handdator

Visa fullständig version : Smala latsdrag/rodd vs breda


Stoltz
2011-12-22, 13:31
Jag har alltid utgått från att bredare grepp = hjälper dig att bygga vidd, medan smalare grepp hjälper dig att bygga djup (förenklat, ofc), utan några ordentliga belägg för det så nu är jag lite nyfiken - Tänker jag rätt eller tänker jag fel?

henrikl
2011-12-22, 13:43
Roddar = tjocklek och latsdrag/chins = vidd.

Stoltz
2011-12-22, 13:59
Tack för svaret men det var inte riktigt vad jag undrade :)
Min fråga gäller greppets bredds inverkan. Jag kanske uttryckte mig oklart.

Graafen
2011-12-22, 14:09
Kolla från 5.35, där snackar han lite om det. Tror det är vad du vill ha svar på, iaf en del av frågan haha :)

http://www.youtube.com/watch?v=VpEvClanFAI

Sheogorath
2011-12-22, 16:54
Jag har alltid utgått från att bredare grepp = hjälper dig att bygga vidd, medan smalare grepp hjälper dig att bygga djup (förenklat, ofc), utan några ordentliga belägg för det så nu är jag lite nyfiken - Tänker jag rätt eller tänker jag fel?

Det finns inte mycket till stöd för det där. I rodd är det nästan tvärt om. Med bred fattning kommer baksida axlar att aktiveras mer på bekostnad av latsen men eftersom man ofta är relativt jämnstark i breda drag jämfört med smala, trots samma ROM och att baksida axlar är små klena saker borde traps och/eller rhomber ("djupet") aktiveras MER när man kör brett. I chins/latsdrag finns det ingenting som säger att den ena skulle vara mer "bredd" än den andra. Möjligen kan man tänka sig mer teres major i breda drag men det måste vara små skillnader och skulle någon motbevisa mig hade jag inte blivit förvånad.

Stoltz
2011-12-23, 10:35
Så pass alltså. Se där - Tack!:)