handdator

Visa fullständig version : är detta en fullvärdig kombination?


Joha
2011-12-19, 22:17
Tjena kollozeum! Jag har en snabb fråga bara.
Kommer jag få ett fullvärdigt protein om jag kompletterar mina gröna linser med ett stort glas mjölk? Hade tänkt att äta det som mellanmål.

Lychgate
2011-12-19, 22:20
Animaliska produkter innehåller fullvärdigt protein, alltså mjölken i det här fallet. Sen hur mycket protein du får i dig beror självklart på mängden.

Joha
2011-12-19, 22:26
Okej shysst. Men låt säga att jag får i mig 15g protein från linserna och 10g från mjölken. Skulle det funka?

willtjam
2011-12-20, 00:01
Funka för vad? Som mellanmål? Beror ju på vad du äter under resten av dagen.

Joha
2011-12-20, 00:51
jag menar om det blir ett fullvärdigt protein?

willtjam
2011-12-20, 01:54
Ja, han skrev ju det?

regus
2011-12-20, 05:24
Baljväxters aminosyroprofil brukar gå och komplettera med spannmåls.

Sheogorath
2011-12-20, 06:31
jag menar om det blir ett fullvärdigt protein?

Du hade inte behövt linserna för att få det fullvärdigt.

Sverker
2011-12-20, 07:15
Vill man prioritera linserna och hålla nere mängden mjölk så är kombinationen linser, ris och en skvätt mjölk bättre.
Linser och ris kompletterar varandra bra. Mjölkens kraftiga överskott av lysin hjälper till att förbättra ytterligare..

Ifall nu målet är ett "komplett protein" m a p BV och vassleprotein som referens.

Sniggel
2011-12-20, 11:58
Ja, han skrev ju det?

Nej det gjorde han inte. Joha undrade om mjölket kompletterar linserna så att linserna blir fullvärdiga. Det tror jag dock inte.

Måltiden ger fullvärdigt protein ja, men inte 100% av proteinet blir fullvärdigt.
Då hade man ju kunnat säga att så länge man tar en droppe mjölk till varje måltid så får man i sig fullvärdigt protein.

Sniggel
2011-12-20, 12:06
Kan ta och länka denna för jämförelse:

http://www.proteinkvalitet.se/gronsaker/linser-torkade
(låg mängd met & cys)

http://www.proteinkvalitet.se/mjolk-fil-ost/mjolk-chokladdryck
(mjölk har inte överskott på met & cys och gör därför i princip ingenting för linsernas proteinkvalitet)

http://www.proteinkvalitet.se/brod-och-spannmal/mjol-och-gryn/ris-parboiled
(ris har rätt bra med met & cys även om det har andra "brister", men dessa brister kompletteras upp av linserna & mjölken, precis som Sverker nämnde)

När jag säger brister så menar jag egentligen de aminosyror som finns i lägre koncentration. Man brukar säga att under 1.00 är brist men jag tycker resonemanget är lite dumt då om ett livsmedel t ex har 1.5 i alla aminosyror utom en som är 1.0 (brist i jämförelse med alla andra). Så hade den ansetts fullvärdig, men om man tillför mer utav den aminosyra som är på 1.0 så att den blir 1.5 så blir ju proteinet 50% "mer fullvärdigt". Men det hade inte räknats som mer än just "fullvärdigt" enligt definitionen. Vilket jag tycker är lite synd.

Fredrik_S
2011-12-20, 12:14
Men spelar det någon roll om varje enskild måltid får fullvärdigt protein. Sparas det inte från tidigare måltider på något sätt?

Jag menar om man äter 5 måltider och 2 kanske är kombinerade på ett sätt som gör att dom inte är fullvärdiga men de andra tre är bra kombinerade. Så att hela dagens proteinintag ändå blir fullvärdigt och fint?

Sniggel
2011-12-20, 12:15
Men spelar det någon roll om varje enskild måltid får fullvärdigt protein. Sparas det inte från tidigare måltider på något sätt?

Jag menar om man äter 5 måltider och 2 kanske är kombinerade på ett sätt som gör att dom inte är fullvärdiga men de andra tre är bra kombinerade. Så att hela dagens proteinintag ändå blir fullvärdigt och fint?

Det är möjligt att det är så ja. Han kan äta risgrynsgröt (ris- o mjölkprotein) till en annan måltid :P

Lychgate
2011-12-20, 14:02
Det viktiga är sett över hela dygnet. Dock kan det säkert vara mycket längre perioder av ett icke fullvärdigt intag av protein innan negativa effekter börjar uppstå. Teoretiskt nu då jag inte läst djupgående om detta.

Har man inte en fängelsediet med vattensoppa och stelt bröd så. ;)

Sniggel
2011-12-20, 15:50
Det viktiga är sett över hela dygnet. Dock kan det säkert vara mycket längre perioder av ett icke fullvärdigt intag av protein innan negativa effekter börjar uppstå. Teoretiskt nu då jag inte läst djupgående om detta.

Har man inte en fängelsediet med vattensoppa och stelt bröd så. ;)

Fast nu handlar väl tråden om "optimalitet" snarare än att undvika negativa effekter, ljusår i skillnad :p

Vill man ligga på 200g protein om dagen och att i princip allt utav detta ska vara fullvärdigt (och gärna lite mer än fullvärdigt) så kanske man ställer frågor av just den här sorten.