillfälle. knäböj kör jag sällan, föredrar utfall och utfallsgång.

ps. ryggpproblemet uppstod inte i träning utan vid en arbetsolycka.

Chins passar alltid in, under förutsättning att man iaf orkar få upp sig någon gång *flex*