handdator

Visa fullständig version : Skillnad på kaloriförbrukning?


SvingarN
2011-12-16, 20:06
Tja. Körde ett tungt bröstpass igår. Död i brösten efter många pressar 5x5. Dock svettades jag nada.

Vad jag undrar är vad som påverkar energiförbrukningen vid träning. Deffar just nu så jag skulle vilja förbränna så mkt som möjligt när jag väl tränar. Är svett och kort vila = hög förbrukning och relativt mycket vila + tungt = låg förbrukning? Eller är det mer åt total volym-hållet?

Tackar för svar och jag hittade inte svar på min fråga med sökfunktionen!

Forqie
2011-12-16, 20:10
tror det i det stora hela blir typ samma, tränar typ 10 set bänk, 10 set hantelpress, och gör det hela på typ 30min så är ju energiförbrukningen per tidsenhet givetvis större än om du gjort det på 1 timme, däremot så håller du på i en längre tid och den totala förbrukningen för passet blir nog högre på alternativ två, då du utför samma mängd träning och "är" / existerar längre, eller hur man nu skall säga.

vicarious
2011-12-16, 22:52
Man tränar inte styrketräning för att bränna kalorier, utan för att bygga/bibehålla muskelmassa. Gå en promenad eller nåt istället för att lägga om träningen till någon slags flås-cardio-styrketräning.

Sarwien
2011-12-16, 22:53
man tränar inte styrketräning för att bränna kalorier, utan för att bygga/bibehålla muskelmassa. Gå en promenad eller nåt istället för att lägga om träningen till någon slags flås-cardio-styrketräning.

+1

SvingarN
2011-12-17, 09:30
Man tränar inte styrketräning för att bränna kalorier, utan för att bygga/bibehålla muskelmassa. Gå en promenad eller nåt istället för att lägga om träningen till någon slags flås-cardio-styrketräning.

Jag vet detta och jag tänker inte göra några större ändringar på min träning för det.

Håll det on topic, tack!

Everest
2011-12-17, 10:12
Jag vet detta och jag tänker inte göra några större ändringar på min träning för det.

Håll det on topic, tack!

Han svarar ju på topic. Skillnaden är såpass marginell att det inte gör någon praktisk skillnad

vicarious
2011-12-17, 10:38
Jag vet detta och jag tänker inte göra några större ändringar på min träning för det.

Håll det on topic, tack!

Den eventuella minimala skillnaden i energiförbrukning är inte värt de eventuella muskelförluster ett sådant upplägg skulle medföra istället. Träna tungt under deffen, se till att prestera maximalt, inte någon slags cirkel-träning.

SvingarN
2011-12-17, 11:32
Den eventuella minimala skillnaden i energiförbrukning är inte värt de eventuella muskelförluster ett sådant upplägg skulle medföra istället. Träna tungt under deffen, se till att prestera maximalt, inte någon slags cirkel-träning.

Ok, skönt att höra! :)

the_matsson
2011-12-17, 11:36
Om man nu skulle mäta skillnader i energiförbrukning så borde antal lyfta kilon vara en hyfsad tumregel.