handdator

Visa fullständig version : potatis, bu eller bä?


frozzon
2011-12-20, 17:01
Hej, om inte jag minns fel är det bara 30% kolhydrater i potatis, vilket är ganska lite om man jämnför med ris och pasta, så varför är potatis så populärt bland byggare isf? kan förstå att det är nice när man deffar men nu under bulk känns det nästan bara onödigt.

Fredron
2011-12-20, 17:11
För att folk gillar potatis?

Proxy
2011-12-20, 17:12
Det är inte särskilt relevant att jämföra potatis, ris och pasta på det viset. Jämför det när det är tillagat istället så kommer siffrorna att vara mycket närmare varandra. :)

Bjern
2011-12-20, 17:13
Gott, man kan äta skapliga mängder utan att få i sig allt för mycket kalorier.

spoon
2011-12-20, 17:15
Kokta potäter vid deff för att fylla buken. Potatismos vid bulk för enkel energi.

kalajset
2011-12-20, 17:20
Kokta potäter vid deff för att fylla buken. Potatismos vid bulk för enkel energi.

+1

Jag tycker snarare potatis verkar ha ganska låg popularitet under framförallt deff. Av någon anledning verkar ris mer populärt. Undrar om det är många som tycker sig bli mer mätta på ris än potatis vid samma kalorimängd.

begt
2011-12-20, 17:25
+1

Jag tycker snarare potatis verkar ha ganska låg popularitet under framförallt deff. Av någon anledning verkar ris mer populärt. Undrar om det är många som tycker sig bli mer mätta på ris än potatis vid samma kalorimängd.

Om du kollar upp mättnadsindex så lär du se att potatis ligger i lä.

kalajset
2011-12-20, 17:50
Om du kollar upp mättnadsindex så lär du se att potatis ligger i lä.

Har inte lagt ner någon större energi på mättnadsindex, men hittade denna länk iaf:

http://iform.se/files/bonnier-ifo/attachments/IFO_SV_14_TL_7806_Maet.pdf

Potatis ser ut att vara överlägset ris och egentligen det mesta annat med för den delen. Är inte förvånad, känner ingen, inklusive mig själv såklart, som tycker sig bli mer mätt på ris än potatis.

Gott är det också som redan nämts. *drool*

begt
2011-12-20, 17:53
Ska bli mycket potatismos (av riktiga potatisar förstås) med nån dl mjölk i och lite muskotnöt kanske på mina ätardagar längre fram. Sjukt gott...

krubkungen
2011-12-20, 18:10
Ska bli mycket potatismos (av riktiga potatisar förstås) med nån dl mjölk i och lite muskotnöt kanske på mina ätardagar längre fram. Sjukt gott...

pressad potatis är också en höjdare. går lite snabbare att göra också*drool*

Eddie Vedder
2011-12-20, 18:16
För att folk gillar potatis?

+1

Kan väl inte vara så svårt att förstå att folk väljer saker för att de är goda? Dessutom är det billigt. Och dessutom måste ju inte bulk betyda ett energibehov på 5000 kcal och bestå av mager proteinkälla + kolhydratkälla.

Silencer
2011-12-20, 18:25
Hur tänker du?
Potatis ökar inte i vikt efter kokning, vilket ris gör. Ska du jämföra näringsinnehållet så får du jämföra kokt ris mot potatis.
Potatis innehåller också mycket kalium har jag för mig, och det har visat sig bra vid höga proteinintag.

OCH DET ÄR GOTT.

vicarious
2011-12-20, 19:40
Jag tror att många när de hör potatis direkt tänker på just kokt potatis och tycker därför det känns tråkigt. Det finns ju så mycket annat man kan göra än att koka potatisen.

begt
2011-12-20, 19:42
Jag tror att många när de hör potatis direkt tänker på just kokt potatis och tycker därför det känns tråkigt. Det finns ju så mycket annat man kan göra än att koka potatisen.

Kokt potatis med välkryddad lax och hollandaisesås. What more could you want?

vicarious
2011-12-20, 19:53
Kokt potatis med välkryddad lax och hollandaisesås. What more could you want?

Ett glas vitt vin kanske :D

StNicholaus
2011-12-20, 21:47
Ett glas vitt vin kanske :D

Hear, hear!

Sniggel
2011-12-20, 22:02
Jag tror att många när de hör potatis direkt tänker på just kokt potatis och tycker därför det känns tråkigt. Det finns ju så mycket annat man kan göra än att koka potatisen.

Bara jag som tycker kokt potatis är en höjdare varje gång?
Självklart inte ensamt men det är sällan ett enda livsmedel är gott ensamt. Skulle vara en köttbit isåfall :P

Men det är definitivt inget fel på potatismos heller!

Det jag tycker är jobbigt med potatis är att det tar stor lagerplats och inte går att förvara lika lätt som t ex ris eller pasta. Dessutom är det svårt att lagra i t ex matlådor efter tillagning om man har det tillsammans med resten av måltiden. Det måste förvaras för sig för att inte tappa smak helt och hållet.

Men annars är det opti ur smaksynpunkt imo!

Eddie Vedder
2011-12-20, 22:16
Bara jag som tycker kokt potatis är en höjdare varje gång?

Nej vi är fler. :) Men att äta kokt potatis som tinats upp efter att ha varit fryst är ingen höjdare. :D Möjligtvis om det är i en hel maträtt som potatisgratäng eller köttfärs- och potatissoppa.

bollio
2011-12-21, 19:21
Potatis och ris hör nog säkert till de livsmedel som tåls bäst av de flesta. Den är dessutom mättande, innehåller bra fibrer och låga mängder anti-näringsämnen. Resistent stärkelse är dessutom riktigt bra. Och till skillnad från pasta och ris är det inte heller av lika hög vikt att komplementera med grönsaker, om man inte har några hemma/inte har tid. Potatis är guld, helt enkelt. Rankar den högst av våra baslivsmedel.

bollio
2011-12-21, 19:36
Måste dock påpeka att jag tycker det är enormt synd att vi inte har stor-odling och lågt pris av sötpotatis. Den slår den vanliga potatisen i alla kategorier. Rankar den högst av alla vegetabilier.

Tänk vad det skulle göra för folkhälsan om den låg i ungefär samma pris som den vanliga potatisen.

Gurkyngel
2011-12-21, 20:32
När jag var mindre avskydde jag potatis. Kan nu inte begripa varför... efter rågflingor är det nog min favorit bland kolhydratskällorna. Så jävla gott :)

begt
2011-12-21, 20:34
När jag var mindre avskydde jag potatis. Kan nu inte begripa varför... efter rågflingor är det nog min favorit bland kolhydratskällorna. Så jävla gott :)

Det är grymt. Att doppa kokt potatis i hollandaisesås eller en dillsås är otroligt gott.

Rexan
2011-12-21, 22:17
potatis innehåller kalium bland anant. Ris och pasta är väl i jämförelse ganska värdelösa ur näringssynpunkt.

begt
2011-12-21, 22:24
potatis innehåller kalium bland anant. Ris och pasta är väl i jämförelse ganska värdelösa ur näringssynpunkt.

Pasta och ris, särskilt fullkornsvarianter har rätt så högt näringsinnehåll (järn, magnesium, mangan, fosfor osv.). Pasta gjort på durumvete har ganska bra proteinkvalité. Ris har relativt högt biologiskt värde det med.

Tänk på att ungefär 1/3 av alla kalorier mat asiater stoppar i sig kommer ifrån ris.

Sniggel
2011-12-21, 23:35
Friterade hemgjorda pommes idag med sambon! Hade på lite grillkrydda efteråt och nommade loss (tomtebloss) :hbang:

(extra hyllning till potatisen)

bollio
2011-12-22, 16:29
Parboiled ris är riktigt bra för övrigt! Innehåller 80% av näringen i råris utan otäcka anti-näringsämnena och fiber. För mycket fiber kan vara jobbigt för känsliga magar och små studier har visat att fullkorn kan orsaka negativ mineralbalans.

vicarious
2011-12-23, 10:24
Parboiled ris är riktigt bra för övrigt! Innehåller 80% av näringen i råris utan otäcka anti-näringsämnena och fiber. För mycket fiber kan vara jobbigt för känsliga magar och små studier har visat att fullkorn kan orsaka negativ mineralbalans.

Synd att det är så jäkla äckligt.

Potatis med flingsalt *cupid*

StNicholaus
2012-01-02, 17:26
Måste dock påpeka att jag tycker det är enormt synd att vi inte har stor-odling och lågt pris av sötpotatis. Den slår den vanliga potatisen i alla kategorier. Rankar den högst av alla vegetabilier.

Tänk vad det skulle göra för folkhälsan om den låg i ungefär samma pris som den vanliga potatisen.

Även jag är en stor vän av sötpotatisen. En otroligt trevlig rotknöl. Mångsidig så det förslår! God, i såväl soppa som i paj. Mumma! *drool*

davvvan
2012-01-03, 09:51
Klyftpotatis i ugn... Sjukt gott och enkelt.