handdator

Visa fullständig version : Smala marklyft vs Sumo marklyft


Alkro
2011-12-22, 13:13
Har haft en del besvär med att få till min teknik i marklyft. Hur jag än gör så kan jag inte ha ryggen svankad om jag håller höften låg. Jag kan få till hyffsat rak rygg om jag har höften högt men då blir det i princip raka marklyft. Har ganska långa ben och kort överkropp och jag antar att detta är orsaken.

Idag prövade jag sumo marklyft. Tyckte det kändes väldigt bra då jag kunde svanka ryggen genom hela lyften och jag var i princip lika stark trots att det var första gången jag körde sumo.

Hur påverkar det ens styrkeutveckling om man kör sumo istället för vanliga mark? Jag tyckte personligen att det tog mer i gluteus och insida lår än vanliga mark. Vad föredrar ni att köra?

Fordon
2011-12-22, 13:40
Du ska inte ha ryggen svankad, du skall ha en rak (naturlig kurvatur) rygg när du lyfter.

Alkro
2011-12-22, 13:42
Du ska inte ha ryggen svankad, du skall ha en rak (naturlig kurvatur) rygg när du lyfter.

Jag svankar inte överdrivet men ländryggen har ju en naturlig svank när ryggen är rak och det var det jag syftade på.

Wormzie
2011-12-22, 13:42
Jag känner igen mig på den kroppsbeskrivningen och jag har också nyligen börjat med marklyft. För mig funkar det bättre med smala, men då ska jag tillägga att gluteus och adduktorerna (insida lår) inte är mina starkaste muskelgrupper. Har du tillfälle så kan du ju använda båda stilarna! Den ena utesluter inte den andra.

Mitosis
2011-12-22, 13:45
Ifall man undrar vilken typ av marklyft man ska köra så tycker jag denna artikeln är rätt bra:
http://www.uspla.org/sites/default/files/downloads/forms/Improving_the_Deadlift__Understanding.4.pdf

Detta spelar ju ingen roll ifall man inte är ute efter att dra så mycket man bara kan, men ändå så intressant enligt mig.

bear.flowertwig
2011-12-22, 13:54
Ifall man undrar vilken typ av marklyft man ska köra så tycker jag denna artikeln är rätt bra:
http://www.uspla.org/sites/default/files/downloads/forms/Improving_the_Deadlift__Understanding.4.pdf

Detta spelar ju ingen roll ifall man inte är ute efter att dra så mycket man bara kan, men ändå så intressant enligt mig.

Tack för artikeln.

Alkro
2011-12-22, 13:59
Ifall man undrar vilken typ av marklyft man ska köra så tycker jag denna artikeln är rätt bra:
http://www.uspla.org/sites/default/files/downloads/forms/Improving_the_Deadlift__Understanding.4.pdf

Detta spelar ju ingen roll ifall man inte är ute efter att dra så mycket man bara kan, men ändå så intressant enligt mig.

Mycket intressant artikel! Dock tycker jag att han kunde nämnt att den totala längden även spelar roll då avståndet från stången till golvet inte anpassas till sin längd. Om man är typ 1,50 är ju i princip stången vid knäna medan om man är 2m når den ju knappt upp till halva smalbenet.

Sen är ju bilden för torso length och leg length felaktig om man jämför med tabellen. Om torso=överkropp+huvud så borde ju torso+legs vara 100%. Dock skriver författaren att torson är normalt 32% och legs 49%. Antar att han har räknat på torso length utan huvudet.

Sheogorath
2011-12-22, 16:56
Jag tycker om när människor tänker och kan ge svar på tal. Just nu gillar jag Alkro extra mycket.

Mitosis
2011-12-22, 17:14
Mycket intressant artikel! Dock tycker jag att han kunde nämnt att den totala längden även spelar roll då avståndet från stången till golvet inte anpassas till sin längd. Om man är typ 1,50 är ju i princip stången vid knäna medan om man är 2m når den ju knappt upp till halva smalbenet.

Sen är ju bilden för torso length och leg length felaktig om man jämför med tabellen. Om torso=överkropp+huvud så borde ju torso+legs vara 100%. Dock skriver författaren att torson är normalt 32% och legs 49%. Antar att han har räknat på torso length utan huvudet.

Du svarade på frågan själv, men "torso" är ju överkroppen utan huvudet?
Är ju lite onödigt att räkna med huvudet när armarna fäster vid axlarna?

Alkro
2011-12-22, 18:37
Du svarade på frågan själv, men "torso" är ju överkroppen utan huvudet?
Är ju lite onödigt att räkna med huvudet när armarna fäster vid axlarna?

Ja torso är utan huvud men på bilden är huvudet inkluderat i torso :)