handdator

Visa fullständig version : Vara ett original


MrPowa
2011-12-19, 10:45
Vad menas egentligen med det har hört det men fattar inte va som menas.
Hur är man, Vad gör man ?

Åsberg
2011-12-19, 10:46
Är egen, speciell. Som ingen tidigare varit.

hahavaffan
2011-12-19, 10:50
Youtuba Techno Viking eller Epic Beard Man, och gör ditt bästa för att bli som dom. Färdigt.

martikainen
2011-12-19, 10:56
Youtuba Techno Viking eller Epic Beard Man, och gör ditt bästa för att bli som dom. Färdigt.

Då failade det ju direkt eftersom dom redan finns, mao inget "original"

Precis som Åsberg skriver, köra en jävligt speciell stil

Vi har tex en snubbe i stan som glider runt i 25cm platåstövlar, afghanpälsjacka, feeeeta brillor, fakedreads och sen har han ett par hörlurar som ej är kopplade till något, så knatar han runt och sjunger och dansar.

Ett riktigt original!

MAXX
2011-12-19, 11:00
Orginal tycker jag används mest som ett nedsättande epitet menat att man är "konstig".

Orginell däremot ses mer som en komplimang menat att man är nyskapande/cool/häftig/osv..

hahavaffan
2011-12-19, 11:02
Då failade det ju direkt eftersom dom redan finns, mao inget "original"Men TS kommer aldrig i livet att lyckas, utan blir nån form av en halvdan hybrid av de båda... med lite tur ganska originell. :thumbup:

Mart|n
2011-12-19, 11:08
För att ytterligare förenkla. Ett "original" är en som har ett avvikande sätt, ganska ofta i kombination med avvikande klädsel. Kan även kallas för retard om man känner för det.

filmjölk
2011-12-19, 11:12
Original kallas oftast en person i ett litet samhälle som sticker ut, och alla känner till på grund av att personen sticker ut. Fula kläder, udda beteende, udda intressen.

z_bumbi
2011-12-19, 11:14
För att ytterligare förenkla. Ett "original" är en som har ett avvikande sätt, ganska ofta i kombination med avvikande klädsel. Kan även kallas för retard om man känner för det.

Du menar att personen då själv blir ett original för att den är så dålig på engelska?

frozzon
2011-12-19, 11:17
kim jong il är ett original.

Åsberg
2011-12-19, 11:18
Orginal tycker jag används mest som ett nedsättande epitet menat att man är "konstig".

Orginell däremot ses mer som en komplimang menat att man är nyskapande/cool/häftig/osv..

Det är originellt att vara ett original. :thumbup:

Olegh
2011-12-19, 11:21
Det är inte heller tal om hipster-speciell, utan snarare en-skruv-lös-speciell. Beteendet framstår som att det av outgrundliga anledningar kommer naturligt till människan. Man kan alltså inte bli ett original avsiktligen.

Grahn
2011-12-19, 11:27
Betyder väl mest att man inte integreras i samhället/gruppen som alla andra och därför sticker ut. man är helt enkelt inte lika mycket kopia som alla andra och däför ett orginal. Om det ses som negativt så beror det nog mest på att många känner att de som inte passar in i just deras grupp är suspekta individer.

Sen att med ett gäng miljarder människor på planeten så är alla och ingen unik det bryr sig uttrycket inte om.

Mart|n
2011-12-19, 11:31
Du menar att personen då själv blir ett original för att den är så dålig på engelska?

Hur du kunde tolka det på ett sådant sätt är för mig en gåta. Man kan kanske kalla det för en originell tolkning? :)

z_bumbi
2011-12-19, 12:03
Hur du kunde tolka det på ett sådant sätt är för mig en gåta. Man kan kanske kalla det för en originell tolkning? :)

Att kalla ett original för retard är väl snarare det en väldigt originell tolkning av båda ordens betydelse?

KlopFer
2011-12-19, 12:05
Idol juryn kallar denna snubbe för ett jävla orginal

http://www.youtube.com/watch?v=_LOL15ipAeM

spoon
2011-12-19, 12:07
Jag tror att Z_bumbi är ett orginal.

Mental
2011-12-19, 12:38
Om jag inte är ett original så måste jag ju vara en kopia? Och jag tror inte jag är en kopia av någon, ergo, jag är ett original.

Nitrometan
2011-12-19, 12:46
kim jong il är ett original.

Är inte han ett lik?

C.E.J.
2011-12-19, 12:46
Finns det några original här på brädan?

MrPowa
2011-12-19, 12:57
Jag har ju blivit kallad för att vara ett original av några arbetskollegor, men ja har ju inte stuckit ut så mycket förutom mitt intresse.
Så jag ska ta de som att dem hatar mig alltså?
Fast märkligt då att de tyckte jag skulle stanna när jag sa upp mig.

Olegh
2011-12-19, 13:17
Jag har ju blivit kallad för att vara ett original av några arbetskollegor, men ja har ju inte stuckit ut så mycket förutom mitt intresse.
Så jag ska ta de som att dem hatar mig alltså?
Fast märkligt då att de tyckte jag skulle stanna när jag sa upp mig.

Nej nej, det är inte samma sak som att de hatar dig. Om de är hyggliga i övrigt tycker de förmodligen bara att du är lite konstig, men på det stora hela rätt schysst ändå.

Mart|n
2011-12-19, 13:31
Att kalla ett original för retard är väl snarare det en väldigt originell tolkning av båda ordens betydelse?

Om du tycker det så. :thumbup:

Kabuto
2011-12-19, 13:33
Yogibear, original höften, hitler, skrovdödarn, schobonken. Några original här ifrån :D

Spartansk
2011-12-19, 13:36
Är inte han ett lik?

Jo, han är lik. Och att vara original handlar väl om att inte vara lik?

Proxy
2011-12-19, 13:44
Att kalla ett original för retard är väl snarare det en väldigt originell tolkning av båda ordens betydelse?

Men dom flesta original är ju retards. Då är det ju inte alls konstigt. :smash:

Tricklew
2011-12-19, 15:46
Vara ett original kan betyda så mycket olika, beroende på laddningen hos den som säger det. Förövrigt så skulle jag inte nödvändigtvis se det som något dåligt att vara lite originel. Hellre det än att kopiera sin personlig från valfri tv-serie,som tex Proxy ovanför.


Gesendet unter Verwendung meines iPhone.

Alkro
2011-12-19, 15:48
För att ytterligare förenkla. Ett "original" är en som har ett avvikande sätt, ganska ofta i kombination med avvikande klädsel. Kan även kallas för retard om man känner för det.

Jag tror att "village idiot" är en ganska bra motsvarighet till original.

Spartansk
2011-12-19, 15:48
Jag blev faktiskt kallad för original av en kollega här om dagen. Har många gånger tidigare blivit kallad "konstig", "speciell", "en som är sig själv", och så vidare. I mitt fall har jag förstått att det mest handlar om att jag inte har någon koll på någonting, är förvirrad och glömsk hela tiden.

Spartansk
2011-12-19, 15:50
Jag tror att "village idiot" är en ganska bra motsvarighet till original.

Jag tror "byfåne" är en mer exakt översättning av "village idiot". Men de är ofta samma sak. Här i byn har vi en som både kallas "byfånen" och "byns original", t ex.

Mart|n
2011-12-19, 16:06
Kärt barn har många namn.

Grahn
2011-12-19, 16:07
byfåne är givetvis något negativt laddat samt något man kallar någon man finner skrattretande, ett orginal behöver inte vara en fåne.

Poxeman
2011-12-19, 16:32
Att bli kallad ett original har för mig ingen (eller marginell) negativ laddning.

Exempelvis har jag en kompis vars far alltid har hittat sina egna vägar. Driver "Kråkebackens alltjänst - öppet när lust och motivation sammanfaller", anlade en simbassäng på 25*20m med 7m-hopptorn på tomten (och fick bidrag till det eftersom den även fungerar som branddamm). Han har också tävlat i elbilsrally på 90-talet där de slog bl.a Toyotas första hybrid osv. osv.
Helt klart ett original. Men älskad och uppskattad av alla i omgivningen.

begt
2011-12-19, 16:36
Cykel-Ingemar i Umeå är ett original.

http://www.vk.se/Article.jsp?article=321847

spoon
2011-12-22, 17:17
Inom SL verkar det samlas många orginal. Dom är väldigt lika forumtroll med den enda skillnaden att dom är på riktigt.

Kwon
2011-12-22, 18:29
Vad menas egentligen med det har hört det men fattar inte va som menas.
Hur är man, Vad gör man ?

Att bli kallad för ett "original" är oftast mer negativt än positivt, oftast är det nog att man är lite annorlunda eller "crazy", MEN kan även betyda att man är "speciell".

Hellre vill du bli kallad Haj, Lejon, Kung eller Oxe.

Det är bra grejjer. Jag blev kallad Haj på den tiden när jag var försäljare, det kändes bra.

I vilket sammanhang har du blivit kallad "ett original"?
Av vänner eller av någon dam du försökt stöta på?

"Haha du är ett riktigt original!"

tjabon
2011-12-22, 19:48
Man ser helt enkelt till att det inte finns någon kopia ...*jorgen*

Sandra81
2011-12-22, 20:07
Orginal tycker jag används mest som ett nedsättande epitet menat att man är "konstig".

Orginell däremot ses mer som en komplimang menat att man är nyskapande/cool/häftig/osv..

"orginellt utseende" får jag oftast höra att jag har men jag har alltid trott att det betyder att man inte är som alla andra. typ ful? :p

Rahf
2011-12-22, 20:11
Att bli kallad för ett "original" är oftast mer negativt än positivt, oftast är det nog att man är lite annorlunda eller "crazy", MEN kan även betyda att man är "speciell".

Hellre vill du bli kallad Haj, Lejon, Kung eller Oxe.

Det är bra grejjer. Jag blev kallad Haj på den tiden när jag var försäljare, det kändes bra.

I vilket sammanhang har du blivit kallad "ett original"?
Av vänner eller av någon dam du försökt stöta på?

"Haha du är ett riktigt original!"

Jag får aldrig "original", däremot får jag alltid "speciell" i positiv bemärkelse ;). Man har lätt för att roa folk, verkar det som.

Vakten
2011-12-23, 21:21
Jag kollade nyss på Larz Kristerz's roadmovie. I den finns det hur många exempel som helst på original som kommer till folkparken för att se och lyssna på hjältarna som blivit kända genom dansbandskampen.

Kwon
2011-12-23, 21:27
Jag får aldrig "original", däremot får jag alltid "speciell" i positiv bemärkelse ;). Man har lätt för att roa folk, verkar det som.

Speciell i positiv bemärkelse är mycket bra!

You're special to me, etc

MrPowa
2011-12-23, 22:07
[QUOTE=Kwon;5487779I vilket sammanhang har du blivit kallad "ett original"?
Av vänner eller av någon dam du försökt stöta på?

"Haha du är ett riktigt original!"[/QUOTE]´

Det var när jag sa upp mig från Försvarsmakten, då några sa att ja skulle stanna för jag va ett original.
Är väll möp fast ja inte skryter om det och är konstigt nog sjukt strikt med de matriela och uppförande i de gröna.