handdator

Visa fullständig version : Kan inte träna bröst längre typ..


Krogbyggaren
2011-12-20, 16:07
Jag har tappat förmågan att klämma ihop skulderbladen vid bänkpress/flies/lutande osv, istället vill min kropp shrugga ihop trapsen och ''dra upp'' axlarna.


Mina axlar har blivit smått framåtroterade pga (antar) en bra utveckling i bröst/axlar som skett den senaste tiden.

Kan inte ens bänkpressa stången längre, mina axlar åker fram så fort mitt bröst får lite pump.


What do?


Edit; Jag kan klämma ihop skuldran och ha bra form i sidolyft, curls, tricepsträning och liknande övningar.

willtjam
2011-12-20, 16:12
Stretcha övre bröst och träna mer hantelrodd med maximal ROM är min amatörkommentar.

Gald
2011-12-20, 16:18
Som jag förstått det med framåtlutande axlar precis som willtjam säger så är det mycket strech av bröst då du "förlänger" musklen och gör den mer töjbar sen mycket rygg/baksida axlar då du får mer muskler på baksida som spänner bakåt dina axlar och när du då strechar brösten så blir det lättare för musklerna där bak och "dra bak" axlarna.

Hoppas du förstår va jag menar, mvh

Krogbyggaren
2011-12-20, 16:23
Tack för svaren, fler är välkomna!

Proxy
2011-12-20, 16:41
Det är inte alltid jättelätt att peka ut exakt vad felet är.

Om du är inåtroterad så är det väldigt troligt att du behöver stärka din infraspinatus genom utåtrotationer, och ev. stretcha biceps/bröst/framsida axlar för att få bort "tightheten" du har där framme.
(Det är väldigt lätt att infran också börjar släpa när presstyrkan ökar.)

På baksidan så kan problemet vara att du är lite klen i mellre och nedre delarna av trapezius och lite överutvecklad i dom övre fibrerna. Tänk på det när du tränar ryggen, bli inte överspänd i trapsen och tryck ner och ihop skulderbladen. Stretchning av trapezius kan också vara att föredra.

Supermicke
2011-12-20, 17:37
aa tänkte också på det där om du är övre traps dominant, prova wallslide och se vad som händer.

tog första bästa

4k2kqyzz3Ug

Krogbyggaren
2011-12-20, 17:49
Provade ett par set wall slide, fett jobbiga och jag kände att min hållning inte var den bästa, blir att köra den ett par gånger i veckan och lägga till lite stretchar. Några andra tips?

exor
2011-12-20, 18:04
Hade också riktigt svårt att göra wallslides.

Krogbyggaren
2011-12-20, 19:23
Några fler tips?

willtjam
2011-12-20, 19:28
Bat wings kanske? Google that bad boy!

Supermicke
2011-12-20, 19:36
Hur en snubbe fixade framåtroterade axlar

Fokus på att till att börja med få till en fungerande aktivering av nedre trapezius, för att sedan implementera den anspänningen i samtliga övningar för överkroppen.

En bra övning som jag använde för att få till rätt nervinbaning var att hänga i ett chinsräcke, och sedan endast göra den skulderbladssänkande rörelsen (det som inleder en vanlig chin) genom att släppa ut axlarna helt, och sedan sänka skulderbladen med fortsatt raka armar och återgå till att släppa upp axlarna (rörelsen blir ca 5-10cm, och armbågsleden böjs aldrig).

När väl aktiveringen av övrerygg börjar ta sig är det bara att behålla samma känsla i vanliga övningar, och jag tycker att stångrodd, militärpress samt marklyft är de övningar som bäst hjälpt till att "räta upp" axelpartiet, men det är självklart bara en subjektiv känsla utan någon egentlig evidens.

fungerat bra för mig också

Krogbyggaren
2011-12-20, 20:01
Hur en snubbe fixade framåtroterade axlar



fungerat bra för mig också

Ska inkludera den nästa pass, tack!