handdator

Visa fullständig version : Vänjer sig kroppen med koffein?


fredrik1
2011-12-18, 17:11
Som titeln, vänjer sig kroppen med koffein, dvs effekten avtar? Isåfall efter hur lång tid/hur många doser?


//L

Sparven från Minsk
2011-12-18, 17:12
Visst gör den det, men hur tusan ska vi kunna veta hur många doser å så det tar för just dig?

Sniggel
2011-12-18, 17:31
Jupp. Man kan avvänja sig också.
Första gången jag drack en kopp kaffe på morgonen var jag speedad till klockan 2 på eftermiddagen. Det var skoj :)
Nu är det inte ens säkert att jag blir pigg om jag dricker en stor kopp.

King Grub
2011-12-18, 17:33
Nej.

Caffeine improves concentration, reduces fatigue, and enhances alertness. Habitual intake does not diminish caffeine's ergogenic properties.

Curr Sports Med Rep. 2003 Aug;2(4):213-9.

Sniggel
2011-12-18, 18:03
Nej.



Curr Sports Med Rep. 2003 Aug;2(4):213-9.

Wtf? Den där jag försöka läsa närmare på senare idag.

Mastodon
2011-12-18, 18:12
vad jag har förstått kan man få minskad upplevd effekt men att den faktiska ergogena effekten kvarstår

Kimkay
2011-12-18, 18:35
vad jag har förstått kan man få minskad upplevd effekt men att den faktiska ergogena effekten kvarstår

Ja, det är vad jag hört också.

vicarious
2011-12-18, 19:24
Nej.



Curr Sports Med Rep. 2003 Aug;2(4):213-9.

Intressant!

fredrik1
2011-12-18, 19:32
vad jag har förstått kan man få minskad upplevd effekt men att den faktiska ergogena effekten kvarstår

Vad menas med det? Lika mycket höjd träningsprestation?

the_matsson
2011-12-18, 19:36
Blev också lite förvånad. Jag har fått lära mig att koffein hindrar adenosin från att bindas till adenosinreceptorerna, och därmed förhindrar trötthet.

SteelPulse
2011-12-18, 19:37
Får jag passa på att fråga; ni som nyttjar koffein i samband med träning, gör ni även det om ni råkar träna när inpå läggdags och i så fall, påverkar det inte sömnen negativt?


Jag skulle gärna använda mig av koffein inför ett pass om det inte var för att jag tränade på kvällen.

Victuhh
2011-12-18, 20:27
Får jag passa på att fråga; ni som nyttjar koffein i samband med träning, gör ni även det om ni råkar träna när inpå läggdags och i så fall, påverkar det inte sömnen negativt?


Jag skulle gärna använda mig av koffein inför ett pass om det inte var för att jag tränade på kvällen.

När på kvällen menar du?
Använder sällan min PWO men när jag gjort det har det hänt att jag använt denna vid 8 tiden tex och det blir inga som helst problem.

SteelPulse
2011-12-18, 23:01
När på kvällen menar du?
Använder sällan min PWO men när jag gjort det har det hänt att jag använt denna vid 8 tiden tex och det blir inga som helst problem.När jag antar att du har lätt för att sova och sällan eller aldrig har sömnproblem?

vicarious
2011-12-19, 10:36
Vad menas med det? Lika mycket höjd träningsprestation?

Ja. Ergogen = prestationsökande.

King Grub
2011-12-19, 12:01
Vad menas med det? Lika mycket höjd träningsprestation?

Ja, du vänjer dig vid känslan vid intag - får inte samma "kick" - men koffeinets förbättrande påverkan på fysisk prestation består även hos vana koffeinanvändare.

Fordon
2011-12-19, 12:18
Får jag passa på att fråga; ni som nyttjar koffein i samband med träning, gör ni även det om ni råkar träna när inpå läggdags och i så fall, påverkar det inte sömnen negativt?


Jag skulle gärna använda mig av koffein inför ett pass om det inte var för att jag tränade på kvällen.

Ibland somnar jag utan större problem, ibland somnar jag efter flera timmar och ibland vaknar jag efter 2h och är jättepigg. Finns bättre timmar att inta koffein på men man överlever oftast :)

fredrik1
2011-12-19, 14:50
Ja, du vänjer dig vid känslan vid intag - får inte samma "kick" - men koffeinets förbättrande påverkan på fysisk prestation består även hos vana koffeinanvändare.

:thumbup:

Sniggel
2011-12-19, 15:00
Ja, du vänjer dig vid känslan vid intag - får inte samma "kick" - men koffeinets förbättrande påverkan på fysisk prestation består även hos vana koffeinanvändare.

Ok :thumbup:


Jag har själv svårt för att somna men om jag använder koffein i någon form tidigt eller mitt på på dagen kan det få effekten att jag får en "lätt krasch" på kvällen vilket gör det lättare att komma i sängs i vettig tid.
Bra lösning för den morgontrötte nattugglan. :D

Silencer
2011-12-19, 15:27
Caffeine is primarily metabolized by the liver enzyme cytochrome P450 1A2 (CYP1A2). The form of the SNP rs762551 a person has determines how fast CYP1A2 metabolizes caffeine. In this study, people with the slower version of the CYP1A2 enzyme who also drank at least two to three cups of coffee per day had a significantly increased risk of a non-fatal heart attack. The study found that fast metabolizers, on the other hand, may have actually reduced their heart attack risk by drinking coffee.

Cornelis MC et al. (2006) . “Coffee, CYP1A2 genotype, and risk of myocardial infarction.” JAMA 295(10):1135-41.

Folk reagerar olika på koffein. Det gäller säkert för många olika sorters reaktioner.

Att man "vänjer" sig vid kaffe, iaf i någon bemärkelse, om än kanske inte helt fysiologiskt, är jag helt övertygad om. Under normala perioder där jag inte dricker mycket kaffe får jag alltid svårt att sova på natten om jag druckit kaffe på dagen. Men under perioder då jag högkonsumerat, dvs typ 3-4 koppar kaffe utspritt över dagen i flera veckor, då försvinner problemet att somna på natten.

klupknum
2011-12-19, 16:21
Koffein har aldrig fungerat på mig i alla fall, har aldrig knarkat koffein heller, aldrig druckit kaffe eller energidryck regelbundet bara ett par läsk på helgerna.
Hade ett lan för något år sen, drack 17 energidrycker på en kväll, tror jag slukade den sista vid 5-6-tiden på morgonen och somnade strax efter.

Endorah
2011-12-20, 11:47
grub styr upp tråden. Men jag känner alltid samma mentala effekt av morgonkaffet som jag druckit i kanske 2 år. Storleken på dosen är nästan konstant.

fredrik1
2011-12-20, 15:33
grub styr upp tråden. Men jag känner alltid samma mentala effekt av morgonkaffet som jag druckit i kanske 2 år. Storleken på dosen är nästan konstant.

Det finns väl en del studier som pekar på att om du använder koffein väldigt ofta behöver du det för att komma upp i samma nivå som icke-koffeinanvändare.

prOtotype
2011-12-20, 15:46
Det finns väl en del studier som pekar på att om du använder koffein väldigt ofta behöver du det för att komma upp i samma nivå som icke-koffeinanvändare.

Detta vill jag gärna veta mer om. Och när du säger nivå, vad handlar det om då?

fredrik1
2011-12-20, 15:51
Detta vill jag gärna veta mer om. Och när du säger nivå, vad handlar det om då?

Det var någon studie där de hade skannat hjärnaktiviteten om jag inte misminner mig, och koffeinanvändarna behövde koffein för att komma upp i samma hjäraktivitet har jag för mig.

Fredrik_S
2011-12-20, 16:44
Tror det bara är placebo som gör att många upplever mindre effekt av koffein.
Alltså att man hört att man vänjer sig vid koffein och därför inte förstår hur pigg man egentligen är.
Sitter mycket i psyket på hur pigg/trött man känner sig.

Vet man att koffeinet har samma effekt idag som det hade för 10 år sen när man börja så blir man alltså lika pigg fortfarande som i början.