handdator

Visa fullständig version : Vad hände? (Kroppsviktspass spöade mig)


marsod
2011-12-16, 16:54
Tjo!

Vanligtvis tränar jag väldigt likt z bumbis 3-split. Ingen annan träning utöver det och har användet det några månader med 4-5 träningsdagar i veckan.
Har varierat mig mellan 5-14 reps och 2-4 set. (Oftast 8x3)

Men igår valde jag att köra ett ganska kort helkroppspass med kroppsvikt...Och jag kände mig så fruktansvärt klen, fick en enorm pump och har fått en grym träningsverk.

Passet såg ut så här (...ungefär, minns inte reps helt):
Chins: 6+6+5+3
Armhävningar: 25+20+20+15
Ryggresningar i ställning: 25+20+20+15
Situps: 25+20+15+12

Efteråt så kändes ländryggen 5ggr större, nästan svullen och krampade nästan på vägen hem:D
Pattarna var helt slut och större än någonsin. (Jag är man btw ;))
Biceps grym pump
Mage njaa...inget efteråt direkt


Vad jag egentligen vill med den här posten är att veta vad fasen som hände?!

Jag börjar få för mig att det är såhär jag ska träna. Kändes att passet verkligen gav något. Gör jag kanske något fel vanligtvis? Jag vill iaf tro att jag kör stenhårt mina vanliga pass också...

Eller är det bara så att det var variationen som gjorde grejjen och om jag kör såhär ett tag, så när jag väl går tillbaka till skivstänger och hantlar så får jag samma uppenbarelse där?

Hur som helst så rekomenderar jag alla som alltid kör samma schema med skrot att testa på något liknande ett pass.

Några reflektioner gott folk?

aijou
2011-12-16, 17:01
Du körde högre reps-antal som kan leda till mer pump. Det behöver inte betyda större muskeltillväxt. Det är min gissning i alla fall. :)

Stronghead
2011-12-16, 17:18
Jag tror det kan vara bra att ha pass ibland där du tränar med endast din egen kroppsvikt. Det känns som att träning med kroppen som vikt är ett mått på hur funktionell styrka du har.

Vilken har mer nytta i vardagen, han som har en total på 300kg men inte klarar 20 armhävningar eller någon chinup/pullup eller han som har en total på 150 men som klarar minst 30 armhävningar och 10 chinup/pullup. Har jag mer nytta i vardagen av att vara stark i kroppsviktövningar än basövningar?

tossefar
2011-12-16, 17:34
Jag tror det kan vara bra att ha pass ibland där du tränar med endast din egen kroppsvikt. Det känns som att träning med kroppen som vikt är ett mått på hur funktionell styrka du har.

Vilken har mer nytta i vardagen, han som har en total på 300kg men inte klarar 20 armhävningar eller någon chinup/pullup eller han som har en total på 150 men som klarar minst 30 armhävningar och 10 chinup/pullup. Har jag mer nytta i vardagen av att vara stark i kroppsviktövningar än basövningar?

Jag har då aldrig stött på någon som har nytta av armhävningar i vardagen...

Spartansk
2011-12-16, 17:38
Har du testat att simma så snabbt du kan, så länge du orkar? Det får man också en mördande pump av, men inte speciellt mycket muskeltillväxt. ;) Pump är inte en direkt indikator på hur mycket musklerna kommer växa.

delta_mats
2011-12-16, 17:54
Lyssnar man på bodybuilders är det ju pump som ska eftersträvas.
Högreps är rätt nice att köra då och då just för pumpen.

marsod
2011-12-16, 23:51
Mja...

Kommer nog köra på som vanligt men lägga in ett sånt här pass i veckan eller så.

Hemi
2011-12-17, 05:09
Jag tror det kan vara bra att ha pass ibland där du tränar med endast din egen kroppsvikt. Det känns som att träning med kroppen som vikt är ett mått på hur funktionell styrka du har.

Vilken har mer nytta i vardagen, han som har en total på 300kg men inte klarar 20 armhävningar eller någon chinup/pullup eller han som har en total på 150 men som klarar minst 30 armhävningar och 10 chinup/pullup. Har jag mer nytta i vardagen av att vara stark i kroppsviktövningar än basövningar?

Det beror kanske på hur din vardag ser ut. Jag stämmer inte in på din jämförelse men jag har nytta i mina intressen att kunna förflytta min egen kropp på olika sätt och det är ju det man gör i kroppsviktövningar. Men det är även funktionellt att flytta på tunga saker. Knäböj är en övning där du mer eller mindre förflyttar dig själv, du reser dig upp, fast med vikt. Benpress är det inte, du trycker upp en vikt men ligger kvar. Så, det överlappar ändå. Om detta nu antydde nåt vettigt överhuvudtaget.

Sniggel
2011-12-17, 09:39
Jo för alla som kör armhävningar och ryggresningar i sina sporter (väldigt vanligt) flera gånger i veckan får jättebra muskelutveckling i triceps, axlar, bröst, och ländrygg?

Jag får en jäkla pump i benen när jag cyklar. Då kanske det är cykling jag ska hålla på med för att bygga ben?

Fast jag vet ju förstås inte varför du tränar. Jag har bara antagit att det är för att du vill bygga muskler.