handdator

Visa fullständig version : Ändra träningsschema, trött på skador


Isakk
2011-12-22, 18:08
Hej!
Började gymma för ungefär 4 månader sen och tycker väl det har gått hyfsat. Har kört lugnt och försökt vänja kroppen vid träning och därför legat på 3x12 på de flesta övningar dvs. inte kört speciellt tungt.

Nu till skadorna.

Körde först bänkpress maskin och märkte inte av något speciellt. Sen efter ca 3-4 veckor skulle jag börja med bänkpress. Körde inte tungt och klarade seten hyfsat lätt med bra teknik(Gymmar med en mer erfaren kille som hjälpte mig med tekniken och hållningen).
Dagen efter kände jag av smärta i axeln. Gick till sjukgymnast då det inte gick över på 2 veckor och fick veta att det var rotatorcuffen som hade tagit stryk.

Har haft problem i rotatorcuffen förut när jag kastat t.ex. tennisbollar eller snöbollar och haft ont i flera veckor efter. Men då det gick över av sig själv tänkte jag aldrig att jag kanske måste träna upp den.
Såklart straffades det sig nu när man började gymma.. Men kör övningar nu som stärker och räknar med att den ska vara bra inom kort så jag kan börja med bröst och axelträning igen.

Den andra skadan fick jag faktiskt förra veckan då jag först körde triceps extension med rep och sen frenchpress. Har nu ont i armbågen och har ingen aning vad det kan vara. Om smärtan fortsätter blir det väl sjukgymnast igen. Tror dock att det är tillfälligt för känns inte alls lika mycket som dagen efter passet.

Tänkte nu byta schema och bygga overall strength och hoppas på det sätter få en kropp mer motagbar för träning och slippa skador. Istället för övningar som t.ex. frenchpress eller bicepscurl tänker jag köra benböj eller bänkpress.
Har kollat runt och tycker att schemat 5x5 Stronglifts här på forumet verkar vara perfekt för mitt ändamål. Kommer dock fortsätta med rotatorcuff övningarna.

Vart långt men hoppas ni orkar läsa och lämna en kommentar om vad ni tycker :)
Mvh Isak

Rakanichy
2011-12-22, 20:34
Absolut vettigt att bygga grundstyrka och muskelkontroll innan man går in på hypertrofi.

SL 5x5 blir kanonbra!

herzie
2011-12-22, 20:54
Chins/pullups samt diverse baksida-axel övningar tog bort det onda i min framsida axel.

Isakk
2011-12-23, 10:46
Chins/pullups samt diverse baksida-axel övningar tog bort det onda i min framsida axel.

Tack för tipset! Testar det idag :)