handdator

Visa fullständig version : Är Fitness5 en styrkesport?


filmjölk
2011-12-20, 22:05
Tycker du att det är det?

Pudzianovski
2011-12-20, 22:08
Jag vet inte riktigt vad "styrkesport" är heller så att säga.

Matsa
2011-12-20, 22:09
Ja, eftersom man (väl?) tävlar i relativ styrka så borde det per definition bli en styrkesport. Är det skillnad på kraftsport och styrkesport?

filmjölk
2011-12-20, 22:14
Jag vet inte riktigt vad "styrkesport" är heller så att säga.

Det är upp till dig själv att definiera, det är hela pollens poäng.

Mental
2011-12-20, 22:16
jo, det är ju inte en skönhetstävling, och det är styrka och uthållighet som testas. Rätt kul att tävla i Bicepscurl :D

Pudzianovski
2011-12-20, 22:20
Nja..njo..jag vet inte. Fitness är överlag lite fjantigt.

Alexton
2011-12-20, 22:26
Lite knepigt, troligtvis ja.. men moraliskt kan jag ej säga ja. Styrkesport är stora starka karlar (och kvinnor) som lyfter/kaster/trycker sjukt tunga grejer,alltså stronglift, SL, kulstötning och lumberjack grejer.
Helst ska en representant vara av storlek stor och äta en halv gris om dagen för att ens orka träna sporten ;)

Herr Oberst
2011-12-20, 22:27
Fitness5 är ju precis samma sak som strongman, fast man kör andra grenar.
Är strongman en styrkesport eller är det mer som en livsstilsblogg?

Fidde_Mannen
2011-12-21, 00:16
Fitness5 är ju precis samma sak som strongman, fast man kör andra grenar.
Är strongman en styrkesport eller är det mer som en livsstilsblogg?

Fitness5 är verkligen inte alls som strongman. I strongman är det starkaste som vinner. I fitness5 tävlar man ju med kroppsvikt osv. Killarna där bruka ju köra halva kroppsvikten i bicepscurl. Då killarna bruka väga 60-70kg blir det inte specielt mycket vikter.

Barbastark
2011-12-21, 00:22
Fitness5 är ju precis samma sak som strongman, fast man kör andra grenar.
Är strongman en styrkesport eller är det mer som en livsstilsblogg?

Fitness5 är verkligen inte alls som strongman. I strongman är det starkaste som vinner. I fitness5 tävlar man ju med kroppsvikt osv. Killarna där bruka ju köra halva kroppsvikten i bicepscurl. Då killarna bruka väga 60-70kg blir det inte specielt mycket vikter.

Jo, håller med Herr Oberst. Fitness 5 är mycket likt strongman. Båda tävlar i styrka/uthållighet och under ungefär samma tidsintervall per gren. Enda skillnaden är att strongman tävlar i absolut styrka, medans fitness 5 tävlar i relativ.

Zaqwer
2011-12-21, 00:22
Och styrkelyft är bara styrkesport om man tävlar i dom tyngre viktklasserna.

bigtraps
2011-12-21, 06:24
Ja. Därimot så är Bodyfitness en skönhetstävling

martikainen
2011-12-21, 09:06
Ja. Därimot så är Bodyfitness en skönhetstävling

Och hockey är en lagsport, eller vadå pratade vi inte om andra sporter? ;)

Fitness5 är styrkesport i mina ögon, precis som Barbastark säger så mäter man ju bara annorlunda, absolut vs relativ styrka.

ceejay
2011-12-21, 10:48
en sport för korta människor

Vunnis
2011-12-21, 11:08
en sport för korta människor

Alla sporter kan inte passa dig, lille vän ;)

ceejay
2011-12-21, 11:09
Alla sporter kan inte passa dig, lille vän ;)

Dock stämmer mitt påstående fortfarande:cool:

Arf Pingvin
2011-12-21, 11:37
Om strongman är en styrkesport är fitness5 också det. Likheterna är stora. Strongman handlar nästan alltid om reps, tid etc. Visserligen på helt sinnessjuka vikter men ändå.

Spartansk
2011-12-21, 13:04
Ja, självklart. Det är en sport som kräver styrka. Med bara uthållighet eller låg kroppsvikt kommer man inte långt i Fitness Five.

MAXX
2011-12-21, 14:25
Med styrkesport tänker jag mer maxstyrka. 1RM.

Fast det är bara min egna definition.

Sniggel
2011-12-21, 14:38
Ja, eftersom man (väl?) tävlar i relativ styrka så borde det per definition bli en styrkesport. Är det skillnad på kraftsport och styrkesport?

Man tävlar väl i antal reps man kan göra på en relativ vikt?
Det är inte vad jag skulle kalla en styrkesport.

edit: Oj, blev lite chockad över antar röster på "japp". Speciellt när jag såg vilka som röstat.

Är man stark och vill på något vis testa sin talang så är det knappast fitnessfive man ställer upp i (man kan ju göra det för skojs skull förstås!). Där har man inte så stor nytta av att vara stark. Där är det bättre att vara uthållig och ha byggt upp en tillräcklig styrka.

Tabbe
2011-12-21, 14:39
njaa

Scratch89
2011-12-21, 14:40
Det är klart att det är.

Mental
2011-12-21, 14:42
Allt som har viktklasser handlar väl inte om maxstyrka då längre?

Mental
2011-12-21, 14:43
Man tävlar väl i antal reps man kan göra på en relativ vikt?
Det är inte vad jag skulle kalla en styrkesport.

edit: Oj, blev lite chockad över antar röster på "japp". Speciellt när jag såg vilka som röstat.

Är man stark och vill på något vis testa sin talang så är det knappast fitnessfive man ställer upp i (man kan ju göra det för skojs skull förstås!). Där har man inte så stor nytta av att vara stark. Där är det bättre att vara uthållig och ha byggt upp en tillräcklig styrka.

Du ser det mer som en konditionstävling då? Snarare än styrka?

Sniggel
2011-12-21, 14:47
Du ser det mer som en konditionstävling då? Snarare än styrka?

Uthållighetstävling helt klart. Inte konditionsmässigt då förstås. Hade den gjorts med fokus på styrka hade jag kunnat tänka mig att ställa upp.
¨
exempel:
Något mellanting mellan SL och fitnessfive, t ex maxvikt man lyckas göra 5 reps på eller så.

Stefan J
2011-12-21, 15:01
Det är ju en slags styrkeidrott. Styrka är det dominerande attributet som du behöver i F5.

Precis som det finns femtioelva idrotter där man mäter uthållighet (löpning, cykling och simning till exempel med varierande distanser) kan även styrkeidrotter se olika ut. Allt måste ju inte handla om just 1RM.

Men hur man än vrider och vänder på det så hittar man nog de allroundstarkaste individerna i strongman, om det råder det nog inga tvivel.

ceejay
2011-12-21, 15:07
Fast att kalla det en uthållighetssport är väl inte riktigt rätt egentligen(inget svar till stefan j). Har man ett högt 1rm klarar man många reps.

Behöver man bänka sin kroppsvikt på 70kg och man tar 140 så klarar man ett antal reps. Likaså knäböj om man tar 180 och behöver reppa på 110-120

Sniggel
2011-12-21, 15:36
Det är ju en slags styrkeidrott. Styrka är det dominerande attributet som du behöver i F5.

Precis som det finns femtioelva idrotter där man mäter uthållighet (löpning, cykling och simning till exempel med varierande distanser) kan även styrkeidrotter se olika ut. Allt måste ju inte handla om just 1RM.

Men hur man än vrider och vänder på det så hittar man nog de allroundstarkaste individerna i strongman, om det råder det nog inga tvivel.

Jag tycker att det som avgör är att man inte får välja vikt utan vikten är vald för en. Man får inte visa vad man går för styrkemässigt. Du kan inte välja en högre % av kroppsvikt än dina motdeltagare, du kan bara "välja" att göra fler reps.

Fast att kalla det en uthållighetssport är väl inte riktigt rätt egentligen(inget svar till stefan j). Har man ett högt 1rm klarar man många reps.

Behöver man bänka sin kroppsvikt på 70kg och man tar 140 så klarar man ett antal reps. Likaså knäböj om man tar 180 och behöver reppa på 110-120

Är du säker på detta? Jag vet inte om jag vill hålla med. Visst det påverkar men uthålligheten påverkar ofta mycket mer, så länge den uthållige är tillräckligt stark.

Baboom
2011-12-21, 16:11
Jag tycker att det som avgör är att man inte får välja vikt utan vikten är vald för en.

Då skulle ju inte dragkamp vara en styrkesport...

Däremot så kan jag hålla med om att fitnessfive går mer åt friidrott hållet. Men tycker ändå att det är en styrkesport då det är styrkemoment de utför i stor utsträckning.

Spartansk
2011-12-21, 16:13
Där är det bättre att vara uthållig och ha byggt upp en tillräcklig styrka.

Fast den där "tillräckliga" styrkan som krävs är rätt hög ändå.

Sniggel
2011-12-21, 16:54
Fast den där "tillräckliga" styrkan som krävs är rätt hög ändå.

Om vi säger så här då:

Är det bättre att vara stark och ha tränat upp en tillräcklig uthållighet?

Nej det tror jag definitivt inte.


Då skulle ju inte dragkamp vara en styrkesport...

Däremot så kan jag hålla med om att fitnessfive går mer åt friidrott hållet. Men tycker ändå att det är en styrkesport då det är styrkemoment de utför i stor utsträckning.

Fast det är ju viktigare att vara stark än uthållig i dragkamp. Om man offrar uthållighet för att bli starkare kommer ju ens lag att direkt få övertaget och matchen är över inom några sekunder. Så jag tycker inte liknelsen är tilrläckligt bra.

Friidrott vet jag inte varför du jämför med då det är en väldigt stor variation i typ av discipliner. Kula, slägga och diskus är ju typiska styrkegrenar där.

Baboom
2011-12-21, 22:17
Fast det är ju viktigare att vara stark än uthållig i dragkamp. Om man offrar uthållighet för att bli starkare kommer ju ens lag att direkt få övertaget och matchen är över inom några sekunder. Så jag tycker inte liknelsen är tilrläckligt bra.

Friidrott vet jag inte varför du jämför med då det är en väldigt stor variation i typ av discipliner. Kula, slägga och diskus är ju typiska styrkegrenar där.

Jag menade att du syftade på att styrkesport var där man bestämde vikten själv. Med friidrott syftade jag mer på femkamp där det går ut på att vinna varje gren :)

Men som sagt så utförs styrkemoment och tycker därför att det bör klassas som styrkesport. Precis som i strongman.

Men självklart får du klassa det som du vill :)

L-Sami
2011-12-21, 22:54
Mer "Muscle endurance" sport. Styrkesport tycker jag är mer såna där man jobbar med stora krafter under en kort tid även om strongman har en del uthållighetsmoment så är det mer styrkesport än Fitness 5. Musklerna jobbar väldigt mycket isometriskt i strongman. Det är en definitionsfråga helt enkelt.

Sarwien
2011-12-21, 23:15
Nej, det är fitnesstjafs.

mikaelj
2011-12-21, 23:59
Däremot så kan jag hålla med om att fitnessfive går mer åt friidrott hållet.

400 meter bicepscurl?

Sniggel
2011-12-22, 00:16
Jag menade att du syftade på att styrkesport var där man bestämde vikten själv. Med friidrott syftade jag mer på femkamp där det går ut på att vinna varje gren :)

Men som sagt så utförs styrkemoment och tycker därför att det bör klassas som styrkesport. Precis som i strongman.

Men självklart får du klassa det som du vill :)

Ja, jag har ju de flesta emot mig så jag fortsätter nog att göra det, för mig själv :D

Matsa
2011-12-22, 00:35
Mer "Muscle endurance" sport. Styrkesport tycker jag är mer såna där man jobbar med stora krafter under en kort tid även om strongman har en del uthållighetsmoment så är det mer styrkesport än Fitness 5. Musklerna jobbar väldigt mycket isometriskt i strongman. Det är en definitionsfråga helt enkelt.

Jag frågade tidigare om styrkesport och kraftsport är samma sak och anledningen är jag inte skulle klassa fitness 5 som en kraftsport eftersom kraftutvecklingen på de vikterna inte blir jämförbar med etablerade kraftsporter. (Eller visserligen KAN man ju utveckla hög kraft på de vikterna men det är ju inte så väsentligt, målet är ju inte precis att kasta vikterna så man tjänar inte så mycket på maximalt kraftpåslag.) Jag tolkar dock inte ordet styrkesport på samma sätt. Det är väl en sorts styrka att vara repsstark? Klassas inte muskeluthållighet som någon sorts styrka (man kan väl rentav använda ordet "styrkeuthållighet" i stället)?

Eftersom jag anser att styrkeuthållighet ryms inom begreppet styrka så tycker jag att fitness 5 är en styrkesport.