handdator

Visa fullständig version : Har bröder samma typ av genuppsättning?


John M
2011-12-19, 05:21
Vad tror ni, har bröder samma typ av genuppsättning, svarar ungefär lika på samma typ av träning?

Nutrid
2011-12-19, 05:36
Knappast

John M
2011-12-19, 05:50
Knappast


Hur kommer det sig att du svarar "Knappast" - Du får gärna utveckla svaret :)

Egoist
2011-12-19, 07:46
Det är ungefär dubbelt så troligt att de svarar lika på samma träning, jämfört med två personer som inte är släkt.
Hälften av generna kommer ifrån mamman, hälften ifrån pappan.

Clark
2011-12-19, 07:59
Hur kommer det sig att du svarar "Knappast" - Du får gärna utveckla svaret :)

Därför att det är coolt att svara så *flex*

Määng
2011-12-19, 09:26
Min lillebror har alltid varit rätt så stor. Har haft det väldigt lätt att öka på gymmet hur han än burit sig åt. Jag å andra sidan har hela livet haft någon form av undervikt., haft svårt att öka på gymmet Jag får alltid aktivt tänka på att äta så jag håller vikten /ökar i vikt. Ifall jag bara låter hungern styra går jag ner till 60kg relativt fort.

Hur kommer det jag att jag och min bror kunde bli så olika fysiskt? Förstår att det väl är 50/50 hur generna fördelas upp. Men farfar var lång och smal, mina farbröder är medellånga och smala, morsan är mullig men de beror nog mest på åldern. Farsan är den enda som sticker ut lite, han har varit överviktig sen han var 30, har dock tagit tag i det nu. Morfar/mormor + de flesta släktingar på deras sidan är smala. De är från fillipinerna så där är väl alla smala
Är det möjligt att brorsan endast tagit fettogener av farsan vilket hjälpt han att bli större på gymmet tillskillnad från mitt skinny ass som får kämpa som ett svin för att det ska bli nåt? Jag har nog vägt 10-30kg mindre än han större delen av livet

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Victuhh
2011-12-19, 09:33
När min tvillingbror styrketränade besatt han en mycket bättre grundstyrka än mig och nu på senare år har han gått om mig i vikt. Jag har styrketränat med överskott i 2 år och nu ligger vi på samma vikt, jag besitter mer volym och ser mycket biffigare ut men tar han tag i det skulle han köra om mig är jag övertygad om.

När vi bägge var aktiva var det han som besatt styrkan och var större.

Han värkar stanna på sin vikt (75, på 1,70 lång) medans om jag slutade äta som jag gör och träna skulle kanske sänkas till 68 skulle jag gissa..

Tur för mig att han är lat :D

Sparven från Minsk
2011-12-19, 09:36
Det där med genetik är intressant...allt slumpas så det är svårt att förutsäga någonting.
Arv och miljö.

begt
2011-12-19, 09:46
Det kan skilja ganska mycket mellan syskon bland annat p.ga. crossing over så att allelerna placeras i en annorlunda ordning på kromosomerna.

Wormzie
2011-12-19, 09:46
man kanske kan tänka att det är större chans att bröder svarar likt på träning än två orelaterade personer i alla fall? :)

Jag och min bror ser inte helt lika ut, men vi svarar väldigt likt på träning och använder väldigt snarlika vikter osv.

Mats J
2011-12-19, 10:15
Tycker det är sällan man ser bröder som inte svarar någorlunda lika på träning. Av de bröder som jag träffat som tränat seriöst i över 10 år, är de väldigt jämna både styrkemässigt och i volym.

spoon
2011-12-19, 10:18
Min far är 170cm jag är 180cm och min bror är 195cm. Jag funderar på hur lång bervbäraren egentligen var *jorgen*

Åsberg
2011-12-19, 10:20
Jag drog nitlotten i gen-lotteriet då jag blev kort och fet och brorsan blev lång och med 7% BF

MrPowa
2011-12-19, 10:21
Brorsan min har börjat träna och han ökar rätt bra i vikter men tror det kan bero mer på att han har en som hjälper honom istället för när jag körde i början då man inte visste va man gjorde.

Halice
2011-12-19, 10:24
Den genetiska variationen mellan syskon ligger runt 40-60 %.

Macroman
2011-12-19, 11:36
Min far är 170cm jag är 180cm och min bror är 195cm. Jag funderar på hur lång bervbäraren egentligen var *jorgen*

Hur många syskon är ni? Det har visat sig att med DNA-test (i USA?) så har man kunnat visa att det tredje barnet ofta (25 % ?) har en annan far än familjeförsörjaren. Har att göra med att kvinnor gärna tar en extrem alfahanne för att säkra avkommans framtid. En extrem alfahanne anses då inte vara en stabil familjeförsörjare utan därför annan familjeförsörjare från början.

krubkungen
2011-12-19, 12:05
Hur många syskon är ni? Det har visat sig att med DNA-test (i USA?) så har man kunnat visa att det tredje barnet ofta (25 % ?) har en annan far än familjeförsörjaren. Har att göra med att kvinnor gärna tar en extrem alfahanne för att säkra avkommans framtid. En extrem alfahanne anses då inte vara en stabil familjeförsörjare utan därför annan familjeförsörjare från början.

:laugh:

Minimjölk
2011-12-19, 12:59
Hur ser det ut för enäggstvillingar då? De borde väl ha identiska förutsättningar genetiskt från både mammans och pappans sida då det är samma ägg och spermie.

Dock skiljer ju sig enäggstvillingar åt både utseendemässigt samt prestationsmässigt, kan det verkligen bara vara pga av miljön?

madballz
2011-12-19, 13:00
Jag är mycket grövre i själva kroppen än min bror, är mer lik min far, min pappa säger alltid att jag har lättare att bygga än min bror, men ja, vem vet :)

Macroman
2011-12-19, 13:04
Hur många syskon är ni? Det har visat sig att med DNA-test (i USA?) så har man kunnat visa att det tredje barnet ofta (25 % ?) har en annan far än familjeförsörjaren. Har att göra med att kvinnor gärna tar en extrem alfahanne för att säkra avkommans framtid. En extrem alfahanne anses då inte vara en stabil familjeförsörjare utan därför annan familjeförsörjare från början.

:laugh:

;)

Var en intressant diskussion om detta för flera år sedan på pokerforum.nu

Här är en annan länk du som är så intressarad: ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/Sperm_Wars

John M
2011-12-19, 13:12
Den genetiska variationen mellan syskon ligger runt 40-60 %.


Kan nog stämma, skulle vara kul å se en källa på det där. Om du har :)

loadout
2011-12-19, 13:22
Min far är 170cm jag är 180cm och min bror är 195cm. Jag funderar på hur lång bervbäraren egentligen var *jorgen*

:laugh:

cero
2011-12-19, 14:38
Fick höra om en familj med tre bröder, där alla 3 hade extremt goda fysiska förutsättningar och tävlade på väldigt hög nivå inom olika sporter. Finns det då en övervägande chans att fadern har liknande förutsättningar?

mattilainen
2011-12-19, 14:57
någon som har den där jämförelsen när en av enäggstvillingsbröderna var bodybuilder och den andra var maratonlöpare?

fredrik1
2011-12-19, 15:25
Fick höra om en familj med tre bröder, där alla 3 hade extremt goda fysiska förutsättningar och tävlade på väldigt hög nivå inom olika sporter. Finns det då en övervägande chans att fadern har liknande förutsättningar?

Det finns en rimlig chans till det ja.

madballz
2011-12-19, 16:22
någon som har den där jämförelsen när en av enäggstvillingsbröderna var bodybuilder och den andra var maratonlöpare?

http://traningslara.se/vaderna/

Är det denna du menar?

Clabben
2011-12-19, 16:45
Enäggstvillingar har väl i princip samma genuppsättning.. eller?

Läste en studie för längesen om två enäggstvillingar som växte upp i olika miljör (adopterade), det visade sig att dessa två hade liknande intressen och var väldigt lika till sättet iaf. Källa saknas.

mattilainen
2011-12-19, 18:34
http://traningslara.se/vaderna/

Är det denna du menar?

Där var den nog ja :D Tackar!

Jon2
2011-12-19, 19:05
Zlatan har ju en bror som typ ser likadan ut, lite tjockare. Hade jag varit hans brorsa hade jag ju tankt tanken varfor blev inte jag ens bra i fotboll?

Sheogorath
2011-12-19, 20:09
Fick höra om en familj med tre bröder, där alla 3 hade extremt goda fysiska förutsättningar och tävlade på väldigt hög nivå inom olika sporter. Finns det då en övervägande chans att fadern har liknande förutsättningar?

Man kan så att säga ärva snoppstorlek från sin mamma, d.v.s. det kan även vara mammans goda gener som gett pojkarna fördelar, bara det att generna avkodas med det resultatet först om de hamnar i en manskropp. Eller så var mamman atletisk osv.

Endorah
2011-12-20, 11:43
Hur ser det ut för enäggstvillingar då? De borde väl ha identiska förutsättningar genetiskt från både mammans och pappans sida då det är samma ägg och spermie.

Dock skiljer ju sig enäggstvillingar åt både utseendemässigt samt prestationsmässigt, kan det verkligen bara vara pga av miljön?

Yes, har för mig att de har samma förutsättningar. saknar dock källa. Men hur blir det med DNA-test? Får de exakt samma svar? Eller har de helt enkelt skilda gener?

Nutrid
2011-12-20, 11:47
Hur kommer det sig att du svarar "Knappast" - Du får gärna utveckla svaret :)

Ska jag utveckla en sak som är så uppenbar?

Att vara bröder betyder inte att man bygger på samma sätt. Min bror till exempel har en HELT annorlunda kroppsform jämfört med mig och bygger verkligen inte lika bra.

delta_mats
2011-12-20, 11:49
Yes, har för mig att de har samma förutsättningar. saknar dock källa. Men hur blir det med DNA-test? Får de exakt samma svar? Eller har de helt enkelt skilda gener?

Japp, de har exakt samma genuppsättning.

Egoist
2011-12-20, 11:49
Yes, har för mig att de har samma förutsättningar. saknar dock källa. Men hur blir det med DNA-test? Får de exakt samma svar? Eller har de helt enkelt skilda gener?

Dom har samma eller nästan exakt samma genotyp men är inte helt identiska för det. Miljön kan inte svara för allt, det finns en slumpfaktor också. En formel jag har sett är:

genotyp + miljö + slumpvariabel → fenotyp

Morrris
2011-12-20, 11:51
Jag drog nitlotten i gen-lotteriet då jag blev kort och fet och brorsan blev lång och med 7% BF

Sen föddes du ju med halvmetern bredare axlar också. Allt är relativt.

Nutrid
2011-12-20, 12:55
Sen föddes du ju med halvmetern bredare axlar också. Allt är relativt.

Precis. Sen är gräset alltid grönare på andra sidan också. Kortare personer som till exempel har lätt för att bygga slipper samma sorts komplex som en tanig 2 meters kille.