handdator

Visa fullständig version : En gång för alla, bäst förutsättningar att bygga massa


Gald
2011-12-22, 03:19
Kom att tänka på en sak då jag pratade med en äldre man på gymet. Innan jag började gymma så hörde jag hela tiden och hade uppfattningen själv att om man är fet så är det bra grund för att omvandla fettet till muskelmassa. Alltså jag hade en uppfattning som att det var bättre med fett och börja gymma för att bygga än att vara smal och börja gymma.

Nu efter jag själv gymmat 1 år och läst på mycket så har jag för mig att jag läste om desto mindre fett % du har på kroppen desto bättre förutsättningar har du att bygga massa, kan inte riktigt hitta var jag läste om det men minns att det var en rätt säker källa.

Mannen på gymmet sa så att desto mer fett du har desto mer tryck får du, sen om detta är sant eller inte vet jag inte.

Min uppfattning just nu är att man bygger muskler bättre desto mindre fett % man har och sämre förutsättningar ju mer fett man lägger på sig.

Är detta sant eller hur är det egentligen? Vill få en korrekt svar så jag kan slippa grubbla över detta då jag nämligen vill deffa ner mig rätt mycket under denna fett för att förbättra mina förutsättningar och bygga muskler.

Mvh

Commando1980
2011-12-22, 03:27
Kom att tänka på en sak då jag pratade med en äldre man på gymet. Innan jag började gymma så hörde jag hela tiden och hade uppfattningen själv att om man är fet så är det bra grund för att omvandla fettet till muskelmassa. Alltså jag hade en uppfattning som att det var bättre med fett och börja gymma för att bygga än att vara smal och börja gymma.

Nu efter jag själv gymmat 1 år och läst på mycket så har jag för mig att jag läste om desto mindre fett % du har på kroppen desto bättre förutsättningar har du att bygga massa, kan inte riktigt hitta var jag läste om det men minns att det var en rätt säker källa.

Mannen på gymmet sa så att desto mer fett du har desto mer tryck får du, sen om detta är sant eller inte vet jag inte.

Min uppfattning just nu är att man bygger muskler bättre desto mindre fett % man har och sämre förutsättningar ju mer fett man lägger på sig.

Är detta sant eller hur är det egentligen? Vill få en korrekt svar så jag kan slippa grubbla över detta då jag nämligen vill deffa ner mig rätt mycket under denna fett för att förbättra mina förutsättningar och bygga muskler.

Mvh

Ja muskelmassa/fett kvoten blir sämre vid högre fett%-nivåer. I byggarvärden brukar man säga att man bör hålla fett% under 15 och om du är riktigt seriös med ditt byggande så skulle jag säga max 12%.

En annan faktor är om man naturligt har en låg fett% jmfrt med om man har dietat ner sig till den låga fett%. I det andra scenariot så lägger man lättare på sig fett, speciellt om man varit tjock tidigare.

Stronghead
2011-12-22, 03:34
Ja muskelmassa/fett kvoten blir sämre vid högre fett%-nivåer. I byggarvärden brukar man säga att man bör hålla fett% under 15 och om du är riktigt seriös med ditt byggande så skulle jag säga max 12%.

En annan faktor är om man naturligt har en låg fett% jmfrt med om man har dietat ner sig till den låga fett%. I det andra scenariot så lägger man lättare på sig fett, speciellt om man varit tjock tidigare.

Specificera "tjock". De flesta inom byggarvärlden har väl någon gång bulkat upp sig över 20% fett och visat att det inte är svårt att komma i form igen. Titta bara här på forumet.

Commando1980
2011-12-22, 03:38
Specificera "tjock". De flesta inom byggarvärlden har väl någon gång bulkat upp sig över 20% fett och visat att det inte är svårt att komma i form igen. Titta bara här på forumet.

Jag har inte påstått att man inte kan komma i bra form om man bulkat upp sig. Läs det jag skriver. Har man varit 'tjock', så tenderar man att lättare lägga på sig fett vid ett kalorieöverskott jmfrt med ngn som hela sitt liv haft en låg fett%.

fredrik1
2011-12-22, 08:14
Ja muskelmassa/fett kvoten blir sämre vid högre fett%-nivåer. I byggarvärden brukar man säga att man bör hålla fett% under 15 och om du är riktigt seriös med ditt byggande så skulle jag säga max 12%.

En annan faktor är om man naturligt har en låg fett% jmfrt med om man har dietat ner sig till den låga fett%. I det andra scenariot så lägger man lättare på sig fett, speciellt om man varit tjock tidigare.

Det tror jag är olika från person till person. De gånger jag har försökt deffa har det känts som jag på mig mer fett, eftersom jag blev sjuk hela tiden. Jag mår helt enkelt bättre på överskott och jag tror att i tuffa träningsperioder behövs det.

Commando1980
2011-12-22, 12:07
Det tror jag är olika från person till person. De gånger jag har försökt deffa har det känts som jag på mig mer fett, eftersom jag blev sjuk hela tiden. Jag mår helt enkelt bättre på överskott och jag tror att i tuffa träningsperioder behövs det.

Hur menar du nu? Hur lägger du på dig fett under en diet, dvs ett kalorieunderskott? Och jag har inte påstått att man inte ska ha ett kalorieöverskott om man tränar hårt och ämnar att gå upp i vikt (muskler).

edit: Sen kan det absolut vara begränsande för muskelökningarna om man försöker att ligga på för låg fett% året runt pga av att hormonnivåerna är i källaren (återigen detta är en anledning till varför det är skillnad på nerdeffad och naturligt låg fett%) och/eller pga att man nojar över att lägga på sig minsta mängd fett och således begränsar kalorieintaget för mycket.

majak0vskij
2011-12-22, 18:24
Ja muskelmassa/fett kvoten blir sämre vid högre fett%-nivåer. I byggarvärden brukar man säga att man bör hålla fett% under 15 och om du är riktigt seriös med ditt byggande så skulle jag säga max 12%.

En annan faktor är om man naturligt har en låg fett% jmfrt med om man har dietat ner sig till den låga fett%. I det andra scenariot så lägger man lättare på sig fett, speciellt om man varit tjock tidigare.

Är detta för kropp som kropp eller med vilka %intervall kan man rekommendera för kvinnor? Bara av ren nyfikenhet...

HVR
2011-12-23, 09:09
Haha! Så jäkla bra med dessa morgonspambots!

daloatf
2011-12-23, 09:48
Och tjock räknar jag när man är från 12%BF :)

korros
2011-12-23, 09:54
Jag brukar alltid bygga bra när jag går från deff till bulk. Då fullständigt exploderar jag i massa. Det hände mer för mig i den övergången än vad det har gjort under hela året för mig på bulk/balans känns det som. Någon mer som känt så??

daloatf
2011-12-23, 10:04
Jag brukar alltid bygga bra när jag går från deff till bulk. Då fullständigt exploderar jag i massa. Det hände mer för mig i den övergången än vad det har gjort under hela året för mig på bulk/balans känns det som. Någon mer som känt så??

Ja det är så det är.

Först så fylls dina glykogendepeår då det är lite tömda efter diet. Sen kommer du få tillbaka eventuell förlorad massa och sen när du ökar intaget sen stimuleras de anabola hormonerna till max och du bygger på dig mer massa. Gör lite efterforskningar i ABCDE-dieten. Där förklaras det bra.

madballz
2011-12-23, 12:12
ja det är så det är.

Först så fylls dina glykogendepeår då det är lite tömda efter diet. Sen kommer du få tillbaka eventuell förlorad massa och sen när du ökar intaget sen stimuleras de anabola hormonerna till max och du bygger på dig mer massa. Gör lite efterforskningar i abcde-dieten. Där förklaras det bra.

+1

Sniggel
2011-12-23, 12:29
Kom att tänka på en sak då jag pratade med en äldre man på gymet. Innan jag började gymma så hörde jag hela tiden och hade uppfattningen själv att om man är fet så är det bra grund för att omvandla fettet till muskelmassa. Alltså jag hade en uppfattning som att det var bättre med fett och börja gymma för att bygga än att vara smal och börja gymma.

Nu efter jag själv gymmat 1 år och läst på mycket så har jag för mig att jag läste om desto mindre fett % du har på kroppen desto bättre förutsättningar har du att bygga massa, kan inte riktigt hitta var jag läste om det men minns att det var en rätt säker källa.

Mannen på gymmet sa så att desto mer fett du har desto mer tryck får du, sen om detta är sant eller inte vet jag inte.

Min uppfattning just nu är att man bygger muskler bättre desto mindre fett % man har och sämre förutsättningar ju mer fett man lägger på sig.

Är detta sant eller hur är det egentligen? Vill få en korrekt svar så jag kan slippa grubbla över detta då jag nämligen vill deffa ner mig rätt mycket under denna fett för att förbättra mina förutsättningar och bygga muskler.

Mvh

Om det skulle ligga något i det gubben säger så är det ju bara (som smal) att tokbulka tills man är fet, få massa gratis muskler på köpet och när man väl blivit fet så är det ännu lättare att bygga muskler! Win-win!

Ungefär som att påstå att varmt vatten fryser snabbare än kallt.

entropy
2011-12-23, 12:43
Ungefär som att påstå att varmt vatten fryser snabbare än kallt.

Fast... nu valde du kanske ett dåligt exempel :D

EDIT: http://sv.wikipedia.org/wiki/Mpemba-effekten

madballz
2011-12-23, 14:00
Fast... nu valde du kanske ett dåligt exempel :D

EDIT: http://sv.wikipedia.org/wiki/Mpemba-effekten
Haha det där var bara elakt!