handdator

Visa fullständig version : Hur mäter ni kroppsfettet?


korros
2011-12-21, 22:31
Vad finns det för bra metoder man kan använda för att mäta sitt kroppsfett och hur gör ni?

Shark
2011-12-21, 22:38
Spegeln

Fredron
2011-12-21, 23:42
Finns inte direkt några bra, de flesta har en ganska stor felmarginal.
Ta ett par bilder och posta här så kommer folk med erfarenhet kunna säga vad de tror.

Sniggel
2011-12-21, 23:51
Ögon, midjemått och vanlig hederlig vikt faktiskt.

Tex om jag ser detaljer på kroppsdelar som jag tidigare bare sett vid en lägre vikt så är det ju ett tecken på att fett antingen försvunnit eller att muskler byggts på.

RassK
2011-12-22, 00:00
Kaliper och en vän

Goldenlats
2011-12-22, 14:52
För en fingervisning vart du ligger;

http://nyttgrepp.se/bodyfatcalculator.php

andeem
2011-12-22, 15:10
Kan någon förklara vad andelen kroppsfett egentligen spelar för roll? Jag menar, det viktiga måste väl ändå vara hur du ser ut i spegeln. Eller hur många chins du klarar, om du tränar för styrka.

BelowAverage
2011-12-22, 15:50
Kan någon förklara vad andelen kroppsfett egentligen spelar för roll? Jag menar, det viktiga måste väl ändå vara hur du ser ut i spegeln. Eller hur många chins du klarar, om du tränar för styrka.

Intressant ur den synpunkt att man kan mäta hur många kg man ska gå ned för att få en deffad fysik, så kan man lätt räkna hur länge deffen ska pågå.
Säg att man har 18% bf och vill ned till ca 8%, så kan man lätt räkna om det till kg man ska tappa.
Sen att många på kolo verkar kåta på att ha ett lågt bf när det egentligen är irrelevant, det viktiga är som du säger att man är snygg, stark, frisk, välmående. Sen om man har 8% eller 12% spelar det väl mindre roll sålänge man är nöjd. Men många verkar gärna göra "glädjeskattningar" där 16% skattas till 12% osv, bara för att folk vill ha lågt bf, när värdet i sig är ganska arbiträrt.

AtomicPuffin
2011-12-22, 16:24
Kaliper och våg.

Procenten spelar ingen roll (det blir en grov uppskattning hur du än gör), men förändringen bryr jag mig om och den syns mycket tidigare/tydligare på kalipern än i spegeln.

Sniggel
2011-12-22, 17:24
Också intressant att veta om man är på en diet och vill följa upp vecka för vecka hur mycket fett man har så att man vet hur många av kilona man tappar som är fett och hur många som är något annat. Det kan vara intressant för att veta om dietupplägget är bra eller inte.
Men det är dock svårt att få noggranna resultat så det blir ofta ändå en del gissningslekar. Men efter en längre erfarenhet så vet man hur det brukar gå (om man sparar siffrorna) och då kan man ju jämföra dieter med varandra ("förra dieten tappade jag 20% mer hudtjocklek per kg tappad vikt, denna dieten är nog inte lika effektiv, varför?")

Ristretto
2011-12-22, 20:28
Vet man mängden fettmassa kan man ju dessutom räkna ut en teoretisk kalorisiffra som denna fettmassa kan släppa ifrån sig under en viss tid.

Rakanichy
2011-12-22, 20:37
Kan någon förklara vad andelen kroppsfett egentligen spelar för roll? Jag menar, det viktiga måste väl ändå vara hur du ser ut i spegeln. Eller hur många chins du klarar, om du tränar för styrka.

Om man är en perfektionist, gillar data och vill ha många sätt att kolla sin progress. Har man tid för det är det säkert jävligt skönt.

prOtotype
2011-12-23, 10:19
Nån som kan tipsa om vart man kan köpa en bra kaliper utan att ruinera sig?

nisse1976
2011-12-23, 13:19
Vet man mängden fettmassa kan man ju dessutom räkna ut en teoretisk kalorisiffra som denna fettmassa kan släppa ifrån sig under en viss tid.

Fast hur väl stämmer egentligen den där siffran på 70 kcal/kg fett per dag som cirkulerar här egentligen?
I denna undersökningen tappade ju deltagarna 1 kg fett på 48 h : http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168382

vicarious
2011-12-23, 13:24
Fast hur väl stämmer egentligen den där siffran på 70 kcal/kg fett per dag som cirkulerar här egentligen?
I denna undersökningen tappade ju deltagarna 1 kg fett på 48 h : http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168382

Just därför den siffran är teoretisk.

nisse1976
2011-12-23, 13:34
Men vad skulle den kunna användas till? Uppenbarligen är väl teorin fel eller hur tycker du man skall ta ställning till den? Vart kommer den ifrån?

Ristretto
2012-01-01, 01:54
Men vad skulle den kunna användas till? Uppenbarligen är väl teorin fel eller hur tycker du man skall ta ställning till den? Vart kommer den ifrån?

Till att uppskatta hur mkt energi man kan räkna med att frigöra från fett under en viss tidsperiod och på så vis undvika ett för stort underskott.

davvvan
2012-01-03, 14:56
Kalipermätning mot betalning.

Vox
2012-01-03, 15:03
Vänner/kollegor på idrottmedicin med tillgång till deras DXA.

Albin Eriksson
2012-01-04, 16:11
Mäter med kaliper, dock bara under diet och då är det intressanta att måtten krymper snarare än vad man har för uppmätt procent.