handdator

Visa fullständig version : Fettförbränning+6-pack+Diabetiker


Absolutfalk
2011-12-19, 01:47
Hej!

Har nu sökt igenom hela forumet(känns det som) för att hitta det perfekta svaret för att bli av med bilringen och få fram det berömda "6-packet"... Har dock inte lyckats få fram något som stämmer in riktigt bra på mig, plus att jag då är diabetiker sen 21år tillbaks. Är det några fördelar resp nackdelar med detta? Har hört att en del bodybuilders tar insulin. Varför? Får en "normal" person i sig för mycket kan den ju hamna i koma...


Kan dra historien lite kort om vad jag gör i träningsväg idag och vad planen är.

Mitt mål är att bränna mycket fett runt magen o häcken, samt tajta till bröstet och få lite muskulösare armar. Är inte fet, 183cm och väger 73kg, så mitt BMI är det inget fel på. Frågan här är ju då hur man får bort fläsket utan att gå ner i vikt.

Började mitt "nya liv" förr-förra onsdagen. Det innebär att jag just nu inte äter några kolhydrater, utan bara kör proteinpulver, Whey-80 och kycklingfileér tillredda på olika sett, + sallad och annat grönt. Hittade till den fantastiska sidan med recept! Tack gode gud för det! Min fråga där är dock, vilken skall jag gå på? Den "proteinrika" eller den "vanliga". Misstänker att jag kanske skall ha i mig lite kolhydrater för att kunna bygga muskler... Rätt eller fel? Det positiva jag märkt med att inte äta kolhydrater är att jag sänkt min insulindoser med 50% och har väldigt bra värden. Får dock ibland lågt blodsocker och då trycker jag i mig ett par dextrosol alt en redbull. Finns det något som är bättre eller sämre att ta?


Äter inget godis, tårtor, bullar eller annat snask. Kommer dra ner på alkoholintaget till max en gång i månaden. Hur påverkar detta träningen? Läste nånstans att om man tränat en hel vecka och dricker på lördag, så är hela veckan bortkastad. Är det någon sanning i det? Mig veterligen så är en öl 100kcal och det tar man ju bort efter 15min på löpbandet.


Träningsplanen som jag tänkt är som följer.... Tre dagar styrketräning och fem dagar med 30min löpband i intervall 2min gång och 2min joggning. Min kondition är inte av denna värld så... Frågan här är då... Känns som jag läser olika överallt, en del säger att det är bättre att promenera i en timme, och inte ta ut sig, och andra säger att det är bättre med intervall och viss blodsmak i munnen efteråt. Personligen tycker jag ju det känns "bättre" att drypa av svett efteråt. Rätt eller fel?

Så en sista fråga, och den läser jag olika om ÖVERALLT! Exempel 1. Ta en eller flera proteindrinkar under och efter gympasset. Ex 2. Ta och tryck i dig rikligt med kolhydrater före och efter träningen. Ex 3 Ta protein före passet. Ex 4. Ta en gainer före och efter passet. WTF??? Förstår att det är olika för vad man är ute efter men detta är vad jag fått fram efter allt googlande om fettförbränning. Vad är rätt och vad är fel i mitt fall? Kör ju som sagt Whey-80, skall jag byta till något annat?

Har väldigt svårt för att äta frukost så jag Inleder dagen med en proteinshake (whey-80). Bra eller dåligt?

Sen som sista fråga! "Powerbars" är det bra grejer eller är det bara trams? =)

Hur låter detta för er? Är jag helt fel ute och cyklar eller är jag på rätt spår?


Inser nu att det blev en novell istället för en kort historia, sorry för det. Känns som jag sökt överallt på nätet men detta verkar vara en väldigt seriös site så jag är övertygad om att jag kan få dom "rätta" svaren här.

Tack på förhand!

Absolutfalk
2011-12-19, 01:49
Magbilder, 88cm runt naveln.

willtjam
2011-12-19, 02:46
Hej!

Har nu sökt igenom hela forumet(känns det som) för att hitta det perfekta svaret för att bli av med bilringen och få fram det berömda "6-packet"... Har dock inte lyckats få fram något som stämmer in riktigt bra på mig, plus att jag då är diabetiker sen 21år tillbaks. Är det några fördelar resp nackdelar med detta? Har hört att en del bodybuilders tar insulin. Varför? Får en "normal" person i sig för mycket kan den ju hamna i koma...


Kan dra historien lite kort om vad jag gör i träningsväg idag och vad planen är.

Mitt mål är att bränna mycket fett runt magen o häcken, samt tajta till bröstet och få lite muskulösare armar. Är inte fet, 183cm och väger 73kg, så mitt BMI är det inget fel på. Frågan här är ju då hur man får bort fläsket utan att gå ner i vikt. (1)

Började mitt "nya liv" förr-förra onsdagen. Det innebär att jag just nu inte äter några kolhydrater, utan bara kör proteinpulver, Whey-80 och kycklingfileér tillredda på olika sett, + sallad och annat grönt. Hittade till den fantastiska sidan med recept! Tack gode gud för det! Min fråga där är dock, vilken skall jag gå på? Den "proteinrika" eller den "vanliga". Misstänker att jag kanske skall ha i mig lite kolhydrater för att kunna bygga muskler... Rätt eller fel? (2) Det positiva jag märkt med att inte äta kolhydrater är att jag sänkt min insulindoser med 50% och har väldigt bra värden. Får dock ibland lågt blodsocker och då trycker jag i mig ett par dextrosol alt en redbull. Finns det något som är bättre eller sämre att ta?


Äter inget godis, tårtor, bullar eller annat snask. Kommer dra ner på alkoholintaget till max en gång i månaden. Hur påverkar detta träningen? Läste nånstans att om man tränat en hel vecka och dricker på lördag, så är hela veckan bortkastad. Är det någon sanning i det? (3) Mig veterligen så är en öl 100kcal och det tar man ju bort efter 15min på löpbandet.


Träningsplanen som jag tänkt är som följer.... Tre dagar styrketräning och fem dagar med 30min löpband i intervall 2min gång och 2min joggning. Min kondition är inte av denna värld så... Frågan här är då... Känns som jag läser olika överallt, en del säger att det är bättre att promenera i en timme, och inte ta ut sig, och andra säger att det är bättre med intervall och viss blodsmak i munnen efteråt. Personligen tycker jag ju det känns "bättre" att drypa av svett efteråt. Rätt eller fel? (4)

Så en sista fråga, och den läser jag olika om ÖVERALLT! Exempel 1. Ta en eller flera proteindrinkar under och efter gympasset. Ex 2. Ta och tryck i dig rikligt med kolhydrater före och efter träningen. Ex 3 Ta protein före passet. Ex 4. Ta en gainer före och efter passet. WTF??? Förstår att det är olika för vad man är ute efter men detta är vad jag fått fram efter allt googlande om fettförbränning. Vad är rätt och vad är fel i mitt fall? Kör ju som sagt Whey-80, skall jag byta till något annat? (5)

Har väldigt svårt för att äta frukost så jag Inleder dagen med en proteinshake (whey-80). Bra eller dåligt? (6)

Sen som sista fråga! "Powerbars" är det bra grejer eller är det bara trams? =) (7)

Hur låter detta för er? Är jag helt fel ute och cyklar eller är jag på rätt spår?


Inser nu att det blev en novell istället för en kort historia, sorry för det. Känns som jag sökt överallt på nätet men detta verkar vara en väldigt seriös site så jag är övertygad om att jag kan få dom "rätta" svaren här.

Tack på förhand!

1. Du styrketränar helt enkelt. Du som nybörjare kan ligga på kaloribalans och uppnå muskelökningar samtidigt som fettförlust.

2. Kolhydrater är inte essentiella; du behöver inte käka det om du inte vill. Däremot så kommer du orka mer ifall du gör det pga glykogenet.

3. Det är en myt.

4. Konditionsträning är inte ett måste vid viktnedgång, utan kalorirestriktion fungerar precis lika bra. Hur hårt du vill springa är helt upp till dig. Se bara till att vila ifall kroppen säger ifrån.

5. Kroppen behöver protein för att bygga upp musklerna. Efter styrketräning är behovet som störst och då är kosttillskott att föredra, för att senare äta en måltid. Kolhydrater efter träning lagras lättare som glykogen än andra tider på dagen, men eftersom du inte är någon elitidrottare så är det ingenting du behöver bry dig om.
Gainer är en blandning av kolhydrater och protein som folk brukar dricka ifall dom har svårt att få i sig nog med kalorier vid viktuppgång.

6. Helt upp till dig.

7. Vad ska du ha dom till? Har du svårt att få i dig nog med protein under dagen så kör hårt. Tänk på att dom även innehåller kolhydrater, om du nu försöker utesluta det.

Nu är jag inte ett dugg kunnig om diabetes så dessa svar kan säkert vara helt åt helvete. Sen är klockan rätt mycket så nåt svar kan vara helt åt helvete ändå, men då lär någon rätta mig imorgon.
Jag antar att du har läst deffguiden? Och kanske den här tråden om att deffa med diabetes http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=109086?

Sverker
2011-12-19, 07:01
Kan själv ingenting om diabetes+viktnedgång och LCHF.


Men får du lågt blodsocker är det bara snabba kolhydrater som gäller. Funkar Red Bull så kör på det. Funkar druvsocker så kör på det. Du ska bara få upp blodsockret några enheter.

Vad som händer timmarna och dygnen efteråt har jag heller ingen aning om.

Sniggel
2011-12-19, 14:46
Jag ger mina svar också, men misstänker att de kommer att se ut som willtjams:

Frågan här är ju då hur man får bort fläsket utan att gå ner i vikt.
En proteinrik kost med lagom mängd kalorier och styrketräning är väl de generella riktlinjerna.

Började mitt "nya liv" förr-förra onsdagen. Det innebär att jag just nu inte äter några kolhydrater, utan bara kör proteinpulver, Whey-80 och kycklingfileér tillredda på olika sett, + sallad och annat grönt. Hittade till den fantastiska sidan med recept! Tack gode gud för det! Min fråga där är dock, vilken skall jag gå på? Den "proteinrika" eller den "vanliga". Misstänker att jag kanske skall ha i mig lite kolhydrater för att kunna bygga muskler... Rätt eller fel?
Inte nödvändigtvis, men kolhydrater är ett bra bränsle för att prestera på gymmet. Du är diabetiker så du får själv göra en avvägning om vilken mängd du ska ha beroende. Vågar inte ge för direkta råd på den fronten.

Det positiva jag märkt med att inte äta kolhydrater är att jag sänkt min insulindoser med 50% och har väldigt bra värden. Får dock ibland lågt blodsocker och då trycker jag i mig ett par dextrosol alt en redbull. Finns det något som är bättre eller sämre att ta?
Inte vad jag vet. Känns som du borde ha bäst erfarenhet av detta eftersom det är du som mäter dina värden

Äter inget godis, tårtor, bullar eller annat snask. Kommer dra ner på alkoholintaget till max en gång i månaden. Hur påverkar detta träningen? Läste nånstans att om man tränat en hel vecka och dricker på lördag, så är hela veckan bortkastad. Är det någon sanning i det? Mig veterligen så är en öl 100kcal och det tar man ju bort efter 15min på löpbandet.
Extremt överdriven myt. Visst mycket supande kan helt klart ha negativa effekter. men även en alkoholist kan göra mycket stora framsteg på gymmet.

Träningsplanen som jag tänkt är som följer.... Tre dagar styrketräning och fem dagar med 30min löpband i intervall 2min gång och 2min joggning. Min kondition är inte av denna värld så... Frågan här är då... Känns som jag läser olika överallt, en del säger att det är bättre att promenera i en timme, och inte ta ut sig, och andra säger att det är bättre med intervall och viss blodsmak i munnen efteråt. Personligen tycker jag ju det känns "bättre" att drypa av svett efteråt. Rätt eller fel?
För hälsan och konditionens skull är det bra att köra hårt. För musklerna bör man inte överdriva mängden konditionsträning då det kan inverka negativt. Jag misstänker dock att du har extremt mycket mer att vinna på att ta konditionsträningen seriöst.


Så en sista fråga, och den läser jag olika om ÖVERALLT! Exempel 1. Ta en eller flera proteindrinkar under och efter gympasset. Ex 2. Ta och tryck i dig rikligt med kolhydrater före och efter träningen. Ex 3 Ta protein före passet. Ex 4. Ta en gainer före och efter passet. WTF??? Förstår att det är olika för vad man är ute efter men detta är vad jag fått fram efter allt googlande om fettförbränning. Vad är rätt och vad är fel i mitt fall? Kör ju som sagt Whey-80, skall jag byta till något annat?
Whey-80 räcker helt klart för musklernas skull. Resterande kolhydrater/fett får du justera med kosten. Du har ingen jättestor nytta av kolhydraterna i pulver som du inte kan få från t ex potatis eller ris.


Har väldigt svårt för att äta frukost så jag Inleder dagen med en proteinshake (whey-80). Bra eller dåligt?
Helt ok. Jag tycket inte man ska tvinga i sig mat om det inte finns någon anledning. Jag äter heller inte frukost. Väntar hellre till tidigast 9-10 beroende på hur dagen ser ut. Då tar jag också ett väldigt lätt mål, t ex proteindrink, nötter och en apelsin. Jag äter hellre ordentligt på kvällen och speciellt efter träning.


Sen som sista fråga! "Powerbars" är det bra grejer eller är det bara trams? =)
Har inte googlat upp dem men förstår att det är som alla andra bars, "godis med extra högt protein". Rekommenderar att du först och främst äter mat.

Hur låter detta för er? Är jag helt fel ute och cyklar eller är jag på rätt spår?


Inser nu att det blev en novell istället för en kort historia, sorry för det. Känns som jag sökt överallt på nätet men detta verkar vara en väldigt seriös site så jag är övertygad om att jag kan få dom "rätta" svaren här.

Tack på förhand!

En till grej också. Vet inte hur mycket protein du har siktat på men 2g/kg kroppsvikt kan vara en bra riktlinje att börja med. Då menar jag all protein, även den i mat ;)

Absolutfalk
2011-12-20, 15:06
Tack för alla svar!

Låter som jag ska fortsätta på typ samma spår då?

Funderar dock på det där med 2g/kg. Drinken på morgonen är ju en 1dl, så redan där är väl typ 100?

Än en gång tack för alla svar!

Mental
2011-12-20, 15:09
Tack för alla svar!

Låter som jag ska fortsätta på typ samma spår då?

Funderar dock på det där med 2g/kg. Drinken på morgonen är ju en 1dl, så redan där är väl typ 100?

Än en gång tack för alla svar!

Har du 120g proteinpulver i morgondrinken? :confused:

Pepz
2011-12-20, 15:13
Tack för alla svar!

Låter som jag ska fortsätta på typ samma spår då?

Funderar dock på det där med 2g/kg. Drinken på morgonen är ju en 1dl, så redan där är väl typ 100?

Än en gång tack för alla svar!

1dl vassle är mellan 25-35g protein

Sniggel
2011-12-20, 15:53
Du får nog börja räkna lite på ditt proteinintag om du vill veta var nånstans du ligger.

1 kg kycklingfilé är ungefär på 200g så bara där har du ju mycket mer än dubbla kroppsvikten. Nu menar jag inte att du ska käka 1 kg kyckling per dag utan bara ge ett exempel på hur proteinrik mat kan vara.

Absolutfalk
2011-12-20, 19:00
Hade otur när jag tänkte där Mental:smash:

Misstänker att jag äter bra mycket mer än 150g idag. Hur mkt kolhydrater bör jag få i mig? Hur stor del spelar maten in i d här projektet?

Three pigs
2011-12-20, 19:53
Jag tycker du sätter igång alldeles för häftigt med en näst intill extrem kost.

Som nybörjare bör du istället satsa på att äta nyttigt, hälsosamt och träna normal mängd. 3 gånger i veckan är helt normalt och alldeles utmärkt. Promenader är OK men tycker inte du ska gå till gymmet för att trötta ut dig.

Det märks att du inte tränat för länge. Det är inget fel med att vara ambitiös, men är man för ambitiös till en början är det lätt att tröttna.

Jag tycker du ska ta och lugna ned dig lite och börja träna "normalt" istället för att direkt försöka satsa på "sexpacket". Läs på, bygg lite muskler och bestäm dig senare för om du ska gå ned. Du är dessutom näst intill underviktig med din vikt på den längden, du har nog inte så mycket muskler om ditt sexpack inte syns redan.

Jag är själv diabetiker men har inte testat din metod. Har tränat i flertalet år. Försöker bara ge dig några goda råd.

Absolutfalk
2011-12-22, 02:57
Anledningen till den extrema kosten är att jag skall bränna så mycket fett som d bara går, framtill 21 januari. Då bär d av till thailand :) därav den extrema kosten. I mellandagarns o nyår kommer d dock bli "vanlig" mat. Är ja på rätt spår med kosten om man kollar ur fettförbränningssynpunkt? Sen e inte tanken att gå ner i vikt, utan att få fläsket till muskler. Vet givetvis att man inte gör d på en månad, men man måste ju börja nånstans :)

Hur funksr det med insulinet för dig när du tränar? Tar du mkt lr lite? Innan jag började äta så här o träna, så tog jag ungefär 10enheter till lunch o 10 till middag. Nu ligger jag på typ 2-4. Det långtidsverksnde har jag sänkt från 12 till 6. Så ur den synvinkeln sett är d ju bra. Kollade receptsidan förut o gjorde den proteinrika baguetten, o jävlar! Vad blodsockret sprang upp. Tog 4enh o efter en timme låg jag på 19. Inte så bra... Hade iofs tryckt i mig en proteinshake, men samtidigt så kom jag direkt från gymmet. Skumt... När vi ändå pratar insulin, varför vill en del ta det? Vad har d för syfte när man tränar?

Sverker
2011-12-22, 07:23
När vi ändå pratar insulin, varför vill en del ta det? Vad har d för syfte när man tränar?

Nej.

Då ramlar vi in i dopningssnack och det är inte tillåtet på Kolozzeum.

willtjam
2011-12-22, 14:22
Anledningen till den extrema kosten är att jag skall bränna så mycket fett som d bara går, framtill 21 januari. Då bär d av till thailand :) därav den extrema kosten. I mellandagarns o nyår kommer d dock bli "vanlig" mat. Är ja på rätt spår med kosten om man kollar ur fettförbränningssynpunkt? Sen e inte tanken att gå ner i vikt, utan att få fläsket till muskler. Vet givetvis att man inte gör d på en månad, men man måste ju börja nånstans :)

Hur funksr det med insulinet för dig när du tränar? Tar du mkt lr lite? Innan jag började äta så här o träna, så tog jag ungefär 10enheter till lunch o 10 till middag. Nu ligger jag på typ 2-4. Det långtidsverksnde har jag sänkt från 12 till 6. Så ur den synvinkeln sett är d ju bra. Kollade receptsidan förut o gjorde den proteinrika baguetten, o jävlar! Vad blodsockret sprang upp. Tog 4enh o efter en timme låg jag på 19. Inte så bra... Hade iofs tryckt i mig en proteinshake, men samtidigt så kom jag direkt från gymmet. Skumt... När vi ändå pratar insulin, varför vill en del ta det? Vad har d för syfte när man tränar?

Du kan inte konvertera ditt fett till muskler. Vill du ha synligare muskulatur så måste du dieta bort fettet.

Sniggel
2011-12-22, 17:21
Du kan inte konvertera ditt fett till muskler. Vill du ha synligare muskulatur så måste du dieta bort fettet.

Värt att lägga till är att det dock på sikt är möjligt att ersätta fettet med muskler. Inte genom konvertering förstås men genom att minska fettmängden och öka mängden muskler. Detta är ibland möjligt under en och samma period om allt går riktigt bra. Så det inte blir några missförstånd :P

Absolutfalk
2011-12-23, 10:56
För två år sen så körde jag en 4veckors med absolut inget annat än proteinpulver o kyckling o sallad, körde på orbitracen 6 dagar á 45min. Gick då från 83 till 74kg. Men ändå var magen kvar. Blev dock betydligt smalare runt midjan o bröstet o ansiktet.

Har på dom här två veckorna tappat 2kg, men navelmåttet e fortfarande detsamma. Vad göra? Kan d ha något att göra med att jag tar insulinet i magen?

willtjam
2011-12-23, 12:29
Magen är tyvärr det nåt av det sista som försvinner på män, så det är bara att hålla ut. :thumbup:

Thelder
2011-12-23, 13:17
Angående att äta något extra till frukost tycker jag att du ska testa några gånger i alla fall.
De gånger jag hoppat över frukosten har blodsockret varit mycket mer svårkontrollerat.

Morty
2011-12-23, 13:37
Passa dig för Too much, too soon. Även om man säkert är superpeppad i början, så måste man börja långsamt. Annars blir det skador, generell utmattning och bristande motivation några veckor down the road.

Kostråd för diabetiker ges av utbildade, inte hux flux på forum. Det blir alldeles för färgat av personliga åsikter. Men vad som tidigare kommit upp om proteinmängden är mer eller mindre standard (2g/kgKV) på kolo.

Också, läs deffguiden (klistrad tråd) och fortsätt att småhäng här. Man lär sig ofantligt mycket och ganska snabbt. Första månaden/erna så är allt lite oklart, men sen börjar säcken knytas ihop och man förstår mer.

Sverker
2011-12-23, 16:02
Har på dom här två veckorna tappat 2kg, men navelmåttet e fortfarande detsamma. Vad göra? Kan d ha något att göra med att jag tar insulinet i magen?

Säkert. Det är ett pris som vi diabetiker får betala. Dagliga injektioner retar huden. Gäller att välja injektionsställen med omsorg.


Men jag är inte riktigt med på vad du håller på med. Du kastar dig in i en diet för att därefter resa på semester till Asien och byta kosten en gång till. Måste vara svårt att balansera blodsockret. Blir inte lättare i utlandet:(

Absolutfalk
2011-12-24, 14:35
Värt att lägga till är att det dock på sikt är möjligt att ersätta fettet med muskler. Inte genom konvertering förstås men genom att minska fettmängden och öka mängden muskler. Detta är ibland möjligt under en och samma period om allt går riktigt bra. Så det inte blir några missförstånd :P

Hur gör man för att allt skall gå riktigt bra då? :)


(Vet inte hur man får in dubbla citat, skall dock ta reda på det efter Kalle Anka klockan 15)
Citat Sverker "Säkert. Det är ett pris som vi diabetiker får betala. Dagliga injektioner retar huden. Gäller att välja injektionsställen med omsorg.

Vart tar du någonstans? Jag kör magen hela tiden. Går ju även att ta i benet, men för min del så tar det längre tid innan det verkar.

Citat Sverker:
Men jag är inte riktigt med på vad du håller på med. Du kastar dig in i en diet för att därefter resa på semester till Asien och byta kosten en gång till. Måste vara svårt att balansera blodsockret. Blir inte lättare i utlandet


Planen är lite åt Beach 2012 hållet och lite åt bli av med en del innan Thailand hållet. Misstänker att efter resan så har jag nog lagt på mig en del, så det är ju dumt att börja i "uppförsbacke".

Efter 21år i branschen så har jag inte så svårt att ställa om insulinet :)

Timme
2011-12-24, 14:47
Du mestå träna arslet av dig flera år för att få en hyfsad mängd muskelmassa. Räkna med en 10år i alla fall

Sniggel
2011-12-25, 21:23
Hur gör man för att allt skall gå riktigt bra då? :)


Där påverkbara faktorer och opåverkbara faktorer. De påverkbara vågar jag rabbla upp, men kanske inte för någon som är diabetiker för då måste hänsyn tas till hur en sådan kropp fungerar också. Har förmodligen redan nämnt i tråden vad som är viktigt för att det ska gå så bra som möjligt (om det är tillräckligt för att det ska gå "riktigt bra" vet jag ju inte!)
Sen finns det opåverkbara (gener t ex) och de är inte lönt att diskutera för det viktiga är ju vad man kan göra, inte vad någon annan kan göra.

Edit: orkar inte minnas vad som sagts i tråden men styreträning och högt proteinintag är i princip de viktigaste faktorerna för att bygga och/eller behålla muskler oavsett vad man gör. Mer komplicerat än så kan det bli förstås, men man kan undra om man har nytta av mer råd än så.