handdator

Visa fullständig version : Öka rörligheten i överkroppen vid frontböj/frivändningar, hur?


Paperbasket
2011-12-17, 15:06
Jag har problem med min icke befintliga rörlighet i överkroppen när jag kör frontböj och frivändningar.

Problemet ligger i att vid en frivändning när stången vilar på bröstet får jag inte fram mina armbågar. Istället för att de pekar framåt pekar de rakt ned. Vilket medför att mina handleder böjs för mycket och gör jävligt ont.

Samma sak gäller när jag kör frontböj och ska hålla stången på samma sätt.

Har ni tips på hur jag kan öka upp rörligheten så jag får fram armbågarna?

http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/335

Klippet ovan visar hur jag vill få fram mina armbågar.

Rickard
2011-12-17, 15:12
Använd en ribbstol eller lägg en stång som i en vanlig knäböj. Breppa med samma vidd som du annars gör vid vändning. Pressa upp armbågarna. Då kommer det mesta med automatiskt.
Annars mobilisera bröstrygg, stretcha lats, triceps och bröst.

Paperbasket
2011-12-17, 16:09
I see, ska testa detta. Tack.

Metral
2011-12-18, 01:51
Lånar tråden lite, jag har lite problem med rörligheten till OH-squat och ryck.
Jag troor att det största problemet kan vara vristerna, finns det några bra övningar för att förbättra vristernas rörlighet?
Rörlighetsproblemet visar sig genom att jag behöver fälla fram ryggen som en tok (känns det som) för att få till någon medioker kvarts-OH-squat. Tips på andra övningar för att öka rörligheten till OH-squat?

Rahf
2011-12-18, 02:06
Syftar du på att du inte får stången bak i en bra vinkel, ungefär ovanför skuldrorna?

Metral
2011-12-18, 02:13
Jag har inga problem med att göra en shoulder dislocation med greppbredden jag använder för OH-squats och ryck, så nej. Mer att jag måste kompensera genom att fälla fram kroppen, och får istället då utnyttja att jag kan dra stången längre bak.

Rahf
2011-12-18, 02:15
Snackar vi om en ryggfällning i klass med good morning? Att vara upprätt kan du glömma, ryckböj innebär att överkroppen åker framåt.

Metral
2011-12-18, 02:28
Ja, närmare good morning än en ryckböj i alla fall. Det i samband med att vikten gärna förflyttar sig fram till trampdynan istället för hälen. Men har du några tips på övningar som förbättrar rörligheten för lite allt möjligt till ryckböj så mata gärna på med dem så läser jag imorgon. :)