handdator

Visa fullständig version : handledsskada vid frivändningar


nedved
2011-12-21, 11:54
Hej. Försökte söka i forumet och fanns otroligt många trådar om problem med handleden. Men ingen som riktigt passa mitt problem vad jag hitta. Iaf problem kom igår,. Skulle testa frivändningar för första gången. Värmde upp och det kändes bra. Lasta på vikter och efter 6-7 reps började jag känna lite, men körde 5-6 reps till och då gjorde det riktigt ont. Så avbröt träningen för den dagen. Gick och sov och idag är den mycket värre, smärtan är på högerhand, typ under kulan man har på utsidan av handen. Den är inte svullen. Någon som har erfarenheter av det? Vill inte besvära sjukvården i onödan men samtidigt vara på den säkra sidan då jag åker utomlands om ca 2 veckor och blir borta ett par månader. Smärtan kommer bara när jag rör på handen, när jag håller den still känner jag ej av något. Men att tex vrida mobilen är riktigt plågsamt, så krävs inte mycket tyngd för det ska värka. Röra fingrar och nypa ihop ned dem är inget prooblem, men snurra/vrida handleden gör riktigt ont. Ursäkta om något är oklart, skriver från mobilen och jobbet så är lite stressigt.

meme
2011-12-21, 14:17
Har precis haft samma problem, har haft ont vid knölen och det har gjort ont när jag har böjt på handleden i olika vinklar. Fick det troligen efter bänkpress/hantelpress. Jag gick till doktorn och fick konstaterat att det var en inflammation i ledbandet. Fick rådet att vila, och kanske ta nån ipren om det gjorde mycket ont. Väntade några veckor men det blev inte bättre, snarare sämre. Gick till en annan läkare och fick rådet att köpa ett handledsskydd med stålstänger för att vila handleden. Det är fortfarande inte helt bra, men mycket bättre!

Stronghead
2011-12-21, 14:22
Jag har haft exakt samma problem och det tog flera månader innan det blev helt bra igen. Jag tror att du ska vila från allt som gör ont i några veckor för att sedan sakta stärka upp handleden.

Jag utsatte min handled för plågsamma saker när jag egentligen skulle vilat därför kanske du blir frisk snabbare än jag blev. Tänk dock på att när du blir bättre i handleden, belasta inte med för mycket tyngd direkt. Sakta öka vikterna är mitt tips.

AtomicPuffin
2011-12-21, 14:33
Det var kö till Squatsracket så jag testade att frivända upp lite vikt så jag kunde börja värma, drabbades av samma sak. Gick över på ett par veckor för mig, då undvek jag allt som gjorde ont vilket som tur var inte hindrade mig från att träna på som vanligt.

Behandla det som vilken inflammation som helst så skall det nog gå bra.

Min okvalificerade gissning är att boven är dålig belastning på en bakböjd handled när stången inte fångas snyggt på axlarna.

Tjuckot
2011-12-21, 15:01
Jag skadade min vänstra handled vid frivändning (eller någon liknande variant) för ca 2 år sedan, tror faktiskt jag lagt en tråd här om det. Liknande TS. Yttersidan, under knölen (typ). Stark smärta vid vridmoment (skrek ut ett par ggr när flickvännen råkade vrida om handen på mig).

Två år senare är det "ok". Jag kan köra rak stångcurl (vilket jag inte kunnat på länge), men kan känna av handleden ibland ändå. Dock inte som det var under ca 18 månader, nämligen riktigt ont vid vridmoment. Hoppas det inte är lika allvarligt för dig.

Metral
2011-12-24, 13:36
Låter väl som att du antingen har för dålig rörlighet så du belastar handleden istället för att bara lägga/fånga stången över bröstet utan att belasta handleden.
En annan sak jag kommer på att det skulle kunna vara är att stången du frivände med har dåliga kullager och vikterna är tröga att snurra. Då när man väl sätter snurr på dem är det inte helt lätt att få dem att stanna, och det drar i handleden. Bara en teori.