handdator

Visa fullständig version : Behövs kosttillskott?


KEBABFRANK
2011-12-19, 22:07
Tjena, har gymmat i ca 2.5 månad och undrar om några kosttillskott skulle kunna underlätta min utveckling eller om jag ska avstå helt?

Fakta:

Ålder: 95:a
Längd: 177 cm
Vikt: 78kg

Äter bra annars, morgon middag kväll.

Vill bli starkare, få bort överflödigt fett och bygga muskler!

Några förslag? :confused:

vicarious
2011-12-19, 22:12
Kreatin är ett bra tillskott.

KEBABFRANK
2011-12-19, 22:13
Kreatin är ett bra tillskott.
Får titta närmare på det! :thumbup:

willtjam
2011-12-19, 22:15
Men det finns inget kosttillskott som behövs och är ett måste.

Lychgate
2011-12-19, 22:23
Men det finns inget kosttillskott som behövs och är ett måste.

+1.

Multivitamin om kosten suger. Kreatin för ökad styrka genom förbättrad glykogen(kolhydrat) lagring i muskulaturen. Omega-3 ifall du äter lite som innehåller detta(fisk t.ex.). Koffein före träning för fokus. Edit: Protein(vassle), EAA eller BCAA för maximerad återhämtning är även populärt.

Detta är väl grundläggande tillskott. Har du en varierad kost och känner att du presterar bra behövs dom inte.

Stronghead
2011-12-19, 22:23
Kosttillskott är ett tillskott om du känner att du vill optimera dig för träningen. Jag tror dock att det lönar sig mer att lägga tid på rätt saker när du tränar istället för att oroa dig över tillskott.

Kreatin och vassle är bra tillskott.


Sent from my iPhone using Tapatalk

KEBABFRANK
2011-12-19, 22:27
Kosttillskott är ett tillskott om du känner att du vill optimera dig för träningen. Jag tror dock att det lönar sig mer att lägga tid på rätt saker när du tränar istället för att oroa dig över tillskott.

Kreatin och vassle är bra tillskott.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kloka ord, men jag känner att jag fått en lite klarare bild om vad jag kan tänka mig att använda! :thumbup::)

Anndreeaas
2011-12-19, 23:11
Jag skulle inte slösa pengar på något annat än vassle protein i så ung ålder, allt du behöver finns i mat, en protein drink är bra när du e ung och ej kan kontrollera vad du själv kan äta och inte fått i dig rätt mängd kalorier eller protein.

mvh

KEBABFRANK
2012-01-12, 18:10
Nu har jag köpt Life butikens eget whey protein. Jag dricker det en gång per dag. Gör det bäst verkan om jag tar det direkt efter träning?

mysglenn
2012-01-12, 18:14
Nu har jag köpt Life butikens eget whey protein. Jag dricker det en gång per dag. Gör det bäst verkan om jag tar det direkt efter träning?

ja

KEBABFRANK
2012-01-12, 18:15
ja
tack

Sniggel
2012-01-12, 18:24
Protein och kreatin som sagt. Det är inte nödvändigt men det kan eventuellt hjälpa till att bygga muskler, iaf kreatin. Äter du tillräckligt med protein redan kanske inte ens pulvret gör någon nytta.

Ganymedes
2012-01-12, 18:32
Ställer mig till kören som säger protein (endast om man inte får i sig tillräckligt via kosten) samt kreatin. Resten är mer eller mindre meningslöst. Kör dock iofs PWO ibland för att få en liten rövspark, men det är långt ifrån lika givande som förpackningarna hävdar. :)

mangemani
2012-01-12, 19:34
nej, sköts kosten behövs inga som helst tillskott.
det bara "underlättar".

KEBABFRANK
2012-01-12, 21:11
Vilka fördelar finns i kreatin i jämfört med protein då? :)

vicarious
2012-01-12, 21:17
Vilka fördelar finns i kreatin i jämfört med protein då? :)

Det är två helt skilda saker, går inte att jämföra. Får du tillräckligt med protein från maten kan du skippa proteintillskotten.

Kreatin förbättrar prestationen men finns även det i vanlig mat, dock inte i så stora mängder. Finns rikligt i bland annat rött kött och viss fisk men för att komma upp i de doser som krävs för att fylla på lagrena i musklerna maximalt måste man äta ganska mycket kött/fisk. Därför är det smidigt med kreatin i tillskottsform.

kettlebellGuden
2012-01-12, 21:22
beta-alanin är quite nice efter någon månads dagligt pressande.

BiffKriminell
2012-01-12, 22:05
Tjena, har gymmat i ca 2.5 månad och undrar om några kosttillskott skulle kunna underlätta min utveckling eller om jag ska avstå helt?

Fakta:

Ålder: 95:a
Längd: 177 cm
Vikt: 78kg

Äter bra annars, morgon middag kväll.

Vill bli starkare, få bort överflödigt fett och bygga muskler!

Några förslag? :confused:
Om du vill gå upp i vikt kan gainer vara bra.
Om du har svårt att få i dig tillräckligt med protein alternativt svårt att få i dig protein direkt efter träning kan EAA/proteintillskott vara bra.
Kreatin är alltid bra förutsatt att du inte är en non-responder.
PWO kan vara bra om du annars har svårt att tagga till inför träning.
Vitamintillskott, omega 3 och så vidare om du har någon sorts brist i din kost.

Resten är i princip onödigt att lägga pengar på.

KEBABFRANK
2012-01-12, 22:24
Tack för många bra svar! Vilket kosttillskott är det bästa om man vill gå ner i fett men samtidigt ha kvar/bygga på muskelmassan? :)

Sheogorath
2012-01-12, 22:27
Tack för många bra svar! Vilket kosttillskott är det bästa om man vill gå ner i fett men samtidigt ha kvar/bygga på muskelmassan? :)

Om du äter tillräckligt med protein genom kosten skulle jag säga kreatin, annars proteinpulver eller EAA/BCAA (smaksak vilken av de tre man väljer).

KEBABFRANK
2012-01-12, 22:29
Om du äter tillräckligt med protein genom kosten skulle jag säga kreatin, annars proteinpulver eller EAA/BCAA (smaksak vilken av de tre man väljer).
Okej, att räkna på hur mkt protein osv jag får genom kosten orkar jag nog inte med. Kör ju somsagt på proteinpulver så jag är väl på rätt spår iallafall :)

mysglenn
2012-01-12, 22:42
Okej, att räkna på hur mkt protein osv jag får genom kosten orkar jag nog inte med. Kör ju somsagt på proteinpulver så jag är väl på rätt spår iallafall :)

ja du får ju inte i dig mindre protein genom att ta det:P

KEBABFRANK
2012-01-13, 07:47
ja du får ju inte i dig mindre protein genom att ta det:P

Nej :P

LordJN
2012-01-13, 15:20
Som de andra säger. Whey (vassle) efter träningen och ev kreatin/koffein innan passen.

Priset på koffein o kreatin är ju runt 1kr vardera per dag så det blir inte så mycket pengar men det fungerar dock riktigt bra för styrka, uthållighet och fettförbränning. Drick mycket vatten, gratis och din kropp mår bra av det :) få mamma/pappa/skolan att laga fet fisk 2ggr i veckan så haru den Omega-3 som behövs :)

Sheogorath
2012-01-13, 15:24
Som de andra säger. Whey (vassle) efter träningen och ev kreatin/koffein innan passen.

Priset på koffein o kreatin är ju runt 1kr vardera per dag så det blir inte så mycket pengar men det fungerar dock riktigt bra för styrka, uthållighet och fettförbränning. Drick mycket vatten, gratis och din kropp mår bra av det :) få mamma/pappa/skolan att laga fet fisk 2ggr i veckan så haru den Omega-3 som behövs :)

Kreatin intas bäst efter träning tillsammans med kolhydrat, precis när depåerna av kreatin och kolhydrat blivit tömda. I praktiken gör det nog ingen större skillnad om ens någon, men man ska ju ändå välja ett tillfälle så varför inte välja det bästa.

norrkoping618
2012-01-15, 17:39
Kreatin är ett bra tillskott.

ljug inte

julmjölk
2012-01-15, 19:17
ljug inte

troll

REDaction
2012-01-15, 19:23
Kreatin intas bäst efter träning tillsammans med kolhydrat, precis när depåerna av kreatin och kolhydrat blivit tömda. I praktiken gör det nog ingen större skillnad om ens någon, men man ska ju ändå välja ett tillfälle så varför inte välja det bästa.

Åh fan. Här har jag gått runt och trott att det var bäst att inta före träning. Dels för att står det på min burk men som vanligt ska man väl inte lita blint på dom..

stafrin
2012-01-15, 19:29
Känner man att man har ett par hundra över varje månad så är ett PWO trevligt, men inte nödvändigt.

Victuhh
2012-01-15, 19:53
Kreatin och Protein som tidigare sagts, hade du velat ha en viktökning hade jag föreslagit gainer.

Det där med intag av kreatin trodde jag var lite skitsamma under dagen? alla säger ju olika, morgon, till middag, efter träning bla bla..

Men jag är med på att man ska ta det tillsammans med kolhydrater

KEBABFRANK
2012-01-15, 20:05
Känner man att man har ett par hundra över varje månad så är ett PWO trevligt, men inte nödvändigt.
Vad är och vad är PWO bra för?

hidden
2012-01-15, 20:13
Vad är och vad är PWO bra för?

Prestationshöjande, fungerar bra när man är omotiverad eller trött.

KEBABFRANK
2012-01-15, 21:34
Prestationshöjande, fungerar bra när man är omotiverad eller trött.
Värt att testa någon gång :)

stafrin
2012-01-16, 10:54
Du blir lite extra taggad och lite mer ork i kroppen, och lite mera pump brukar det bjudas på, och om inte för dessa effekter så för placebo! =)

norrkoping618
2012-01-16, 11:02
lägg pengarna på riktigt mat istället, det gör dig bättre grabben

Inge Enveten
2012-01-16, 11:38
ljug inte

Berätta gärna mer

Tjulu
2012-01-16, 12:04
Äter man ordentligt, vilket enligt mig är VÄLDIGT svårt så behövs det inte. Men jag personligen får inte i mig tillräckligt med vanlig kost. Jag kör på proteinpulver för att komma upp i 2g/protein per kilo kroppsvikt och ska även testa kreatin som för övrigt kom till posten idag! :)

Sniggel
2012-01-16, 12:25
Äter man ordentligt, vilket enligt mig är VÄLDIGT svårt så behövs det inte. Men jag personligen får inte i mig tillräckligt med vanlig kost. Jag kör på proteinpulver för att komma upp i 2g/protein per kilo kroppsvikt och ska även testa kreatin som för övrigt kom till posten idag! :)

Sen vill jag nästan påstå att proteinpulver är mat snarare än kosttillskott. Man kan ju säga samma sak om bröd som är ett förfinat kolhydratspulver från vete som man sedan bakat ihop till en klump som man kan äta.
Eller nyponsoppa från pulver, eller oboy eller en sås gjord på olivolja. Sånt som folk vanligtvis lägger under kategorin "mat".
Att dricka en proteindrink är ju isåfall samma sak bara att det är mycket protein i den snarare än någon annan makronutrient.

KEBABFRANK
2012-01-16, 18:30
lägg pengarna på riktigt mat istället, det gör dig bättre grabben
Ärligt talat, om man ska äta helt rätt och klara sig utan kosttillskott krävs väl ändå många speciella inköp. Sen behöver man en matvåg och mer saker. Då är det väl ändå enklare att köpa kosttillskott?
Min mamma bestämmer vad vi ska ha för mat.

mangemani
2012-01-16, 19:36
Ärligt talat, om man ska äta helt rätt och klara sig utan kosttillskott krävs väl ändå många speciella inköp. Sen behöver man en matvåg och mer saker. Då är det väl ändå enklare att köpa kosttillskott?
Min mamma bestämmer vad vi ska ha för mat.

frågan var väl ändå om tillskott BEHÖVS, du ställde ju den frågan, och svaret är nej, det behövs inte.
tillskott underlättar, lättare att tex ta en protein drink istället för att börja dra i en massa stekpannor eller dylikt för att tillaga mat, bla bla bla, ja, men BEHÖVS gör de inte.

"äta helt rätt" behövs inte heller för att få resultat och att din kropp ska kunna orka med hårda och intensiva pass och "mera saker" och "speciella köp" vet jag inte ens vad du menar med.
går gott och väl att bygga och prestera på vanlig husmanskost, dvs det din mamma lagar.

KEBABFRANK
2012-01-16, 19:37
frågan var väl ändå om tillskott BEHÖVS, du ställde ju den frågan, och svaret är nej, det behövs inte.
tillskott underlättar, lättare att ta en protein drink istället för att börja dra i en massa stekpannor eller dylikt för att tillaga mat, ja, men BEHÖVS gör de inte.

"äta helt rätt" behövs inte heller för att få resultat och att din kropp ska kunna orka med hårda och intensiva pass och "mera saker" och "speciella köp" vet jag inte ens vad du menar med.
går gott och väl att bygga och prestera på vanlig husmanskost, dvs det din mamma lagar.
Okej tack.