handdator

Visa fullständig version : Dags att deffa?


korros
2011-12-20, 22:43
Har kört på bulk nu sen mars i år och funderar på om det inte är dags att börja deffa. Står och stampar på samma vikter i gymmet. Blir bara fetare utan att bli starkare känns det kom. Kanske har blivit för fet för att bygga effektiv muskelmassa?

Egentligen vill jag inte deffa men ser det som ett nödvändingt ont för att få bättre utveckling över tid. För visst är det så att när man deffat klart och lägger sig på kcal+ igen så bygger man riktigt effektivt med muskler bl.a. för att insulinkänsligheten är mycket bättre på lågt kroppsfett?

Minns förra gången jag hade deffa och började äta upp mig så fullständingt exploderade armarna upp och jag fick ny muskelmassa.

Vad säger ni??

Ska jag ta steget till att deffa eller bara köra på??

Three pigs
2011-12-20, 22:49
Jättesvårt för oss här att säga, det kan bara du själv göra.

Det är väl aldrig dåligt med deff om man känner sig fet. Brukar själv uppleva att jag blir snabbt stark efter deff, men om det är så för alla vet jag inte.

Annars kan du ju testa att lägga om träningen, nya scheman, fler eller lägre reps. Tyngre vikter osv.

Fredrik_S
2011-12-21, 02:06
Banta skulle jag rekommendera till alla män som har över 15% kroppsfett oavsett tid på året och deras vilja att bygga muskler. Det är helt enkelt en dåligt miljö för kroppen att vara så fet och det blir bara sämre och sämre för varje %enhet fett man fortsätter lägga på.
Deff/banta skulle jag rekomendera till de flesta som har mellan 11% och 15% som har som primärt mål att nå en fitnesslook och behålla den året om.
Bulk skulle jag bara rekomendera till människor under 10% kroppsfett som har för lite muskelmassa.

LeBron
2011-12-21, 02:23
Banta skulle jag rekommendera till alla män som har över 15% kroppsfett oavsett tid på året och deras vilja att bygga muskler. Det är helt enkelt en dåligt miljö för kroppen att vara så fet och det blir bara sämre och sämre för varje %enhet fett man fortsätter lägga på.
Deff/banta skulle jag rekomendera till de flesta som har mellan 11% och 15% som har som primärt mål att nå en fitnesslook och behålla den året om.
Bulk skulle jag bara rekomendera till människor under 10% kroppsfett som har för lite muskelmassa.

Var ligger du någonstans? Antar att du har samma BF% året om :p

hardcoretraining
2011-12-21, 06:26
Been there, done that. Variera träningen med Pyramidset, Superset, Dropset och samt ev. reps styrka/volym om de nu är det du är ute efter.

Sheogorath
2011-12-21, 06:56
Med tanke på hur många feta styrkelyftare, tyngdlyftare och strongmen det finns så tvivlar jag på att det är där skon klämmer. Är styrka viktigt för dig ska du nog titta mot ett välbeprövat periodiseringsprogram istället. Om muskelmassa (som syns ordentligt!) är ditt primära mål är det kanske på sin plats med en deff nu.

Fredrik_S
2011-12-21, 09:45
Var ligger du någonstans? Antar att du har samma BF% året om :p

skulle gissa på mellan 11 och 12% idag vilket betyder att det är lite kalorirestriktion som gäller
Inte samma BF% men jag ligger aldrig mer än 2-4 veckor från vad jag anser vara toppform.
Skulle jag ge mig själv en rekomendation skulle jag dock försöka hålla mig en vecka från toppform istället för 2-4 veckor, dock är det lite godare med 2-4 veckor ;)
MEN jag skulle aldrig någonsin acceptera 10 veckor eller mer från toppform någonsin dvs 5 kg rent fett eller mer utöver nuvarande fettmängd....

Med acceptable åretrunt toppform menar jag 6-10% BF.

korros
2011-12-21, 22:49
Har bestämt för att börja deffa trots allt. Ska bli intressant att veta hur mycket man väger nere under 10%. Blir skönt med lite omväxling också och att inte behöva proppa i sig mat hela tiden.

Kent Herbert
2011-12-21, 22:55
Har bestämt för att börja deffa trots allt. Ska bli intressant att veta hur mycket man väger nere under 10%. Blir skönt med lite omväxling också och att inte behöva proppa i sig mat hela tiden.

omväxlingsglädje kommer tyvärr bara vara i nån dag *grr*

korros
2011-12-21, 23:18
omväxlingsglädje kommer tyvärr bara vara i nån dag *grr*

Jo jag vet att det är ett helvete när magen skriker efter mat men det ska bli skönt ändå :)