handdator

Visa fullständig version : Inflammation i axeln hela tiden. Vad träna för att lösa problemet?


Barbastark
2011-12-18, 11:19
Hejhej

Jag får ont i axeln HELA TIDEN. Frisk en vecka, ont i axeln nästa. Läkarn säger att det är inflammerad slemsäck samt att länga bicepscenan blir inflammerad/irriterad.

Någon som vet vad man kan göra? Är det att någon av axelns muskler är för svag som leder till problemen eller vad kan det vara?

MVH

Vakten
2011-12-18, 11:35
Mitt tips är att kolla upp hur du vilar. Jag har också haft problem med en axel och jag låg vanligen på sidan och sov. Det var samma axel jag lutade mot under sömnen som som det var konstant träningsvärk i. Efter att jag bytt och sover på andra sidan så har det blivit mycket bättre. Sen så händer det att jag snurrar tillbaks till den onda sidan när jag sover men det går väl att vänja sig av med.

Barbastark
2011-12-18, 11:43
Mitt tips är att kolla upp hur du vilar. Jag har också haft problem med en axel och jag låg vanligen på sidan och sov. Det var samma axel jag lutade mot under sömnen som som det var konstant träningsvärk i. Efter att jag bytt och sover på andra sidan så har det blivit mycket bättre. Sen så händer det att jag snurrar tillbaks till den onda sidan när jag sover men det går väl att vänja sig av med.

A jag ha också märkt att om jag tex sover med handen över huvudet så får jag ont. Senast jag fick ont nu så var det troligtvis för att jag sovit på sidan. Men har inte gjort det på typ 3-4 dagar nu.

Fortfarande konstigt att det är sååå känsligt.

Sniggel
2011-12-18, 11:46
Jag får mer ont under natten ju tyngre jag är. Leder som smärtar och nerver som kommer i kläm (ulnaris, lill- och ringfinger är nästan alltid avdomnade nu för tiden).
Har du gått upp i vikt?

Barbastark
2011-12-18, 11:56
Jag får mer ont under natten ju tyngre jag är. Leder som smärtar och nerver som kommer i kläm (ulnaris, lill- och ringfinger är nästan alltid avdomnade nu för tiden).
Har du gått upp i vikt?

Nä. Men har haft dessa problem oavsett vad jag vägt (heller aldrig gått upp i vikt snabbt).

amarth
2011-12-18, 12:03
Om läkaren faktiskt diagnostiserade dig, fick du inga rekommendationer på vad du skulle göra eller någon remiss?

Barbastark
2011-12-18, 13:11
Om läkaren faktiskt diagnostiserade dig, fick du inga rekommendationer på vad du skulle göra eller någon remiss?

Fick värk/antiinflamatoriska och ombedd att träna på som vanligt och komma tillbaka om det blev värre.

Men problemen kommer ju tillbaka hela tiden så måste ju finnas mer att göra än att knapra värktabletter och vara borta frän träningen varannan vecka pga att det är omöjligt att träna då.

amarth
2011-12-18, 13:18
Har du varit tillbaka då?

Har du vilat något från de övningar som ger dig problem? Det kan ju vara så att det krävs en längre viloperiod för att sedan fasa in tyngre träning kombinerat med övningar som stärker muskelgrupperna som stabiliserar axelleden..

Barbastark
2011-12-18, 13:27
Har du varit tillbaka då?

Har du vilat något från de övningar som ger dig problem? Det kan ju vara så att det krävs en längre viloperiod för att sedan fasa in tyngre träning kombinerat med övningar som stärker muskelgrupperna som stabiliserar axelleden..

Har tidigare vilat flera veckor från det. Men så fort jag gör monsta "fel" så som tex sover på sidan eller går lite för djupt i axelpressen så kommer det tillbaka.

Har även provat sjukgymnastig för flera år sedan.

Anders The Peak
2011-12-18, 13:35
Det är bara att sänka vikterna och köra fler reps istället för tunga reps och undvika övningar som ger besvär och hitta ersättningsövningar för de som man inte klarar av längre. Det tar flera år att bli helt rehabiliterad därför så återkommer skadorna gång på gång pga att man försöker köra på som man brukar innan skadorna läkt ut.

Annaconda
2011-12-18, 14:13
Undvik flyes-övningar, son kan belasta långa bicepssenan onödigt mycket. Kör exempelvis liggande hantelpress för bröst med underarmen i lod.
Kör du hantellyft för axlarna, kör med raka armar ( och inte böjda armar som många gör för att klara av tyngre hantkar), mycket skonsammare!

NiHa
2011-12-18, 14:28
Slemsäcken kan man sätta en kortisonspruta i. Resten samråder du med sjukgymnasten. Gissar på att du nog ska massera fästet i bicepssenan med att dra knogarna över området typ i närheten av axeln först mjukt och sen övergå till allt hårdare. Som sagt var så rådgör med läkare/sjukgymnast.
Jag och min fru köpte en bättre bäddmadrass som faktiskt hjälpte både henne och mig. Hon har haft problem med axel som hon normalt sett inte kan sova på. Känner igen symptomen som Sniggel beskriver :(

TurningTorso
2011-12-18, 23:33
Verkar som du klämmer lite olika strukturer i axeln vilket är ganska vanligt. Det är alltid bra att stärka rotatorkuffen iom att den hjälper till att hålla kulan på plats i leden.
Andra saker som påverkar rent anatomiskt är skulderbladets position och funktion. Ett skulderblad som lutar framåt och/eller inte följer med ordentligt i rörelser med armen över huvudet ökar risken för inklämningar. Man behöver också tillräcklig rörlighet i bröstryggen så det är bra att köra lite sådana övningar.

Jag tjatar alltid ihjäl mig om artikeln "shoulder savers" och jag gör det fortfarande. Googla och läs...finns filmer på övningar också...

speedy83
2012-01-04, 14:02
Jag har också haft stora problem med detta men har blivit lite bättre senaste tiden tror jag även om det ibland kommer tillbaka under korta perioder. På mig gjorde det något överjävligt ont, vet inte om du har det så med men det verkar som att mitt problem är framåtroterande axlar och orörlig bröstrygg så det jag har fått uppmaning om är att träna rygg och för bättre hållning samt inåt-utåtrotatorerna. Hoppas kunna bli helt fri från det framöver.