handdator

Visa fullständig version : Mitt första protein, behöver råd! :)


Bult1
2011-12-20, 02:53
Hej! får hem mitt första protein pulver någonsin imorgon, har alltid tränat utan (ganska dumt jag vet^^) men till saken.

Jag är 18 år, 188cm och väger ca 110kg och det är inte bara massa fett skulle kalla mig själv ganska muskulös. Jag tränar 6 dagar i veckan, 4 dagar styrketräning och två dagar kondition/förbränning. Nu undrar jag hur mycket jag skall ta varje dag? skall jag även ta på min vilodag och mina två konditions dagar? Skall jag ersätta en måltid med en shake kanske?

Är ute efter att bygga så mycket som möjligt men INTE lägga på mig fett, går ner i vikt hela tiden och vill gärna fortsätta med det men samtidigt kunna bygga bättre nu än vad jag gjort innan protein pulver.

OBS: lever mer eller mindre på kyckling, ris, ägg, lax och bananer


Jätte tacksam för svar! :)

Sheogorath
2011-12-20, 07:22
Ta en drink som motsvarar minst 20 g protein (jag förutsätter att du köpt ett vassleprotein) direkt efter avslutat pass. I övrigt tar du en drink om du behöver det för att få i dig tillräckligt med protein under dagen. Med din diet är det sannolikt inte så att du behöver ta extradrinkar. Det skulle i så fall vara för att slippa äta riktig mat någon gång, eller för att hålla nere på kalorierna.

Eddie Vedder
2011-12-20, 08:23
Hej! får hem mitt första protein pulver någonsin imorgon, har alltid tränat utan (ganska dumt jag vet^^) men till saken.

Inget dumt med det. Men det är inte otänkbart att det är fördelaktigt med en proteindrink efter passet.

begt
2011-12-20, 08:41
Om du täckte in ditt proteinbehov tidigare med din kost så är förstås proteindrinkar inte så nödvändiga att ta.

Med tanke på din vikt, höga träningsmängd, och ambition att gå ned i vikt så blir proteinet särskilt viktigt. Styrketräning och ett högt proteinintag är de viktigaste faktorerna för att bevara så mycket muskelmassa som möjligt när du går ned i vikt. Sluta för den delen inte helt med konditionsträningen för den gör det lättare för dig att bränna fett.

Sikta på att ligga ungefär 2g/kv alltså drygt 200 g protein för din del nu när du går ned i vikt.

Morty
2011-12-20, 12:09
Inget dumt med det. Men det är inte otänkbart att det är fördelaktigt med en proteindrink efter passet.

Finns det något som tyder på att proteindrink efter styrketräning skulle kunna vara neutralt till negativt?

King Grub
2011-12-20, 12:25
Jämfört med samma mängd protein från vanlig mat inom rimlig tid finns det inget som säger att pulver är bättre.

Eddie Vedder
2011-12-20, 12:47
Finns det något som tyder på att proteindrink efter styrketräning skulle kunna vara neutralt till negativt?

Nej det kan jag inte tänka mig. Inte sett till träningsresultat. Hur mycket kalorier man vill lägga på pulver är ju en annan sak men det skulle ju kanske för vissa vara en nackdel. :)

Morty
2011-12-20, 13:01
Jämfört med samma mängd protein från vanlig mat inom rimlig tid finns det inget som säger att pulver är bättre.

Intressant, är snabbheten med vassle och EAA sannolikt irrelevant för totala muskelbalansen?

Hur är det med återhämtningen? Blir den snabbare av ett snabbt proteinpulver?

Smidigheten kan man ju dock inte ifrågasätta. Det är osannolikt att äta samma mängd protein från mat inom 5 minuter från passets slut.

Eddie Vedder
2011-12-20, 13:05
Intressant, är snabbheten med vassle och EAA sannolikt irrelevant för totala muskelbalansen?

Att det inte finns något som visar det gör det inte osannolikt. Men man kan inte säga att det ÄR på ett sätt som inte ordentligt studerats. Jag skulle snarare säga att det ÄR sannolikt att det gör nytta även om nyttan förmodligen är pytteliten.

Tjulu
2011-12-20, 13:55
Jämfört med samma mängd protein från vanlig mat inom rimlig tid finns det inget som säger att pulver är bättre.

Men det finns väl studier som tyder på att proteinet tas upp snabbare av kroppen via dryck än av mat? På det sättet måste det väl vara bättre med proteinpulver?

begt
2011-12-20, 14:00
Men det finns väl studier som tyder på att proteinet tas upp snabbare av kroppen via dryck än av mat? På det sättet måste det väl vara bättre med proteinpulver?

Logiskt eftersom den specifika ytan när det gäller vätskor är större än fast föda som inte blivit helt söndertuggad i små små bitar.

Tacos
2011-12-20, 15:14
Jag blir lite förvånad varför man skapar en sådan här tråd EFTER man redan köpt kosttillskott?
Personligen vill jag ta reda på så mycket som möjligt om en produkt INNAN jag köper den.

Men men... jag kanske bara är gnällig och petig :)

Det kan vara praktiskt med kosttillskott, men förvänta dig inga mega resultat bara ;)

King Grub
2011-12-20, 15:45
Men det finns väl studier som tyder på att proteinet tas upp snabbare av kroppen via dryck än av mat? På det sättet måste det väl vara bättre med proteinpulver?

Huvudsaken är att det finns aminosyror, inte snabbheten på proteinet.

Proteinsyntesen kan inte uppregleras förrän 60-90 minuter efter passet i vilket fall som helst.

Tjulu
2011-12-20, 16:18
Huvudsaken är att det finns aminosyror, inte snabbheten på proteinet.

Proteinsyntesen kan inte uppregleras förrän 60-90 minuter efter passet i vilket fall som helst.

Är jag helt ute och cyklar om jag säger att BCAA tas upp av kroppen näst intill omedelbart?
Trodde att anledning till att man tog sådant var för att kroppen tog upp det snabbare än vanlig mat :o