handdator

Visa fullständig version : Korsband - hur göra?


Skön
2011-12-19, 13:36
Har fått konstaterat av en sjukgymnast att mitt främre korsband är trasigt samt det inre sidoligamentet (3-4 veckor sen det hände, kör rehab nu).

Vad som är bra är väl att antingen göra en artoskopi eller MRT, men hur går jag tillväga? måste jag gå via vårdcentralen ändå?

Kan glukosamin vara bra att inta under tiden?

Tack på förhand.

Ego
2011-12-19, 14:08
Avslitet helt?

Skön
2011-12-19, 14:44
Det vet jag faktiskt inte, har inte direkta problem med trappgång och dessutom så tyckte jag inte blödningen kom akut men det bör vara helt avslitet för jag skulle överväga en operation.

Ego
2011-12-19, 15:11
Gör det till din främsta uppgift att ta reda på hur pass svår utbred skadan är. Du är en kroppsdel ifrån "unhappy triaden". Menisken kan också vara påverkad. Om det är av och inte blir opererad så är det 70% sannolikhet att du har artros om 10 år.

grimfish
2011-12-19, 17:43
Gör det till din främsta uppgift att ta reda på hur pass svår utbred skadan är. Du är en kroppsdel ifrån "unhappy triaden". Menisken kan också vara påverkad. Om det är av och inte blir opererad så är det 70% sannolikhet att du har artros om 10 år.

50 % sannolikhet efter 15 år är nog en bättre siffra. Det finns inga undersökningar som tydligt talar för att operation minskar risken för framtida artros.

Skön
2011-12-19, 18:15
Är väl runt 20 % som blir bättre av en operation. Har bra benstyrka och vet hur jag ska träna åtminstone och eftersom jag idrottar där jag behöver ett relativt stabilt korsband så är jag ju angelägen att göra det som är bäst vilket undersökningen får visa.

Men återigen, måste man gå via vårdcentralen eller kan jag bara åka in till sjukhuset?