handdator

Visa fullständig version : Varför så mycket olja i pizza?


begt
2011-12-22, 08:10
Ja varför? Tycker själv att det inte smakar ett dugg bättre av att ha mängder med olja så det rinner om pizzan. Varför gör pizzabagarna så här? Är det för att de vill snåla med ingredienserna i övrigt, men ändå göra en pizza som är mättande?

En köpt pizza som man mikrat snabbt i ett par vändor (kanske med lite extra kryddning dessutom), och sedan hällt av oljan, smakar ju 10 ggr bättre. Ungefär som chips fast med lite skinka, ost. m.m. Vissa kanske inte gillar när det blir så pass torrt, men går det inte "lite" till överdrivt åt andra hållet i vanliga fall? Är det meningen att pizzan ska falla sönder av all olja? :)

Yxel
2011-12-22, 08:35
Det är nog inte olja utan fett från osten och skinkan.

Reaper123
2011-12-22, 09:09
Är inne på samma spår som Yxel. "Enda" fett som tillsätts på en pizza är just osten (antar att övriga ingredienser är fettsnåla likt kyckling, champinjoner, räkor, oliver osv), så antingen lyckas du köpa dom som använder extra fet ost eller så är du bara överkänslig. För alla pizzor jag ätit har en tydlig fetthinna på sig men inte förstör det smaken, utan snarare det som gör att pizzan blir så god... för en pizza bör ha en viss grad av flottighet för att ens få kallas för pizza? :D

Prova själv att göra pizza så kommer du se samma fenomen trots att du inte tillsatt någon olja!

Nojjar man över fett bör man undvika pizzor, svårare än så är det inte ;)

maqan
2011-12-22, 09:13
Kebabpizza, framförallt av gyroskött, har ju en tendens att bli väldigt flottig. Inte speciellt konstigt dock med tanke på att det är fläskkött. Övriga pizzor, som redan nämnts, blir nog endast flottiga pga osten. Men det är ju väldigt olika från pizzeria till pizzeria. Beror säkert en hel del på råvarukvalitet.

Rahf
2011-12-22, 09:14
Det är fettet från osten som rinner omkring.

Ronn
2011-12-22, 09:23
Det är nog inte olja utan fett från osten och skinkan.

Nej många pizzor har olja ovanpå som en del av receptet.

Sjöbuse
2011-12-22, 09:46
Nej många pizzor har olja ovanpå som en del av receptet.

Många pizzor? Jag har helt ärligt bara sett att bagaren ringlar olja över pizzan vid ett enda tillfälle på en enda restaurang, och då var det olivolja på nån såndär fancyass pizza med mozarella, färska tomater och rocculasallad på.

Pernam
2011-12-22, 09:52
Brukar vara en duktig skvätt olja i tomatsåsen. Fett är fina grejjor för smaken.

LadyG
2011-12-22, 10:08
I så fall kompenserar de för kassa råvaror, för det där med att pizzan simmar i fett känner jag inte igen från Gastra...

Eddie Vedder
2011-12-22, 10:33
Många pizzor? Jag har helt ärligt bara sett att bagaren ringlar olja över pizzan vid ett enda tillfälle på en enda restaurang, och då var det olivolja på nån såndär fancyass pizza med mozarella, färska tomater och rocculasallad på.

Samma här. Att en vanlig svensk pizzeriapizza simmar i flott har jag varit med om men det har enbart berott på kombinationen av vatten från skicka och tomatsås och för mycket ost som smälter så pizzan blir rinnig. Olivolja på pizzan har jag stött på i Rom bara.

Ronn
2011-12-22, 10:49
Bu90jsp6nkE

Sjöbuse
2011-12-22, 12:03
<jamie oliver-video>
då var det olivolja på nån såndär fancyass pizza

Quod Errat Demonstrandum. ;)

Holabandola
2011-12-22, 15:12
Jag har sett pizzakockar som ringlar olja över pizzan innan de gräddas.
Det hör nog till det förlegade dock att göra.

Scratch89
2011-12-24, 02:41
Fast Jamie Oliver onanerar till olivoljeflaskor. Inte direkt den mest objektiva kocken. ;)

mattilainen
2011-12-25, 11:51
tror också det är från osten det mesta kommer. Brukar beställa från tre olika pizzerior och det är väldigt annorlunda med tjockleken på osten och där osten är mest på är det också mest flott.

Sniggel
2011-12-25, 21:07
Rinner det olja så vill jag påstå att pizzan är av sämre kvalitet. Det behöver det inte alls göra för att det ska smaka gott. Och bara för att där är mycket fett i pizzan (menat som en bra sak!) så betyder inte det att det kommer att rinna olja.

Tror nog det handlar om att receptet/råvarorna och tillagningen inte är den bästa.

ed1234
2011-12-26, 15:19
I Italien där jag bodde var det ytterst vanligt att gäster efterfrågade en flaska olja till bordet, ibland som var smaksatt med chili, för att ringla ganska rikligt över pizzan.

För övrigt bor det en liten förtryckt fettprofet inom mig som kvider varje gång det sägs att pizza är fet mat. Pizza är inte nödvändigtvis fet mat. Det är tokenkelt att baka sig en mager pizza. Vissa pizzerior tillsätter olja som en ej-nödvändig ingrediens, andra inte. Däremot innehåller alla pizzor en grotesk mängd vitt mjöl. Att tro pizzan blir nyttigare om fettet minimeras, det är att missa elefanten i rummet.

Springer
2012-05-11, 15:04
. Det är tokenkelt att baka sig en mager pizza. Vissa pizzerior tillsätter olja som en ej-nödvändig ingrediens, andra inte.

Bara att skippa oljan i degen och tomatsåsen, eller? Och mager ost?

Depzon
2012-05-11, 15:41
Ofta då man håller i pizzabitar så blir ju händerna sådär supertunt inoljade i en ångström bred film av fett, precis som efter man spillt matolja över händerna. Blir verkligen fettet från osten så pass utkristalliserat, till rena och skära "oljan"?

Livankaret
2012-05-11, 16:33
I Italien där jag bodde var det ytterst vanligt att gäster efterfrågade en flaska olja till bordet, ibland som var smaksatt med chili, för att ringla ganska rikligt över pizzan.

För övrigt bor det en liten förtryckt fettprofet inom mig som kvider varje gång det sägs att pizza är fet mat. Pizza är inte nödvändigtvis fet mat. Det är tokenkelt att baka sig en mager pizza. Vissa pizzerior tillsätter olja som en ej-nödvändig ingrediens, andra inte. Däremot innehåller alla pizzor en grotesk mängd vitt mjöl. Att tro pizzan blir nyttigare om fettet minimeras, det är att missa elefanten i rummet.

För mig är mängder med kolhydrater och minimalt med fett melodin.

Jag är väl elefanten i rummet antar jag!

agazza
2012-05-11, 16:59
Jag har misstänkt i många år att pizzerior har börjat byta ut god riktig, strängig ost mot det här jävla toppingpålägget, som inte är riktig ost!

Väldigt sällan man ser en pizza där osten är fast och strängig längre, ännu mer sällan har en pizza smak av pizza, så länge den inte har massor av pålägg, när jag var liten var en vesuvio en smaksensation, nu är det bara äcklig sörja.

TheIsh
2012-05-11, 17:24
Håller med om att "frysdiskpizza" nästan är godare många gånger. Tycker inte att pizzeriapizza smakar någon oregano alls tex. Man tvingas ju be om stark sås om det ska smaka något. Då äter jag hellre kebab eller hamburgare eller något.

Bluesparv
2012-05-11, 17:57
Jag har, via rykte, hört att en del pizzerior drygar ut osten med kokosfett, vilket isf skulle förklara en hel del.

Springer
2012-05-11, 18:05
Jag har, via rykte, hört att en del pizzerior drygar ut osten med kokosfett, vilket isf skulle förklara en hel del.

Antagligen samma pizzerior som har råttor i pizzan... ;)

TheIsh
2012-05-11, 18:15
Jag har, via rykte, hört att en del pizzerior drygar ut osten med kokosfett, vilket isf skulle förklara en hel del.

Du tror inte man skulle känna det direkt på både smak och lukt? :smash:

Ronn
2012-05-11, 18:30
Kokosfett är väl inte billigt?

azrael109
2012-05-11, 20:13
Väldigt ofta har man extra olja på en pizza för att den inte ska bli för torr.

Bluesparv
2012-05-11, 20:26
Du tror inte man skulle känna det direkt på både smak och lukt? :smash:

Inte vet jag, kokosfett är inget jag använder mig av till vardags. Bara när jag gör äckligt julgodis :)

Sverker
2012-05-12, 06:10
Antar att TheIsh menar att pizzan smakar mindre. Kokosfett är nästan smakneutralt.



Nej. Pizzerior blandar inte kokosfett i osten. Oljan kommer från tomatsåsen som är blandad med kryddor också.

MrBulk
2012-05-12, 08:56
Jag brukar köpa en pizza som har tomatsås, ost men sen oxå mozarella, parma, ruccola, lite pesto och på den ringlar bagaren lite olivolja när den är klar.
Rinner mycket men är sjukt god.

Ristretto
2012-05-12, 10:27
Nej. Pizzerior blandar inte kokosfett i osten. Oljan kommer från tomatsåsen som är blandad med kryddor också.

Även från olja som hälls direkt över pizzan. Finns klipp på youtube där de gör så innan pizzan åker in i ugnen.

Det är ju omöjligt att veta vart fettet kommer ifrån på pizzor från olika pizzerior. Vissa kör med sämre ostar, andra med mer olja i såsen osv.

Eddie Vedder
2012-05-12, 14:05
Det är ju omöjligt att veta vart fettet kommer ifrån på pizzor från olika pizzerior. Vissa kör med sämre ostar, andra med mer olja i såsen osv.

En sak som inte ska glömmas är faktiskt vatten också. Tomat, champinjoner och vissa andra ingredienser avger faktiskt en del vatten och den rinnande konsistensen från vatten kan ibland förväxlas med massor av fett.

Ristretto
2012-05-12, 14:46
En sak som inte ska glömmas är faktiskt vatten också. Tomat, champinjoner och vissa andra ingredienser avger faktiskt en del vatten och den rinnande konsistensen från vatten kan ibland förväxlas med massor av fett.

Visst är det så. Sen fattar jag inte riktigt grejen med att klaga på att en pizza är fet.

Jag tycker det är lite som att klaga på att det är mycket protein i en köttfärssås eller liknande.

begt
2012-05-12, 14:57
Visst är det så. Sen fattar jag inte riktigt grejen med att klaga på att en pizza är fet.

Jag tycker det är lite som att klaga på att det är mycket protein i en köttfärssås eller liknande.

Vem har sagt att pizzor måste vara överdrivet feta? För mycket fett gör att smaken blir konstig och så känns det helt enkelt oaptitligt.

För mycket protein kan det inte bli i något enskilt livsmedel så jag tycker inte liknelsen håller =)

Ristretto
2012-05-12, 15:27
Vem har sagt att pizzor måste vara överdrivet feta?

Det undrar jag också!

För mycket fett gör att smaken blir konstig och så känns det helt enkelt oaptitligt.

Ja, det ligger i definitionen av "för mycket" av någonting, att det just är för mycket.


För mycket protein kan det inte bli i något enskilt livsmedel så jag tycker inte liknelsen håller =)

Där ser man.

Depzon
2012-05-12, 15:59
För mycket protein kan det inte bli i något enskilt livsmedel så jag tycker inte liknelsen håller =)

Köp såna här vet jag! :) http://www.vipdog.se/vomburgare-torkade/425-0

Gober
2012-05-12, 16:07
Vill man undvika de värsta fettdrypande pizzorna köper man sin pizza där man inte öser på ett halvt kilo av den billigaste fetaste osten och snuskiga pizzaskinkan. Om man nu inte gillar det, då är det ju bara att trycka i sig givetvis.

begt
2012-05-12, 16:13
Köp såna här vet jag! :) http://www.vipdog.se/vomburgare-torkade/425-0

Föredrar kycklingfilé och magert kött i stil med rostbiff.