handdator

Visa fullständig version : Sne tränad?


Rullatoralex
2011-12-17, 13:32
Tränat i ca 2 år och var och gjorde en kroppsmätning där man kolla fett procent, bmi, mått osv. Min vänstra arm är större än högra, mitt höger ben är större än vänstra och min vänstra vad är mycket synligare än den högra.

Samma sak med mina ådror, har mycket synligare ådror i vänsterarmen, men jag har ådror i min höger axel.

Nu är min fråga, har jag tränat väldigt snett eller är det gener? Är det normalt? Kommer det bli bättre eller måste jag börja träna extra med te.x höger armen?

Tacksam för svar :)

Hajp
2011-12-17, 13:37
Nej, du ska inte börja variera vikterna på sidorna. Att det är lite osymmetriskt ibland är helt normalt, och brukar jämna ut sig med tiden.

Rullatoralex
2011-12-17, 13:39
Nej, du ska inte börja variera vikterna på sidorna. Att det är lite osymmetriskt ibland är helt normalt, och brukar jämna ut sig med tiden.

Hur är det med bodybuilding och vara lite sne då?

Victuhh
2011-12-17, 13:54
fokusera på att göra övningarna rätt, och rakt.

Hajp
2011-12-17, 13:56
Hur är det med bodybuilding och vara lite sne då?

Vad menar du?

Rullatoralex
2011-12-17, 13:59
Vad menar du?

Nämen om man är lite sne så får man väl "minus" poäng om du förstår vad jag menar? :p

Rullatoralex
2011-12-17, 14:00
fokusera på att göra övningarna rätt, och rakt.

Ganska säker på att jag gör det, bara att jag är lite starkare i vänster armen så det blir ju att man får bättre kvalité på repsen med vänstern om du förstår vad jag menar. Jag kanske precis klarar den sista repen med högern och sedan är det ganska lätt med vänstern.

Hajp
2011-12-17, 14:11
Nämen om man är lite sne så får man väl "minus" poäng om du förstår vad jag menar? :p

Ja, det är en viktig faktor.

Vad tror du själv assymetrin kan bero på? Utförande? Tränar du mycket i maskiner?

killenigrillen
2011-12-17, 14:23
Hade du inte varit olika på dina kroppshalvor hade det varit konstigare faktiskt.
I princip ALLA är osymmetriska i viss mån.
Börjar vi tala extrema skillnader kanske det är nåt att fundera på men är du inte olika stark eller upplever att du får problem med någon rörelse eller övning t.ex. så är det fullständigt ofarligt, mer än att det är irriterande om du ska tävla då :)

Pjotor
2011-12-17, 16:01
Ytterst få är helt och hållet symmetriska, om ens någon. I allmänhet är asymmetrierna mest påtagliga för ägaren.

Rullatoralex
2011-12-17, 16:22
Ja, det är en viktig faktor.

Vad tror du själv assymetrin kan bero på? Utförande? Tränar du mycket i maskiner?

Tränar nog mest med fria vikter. Kanske blir lite bättre utförande med ena armen då man är starkare i den. Kan man lägga in ett extra set på ena armen så att den kommer ikapp kanske?

Sparven från Minsk
2011-12-17, 17:29
Jag har tränat i 5 år och har samma problem som du. Höger axel, bröst, arm, lats och lår är större, starkare och ådrigare än vänster.

Gör nu så att jag alltid börjar med vänster arm i övningar där det är möjligt, så får svaga vänster sätta gränsen för hur många reps det blir.
Kör även alltid 2 extra reps på vänster sida samt ibland "bonus" övningar för vänster sida just för att den ska växa ikapp.

Får se om det hjälper ;)

eng
2011-12-17, 17:53
Jag har tränat i 5 år och har samma problem som du. Höger axel, bröst, arm, lats och lår är större, starkare och ådrigare än vänster.

Är du vänster- eller högerhänt?
Jag är högerhänt och är något starkare där, däremot större och ådrigare på vänster sida.
Gissar att det för mig har med CNS-systemet att göra, dvs att man har bättre kroppskontroll på högersidan och vänstersidan kompenserar med mer massa för att komma ikapp.
Inget som jag stör mig på, men vore kul att höra om man kan vara inne på rätt spår om varför.

sinaui
2011-12-17, 18:22
Gör som sparven säger, låt den svagare sidan sätta antalet reps, och sänk hellre vikterna och jobba dig uppåt tills dina armar/ben osv är lika starka.

Sparven från Minsk
2011-12-17, 18:46
Är du vänster- eller högerhänt?
Jag är högerhänt och är något starkare där, däremot större och ådrigare på vänster sida.
Gissar att det för mig har med CNS-systemet att göra, dvs att man har bättre kroppskontroll på högersidan och vänstersidan kompenserar med mer massa för att komma ikapp.
Inget som jag stör mig på, men vore kul att höra om man kan vara inne på rätt spår om varför.

Jag är högerhänt. Höger bröst/axel är sjukt mycket mer ådriga också.
Jag tror det beror på att man just tränat lite "snett" dvs lyft lite mer med den starka sidan och inte vetat om det eller uppmärksammat det innan.

TurningTorso
2011-12-18, 01:52
Ett alternativ är att börja med den starka sidan sen köra så många man orkar med den svagare, pausa 10 sek och köra klart + några extra.

Snott direkt från en träningstipsartikel som Ben Bruno skrev för ett tag sedan men jag gillar idén.