handdator

Visa fullständig version : Intag av Maltodextrin


exor
2011-12-20, 21:15
Har fått Carbo Loader (maltodextrin) av sambon. Enligt anvisning ska man ta 60g 3 timmar innan träning.

Hur tycker ni effekten är? Äter rätt mycket kolhydrater i vardagen. Tänkte om man kanske inte behöver full dosering? Tar pwo och eaa innan träning.

Om jag minns rätt så är kolhydrater rätt bra att ta efter träning också för att fylla på glykogendepåerna. Kanske ska blanda i lite av min malto i whey fx som jag tar efter träning istället för innan träning?

Tack!

vicarious
2011-12-20, 21:18
Får du redan i dig kolisar från kosten behöver du nog inte nåt malto alls.

Visst kan du ta malto efter träningen om du vill men det går lika bra med kolhydrat från vanlig fast föda också. För de flesta är det inte så jättebråttom att fylla på glykogenet när man har styrketränat eftersom man ändå oftast vilar ett par dagar innan man tränar samma muskel igen, vilket innebär att man har gott om tid att fylla på glykogenet.

exor
2011-12-20, 21:44
Tack för bra svar. Ibland kan det dröja 2-3 timmar innan jag äter något efter träningen. Är oftast väldigt peppad innan passen, så tar det nån dag när jag ätit dåligt istället. Och tar efter när jag vet att jag inte kan äta på länge. Låter det bra?

vicarious
2011-12-20, 21:48
Tack för bra svar. Ibland kan det dröja 2-3 timmar innan jag äter något efter träningen. Är oftast väldigt peppad innan passen, så tar det nån dag när jag ätit dåligt istället. Och tar efter när jag vet att jag inte kan äta på länge. Låter det bra?

Tycker fortfarande du kan skippa det efter träningen. Satsa istället på en proteindrink eller lite aminosyror direkt efter träning om det dröjer ett tag innan du får i dig mat.

Dreas
2011-12-20, 22:32
Malto så långt innan träningen har jag svårt att se direkta fördelar med, men men.

Jag brukar putta i mig lite malto precis före och efter pass. 10-20g tycker jag räcker allt som oftast.

Går du flera timmar efter ett pass utan mat så är nog kolhydrater och protein av något slag inte så dumt direkt efter passet.

exor
2011-12-20, 22:59
Malto så långt innan träningen har jag svårt att se direkta fördelar med, men men.

Jag brukar putta i mig lite malto precis före och efter pass. 10-20g tycker jag räcker allt som oftast.

Går du flera timmar efter ett pass utan mat så är nog kolhydrater och protein av något slag inte så dumt direkt efter passet.

Upplever du någon skillnad om du inte tar ditt malto innan träning? Samt om du inte tar den efter?

Sparven från Minsk
2011-12-20, 23:01
Jag skulle ta 0,8 x kroppsvikt malto direkt efter passet tillsammans med lite BCAA eller EAA.
3 h innan känns bara bortkastat.

Degpekka
2011-12-21, 00:53
Under eller efter passet, jag kör på ca 20-30g max.

Dreas
2011-12-21, 07:08
Upplever du någon skillnad om du inte tar ditt malto innan träning? Samt om du inte tar den efter?Jag vet faktiskt inte, de ggr jag inte tagit det tycker jag inte att det går fullt lika bra, men då är det också andra saker som kan spela in.

Fishtank
2011-12-21, 08:09
Brukar bara ta efter eller om jag tränar fastande på morgonen så blir det lite innan.
Innan på morgonen brukar man märks skillnad men inte på en vanlig eftermiddag.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

farsan baloo
2011-12-21, 20:19
Har fått Carbo Loader (maltodextrin) av sambon. Enligt anvisning ska man ta 60g 3 timmar innan träning.

Hur tycker ni effekten är? Äter rätt mycket kolhydrater i vardagen. Tänkte om man kanske inte behöver full dosering? Tar pwo och eaa innan träning.

Om jag minns rätt så är kolhydrater rätt bra att ta efter träning också för att fylla på glykogendepåerna. Kanske ska blanda i lite av min malto i whey fx som jag tar efter träning istället för innan träning?

Tack!

Tycker att du ska ta ditt malto i samband med träningen, gärna direkt efter med ditt protein som du är inne på. Kör hårt!

johanhej
2013-09-24, 21:42
Har en fråga angående maltodextrin, och tyckte denna rubrik passar bra, så bumpar!

Kör PF-baserad kost sen ett bra tag tillbaka, och under perioder när jag vill ha i mig lite mer kalorier så är det rättså enkelt att fylla ut det med flingor och mjölk/kvarg.

Som jag har förstått det så är vanliga cornflakes mer eller mindre rent maltodextrin. Frågan är, är det dåligt att käka cornflakes sent på kvällen?

Försökt googla runt, men inte hittat något svar som kan anses speciellt aktuellt. Kanske lite optinoja, men eftersom jag gör det såpass ofta så känns det bra att höra efter.

King Grub
2013-09-24, 21:49
Cornflakes är aldrig nyttigt (majs är sämsta grönsaken som finns + socker), men det är inte dåligt för en tränande individ och kan ingå som en del i en nyttig kost.

Och corn flakes är inte maltodextrin)

Sniggel
2013-09-24, 21:50
Men hej Johan! Johanhej. Allt bra med dig? :)

johanhej
2013-09-24, 22:09
Cornflakes är aldrig nyttigt (majs är sämsta grönsaken som finns + socker), men det är inte dåligt för en tränande individ och kan ingå som en del i en nyttig kost.

Och corn flakes är inte maltodextrin)

Okej! Har visst fått det hela om bakfoten då. Fick för mig att maltodextrin utvanns från majs.

King Grub
2013-09-24, 22:13
Ja, det stämmer, men det betyder inte att corn flakes är maltodextrin.

Riddle
2013-09-25, 20:15
30g malto före träning gör susen! speciellt på presspassen :D