handdator

Visa fullständig version : Windows 7, lurad på licensen?


svag74
2011-12-19, 19:26
En kompis har en laptop med Vista OEM.
Den går sönder, lämnas in i en liten källarbutik, får moderkort utbytt, och säljaren tycker hon ska ha Windows 7 i samma veva så han installerar det.

När hon hämtade datorn upptäckte hon att det ej gick att aktivera med koden han klistrat under datorn.
Går tillbaka med datorn, får veta att det är något fel som kan bli eftersom datorn ursprungligen inte sålts med Win-7, så han måste fixa lite med den för att få igång det.

Så, han fixar det, och det står nu att det är äkta Windows och autentiserat, MEN, det kan komma tillbaka igen säger han, pga något fel eller liknande som kan bli då datorn tidigare sålts ihop med Vista.
Och mycket riktigt, efter några dagar poppar det upp igen, att det är något fel på licensen, så nu måste hon tillbaka ytterligare en gång.

Har hon blivit blåst på något sätt, eller är Windows 7 extra krångligt med OEM?

Tacksam för svar :)

King Grub
2011-12-19, 19:30
Ring Microsoft.

Oljeblixten
2011-12-19, 19:32
Låter som om det är ett nedladdat Win7 installerat om jag ska vara ärlig.

svag74
2011-12-19, 19:37
Låter som om det är ett nedladdat Win7 installerat om jag ska vara ärlig.

Men det stod ju att det var äkta licens, och var snygg (?) klisterlapp under med licensnyckel.
Han sa att det var så här det fungerar, att det antagligen kommer fungera, men att det kan hända, imorgon, eller om två år, att det poppar upp igen med licensfel, och då måste han trixa på något hemligt sätt för att få igång den igen.

svag74
2011-12-19, 19:39
Ring Microsoft.

Knepiga är att jag inte tror hon fick något kvitto på det som gjordes, fast kan ju höra efter med henne. Annars är det kanske lite knepigt läge :(

Men ingen som hört talas om fenomenet, och att det skulle vara något legitimt strul liksom? Att Win-7 på något sätt skulle krocka med gamla Vista-licensen som följde med laptoppen, som nu fått nytt OS och moderkort?

Jag fattar inte alls hur det skulle kunna vara så, men jag har ingen koll på Win 7 eller OEM-strul heller.

Toxic
2011-12-19, 19:40
Mygel, ej äkta version att printa ut koder kan majoriteten!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Toxic
2011-12-19, 19:44
Han bör ju ha formaterat disken vid uppgraderingen av OSet... Då finns inget från vistat kvar...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Oljeblixten
2011-12-19, 19:45
Jag har två datorer en köpt med winXP och en köpt med vista, båda har Win7 och aldrig haft något sånt här strul med någon av dem.

joohan
2011-12-19, 19:55
Han säljer nog koden på internet och sätter lappen på datorer med falskt win7 så tjänar han dubbelt.

svag74
2011-12-19, 19:56
Toxic;5481465']Han bör ju ha formaterat disken vid uppgraderingen av OSet... Då finns inget från vistat kvar...

Mmm man kan ju tycka att det borde fungera så.

Jag har två datorer en köpt med winXP och en köpt med vista, båda har Win7 och aldrig haft något sånt här strul med någon av dem.
Hmm, knepigt läge. Lite läskigt gå och konfrontera någon som verkat schysst och hjälpsam, och anklaga för att ha sålt en piratkopia.
Men rätt ska ju vara rätt, får höra vad hon säger.
Men bra ha lite kött på benen i alla fall, tack :)

Kan ju vara bra ringa microsoft också kanske, innan hon hör av sig till datorgubben, som grub sa.

svag74
2011-12-19, 19:57
Han säljer nog koden på internet och sätter lappen på datorer med falskt win7 så tjänar han dubbelt.

Men hur gör han för att få igång datorn igen då, så att den visar autentiserad laglig kopia?

Snobbe
2011-12-19, 20:00
Men hur gör han för att få igång datorn igen då, så att den visar autentiserad laglig kopia?

Det finns crack som gör så den ser ut som det är äkta, vissa fungerar länge vissa fungerar väldigt dåligt. En äkta windows licens försvinner inte bara efter några dagar.

joohan
2011-12-19, 20:02
Med ett progam som lurar windows att tro att det är äkta men dåliga progam funkar bara ett tag.

joohan
2011-12-19, 20:04
Det finns crack som windows aldrig upptäcker och windows uppdateras som vanligt men om det kommer upp att det inte är äkta så ska man klaga.

svag74
2011-12-20, 09:58
Toxic;5481465']Han bör ju ha formaterat disken vid uppgraderingen av OSet... Då finns inget från vistat kvar...


Inte säker iofs, då hon nog ville ha sina filer och sådant kvar.

I vilket fall, hon fick betala 2500kr för allt.
Nytt moderkort, arbetet för att byta det och installera om datorn, samt ett Windows 7 Ultimate.

Vad jag ser så kostar Ultimate OEM ungefär 1800kr, vilket gör det hela ganska orimligt. Om nu inte moderkort till laptops är gratis, eller OEM-licenser för butiker är mycket billigare än för vanliga konsumenter.

svag74
2011-12-20, 10:19
Kan han ha lagt in någon billigare uppgraderingsvariant av Win-7, som då krockar med Vistas OEM?
Jäkligt trist anklaga någon för att ha sålt piratkopia, om den visar sig vara äkta, och strulet är legitimt.
MS kanske vet iofs, hon ska ringa idag hoppas jag.

David Brent
2011-12-20, 10:20
Även om han ger ett lägre pris så säljer han det nog knappast billigare än vad det normalt kostar för en kund. Så det verkar inte helt osannolikt att det är något fuffens.

Edit: Ja, ringa Microsoft och höra är nog det bästa du kan göra.

Prankie
2011-12-20, 11:22
1. Ring Microsoft och verifiera, vill man inte ringa är det lättaste bara kolla om removewat har varit använt på hennes dator. Luktar redan skumt när du skrev hon lämnade in i en liten källarbutik.

svag74
2011-12-20, 11:24
1. Ring Microsoft och verifiera, vill man inte ringa är det lättaste bara kolla om removewat har varit använt på hennes dator. Luktar redan skumt när du skrev hon lämnade in i en liten källarbutik.

Kan de direkt över telefon säga om man har en legitim version eller ej?

Snobbe
2011-12-20, 11:29
Kan de direkt över telefon säga om man har en legitim version eller ej?

Tror du kan säga nyckeln som står under för att verifiera om den e riktig.

Har han installerat windows ultimate på den så är den antagligen crackad, ingen vanlig återförsäljare installerar windows ultimate bara sådär på en dator. Isf får kunden säga till att dom vill ha det. Annars kör man på home eftersom den kostar typ 1000 spänn mindre.

svag74
2011-12-20, 11:34
Tror du kan säga nyckeln som står under för att verifiera om den e riktig.

Har han installerat windows ultimate på den så är den antagligen crackad, ingen vanlig återförsäljare installerar windows ultimate bara sådär på en dator. Isf får kunden säga till att dom vill ha det. Annars kör man på home eftersom den kostar typ 1000 spänn mindre.

Mmm tänkte på just det.
Ev var det pro och inte ultimate.

Prankie
2011-12-20, 11:40
Kan de direkt över telefon säga om man har en legitim version eller ej?

JA

Tror du kan säga nyckeln som står under för att verifiera om den e riktig.

Har han installerat windows ultimate på den så är den antagligen crackad, ingen vanlig återförsäljare installerar windows ultimate bara sådär på en dator. Isf får kunden säga till att dom vill ha det. Annars kör man på home eftersom den kostar typ 1000 spänn mindre.

+1

Sen blir det inte mindre skumt att lämna in en laptop till en tredje parts som byter ut moderkort, dessutom till det priset.

Jag tror det var något mindre fel på laptop, hennes moderkort är inte utbytt, istället för sålla ut alla skit med virus och adware blev det formatering och det åkte in en kopia av win7 ultimate.

renad
2011-12-20, 12:07
Hur vanligt är det att man byter ut moderkort på en laptop? känns sjukt jobbigt tror att din "vän" blivit blåst

Snobbe
2011-12-20, 12:25
Såg inte ens att det var en laptop men ja en 3e person byter inte bara ett moderkort i en laptop sådär. Det skulle vara om man skickar tillbaka den till dell så kanske dom kan byta men även då känns det otroligt mycket jobb.

svag74
2011-12-20, 13:53
Hur vanligt är det att man byter ut moderkort på en laptop? känns sjukt jobbigt tror att din "vän" blivit blåst

Hon trodde det var ett småfel, att en kontakt till laddaren gått sönder, men han såg, och visade, att den fick ström som den skulle.
Däremot var det en modell som ofta fick fel med att någon krets blivit överhettad på moderkortet, så han verkade ha rutin av att byta just dem.

Det var vad han sade i alla fall.

Sniggel
2011-12-20, 14:27
Det har dock i någon version av windows (vista?) varit problem med "Genuine Advantage" som tror att windowsversionen ej är äkta, men att den faktiskt är det ändå.
Har själv råkat ut för det flertalet gånger när jag suttit på datorsupport. Har för mig att man var tvungen att ominstallera operativsystemet och hoppas att det inte dyker upp igen.
Det var nåt känt problem men jag antar att det nu sedan länge är löst?

hahavaffan
2011-12-20, 14:35
Vad är det för dator? Det låter mer och mer som att han velat tjäna lite pengar, och "hittat" fel som troligen avhjälps med en uppdatering av typ BIOS, och samtidigt sett chansen att få sälja ett pirat-OS. Det vill säga en timmes jobb drog in 2500kr. Men så är ju jag den jag är... väldigt trångsynt och misstänksam :)

joko
2011-12-20, 14:50
Men moderkortet är ju bytt, OEM-licensen är knuten till just moderkortet eller? Man får väl byta hårdvara hej vilt och behålla licensen, med undantag för just moderkortet?

OEM-licenser går inte att omaktivera online hur många ggr som helst heller. F.ö. låter det rent allmänt som skumma omständigheter, vilket typ alla redan påpekat.

svag74
2011-12-20, 14:50
Vad är det för dator? Det låter mer och mer som att han velat tjäna lite pengar, och "hittat" fel som troligen avhjälps med en uppdatering av typ BIOS, och samtidigt sett chansen att få sälja ett pirat-OS. Det vill säga en timmes jobb drog in 2500kr. Men så är ju jag den jag är... väldigt trångsynt och misstänksam :)

Vet ej.
Någon i familjen hade somnat med den påslagen, och på morgonen fungerade den inte. Så är nog inte helt orimligt något brunnit.

svag74
2011-12-22, 12:14
Nu har hon lyckats komma fram hos MS och fått veta att koden på lappen han klistrade dit under datorn hör till Vista.
Bör väl suttit en där sedan tidigare, då den köptes med Vista för länge sedan, så kanske satte han inte dit någon remsa alls - eller så satte han dit fel.

Fortsättning följer ... *popcorn*

Prankie
2011-12-22, 15:41
Det var meningen att hon skulle fråga om licensen som är installerad på den nuvarande dator är piratad...

svag74
2011-12-22, 17:05
Det var meningen att hon skulle fråga om licensen som är installerad på den nuvarande dator är piratad...

Ja det var den koden hon trodde fanns under, men tydligen har hon inte fått någon sådan nyckel, och det kanske har sin förklaring ...

Inmatad nyckel går vad jag vet inte att läsa i klartext inne i systemet.

hahavaffan
2011-12-22, 17:07
Ja det var den koden hon trodde fanns under, men tydligen har hon inte fått någon sådan nyckel, och det kanske har sin förklaring ...

Inmatad nyckel går vad jag vet inte att läsa i klartext inne i systemet.Inte för en vanlig användare, men MS borde kunna se den.

Prankie
2011-12-22, 17:10
My bad, här är en freeware som gör det.

http://www.nirsoft.net/utils/produkey.zip