handdator

Visa fullständig version : Hjälp med att sätta in kolhydrater på schemat, deff


thaiger
2011-12-19, 21:29
Hej!

Tränar nuvarande ca 5-6 gånger per vecka, X-fit, Bandy och resterande styrketräning.
Frågat lite runt om hur jag ska gå till väga med kolhydrater, vissa säger stryp dem helt iaf efter frukosten under hela dagen, andra inte. Men behöver fokusering för att klara av mitt jobb, och att överleva x-fit passen åtminstånde. Blir 2 ätardagar i månaden, tänkt hålla på i 3 månader.
Skriver nedanför schemat som jag har skrivit ihop, men
behöver hjälp om hur mkt ca kolhydrater behöver läggas in, samt måndagar, då jag kör x-fit om det behövs
nån extra laddning, eventuellt vitargo dylikt? All tips och feedback uppskattas, Tack i förhand!

Cardio 20-30min efter varje pass, eventuellt kvällspromenad.
Reps: kör perioder, hög och lågreps.


05:30 30min Morgonpromenad

07:30 Frukost - 2DL havregrynsgröt, 2ägg/burk makrillfile/proteinshake

12:00 Lunch - Kyckling/Torsk/Makrill/Tonfisk/Lax/Nötfärs med. Grönsaker, kvargsås ( Kolhydrater? 1DL, fullkornpasta/ris?)

15:00 Mellanmål - 1DL blandprotein med minimjölk.

15:30 Träning - 10g BCAA

ca 17:00:-17:30 Efterträning 10g BCAA

18:00 Middag - Samma som lunch,öka antalet kolhydrater här?

20:00 Mellanmål - Kvarg/Keso/Proteinshake.

Ralf
2011-12-19, 21:33
Hej!

Tränar nuvarande ca 5-6 gånger per vecka, X-fit, Bandy och resterande styrketräning.
Frågat lite runt om hur jag ska gå till väga med kolhydrater, vissa säger stryp dem helt iaf efter frukosten under hela dagen, andra inte. Men behöver fokusering för att klara av mitt jobb, och att överleva x-fit passen åtminstånde. Blir 2 ätardagar i månaden, tänkt hålla på i 3 månader.
Skriver nedanför schemat som jag har skrivit ihop, men
behöver hjälp om hur mkt ca kolhydrater behöver läggas in, samt måndagar, då jag kör x-fit om det behövs
nån extra laddning, eventuellt vitargo dylikt? All tips och feedback uppskattas, Tack i förhand!

Cardio 20-30min efter varje pass, eventuellt kvällspromenad.
Reps: kör perioder, hög och lågreps.


05:30 30min Morgonpromenad

07:30 Frukost - 2DL havregrynsgröt, 2ägg/burk makrillfile/proteinshake

12:00 Lunch - Kyckling/Torsk/Makrill/Tonfisk/Lax/Nötfärs med. Grönsaker, kvargsås ( Kolhydrater? 1DL, fullkornpasta/ris?)

15:00 Mellanmål - 1DL blandprotein med minimjölk.

15:30 Träning - 10g BCAA

ca 17:00:-17:30 Efterträning 10g BCAA

18:00 Middag - Samma som lunch,öka antalet kolhydrater här?

20:00 Mellanmål - Kvarg/Keso/Proteinshake.

Om jag förstår det rätt är du inne på deffen?
Det finns en mängd olika sätt att deffa, kaloriunderskott är de vanligaste själv skulle jag köra på keto, snabba resultat men ganska drastisk

Roger that
2011-12-19, 21:48
Om jag förstår det rätt är du inne på deffen?
Det finns en mängd olika sätt att deffa, kaloriunderskott är de vanligaste själv skulle jag köra på keto, snabba resultat men ganska drastisk

Keto är för dem med mycket disciplin! Sant det du säger om viktnedgång men tror man måste pröva sig fram!

Sheogorath
2011-12-19, 21:50
Om jag förstår det rätt är du inne på deffen?
Det finns en mängd olika sätt att deffa, kaloriunderskott är de vanligaste själv skulle jag köra på keto, snabba resultat men ganska drastisk

Vad menar du med "keto"? Nästan inga kolhydrater?

Lychgate
2011-12-19, 21:52
Keto är inte snabbt resultat. Dom kilon som försvinner i början är vattenvikt då glykogenet som är lagrat i kroppen försvinner successivt. Glykogen binder alltså vätska.

Ralf
2011-12-19, 21:54
Vad menar du med "keto"? Nästan inga kolhydrater?

Undvika kolhydrater, man ska ligga på ett intag av ca 20 g per dag

vicarious
2011-12-19, 22:02
Hur mycket kolhydrater du ska lägga in bestämmer du ju själv. Ingen annan kan säga åt dig vad du ska äta. Det viktiga är att du åstadkommer kaloriunderskott och äter hyfsat med protein. Prova dig fram och se vad du trivs med är mitt tips.

Sheogorath
2011-12-20, 06:37
Undvika kolhydrater, man ska ligga på ett intag av ca 20 g per dag

Vad är det för ***** tant-diet? Hur ska du kunna träna maximalt tungt för att bibehålla muskelmassa på 20 g kolhydrater?

ZYKLON
2011-12-20, 07:09
Vad är det för ***** tant-diet? Hur ska du kunna träna maximalt tungt för att bibehålla muskelmassa på 20 g kolhydrater?

Är ju bara första perioden som är svår tills kroppen ställt om sig. Sedan är det som vanligt. Så var det för mig iaf.

Sheogorath
2011-12-20, 07:16
Är ju bara första perioden som är svår tills kroppen ställt om sig. Sedan är det som vanligt. Så var det för mig iaf.

Att man fungerar i vardagen (efter omställningen) tror jag säkert och det är sannolikt en utmärkt diet för diabetiker som inte vill få högre blodsocker än nödvändigt, men hur ska du få maximal glykogeninlagring i muskulaturen utan att tillföra kolhydrat? Jag säger inte att man blir ett lamt kolli utan att man inte får ut maximal prestation.

Fishtank
2011-12-20, 07:38
Är ju bara första perioden som är svår tills kroppen ställt om sig. Sedan är det som vanligt. Så var det för mig iaf.

Är massiv skillnad på hur du presterar
Märker själv då jag legat för lågt på kolhydrater så blir det riktiga skitpass tyvärr.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

thaiger
2011-12-20, 19:47
Om jag förstår det rätt är du inne på deffen?
Det finns en mängd olika sätt att deffa, kaloriunderskott är de vanligaste själv skulle jag köra på keto, snabba resultat men ganska drastisk

Blir att börja strax efter nyår är det tänkt, har läst lite om keto, men som sagt att nästan nolla kolhydrater vore ingen bra idé iaf för mig, då jobbet kräver fokusering, noggranhet.
Men till en början, just t.ex Lunchen, där jag skrev 1 DL Ris som kolhydrat, verkar det lite el kan jag öka mera? Bör det vara mestadels största måltiden vara efter träningen ?

MVH F

vicarious
2011-12-20, 19:48
Om du vill begränsa kolhydraterna tycker jag du borde lägga majoriteten av dessa efter träning.

Sheogorath
2011-12-20, 19:50
Om du vill begränsa kolhydraterna tycker jag du borde lägga majoriteten av dessa efter träning.

+1

Kroppsvikt i kg x 1 g kolhydrat efter träning känns som ett absolut minimum.

thaiger
2011-12-20, 20:01
Om du vill begränsa kolhydraterna tycker jag du borde lägga majoriteten av dessa efter träning.

tack =)

ZYKLON
2011-12-21, 21:00
Är massiv skillnad på hur du presterar
Märker själv då jag legat för lågt på kolhydrater så blir det riktiga skitpass tyvärr.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Ja. Tog ca 1.5 månad innan jag presterade som förut. Första perioden var riktigt jobbig att ta sig igenom. Efter det var det ingen skillnad mot innan. Och detta är bara egna erfarenheter så säger inte att det är så för alla, men antar att det finns många som skiter i en ketogen diet ganska snabbt eftersom de får dåliga resultat i början.

Sheogorath
2011-12-21, 21:04
Ja. Tog ca 1.5 månad innan jag presterade som förut. Första perioden var riktigt jobbig att ta sig igenom. Efter det var det ingen skillnad mot innan. Och detta är bara egna erfarenheter så säger inte att det är så för alla, men antar att det finns många som skiter i en ketogen diet ganska snabbt eftersom de får dåliga resultat i början.

Men vad är poängen om man inte är diabetiker, även om det "funkar"? Onekligen är det besvärligare socialt osv.

ZYKLON
2011-12-21, 21:47
Men vad är poängen om man inte är diabetiker, även om det "funkar"? Onekligen är det besvärligare socialt osv.
Poängen med det för mig är att det funkar bättre. Jag mår bättre.

Sheogorath
2011-12-21, 21:48
Poängen med det för mig är att det funkar bättre. Jag mår bättre.

Fair enough.

Sniggel
2011-12-21, 23:58
Om du vill begränsa kolhydraterna tycker jag du borde lägga majoriteten av dessa efter träning.

+1
Men samtidigt inte en all-or-nothing attityd om du känner att du blir låg av att vänta så länge. Man kan ju ha lite innan träning och mycket efter tex.
Jag har själv kommit fram till att när jag är restriktiv så tycker jag ändå att ett minimum av en apelsin nånstans vid 10-14 förhindrar en potentiell minskning av alertheten/fokuset/piggheten och kan höja prestationen på träningen väldigt mycket för den lilla mängd kalorier det är.

Det gäller att hitta sådana här egna saker om man vill kunna skräddarsy bra dieter åt sig själv som är lätta att följa och som samtidigt ger bra resultat och ett bra välmående under dietens gång. Alla är inte lika i hur vi reagerar på mat och när vi äter den.