handdator

Visa fullständig version : Bennöj, bra för mig?


Qaesthetic
2011-12-22, 12:30
Hej, jag är 16 år och igår körde jag benböj med 50 kg 12-15 reps. ÄR benböj bra för mig eller kan det få mig att sluta växa? Är 166cm och vill bli längre.

Fugly
2011-12-22, 12:31
Det är bra att köra det, får inte dig att stanna i växten.

madballz
2011-12-22, 12:33
Om jag var du skulle jag inte träna ben så jättehårt, bara underhålla dem med lite övningar :)

mattilainen
2011-12-22, 12:44
du slutar inte växa.

mattilainen
2011-12-22, 12:45
Om jag var du skulle jag inte träna ben så jättehårt, bara underhålla dem med lite övningar :)

varför?

Vunnis
2011-12-22, 12:47
varför?

För med knäböj tränar man rumpa och alla vet att det är bögigt.

fredrik1
2011-12-22, 12:48
du slutar inte växa.

Nej men man kan sluta växa tidigare PGA de hormonella förändringarna som sker i kroppen. Kroppens testosteronhalter höjs när du styrketränar = mer östrogen = du slutar växa tidigare. Ditt påstående är felaktigt.


Jag tror dock det är marginellt.

ceejay
2011-12-22, 12:51
uj, jag skulle alltså blivit längre än vad jag är idag om jag aldrig knäböjt när jag var 15? (200cm)
bitch plx

fredrik1
2011-12-22, 13:26
uj, jag skulle alltså blivit längre än vad jag är idag om jag aldrig knäböjt när jag var 15? (200cm)
bitch plx

Kanske. Jag har ingen koll på styrketräningens effekt på tillväxthormonutsöndringen, det jag sa var att han skulle sluta växa tidigare vilket jag står fast vid.
Du kanske slutade växa innan du började styrketräna. Då hade du inte blivit kortare.

Crocker
2011-12-22, 13:31
Kanske. Jag har ingen koll på styrketräningens effekt på tillväxthormonutsöndringen, det jag sa var att han skulle sluta växa tidigare vilket jag står fast vid.
Du kanske slutade växa innan du började styrketräna. Då hade du inte blivit kortare.
Vad du tror och hur det är, det är 2 skilda saker. Lär dig det, snälla..

fredrik1
2011-12-22, 13:40
Vad du tror och hur det är, det är 2 skilda saker. Lär dig det, snälla..

Vad syftar du på?

killenigrillen
2011-12-22, 13:40
Kanske. Jag har ingen koll på styrketräningens effekt på tillväxthormonutsöndringen, det jag sa var att han skulle sluta växa tidigare vilket jag står fast vid.
Du kanske slutade växa innan du började styrketräna. Då hade du inte blivit kortare.

Du säger först att du inte vet nåt om styrketräningens effekt på tillväxthormonsutsöndringen, sedan säger du att du håller fast vid att han kommer sluta växa tidigare.

Ska du häva ur dig en massa gojja så kan du gå till nåt annat forum istället.

Fordon
2011-12-22, 13:43
Hej, jag är 16 år och igår körde jag benböj med 50 kg 12-15 reps. ÄR benböj bra för mig eller kan det få mig att sluta växa? Är 166cm och vill bli längre.

Du bör inte oroa dig över om du ska sluta växa. Böj är bra för dig om du utför övningen på ett säkert sätt. Utförs det på ett sätt med med hög skaderisk bör du definitivt inte köra det.

fredrik1
2011-12-22, 13:52
Du säger först att du inte vet nåt om styrketräningens effekt på tillväxthormonsutsöndringen, sedan säger du att du håller fast vid att han kommer sluta växa tidigare.

Ska du häva ur dig en massa gojja så kan du gå till nåt annat forum istället.

Du bör inte oroa dig över om du ska sluta växa. Böj är bra för dig om du utför övningen på ett säkert sätt. Utförs det på ett sätt med med hög skaderisk bör du definitivt inte köra det.

Det är inte för att tillväxthormon slutar utsöndras som tillväxtzonerna stängs. Det är PGA utsöndringen av östrogen som sker när ett barn kommer in i puberteten. (Därför slutar tjejer växa tidigare än killar, mer östrogen) När man styrketränar ökar testosteronproduktionen, och en större del testosteron aromatiseras till östrogen därav tidigare stängda tillväxtzoner.

Läs vad jag skriver innan du skämmer ut dig.

Börje H
2011-12-22, 13:54
Hej, jag är 16 år och igår körde jag benböj med 50 kg 12-15 reps. ÄR benböj bra för mig eller kan det få mig att sluta växa? Är 166cm och vill bli längre.

Knäböj är, med ett bra utförande, en kanonbra basövning att ha med i ett väl fungerande program. Beträffande farhågor om styrketräningens potentiellt skadliga effekter finns gott om fog för att trubba av den rädslan:

Ackumulerade forskningsdata visar dock med all tydlighet att lämpliga styrketräningsprogram inte har några negativa effekter på vare sig
längdtillväxt eller tillväxtzoner (Faigenbaum 2000; Stricker & Van Heest 2002; Ramsay et al. 1990; Weltman et al. 1986; Bailey &Martin 1994; Wilmore & Costill 1999), vilket starkt lyfts fram i såväl American Academy of
Pediatrics (de amerikanska barnläkarnas organisation), British Association of Exercise and Sport Sciences (de brittiska idrottsforskarnas organisation) och Canadian Society for Exercise Physiologys (de kanadensiska idrottsfysiologernas organisation) programförklaringar gällande styrketräning för barn och ungdomar. Rians et al. (1987) genomförde en studie som
var specifikt fokuserad på att undersöka eventuella faror med styrketräning hos barn. Med olika metoder har man bl a undersökt eventuella skador på skelett och muskler samt möjlig påverkan på tillväxt, rörlighet och motorisk
funktion. Resultaten visade att styrketräning inte hade några negativa effekter på någon av de undersökta parametrarna och att skaderisken i samband med styrketräning är obefintlig.

Läs gärna:
http://www.rf.se/ImageVault/Images/id_1228/ImageVaultHandler.aspx

fredrik1
2011-12-22, 14:04
Knäböj är, med ett bra utförande, en kanonbra basövning att ha med i ett väl fungerande program. Beträffande farhågor om styrketräningens potentiellt skadliga effekter finns gott om fog för att trubba av den rädslan:

Ackumulerade forskningsdata visar dock med all tydlighet att lämpliga styrketräningsprogram inte har några negativa effekter på vare sig
längdtillväxt eller tillväxtzoner (Faigenbaum 2000; Stricker & Van Heest 2002; Ramsay et al. 1990; Weltman et al. 1986; Bailey &Martin 1994; Wilmore & Costill 1999), vilket starkt lyfts fram i såväl American Academy of
Pediatrics (de amerikanska barnläkarnas organisation), British Association of Exercise and Sport Sciences (de brittiska idrottsforskarnas organisation) och Canadian Society for Exercise Physiologys (de kanadensiska idrottsfysiologernas organisation) programförklaringar gällande styrketräning för barn och ungdomar. Rians et al. (1987) genomförde en studie som
var specifikt fokuserad på att undersöka eventuella faror med styrketräning hos barn. Med olika metoder har man bl a undersökt eventuella skador på skelett och muskler samt möjlig påverkan på tillväxt, rörlighet och motorisk
funktion. Resultaten visade att styrketräning inte hade några negativa effekter på någon av de undersökta parametrarna och att skaderisken
i samband med styrketräning är obefintlig.

Läs gärna:
http://www.rf.se/ImageVault/Images/id_1228/ImageVaultHandler.aspx


Okej intressant.
Har de tittat på hormonförändringarna som som jag beskrivit ovan i de studierna? Eller har de inte tittat på indirekta bieffekter?

Isåfall, vad hände med hormonivåer osv osv i deras kroppar, har de testat barn som inte kommit in i puberteten än eller barn som kommit in i puberteten?

grondahl
2011-12-22, 14:12
Finns det några studier på att hormonförändringarna faktiskt gör att ungdomar stannar i växten?

Annars är det ju en vanlig erfarenhet att ex många killar börjar växa som ogräs när puberteten slår till.

EeJay
2011-12-22, 14:12
Kanske. Jag har ingen koll på styrketräningens effekt på tillväxthormonutsöndringen, det jag sa var att han skulle sluta växa tidigare vilket jag står fast vid.
Du kanske slutade växa innan du började styrketräna. Då hade du inte blivit kortare.

Fast myten om att hård träning (och framför allt styrketräning) skulle få en att sluta växa som ung handlar ju mer om att det förr i tiden fanns en rädsla för mikrofrakturer i epifysplattan som skulle få denna att sluta sig tidigare än "normalt".

Det är ju dock på många ställen motbevisat och nu får svensk idrott grotta sig i att man ligger 20 år bakom stora delar av världen inom individuell idrottsprestering.

Skeptiker har länge försökt påvisa att "nej men det kanske är hormonella förändringar" för att slippa acceptera att styrketräning är bra för barn, detta är dock också på många ställen motbevisat.

Börje H
2011-12-22, 14:13
Okej intressant.
Har de tittat på hormonförändringarna som som jag beskrivit ovan i de studierna? Eller har de inte tittat på indirekta bieffekter?

Du får väl läsa studierna själv om det verkar intressant :)

fredrik1
2011-12-22, 14:19
Fast myten om att hård träning (och framför allt styrketräning) skulle få en att sluta växa som ung handlar ju mer om att det förr i tiden fanns en rädsla för mikrofrakturer i epifysplattan som skulle få denna att sluta sig tidigare än "normalt".

Det är ju dock på många ställen motbevisat och nu får svensk idrott grotta sig i att man ligger 20 år bakom stora delar av världen inom individuell idrottsprestering.

Skeptiker har länge försökt påvisa att "nej men det kanske är hormonella förändringar" för att slippa acceptera att styrketräning är bra för barn, detta är dock också på många ställen motbevisat.

Du får gärna länka till någon sådan studie :)


Fetmarkerade stycket håller jag med om, det är bra att styrketräna som ung. Om man vill prestera inom någon styrkesport bör man göra det, det var dock inte vad träden handlade om.

EeJay
2011-12-22, 16:06
Du får gärna länka till någon sådan studie :)


Fetmarkerade stycket håller jag med om, det är bra att styrketräna som ung. Om man vill prestera inom någon styrkesport bör man göra det, det var dock inte vad träden handlade om.

Jag har inga i någon favoritlista eller sådant över sådanna studier. Jag vill minnas att RF håller på att lägga om sina strategier nuförtiden så du får antingen söka själv eller avfärda det, så som du vill :)
Michail Tonkonogi är en som jobbar mycket med just det inom RF. Har varit på några seminarier med honom och han presenterar det på ett bra sätt. Har dock inte knyckt någon referenslista av honom, vilket han dock har. Du kanske kan maila honom?
Du kan även skumma igenom detta och börja söka inom referenslistan. http://www.rf.se/ImageVault/Images/id_1228/ImageVaultHandler.aspx

Nej inte inom någon styrkesport. Utan inom Fotboll, Ishockey, Sprint, Handboll, Innebandy, Konståkning, Basket... Ja egentligen alla sporter som involverar kroppen (fast det kanske är din definition utav styrkesport?)

Mjölkprotein
2011-12-22, 16:15
Knäböj är en av dom bästa övningarna som finns.
Kör för guds skull knäböj, med rätt teknik.

OCH GÅ INTE ÖVER TILL DISCOBYGGARNA OCH KÖR "BÖJ" I HACKLIFT ELLER SMITH. Då blir jag ledsen på dig :'(

fredrik1
2011-12-22, 17:02
Jag har inga i någon favoritlista eller sådant över sådanna studier. Jag vill minnas att RF håller på att lägga om sina strategier nuförtiden så du får antingen söka själv eller avfärda det, så som du vill :)
Michail Tonkonogi är en som jobbar mycket med just det inom RF. Har varit på några seminarier med honom och han presenterar det på ett bra sätt. Har dock inte knyckt någon referenslista av honom, vilket han dock har. Du kanske kan maila honom?
Du kan även skumma igenom detta och börja söka inom referenslistan. http://www.rf.se/ImageVault/Images/id_1228/ImageVaultHandler.aspx

Nej inte inom någon styrkesport. Utan inom Fotboll, Ishockey, Sprint, Handboll, Innebandy, Konståkning, Basket... Ja egentligen alla sporter som involverar kroppen (fast det kanske är din definition utav styrkesport?)

Kanske formulerade med, men jag menade dessa sporter också, sporter där styrka behövs :)

Crocker
2011-12-22, 18:38
Nej men man kan sluta växa tidigare PGA de hormonella förändringarna som sker i kroppen. Kroppens testosteronhalter höjs när du styrketränar = mer östrogen = du slutar växa tidigare. Ditt påstående är felaktigt.


Jag tror dock det är marginellt.
Vet inte om jag är ute på rätt spår hos dig, men vet du när epifyserna sluts?

fredrik1
2011-12-22, 22:28
Vet inte om jag är ute på rätt spår hos dig, men vet du när epifyserna sluts?

Jag vet att epifyserna stängs tidigare av högre halter östrogen. Jag vet också att styrketräning leder till mer östrogen.

killenigrillen
2011-12-22, 23:46
Jag vet att epifyserna stängs tidigare av högre halter östrogen. Jag vet också att styrketräning leder till mer östrogen.

Det må så vara men att styrketräning (nu snackar vi alltså svensson-styrketräning antar jag? Inte fullblown döttsvikter?) skulle leda till att folk börjar stanna i växten åt höger och vänster är ett ganska starkt antagande.

fredrik1
2011-12-23, 03:04
Det må så vara men att styrketräning (nu snackar vi alltså svensson-styrketräning antar jag? Inte fullblown döttsvikter?) skulle leda till att folk börjar stanna i växten åt höger och vänster är ett ganska starkt antagande.

http://www.mayoclinic.com/health/strength-training/HQ01010

De de säger är princip lätta kontrollerade vikter för barn, högreps. Inget som lär påverka hormonbalansen nämnvärt, vilket jag skulle rekommendera till barn också.

En av USAs högst ansedda kliniker.

mn8eii
2011-12-23, 03:10
Ingen styrketräning påverkar könshormonsnivåer i den utsträckning att det skulle ha någon slags effekt på slutningen av tillväxtzoner.

fredrik1
2011-12-23, 03:43
Ingen styrketräning påverkar könshormonsnivåer i den utsträckning att det skulle ha någon slags effekt på slutningen av tillväxtzoner.

Det faktum att jag påstod det redan i mitt första inlägg i denna tråd blev ignorerat :)

killenigrillen
2011-12-23, 10:16
Det faktum att jag påstod det redan i mitt första inlägg i denna tråd blev ignorerat :)

Både av oss och dig i så fall :P

Vi verkar överens helt enkelt.

mn8eii
2011-12-23, 11:37
Det faktum att jag påstod det redan i mitt första inlägg i denna tråd blev ignorerat :)

Vad argumenterar du för då?

Arne Persson
2011-12-23, 12:42
Okej intressant.
Har de tittat på hormonförändringarna som som jag beskrivit ovan i de studierna? Eller har de inte tittat på indirekta bieffekter?

Isåfall, vad hände med hormonivåer osv osv i deras kroppar, har de testat barn som inte kommit in i puberteten än eller barn som kommit in i puberteten?

Ha ha ha! Ge dig nu med dina jävla "hormonförändringar"...:laugh::laugh::laugh:
Man skrattar ju nästan ihjäl sig.
Vågar du själv träna överhuvudtaget?

fredrik1
2011-12-23, 12:48
Ha ha ha! Ge dig nu med dina jävla "hormonförändringar"...:laugh::laugh::laugh:
Man skrattar ju nästan ihjäl sig.
Vågar du själv träna överhuvudtaget?

Lol dryg.

Påstår du att styrketräning inte påverkar hormonnivåerna i kroppen?

Självklart vågar jag träna själv, jag tränar hårt också. Har för mig att du jämt skryter om att du har styrketränat sen du var 14-15, vi kan ju jämföra våra resultat?

Crocker
2011-12-23, 12:59
Det faktum att jag påstod det redan i mitt första inlägg i denna tråd blev ignorerat :)
Rätt så vettig artikel men..

1. Den lämpar sig för barn vad jag läser, de skriver inga åldrar men.. En 16 åring verkar inte platsa där riktigt.

2. Du har absolut inga belägg alls för att epifyserna skulle slutas tidigare.

3. Du är en kvacksalvare.

mn8eii
2011-12-23, 13:01
Påstår du att styrketräning inte påverkar hormonnivåerna i kroppen?


Ja styrketräning påverkar i viss mån insöndringen av könshormon. Dess påverkan är dock en piss i Atlanten om man sätter in det i samma sammanhang som de nivåer som krävs för att ha någon slags effekt på förkalkningen av tillväxtzonerna i slutskedet av puberteten.

Påstår du att styrketräning skulle kunna påverka tillväxtzonerna genom hormonella effekter?

Är ditt svar ja så råder jag dig att sätta dig ned och gå igenom lite material i endokrinologi, för du har fel. Är ditt svar nej så undrar jag fortfarande vad tusan det är du argumenterar för och vad du vill uträtta i den här tråden.

fredrik1
2011-12-23, 13:25
Nej men man kan sluta växa tidigare PGA de hormonella förändringarna som sker i kroppen. Kroppens testosteronhalter höjs när du styrketränar = mer östrogen = du slutar växa tidigare. Ditt påstående är felaktigt.


Jag tror dock det är marginellt.

Ja styrketräning påverkar i viss mån insöndringen av könshormon. Dess påverkan är dock en piss i Atlanten om man sätter in det i samma sammanhang som de nivåer som krävs för att ha någon slags effekt på förkalkningen av tillväxtzonerna i slutskedet av puberteten.

Påstår du att styrketräning skulle kunna påverka tillväxtzonerna genom hormonella effekter?

Är ditt svar ja så råder jag dig att sätta dig ned och gå igenom lite material i endokrinologi, för du har fel. Är ditt svar nej så undrar jag fortfarande vad tusan det är du argumenterar för och vad du vill uträtta i den här tråden.

...

mn8eii
2011-12-23, 13:40
Nej men man kan sluta växa tidigare PGA de hormonella förändringarna som sker i kroppen. Kroppens testosteronhalter höjs när du styrketränar = mer östrogen = du slutar växa tidigare.


.., det jag sa var att han skulle sluta växa tidigare vilket jag står fast vid...


...När man styrketränar ökar testosteronproduktionen, och en större del testosteron aromatiseras till östrogen därav tidigare stängda tillväxtzoner...

Jag vet att epifyserna stängs tidigare av högre halter östrogen. Jag vet också att styrketräning leder till mer östrogen.

När du skriver som du gör så är det svårt att förstå vad du tror och vad du inte tror på. Men du menar alltså att du förstår att styrketräning omöjligt kan ha någon slags hormonell effekt på slutningen av tillväxtzonerna trots ovanstående påståenden. Bra då håller vi ju med varandra.

mn8eii
2011-12-23, 13:53
Läs dina inlägg i tråden en gång till och försök inse hur svårt det är för oss att förstå vad du menar och varför vi tolkar det som att du på allvar tror att styrketräning via hormonell påverkan kan få barn att sluta växa tidigare.

Låt oss säga att jag i en tråd där vi diskuterar svenskt kranvattens kvalité hävdar att man i varmvattnet kan se spår av koppar och sen fortsätter med att beskriva hur man kan bli sjuk av kopparförgiftning. Jag avslutar inlägget med att jag dock tror att den mängd koppar vi får i oss genom kranvattnet troligen är marginell. Sen postar jag ett flertal inlägg där jag verkar hävda att man kan dö av kopparförgiftning om man dricker svenskt kranvatten. När jag blir ifrågasatt så refererar jag tillbaka till mitt ursprungliga inlägg där jag hävdar att påverkan faktiskt är marginell men mina motdebattörer har ignorerat detta. Makes sense?

Jorgen
2011-12-23, 21:54
Vänligen håll en vettig nivå i tråden.

Jorgen
2011-12-23, 21:56
Nej men man kan sluta växa tidigare PGA de hormonella förändringarna som sker i kroppen. Kroppens testosteronhalter höjs när du styrketränar = mer östrogen = du slutar växa tidigare. Ditt påstående är felaktigt.


Jag tror dock det är marginellt.

Jag tror nog att du behöver komma med något som bevisar ditt påstående.

Knäböj är en av dom bästa övningarna som finns.
Kör för guds skull knäböj, med rätt teknik.

OCH GÅ INTE ÖVER TILL DISCOBYGGARNA OCH KÖR "BÖJ" I HACKLIFT ELLER SMITH. Då blir jag ledsen på dig :'(
Jag körde böj i smithen sist och kör hacklift med jämna mellanrum (väldigt skön övning), betyder det att jag är en discobyggare? *whatever*

King Grub
2011-12-23, 21:59
Nej men man kan sluta växa tidigare PGA de hormonella förändringarna som sker i kroppen. Kroppens testosteronhalter höjs när du styrketränar = mer östrogen = du slutar växa tidigare. Ditt påstående är felaktigt.


Jag tror dock det är marginellt.

Nonsens.

Mjölkprotein
2011-12-23, 23:38
Jag körde böj i smithen sist och kör hacklift med jämna mellanrum (väldigt skön övning), betyder det att jag är en discobyggare? *whatever*

Hehe, Jörgen...
Mannen man hatar i alla stunder ;)

Nej förstås inte, hoppas jag.

Jag menar bara att det finns ypperligt många ungdomar som aldrig ens hört maken om riktig knäböj och bara kör i hackliften...

För du kör väl ändå vanlig knäböj?

Jorgen
2011-12-24, 08:04
Hehe, Jörgen...
Mannen man hatar i alla stunder ;)

Nej förstås inte, hoppas jag.

Jag menar bara att det finns ypperligt många ungdomar som aldrig ens hört maken om riktig knäböj och bara kör i hackliften...

För du kör väl ändå vanlig knäböj?

Det är ok att hata mig, du lär inte vara ensam. :)

Ja? Och vad gör det? Man måste inte köra knäböj. Det är ok att köra i maskiner, man är inte disco för det.
Slappna av lite. :)

Det gör jag absolut, och jag böjer dessutom riktigt, riktigt snyggt. Ibland tom tungt. Men det betyder inte att böj är någon helig graal som bygger enorm massa, styrka och botar sjukdomar så som man kan få för sig när man läser några personers poster.

Arne Persson
2011-12-24, 09:18
Lol dryg.

Påstår du att styrketräning inte påverkar hormonnivåerna i kroppen?

Självklart vågar jag träna själv, jag tränar hårt också. Har för mig att du jämt skryter om att du har styrketränat sen du var 14-15, vi kan ju jämföra våra resultat?

Du är ju totalfixerad vid dina " hormonteorier"... du tror händelsevis inte att alla dessa "skador" mm mm skulle börjat uppträtt för länge sedan om din påtalade "hormonpåverkan" haft någon praktisk betydelse. Allt påverkar ju hormonnivåerna, tex när du onanerar...:)
Sedan jag var 12 år min vän... 12 år... Annars var du ganska nära.;):D

Mjölkprotein
2011-12-24, 20:35
Det är ok att hata mig, du lär inte vara ensam. :)

Ja? Och vad gör det? Man måste inte köra knäböj. Det är ok att köra i maskiner, man är inte disco för det.
Slappna av lite. :)

Det gör jag absolut, och jag böjer dessutom riktigt, riktigt snyggt. Ibland tom tungt. Men det betyder inte att böj är någon helig graal som bygger enorm massa, styrka och botar sjukdomar så som man kan få för sig när man läser några personers poster.

Du får nog den rollen, eftersom du är den som utdelar straffpoängen :D

Jo, man MÅSTE köra knäböj, annars tränar man inte riktigt. :smash:

Jag slappnar aldrig av, inte när jag ständigt förknippas med att köra tynglyftning, att bara lyfta halva vägen, att lyfta jättelite. Och att omringas av discobögar som anser att styrketräning är hackliftböj och bicepscurls.
Och hur stark man är anges i hur stora biceps man har, och hur stora magrutor man har.

Dom tror även att man får magrutor av att träna, hur dum får man vara?
Vem som helst vet väl att magrutor har med fettprocenten att göra? - Tydligen inte...

mn8eii
2011-12-25, 01:45
Du får nog den rollen, eftersom du är den som utdelar straffpoängen :D

Jo, man MÅSTE köra knäböj, annars tränar man inte riktigt. :smash:

Jag slappnar aldrig av, inte när jag ständigt förknippas med att köra tynglyftning, att bara lyfta halva vägen, att lyfta jättelite. Och att omringas av discobögar som anser att styrketräning är hackliftböj och bicepscurls.
Och hur stark man är anges i hur stora biceps man har, och hur stora magrutor man har.

Dom tror även att man får magrutor av att träna, hur dum får man vara?
Vem som helst vet väl att magrutor har med fettprocenten att göra? - Tydligen inte...
Nedan följer ett aningen off-topic raljerande men måste bara få skriva av mig, ber om ursäkt för de något aggressiva ordvalen.

Vem fan bryr sig om vad du tycker är riktig träning eller inte. Vi har alla olika förutsättningar, ambitioner och mål. Vem tränar man för om inte sin egen skull? Tycker din nedsättande attityd mot personer som inte tränar efter dina "regler" är rent av patetisk. Har du stake att kalla någon för "discobög" ansikte mot ansikte i samband med att du predikar om den sanna styrketräningen eller är du bara en internetkrigare som bara spyr galla med hjälp av tangentbordet?

Basövningar är väldigt bra redskap i gymmet, jag brukar rådge folk att bygga sin träning kring dem. Men inte går jag runt och ser ned på folk för att de inte väljer att följa mina råd. Alla tränar för sin egen skull och jag skulle aldrig gå runt och ödsla energi på att vara bitter över att någon inte tränar som mig själv.

Mjölkprotein
2011-12-25, 02:14
Nedan följer ett aningen off-topic raljerande men måste bara få skriva av mig, ber om ursäkt för de något aggressiva ordvalen.

Vem fan bryr sig om vad du tycker är riktig träning eller inte. Vi har alla olika förutsättningar, ambitioner och mål. Vem tränar man för om inte sin egen skull? Tycker din nedsättande attityd mot personer som inte tränar efter dina "regler" är rent av patetisk. Har du stake att kalla någon för "discobög" ansikte mot ansikte i samband med att du predikar om den sanna styrketräningen eller är du bara en internetkrigare som bara spyr galla med hjälp av tangentbordet?

Basövningar är väldigt bra redskap i gymmet, jag brukar rådge folk att bygga sin träning kring dem. Men inte går jag runt och ser ned på folk för att de inte väljer att följa mina råd. Alla tränar för sin egen skull och jag skulle aldrig gå runt och ödsla energi på att vara bitter över att någon inte tränar som mig själv.

Helt ärligt, så ja. Jag brukar indirekt kalla dom discobögar då. Jag brukar alltså påpeka rakt framför dom "det är bara discobögar som kör benpress" ungefär..
Dom får väl träna hur fan dom vill, men kom inte till mig och predika om hur mycket dom tar i benpressen bara. Då får jag något frispel.

Allt handlar om hur mycket man tar i deras värld, finns det en övning där man kan lyfta mer, då ska man köra den. Varför köra knäböj 50kg när man kan köra benpress på 200? Att säga att man tagit 200kg i "benböj" är ju betydligt mer stakeframkallande än att säga att man tog 50.

Jag syftar alltså mest på ungdomar här, om vuxna kör i benpressen har jag inte alls samma syn på saken. För dom tänker oftast mer än ungdomar.
Och för att klarställa, ja jag är en ungdom, men jag har upplevt att jag är mer påläst gällande det mesta när jag diskuterar med mina jämnåriga "vänner".

Jorgen
2011-12-25, 08:34
Du får nog den rollen, eftersom du är den som utdelar straffpoängen :D

Jo, man MÅSTE köra knäböj, annars tränar man inte riktigt. :smash:

Jag slappnar aldrig av, inte när jag ständigt förknippas med att köra tynglyftning, att bara lyfta halva vägen, att lyfta jättelite. Och att omringas av discobögar som anser att styrketräning är hackliftböj och bicepscurls.
Och hur stark man är anges i hur stora biceps man har, och hur stora magrutor man har.

Dom tror även att man får magrutor av att träna, hur dum får man vara?
Vem som helst vet väl att magrutor har med fettprocenten att göra? - Tydligen inte...

En av dom som gör det, vi är flera moderatorer. :)

Där har du fel.

Där har du fel igen, man tränar styrketräning om man kör hacklift och bicepscurl. Man tränar styrketräning om man endast skulle köra dom två övningarna. Man är dessutom ingen bög (det är inte vidare trevligt att använda det som ett nedsättande ord) om man nu skulle få för sig att köra dom två övningarna.
Återigen tycker jag att du skall slappna av lite, och jag tror att om några år när du läser dina poster så kommer du att undra hur du tänkte när du skrev det.
Ett uttalande som jag kan slänga lite erfarenhet bakom, jag har trots allt varit medlem på forumet ett ganska bra tag och dessutom tränat ett år längre än vad du är gammal. :)

För normala människor visas hur stark man är i hur stora armar man har och styrka mäter man i bänkpress, för hur många ställer den frågan när man pratar om styrketräning "vad tar du i bänk?" och skall mäta styrka.

Man får ju större magrutor av att träna magen, även om dom inte svarar volymmässigt lika bra som övriga muskelgrupper på styrketräning.

Nej, det tror jag inte vem som helst vet, och det är inte ett dugg förvånande när man tänker på att många får sin kunskap gällande träning och kost från kvällspressen.

Fishtank
2011-12-25, 08:43
Helt ärligt, så ja. Jag brukar indirekt kalla dom discobögar då. Jag brukar alltså påpeka rakt framför dom "det är bara discobögar som kör benpress" ungefär..
Dom får väl träna hur fan dom vill, men kom inte till mig och predika om hur mycket dom tar i benpressen bara. Då får jag något frispel.

Allt handlar om hur mycket man tar i deras värld, finns det en övning där man kan lyfta mer, då ska man köra den. Varför köra knäböj 50kg när man kan köra benpress på 200? Att säga att man tagit 200kg i "benböj" är ju betydligt mer stakeframkallande än att säga att man tog 50.

Jag syftar alltså mest på ungdomar här, om vuxna kör i benpressen har jag inte alls samma syn på saken. För dom tänker oftast mer än ungdomar.
Och för att klarställa, ja jag är en ungdom, men jag har upplevt att jag är mer påläst gällande det mesta när jag diskuterar med mina jämnåriga "vänner".


Jag kör benpress istället för knäböj just nu för att mitt gym inte har någon bur att böja i.
Är jag Bög nu?
Skärpning här
Finns det inte grejer för att man ska kunna böja säkert gör man inte det.

Stoltz
2011-12-25, 10:40
Jo, man MÅSTE köra knäböj, annars tränar man inte riktigt. :smash:
6 månader sedan och jag hade varit säker på att det här varit ett raljerande svar.
Nu är jag faktiskt inte riktigt säker - Är detta menat allvarligt?

mn8eii
2011-12-25, 11:50
Skitsnack

Okej, ser nu att du är typ 13 år och troligen inte ens torr bakom öronen så jag ska hädanefter inte ta vad du skriver på allvar. Kom tillbaka när du vuxit upp eller åtminstone insett hur jävla fel du har.

mattilainen
2011-12-25, 11:59
det är helt sjukt hur folk som mjölkprotein och fredrik tänker och diskuterar :) Det är lite Hon-logics på det hela :)

Fishtank
2011-12-25, 12:02
det är helt sjukt hur folk som mjölkprotein och fredrik tänker och diskuterar :) Det är lite Hon-logics på det hela :)

Tell me about it
Finns inget spel som gör en argare

krappen
2011-12-30, 00:51
Har hängt med i diskussionen ett tag här nu och verkligen försökt förstå vad/hur/varför fredrik1 och den här Mjölprotein argumenterar för. Jag inser först nu att tvänne gossar är 15 jordsnurr vardera, jag hade precis tänkt skriva ett inlägg men på grund av detta så reserverar jag mig. Något som gossarna i fråga också borde göra, det märks ganska tydligt att ni argumenterar för argumenterandets skull och inte för att ni faktiskt vet vad ni pratar om. Lägg ned lasersvärden, ni argumenterar mot Arne P för guds skull, ni har inget att komma med.