handdator

Visa fullständig version : Varför/när/hur bälte?


Wormzie
2011-12-22, 19:09
Som rubriken säger är jag intresserad av era åsikter om att använda bälte. Jag har nyligen börjat med SL-träning och undrar vilka för- och nackdelar det finns och vid vilka tillfällen det bör användas.

Det jag har hört är att det ska minska risken för diskskador och även bråck. Samtidigt säger vissa att det inger en "falsk" säkerhet endast som faktiskt ökar skaderisken.

JJOHANSSON
2011-12-22, 19:14
Jag använder det när jag kör tunga basövningar och när jag kör chins, För buktrycket.


Är tekniken rätt så borde knappast bältet göra att lyftet blir sämre eller öka skaderisken.

specialized 77
2011-12-22, 19:20
min svärfar gammal sm1 i tyngdlyftning....sa till mig bygg upp styrkan och träna utan... kör alltid utan bälte efter detta.. anser ska man lyfta raw då lyfter man utanbälte... o remmar.. ska vara ren styrka i lyften

jokem
2011-12-22, 19:23
min svärfar gammal sm1 i tyngdlyftning....sa till mig bygg upp styrkan och träna utan... kör alltid utan bälte efter detta.. anser ska man lyfta raw då lyfter man utanbälte... o remmar.. ska vara ren styrka i lyften

iofs är tyngdlyftning mest teknik, är inte många som missar sina försök pga styrkan.

Själv kör jag med bälte oftast när jag tränar tungt, körde utan i ca 6 månader och sedan när jag tog på mig det igen hade jag ökat rätt bra i böj/mark. Särskilt viktigt känns det under toppning eller mot slutet av träningsprogram. Helst kör jag utan, men det känns på något sätt bättre att använda bältet när man börjar närma sig max.

Jag kör med bältet så långt ner som möjligt, trycker alltså ner framsida och baksida tills det tar stopp mot höften. Detta till skillnad mot t.ex. Gunhamn som har bältet i stort sett runt bröstet!

Paperbasket
2011-12-22, 19:40
JJOHANSSON: Av ren nyfikenhet, du kör med bälte när du kör chins? Kan du utveckla detta? Jag förstår nämligen inte varför bälte skulle vara bra vid chins.

exor
2011-12-22, 19:53
Jag använder bara bälte vid marklyft, men kommer nog använda det vid tunga lyft i böj och bänk med när vikterna blir manligare.

oracas
2011-12-22, 20:09
iofs är tyngdlyftning mest teknik

Så låter det för alla som inte själv testat på!

En 60kg's kille drar ett marklyft på 3x kroppsvikt, sätter sig under det och gör en resning från djupt sitt för att sedan göra en satsning och skjuta vikten över huvudet.

Men nej, det är ju mest teknik....

Wormzie
2011-12-22, 20:57
Tack för er input boys! Bältet skapar alltså ett ytterligare buktryck? De flesta använder bältet när vikterna börjar närma sig max, är det för att man inte klarar det utan bälte eller för att minska skaderisken? Mer åsikter och tankar efterlyses!

Rahf
2011-12-22, 21:15
Så låter det för alla som inte själv testat på!

En 60kg's kille drar ett marklyft på 3x kroppsvikt, sätter sig under det och gör en resning från djupt sitt för att sedan göra en satsning och skjuta vikten över huvudet.

Men nej, det är ju mest teknik....

Ja, det krävs mycket styrka och explosivitet. Men i början är det ohemulens mycket teknik som skapar många kilon.

oracas
2011-12-22, 21:19
Ja, det krävs mycket styrka och explosivitet. Men i början är det ohemulens mycket teknik som skapar många kilon.

Klart det gör, tills styrkan sätter stopp.

Men ändå hör man att "det är ju bara teknik" trots att dom själva har problem att ens få vikten att lätta från golvet ;)

Pjotor
2011-12-22, 21:26
Tack för er input boys! Bältet skapar alltså ett ytterligare buktryck?
Nej. Det gör det lättare att behålla buktrycket eftersom det jämfört med magmusklerna är stumt och inte gärna töjer sig.

De flesta använder bältet när vikterna börjar närma sig max, är det för att man inte klarar det utan bälte eller för att minska skaderisken?
Jag gissar att majoriteten gör det i första hand för att minska skaderisken (jag räknar inte med de som använder bälte utan att riktigt veta varför). En sidoeffekt är att man med bälte kanske vågar ta i mer så att man klarar högre vikter.

Loke
2011-12-22, 21:31
Jag gissar att majoriteten gör det i första hand för att minska skaderisken (jag räknar inte med de som använder bälte utan att riktigt veta varför). En sidoeffekt är att man med bälte kanske vågar ta i mer så att man klarar högre vikter.

Håller verkligen inte med. Jag förstår inte hur skaderisken skulle minska av bältet. Det handlar enbart om att lyfta mer vikt. Och det i sin tur handlar verkligen inte om att "våga", det handlar om att bältet faktisk gör det lättare att lyfta.

Wormzie
2011-12-22, 23:06
Håller verkligen inte med. Jag förstår inte hur skaderisken skulle minska av bältet. Det handlar enbart om att lyfta mer vikt. Och det i sin tur handlar verkligen inte om att "våga", det handlar om att bältet faktisk gör det lättare att lyfta.

Ger bältet en effekt som kan liknas vid starkare bålmuskler? Är det någon som vet ifall det minskar skaderisken?

Fartman
2011-12-23, 01:05
För att minska skaderisken så ska man i första hand se till att bygga upp en stark och stabil muskulatur kring bålen. Det gör man genom att träna utan bälte. Har själv erfarenhet av att ha kört för mycket med bälte för tidigt i min karriär, just pga att jag trodde det var bra mot skador. Slutade med att jag började få små problem med ryggen men insåg snabbt att bältet skulle bort. Numera har jag aldrig problem med ryggen och känner inte på något sätt att jag begränsas i böjandet och markandet trots att jag alltid kör utan.
Men visst, jag utövar inte SL där bälte uppenbarligen har en plats (verkar ge fler kilon för dom flesta tex). För oss övriga tränande så klarar den stora majoriteten sig utmärkt utan.

Fartman
2011-12-23, 01:09
Ger bältet en effekt som kan liknas vid starkare bålmuskler? Är det någon som vet ifall det minskar skaderisken?

Det som kan minska skaderisken med bälte är att du lyckas få till ett kraftigare buktryck pga att du spänner ut magen mot bältet. Kraftigare buktryck stabiliserar bålen och du vill ha en stabil bål för att undvika skador.
Men som jag skrev i mitt ovanstående inlägg så ska inte man i första hand se till att få en stabil bål genom att träna upp bålmuskulaturen, det krävs även bålmuskulatur för att kunna nyttja bältet ordentligt.

spoon
2011-12-23, 01:13
Jag började träna utan bälte för att jag trodde att det var "rätt". Drog på mig nån miniskada i ryggen och efter det började jag använda bälte och problemen försvann. Tack vare mitt flitiga användande av bälte så har jag nu en svag mage som jag försöker stabilisera genom att träna utan bälte...

Ska man träna utan bälte så är det viktigt att man inte är för viktkåt och är noggrann med tekniken. Något som kan vara svårt i ett tungt marklyft.

Jag tycker det finns en plats för bältet i träningen. Men som en mellanmjölkssvenne tycker jag lagom är bäst.

ceejay
2011-12-23, 01:36
bälten sitter imo bara ivägen :<

Fartman
2011-12-23, 01:49
bälten sitter imo bara ivägen :<

Måste hålla med. Speciellt i mark tycker jag det kan vara riktigt obehagligt och man kan klämma magfläsket.

limenka
2011-12-23, 02:16
Tycker bältet ska användas sparsamt och inget man slänger på vid uppvärmningen utan enbart vid pers (pers med bälte dvs)

tntballe
2011-12-23, 02:22
Tycker bältet ska användas sparsamt och inget man slänger på vid uppvärmningen utan enbart vid pers (pers med bälte dvs)

Jag gör oftast tvärtom, bälte vid uppvärming och utan annars :)
Postat via en mobil enhet

Pernam
2011-12-23, 09:15
För mig är bältet en snuttefilt jag tar till när det börjar gå tungt på riktigt. Känns helt enkelt lite bättre att köra tex "tunga" böj efter jag spännt på mig bältet. Men om det är riktigt nödvändigt för att jag inte ska gå sönder i småbitar vet jag faktiskt inte.

daloatf
2011-12-23, 09:25
Jag brukar köra bälte varannan gång. Och självklart så tycker jag att det går bättre när jag kör med bältet. Men man tappar tekniken lite när man går från att köra bälte till utan.

Sparven från Minsk
2011-12-23, 09:53
Körde med bälte förut, nu utan. Endast remmar vid tunga mark.
Har man inte stabilitet till böj/mark utan bälte får man väl för tusan sänka vikten och göra om o göra rätt från början!

Rahf
2011-12-23, 10:13
Tycker bältet ska användas sparsamt och inget man slänger på vid uppvärmningen utan enbart vid pers (pers med bälte dvs)

Det här tycker jag är viktigt att påpeka. Bältet ska inte sitta på hela tiden, utan det är ett verktyg som plockas fram i speciella fall. Klassikern är ju karlarna som har det på sig under hela passet.

vicarious
2011-12-23, 10:29
Tycker bältet ska användas sparsamt och inget man slänger på vid uppvärmningen utan enbart vid pers (pers med bälte dvs)

Håller med.

Kör alltid utan förutom vid viktade chins då det behövs.

Juxta
2011-12-23, 10:45
Har aldrig kört bälte tidigare och tränat ett tag nu. Dragit på mig lite ryggont från marklyft(även kronlyft) vilket kan kännas av vid knäböjen. Marklyft gör jag inte längre tyvärr då jag har för korta baksidelår muskler. Men kan det vara en idé att använda bälte vid knäböjen för att undvika det ryggonda, som mest verkar komma pga problemen från marklyften tidigare?

Loke
2011-12-23, 12:29
Ger bältet en effekt som kan liknas vid starkare bålmuskler? Är det någon som vet ifall det minskar skaderisken?

Nja. Bälte har liknande effekt på bålen som remmar har på greppet när man markar. Remmar gör ofta att man lyfter mer, även om det inte direkt är greppet som är den svagaste länken. Så anser jag att det är även med bälte: Att man får ut mycket av bältet är INTE nödvändigtvis ett tecken på att man är svag i bålen, det är snarare ett tecken på att man har en teknik som kan dra nytta av det extra trycket i bålen.

Jag anser för övrigt att det är en myt att bältet skulle göra att bålstyrkan inte stärks, det är snarare tvärtom. Bältet gör ju just att man till högre grad kan använda bålen. Det som händer är snarare att man antingen avlastar erektorerna i ryggen eller att man kan böja mer större vinkel i höften, och därmed avlastar benen en smula. Jag tycker det verkar som att de som böjer mest upprätt ofta är de som får ut minst av bältet.

Det här tycker jag är viktigt att påpeka. Bältet ska inte sitta på hela tiden, utan det är ett verktyg som plockas fram i speciella fall. Klassikern är ju karlarna som har det på sig under hela passet.

Varför då? Är det inte rimligare att man tränar på just det man vill bli bra på? Jag kan förstå logiken i att variera sin träning, men vill man bli bra på att lyfta med bälte så lär man ju försöka lyfta med bälte så ofta som möjligt.

z_bumbi
2011-12-23, 13:09
Körde med bälte förut, nu utan. Endast remmar vid tunga mark.
Har man inte stabilitet till böj/mark utan bälte får man väl för tusan sänka vikten och göra om o göra rätt från början!

Har du inte grepp nog att köra mark utan remmar så bör du med den logiken göra vadå?

Det här tycker jag är viktigt att påpeka. Bältet ska inte sitta på hela tiden, utan det är ett verktyg som plockas fram i speciella fall. Klassikern är ju karlarna som har det på sig under hela passet.

Fast att bara ta på bälten när man ska maxa är ungefär lika illa som att köra bälte i allt, att lyfta med bälte är en teknik i sig och då tränar man på det långt innan man maxar. Självklart finns det inget motsatsförhållande mellan att träna med och utan bälte då det utan problem går att kombinera.

Fartman
2011-12-23, 13:14
Körde med bälte förut, nu utan. Endast remmar vid tunga mark.
Har man inte stabilitet till böj/mark utan bälte får man väl för tusan sänka vikten och göra om o göra rätt från början!

Fast så kan man ju säga om dina remmar också ;)

vicarious
2011-12-23, 13:18
Har aldrig kört bälte tidigare och tränat ett tag nu. Dragit på mig lite ryggont från marklyft(även kronlyft) vilket kan kännas av vid knäböjen. Marklyft gör jag inte längre tyvärr då jag har för korta baksidelår muskler. Men kan det vara en idé att använda bälte vid knäböjen för att undvika det ryggonda, som mest verkar komma pga problemen från marklyften tidigare?

Kanske är det tekniken du bör se över i marklyften?

Juxta
2011-12-23, 13:25
Kanske är det tekniken du bör se över i marklyften?

Jag hoppades på det först också, men jag har haft 4 personer som kollat på min teknik live, varav en tävlar i marklyft. Kiropraktorn jag gick till sa att mina baksidelårmuskler var väldigt korta och spända när jag låg på mage, vilket bekräftade en av de som kollade på min teknik live.

Wormzie
2011-12-23, 19:11
Jag hoppades på det först också, men jag har haft 4 personer som kollat på min teknik live, varav en tävlar i marklyft. Kiropraktorn jag gick till sa att mina baksidelårmuskler var väldigt korta och spända när jag låg på mage, vilket bekräftade en av de som kollade på min teknik live.

Är inte korta/spända muskler något man kan behandla relativt enkel genom stretching och kanske massage?

F.ö. tack så mycket för alla åsikter omkring bälte. Det är så att jag ska börja tävla lite smått i SL och funderar på om jag ska inkludera bältet i min träning mera.

the_matsson
2011-12-23, 19:31
Jag inbillar mig att jag bara löper större risk att skada mig om jag tar på mig bälte. Ingen källa på det.

Känns som att saker och ting i magen inte riktigt har samma möjlighet att göra det de borde göra.

Mjölkprotein
2011-12-23, 21:42
Jag tycker bältet ska vara av hela tiden.

Ända tills man tävlar, då vill ju dom flesta slänga på några extra kilon...

Jag har aldrig kört med bälte, och jag kommer säkerligen aldrig göra det heller.
Ska jag tävla, ska jag tävla 100% RAW.

Fritösen
2011-12-23, 22:39
Jag tycker bältet ska vara av hela tiden.

Ända tills man tävlar, då vill ju dom flesta slänga på några extra kilon...

Jag har aldrig kört med bälte, och jag kommer säkerligen aldrig göra det heller.
Ska jag tävla, ska jag tävla 100% RAW.

Ahfan.. Kan ju vara bra att lära sig använda bältet korrekt och kunna få ut maximalt ifrån det och inte bara slänga på sig det vid tävling och tro att man böjer 30 kg extra bara sådär. Det tar tid att lära sig använda bälte.

Mjölkprotein
2011-12-23, 23:19
Ahfan.. Kan ju vara bra att lära sig använda bältet korrekt och kunna få ut maximalt ifrån det och inte bara slänga på sig det vid tävling och tro att man böjer 30 kg extra bara sådär. Det tar tid att lära sig använda bälte.

Jojo, visst...

Men jag får uppfattningen av vissa att så fort dom maxar så slänger dom på sig bältet, vilket är lite dumt... Man ska ju kunna maxa utan bälte också, kanske inte lika mycket vikt då, men maxa... Tränar man inför tävling så bör man väl träna med bälte då men förtusan, ja...

limenka
2011-12-23, 23:25
Det här tycker jag är viktigt att påpeka. Bältet ska inte sitta på hela tiden, utan det är ett verktyg som plockas fram i speciella fall. Klassikern är ju karlarna som har det på sig under hela passet.

Precis. Speciella tillfällen kan vara inför tävling precis som med annan utrustning.

(om man nu tränar så)

Jonny_88
2011-12-25, 13:24
Jojo, visst...

Men jag får uppfattningen av vissa att så fort dom maxar så slänger dom på sig bältet, vilket är lite dumt... Man ska ju kunna maxa utan bälte också, kanske inte lika mycket vikt då, men maxa... Tränar man inför tävling så bör man väl träna med bälte då men förtusan, ja...
Maxade sista passet innan jul i mark utan bälte, känner inte något behov av bältet heller! Legat lite of på träningen, och inte tränat 100%igt. Men samma vikter gick upp som förut!:) Väger 77.15kg. Är kul att träna på teknik utan bälte med! Satan vilken pump i latsen man får av marklyft med, nu utan bälte om det gör någon skillnad! :P