handdator

Visa fullständig version : Bättre välmående av Träning vs Träning och SSRI.


Rexan
2011-12-21, 21:42
En person påstår att välmåendet förbättras bättre av träning om man endast tränar än om man tar SSRI och tränar.

Var i ligger logiken i detta påstående? Är det sant?

Sheogorath
2011-12-21, 21:45
En person påstår att välmåendet förbättras bättre av träning om man endast tränar än om man tar SSRI och tränar.

Var i ligger logiken i detta påstående? Är det sant?

Lärde inte du dig att säga "Varför?" som liten?

Kör upp ett antal "Varför?" i ansiktet på honom/henne och se hur väl underbyggd hans hypotes är. ;)

Rexan
2011-12-21, 21:49
Lärde inte du dig att säga "Varför?" som liten?

Kör upp ett antal "Varför?" i ansiktet på honom/henne och se hur väl underbyggd hans hypotes är. ;)

Har jag gjort men han är medlem på Flashback.

Three pigs
2011-12-21, 21:49
Um what? Du tar ju inte SSRI utan att ha något problem. Du kan inte ta SSRI och tro att du mår jättebra oavsett, SSRI skall endast ta vid seriösa problem.

Själv tar jag SSRI pga. panikångest och depression men tycker det är helt jävla värdelöst.

Sheogorath
2011-12-21, 21:51
Um what? Du tar ju inte SSRI utan att ha något problem. Du kan inte ta SSRI och tro att du mår jättebra oavsett, SSRI skall endast ta vid seriösa problem.

Själv tar jag SSRI pga. panikångest och depression men tycker det är helt jävla värdelöst.

Traska vidare i medicindjungeln då. Ingen mening att stå på en medicin som inte funkar. Det kan ta år att hitta rätt. Inte bara rätt medicin, utan det kan handla om rätt kombination, beredning, inbördes dosering osv. Att träffa rätt på första försöket är få förunnat.

Tolkia
2011-12-21, 23:22
En person påstår att välmåendet förbättras bättre av träning om man endast tränar än om man tar SSRI och tränar.

Var i ligger logiken i detta påstående?
Det är väl tveksamt om det finns någon, annat än för den som påstod det.
Är det sant?
Nej.

Three pigs
2011-12-21, 23:53
Traska vidare i medicindjungeln då. Ingen mening att stå på en medicin som inte funkar. Det kan ta år att hitta rätt. Inte bara rätt medicin, utan det kan handla om rätt kombination, beredning, inbördes dosering osv. Att träffa rätt på första försöket är få förunnat.

I know, är inne på andra medicinen nu och har testat på lite olika doser på dom utan att det hjälp något, snarare tvärtom. Hållt på nästan ett år nu. Ska nog sluta snart om det inte gör någon skillnad, börjar tröttna.

Lika lätt att få tid med doktorn som att få fysik som zyzz.

Rexan
2011-12-22, 00:38
I know, är inne på andra medicinen nu och har testat på lite olika doser på dom utan att det hjälp något, snarare tvärtom. Hållt på nästan ett år nu. Ska nog sluta snart om det inte gör någon skillnad, börjar tröttna.

Lika lätt att få tid med doktorn som att få fysik som zyzz.

Lätt alltså?
Har du ingen psykiatriker du håller fast vid? Har man väl kommit in i systemet är det piece of räkmacka.

Three pigs
2011-12-22, 01:15
Haha, nja piss svårt för mig rent utsagt.

Jag blev behandlad som skit på den första öppenmottagningen jag tog kontakt med. Dom glömde till och med bort mig fastän jag ringde och påminde säkert 3 gånger under nån månads tid att jag skulle få hjälp. Det kändes skit verkligen. Jag har sedan varit på en annan där jag fått mycket bättre hjälp men nu har jag flyttat en gång så får börja om på ny kula tyvärr.

Antar att det är lättare om man inte flyttar runt.. Men o andra sidan, mår ju lite bättre även utan psykiatrins hjälp.

Roggan76
2011-12-22, 10:35
Kort o gott om jag fattat det hela rätt.
SSRI fuckar upp balansen mellan serotonin och dopamin, dvs. serotonin vinner alltid, du känner dig konstant tillfreds.

Dopamin ger lyckorus känslor. och när du tränar vanligt så sprutar hjärnan ut lite dopamin som belöning.

kettlebellGuden
2011-12-22, 10:39
En person påstår att välmåendet förbättras bättre av träning om man endast tränar än om man tar SSRI och tränar.

Var i ligger logiken i detta påstående? Är det sant?

Köp ett ex. av Rateys bok "Spark!: The Revolutionary New Science of Exercise and the Brain."

Roggan76
2011-12-22, 10:40
Jag personligen avskyr SSRI, det borde bara ges till personer som är direkt självmordsbenägna eller farliga för andra.

Genom att du känner dig konstant till freds så dödar det en hel del av ditt samvete då du inte kan få skuldkänslor på samma sätt..

Det kan dessutom ge permanenta men rent sexuellt, impotent eller helt tappa känseln i underredet.

Fick SSRI mot panikattacker när jag opererade bröstkorgen (svårt att andas efteråt).
Blev ett känslolöst arsle av det och det tog 6 månader innan jag fungerade normalt nertill igen.
Vissa blir aldrig återställda...
De är inte jättebra på att upplysa om SSRI's biverkningar..

Mats J
2011-12-22, 11:04
Men samtidigt behöver man inte köra med skräck historier heller, jag har ätigt SSRI i snart 10 år utan direkta bieffekter utom just det du säger - jag är tillfreds oavsätt vad som händer, pissar någon på mitt ben - ok, spelar ingen roll, blir bilen stulen - en axelryckning osv... samtidigt missar man ju även starka positiva känslor, blir sällan direkt jätteglad eller kan leva mig in i en situation, tex. slutat titta på sport, för jag bryr mig inte längre hur det går.

Men märker varken av sexuella problem eller andra "klassiska" ssri biverkningar.

Roggan76
2011-12-22, 11:13
>>eller kan leva mig in i en situation, tex. slutat titta på sport

den biten blev nog lite permanent för mig.
Var väldigt manisk i mina intressen innan, kunde sitta nätter igenom och programmera/blogga/nörda mig/måla osv..

Den biten är helt stendöd nu efteråt...

Det må ju så vara på gott o ont, är väl mer tillgänglig som person nu men det var kanske lite det där drivet som definierade mig som person innan.

Så jag skulle nog hävda att SSRI förändrar personer mer eller mindre permanent..

Barbastark
2011-12-22, 11:14
En person påstår att välmåendet förbättras bättre av träning om man endast tränar än om man tar SSRI och tränar.

Var i ligger logiken i detta påstående? Är det sant?

Ja det är sannt. I studien som personen du pratat med troligvis baserar det han säger på så var träning, träning+SSRI och bara SSRI lika framgångsrika efter 4 mån. När dem gjorde en uppföljning 6 mån senare så hade träningsgruppen gått om de två andra och hade mycket lägre återfallsrisk. (för mig att grupperna som fått SSRI slutat få det efter 4 mån, kan minnas fel).

En trolig anledning, baserat på diskussionen i denna studie var att de som enbart tränade fick bättre resultat efter uppföljningen delvis pga att dem kände att dem själva tagit kontroll över situationen och själva tagit sig upp ur depressionen. Medans SSRI grupperna tillskrev det mesta till "det var pillrena som gjorde det".

Slutsats: Både Träning och SSRI är ungefär lika effektivt på välmåendet så länge man "tar dem". Dock leder träningen till ökad känsla av "self-efficacy" och förändrade vanor som har väldigt positiva ytterligare effekter på välmåendet.

Källor:

Blumenthal, J.A., Babyak, M.A., Moore, K.A., Craighead, W.A., Herman, S., Khatri, P., et al. (1999). Effects of exercise training on older patients with major depression. Archives of Internal Medicine, 159, 2349-2357.

Babyak, M., Blumenthal, J.M., Herman, S., Khatri, P., Doraiswamy, M., Moore, K., et al. (2000). Exercise Treatment for Major Depression: Maintenance of Therapeutic Benefit at 10 Months. Psychosomatic Medicine, 62, 633-638.

Mats J
2011-12-22, 11:38
den biten blev nog lite permanent för mig.
Var väldigt manisk i mina intressen innan, kunde sitta nätter igenom och programmera/blogga/nörda mig/måla osv..

Den biten är helt stendöd nu efteråt...



Ja, känner igen det där jag också, målade en del förut eller spelade ofta spel (PS3), lyssna på musik etc.. men nu har jag inget lust alls med något av det.. Och försöker jag att tex. måla - har jag noll kreativitet. Så det är tråkigt.

Tolkia
2011-12-22, 11:40
Genom att du känner dig konstant till freds så dödar det en hel del av ditt samvete då du inte kan få skuldkänslor på samma sätt...
Det där kanske gäller för dig personligen, men att påstå att det skulle vara en allmän effekt av SSRI är rent ljug. Det finns många som inte blir mer än lite mindre nere av SSRi, långt från att vara "konstant tillfreds".

Angående studien det refereras till skall man i sammanhanget vara mycket medveten om att SSRI ges på många olika indikationer och att det inte alls är säkert att man själv motsvarar försöksgruppen. Jag skulle aldrig ta på mitt samvete att säga åt en person avstå medicinering för att "träning är bättre".

mikaelj
2011-12-22, 11:53
>>eller kan leva mig in i en situation, tex. slutat titta på sport

den biten blev nog lite permanent för mig.
Var väldigt manisk i mina intressen innan, kunde sitta nätter igenom och programmera/blogga/nörda mig/måla osv..

Den biten är helt stendöd nu efteråt...

Det må ju så vara på gott o ont, är väl mer tillgänglig som person nu men det var kanske lite det där drivet som definierade mig som person innan.

Så jag skulle nog hävda att SSRI förändrar personer mer eller mindre permanent..

Jag äter inte SSRI men känner ändå igen mig i din situation, nästan varje punkt. Har det kanske även med ålder att göra? Finns det fler som upplever samma sak att drivet försvunnit?
Postat via en mobil enhet

SteelPulse
2011-12-22, 17:13
Jag minns att när jag för tio år sen åt cipramil så fick jag aldrig den där riktigt sköna känslan när jag ansträngt mig på gymet. Annars märkte jag ingenting, så jag slutade.

Sheogorath
2011-12-22, 17:15
Det där kanske gäller för dig personligen, men att påstå att det skulle vara en allmän effekt av SSRI är rent ljug. Det finns många som inte blir mer än lite mindre nere av SSRi, långt från att vara "konstant tillfreds".

Angående studien det refereras till skall man i sammanhanget vara mycket medveten om att SSRI ges på många olika indikationer och att det inte alls är säkert att man själv motsvarar försöksgruppen. Jag skulle aldrig ta på mitt samvete att säga åt en person avstå medicinering för att "träning är bättre".

This.

Rexan
2011-12-22, 17:42
Jag äter ssri även om jag vill sluta.. Som så ofta förut, får dock ångestperioder på några veckor om jag inte står på ssri. De perioderna brukar sluta med att jag börjar knapra pillerna igen.

Jag är inet alls tillfreds med allt, men liten avmattning tror jag att jag får, märkte iaf en skillnad när jag gick av förra gången.

Vissa skulle säkert sagt att jag måste ta ssri for life men det vägrar ajg tro på. Nu blev jag motiverad att sluta pillerna. Men då kommer ångesten. Men jag måset ju få de där känslorna som jag förlorar. Nu är jag förvirrad.

Barbastark
2011-12-22, 19:12
Tycker det är lusstigt att många här verkar förkasta aerobisk träning som ett botemedel mot depresson som tom visat sig vara mer effektivt än SSRI trots att jag langat upp studier på det.

mikaelj
2011-12-22, 19:14
Tycker det är lusstigt att många här verkar förkasta aerobisk träning som ett botemedel mot depresson som tom visat sig vara mer effektivt än SSRI trots att jag langat upp studier på det.

kettlebellGuden brukar ofta ta upp boken SPARK som exempel.

hallar
2011-12-22, 19:29
Exercise for depression, 2009, Mead et al

BACKGROUND: Depression is a common and important cause of morbidity and mortality worldwide. Depression is commonly treated with antidepressants and/or psychotherapy, but some people may prefer alternative approaches such as exercise. There are a number of theoretical reasons why exercise may improve depression. OBJECTIVES: To determine the effectiveness of exercise in the treatment of depression. SEARCH STRATEGY: We searched Medline, Embase, Sports Discus, PsycINFO, the Cochrane Controlled Trials Register, and the Cochrane Database of Systematic Reviews for eligible studies in March 2007. In addition, we hand-searched several relevant journals, contacted experts in the field, searched bibliographies of retrieved articles, and performed citation searches of identified studies. We also searched www.controlled-trials.com in May 2008. SELECTION CRITERIA: Randomised controlled trials in which exercise was compared to standard treatment, no treatment or a placebo treatment in adults (aged 18 and over) with depression, as defined by trial authors. We excluded trials of post-natal depression. DATA COLLECTION AND ANALYSIS: We calculated effect sizes for each trial using Cohen's method and a standardised mean difference (SMD) for the overall pooled effect, using a random effects model. Where trials used a number of different tools to assess depression, we included the main outcome measure only in the meta-analysis. MAIN RESULTS: Twenty-eight trials fulfilled our inclusion criteria, of which 25 provided data for meta-analyses. Randomisation was adequately concealed in a minority of studies, most did not use intention to treat analyses and most used self-reported symptoms as outcome measures. For the 23 trials (907 participants) comparing exercise with no treatment or a control intervention, the pooled SMD was -0.82 (95% CI -1.12, -0.51), indicating a large clinical effect. However, when we included only the three trials with adequate allocation concealment and intention to treat analysis and blinded outcome assessment, the pooled SMD was -0.42 (95% CI -0.88, 0.03) i.e. moderate, non-significant effect. The effect of exercise was not significantly different from that of cognitive therapy. There was insufficient data to determine risks and costs. AUTHORS' CONCLUSIONS: Exercise seems to improve depressive symptoms in people with a diagnosis of depression, but when only methodologically robust trials are included, the effect sizes are only moderate and not statistically significant. Further, more methodologically robust trials should be performed to obtain more accurate estimates of effect sizes, and to determine risks and costs. Further systematic reviews could be performed to investigate the effect of exercise in people with dysthymia who do not fulfil diagnostic criteria for depression.

Detta är senaste cochraneöversikten rörande ämnet. Jag har fulltext ifall någon vill ha. Använde den som ref i min pågående avhandling om depressioner.

Sheogorath
2011-12-22, 19:30
Tycker det är lusstigt att många här verkar förkasta aerobisk träning som ett botemedel mot depresson som tom visat sig vara mer effektivt än SSRI trots att jag langat upp studier på det.

Problemet som torde vara uppenbart för alla som insjuknat i depression är att brist på motivation är en av de svåraste symtomen. Man orkar inte. Man vill inte. Att då få tipset "men ut och rör dig så blir det bra", särskilt om man inte motionerat innan, gör nog mest att man bara vill ge det käcka prettoaset en käftsmäll. Det spelar ingen roll om medicinen är effektiv om man inte kan ta den.

Psykofarmaka kan underlätta för (i många fall säkert behövas) för att man ska kunna ta till sig annan terapi, så som t.ex. motion eller KBT.

hallar
2011-12-22, 21:49
Problemet som torde vara uppenbart för alla som insjuknat i depression är att brist på motivation är en av de svåraste symtomen. Man orkar inte. Man vill inte. Att då få tipset "men ut och rör dig så blir det bra", särskilt om man inte motionerat innan, gör nog mest att man bara vill ge det käcka prettoaset en käftsmäll. Det spelar ingen roll om medicinen är effektiv om man inte kan ta den.

Psykofarmaka kan underlätta för (i många fall säkert behövas) för att man ska kunna ta till sig annan terapi, så som t.ex. motion eller KBT.

Tror nog att du slog huvudet på spiken där. En annan sak som bör nämnas är att om motion kan förhindra återinsjuknande i depression kan det vara en poäng. Man vet att har man haft en episod av depression är risken stor att man får en igen.

Sheogorath
2011-12-22, 21:52
Tror nog att du slog huvudet på spiken där. En annan sak som bör nämnas är att om motion kan förhindra återinsjuknande i depression kan det vara en poäng. Man vet att har man haft en episod av depression är risken stor att man får en igen.

:thumbup:

kettlebellGuden
2011-12-22, 21:57
Angående studien det refereras till skall man i sammanhanget vara mycket medveten om att SSRI ges på många olika indikationer och att det inte alls är säkert att man själv motsvarar försöksgruppen. Jag skulle aldrig ta på mitt samvete att säga åt en person avstå medicinering för att "träning är bättre".

Det är väl ändå ingen som påstår att träning generellt har samma effekt som SSRI och på alla sätt och vis kan ersätta dessa prepp. Och absolut ingen som rekommenderar att man struntar i sin medikation om ens läkare rekommenderar att man fortsätter.

Tolkia
2011-12-22, 22:14
Det är väl ändå ingen som påstår att träning generellt har samma effekt som SSRI och på alla sätt och vis kan ersätta dessa prepp. Och absolut ingen som rekommenderar att man struntar i sin medikation om ens läkare rekommenderar att man fortsätter.
Jag skulle vilja påstå att det är just vad TS "person" i inlägg 1 och Barbastark gör.

kettlebellGuden
2011-12-22, 22:30
Jag skulle vilja påstå att det är just vad TS "person" i inlägg 1 och Barbastark gör.

Ok. Då tolkar vi deras inlägg väldigt olika.

Rexan
2011-12-22, 23:05
Tycker det är lusstigt att många här verkar förkasta aerobisk träning som ett botemedel mot depresson som tom visat sig vara mer effektivt än SSRI trots att jag langat upp studier på det.

Men det motverkar ju muskelbyggandet. *slap*

Tolkia
2011-12-22, 23:07
Men det motverkar ju muskelbyggandet. *slap*
Gör det?

Rexan
2011-12-22, 23:20
Gör det?

Jaapp. men det vet du säkert redan.Du bara jävlas med stackars mig. . *gah!*:furious:

http://traningslara.se/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/

Tolkia
2011-12-22, 23:26
Jaapp. men det vet du säkert redan.Du bara jävlas med stackars mig. . *gah!*:furious:

http://traningslara.se/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/
Ah. Jag trodde att du syftade på SSRI. My bad.