handdator

Visa fullständig version : Samma muskel 2ggr/Dag?


Trytter
2011-12-16, 12:38
Var rätt säker på att det frågats förr men jag hittade inte riktigt något svar.
Hursomhelst för att göra det kortfattat. Jag syftar inte på en ökning av volymen utan endast en uppdelning av praktiska skäl.
Säg att jag på ryggdagen har ett pass om ca 20 set rygg på kvällen.
Om jag av praktiska skäl skulle dela upp det så det blev 12 set rygg på morgon & 12 på kväll.
Det har ju inte skett någon volymökning men ändå ett byte från att träna samma muskel 2ggr samma dag.

Undrar bara om någon har koll på hur det skulle kunna påverka resultat osv osv..
Positivt, negativ? Fullkomligt förkastligt?:D

Tacksam för tips..

Wormzie
2011-12-16, 13:18
Tränar du hemma? Tänkte att det kanske är jobbigt att ta sig till gymmet 2 gånger och ev. tvätta mer fillsingar :) Har ingen aning om hur de skulle påverka resultaten däremot, så nåt svar på frågan har jag inte..

Fredriiik
2011-12-16, 14:11
Jag tror du skulle bli övertränad ganska fort om du körde på så kontinuerligt.
Muskeln behöver vila och återhämta sig efter ett schysst pass. Att då typ åtta timmar senare punga på med samma muskel igen är bara dumt enligt mig iaf.

Victuhh
2011-12-16, 14:46
låter som en dålig idé! om du startat en återhämtning på morgonen sen slår ut den på kvällen igen liksom :P

Silveta
2011-12-16, 14:55
Tränar du hemma? Tänkte att det kanske är jobbigt att ta sig till gymmet 2 gånger och ev. tvätta mer fillsingar :) Har ingen aning om hur de skulle påverka resultaten däremot, så nåt svar på frågan har jag inte..

har du fillsingar på gymmet?

Ego
2011-12-16, 15:22
Man får bättre resultat om man kan dela upp det så, förutsatt att du äter bättre och har bra programmering. Sedan - "can't out-train a shitty diet"

Fredriiik
2011-12-16, 15:31
Man får bättre resultat om man kan dela upp det så, förutsatt att du äter bättre och har bra programmering. Sedan - "can't out-train a shitty diet"

Lust å förklara mer hur du får bättre resultat av att träna rygg två gånger på en dag? Proteinsystensen pågår ju i upp till 48h och återhämtningen är långt ifrån klar efter åtta timmar..

Eddie Vedder
2011-12-16, 15:34
Lust å förklara mer hur du får bättre resultat av att träna rygg två gånger på en dag? Proteinsystensen pågår ju i upp till 48h och återhämtningen är långt ifrån klar efter åtta timmar..

Han ska ju inte öka volymen skriver han. Halverar man pass x fördelat på två tidpunkter ser jag inte varför det skulle vara mycket sämre än att köra pass x rakt av.

Ego
2011-12-16, 15:45
Hinner inte svara på något idag, börjar bli gammal :-)

Skall bara lägga till, ju oftare man kan träna utan att överskrida sin förmåga att återhämta sig desto bättre resultat kommer man att få. Sedan kan man inte förklara muskeltillväxten enbart utifrån proteinsynteisperspektivet. Och även utifrån det perspektivet kan det vara mer fördelaktigt att träna 2x.

Inte många som har tid med och ännu fler gör det tillräckligt länge för att se någon effekt.

Trytter
2011-12-16, 23:59
Nu är jag rätt van vid att träna två pass per dag. Men då snackar vi ett konditionspass & ett styrkepass. Men poängen är att jag är van vid en hög volym.
Jag har dock aldrig praktiserat 2 gympass per dag och var lite sugen att testa.
Men som sagt är det inte frågan om någon volymökning då jag bara delar upp ett pass på morgon/kvällspass.
Min fråga var alltså om någon vet/tror sig veta/har tankar om hur det kan påverka träningsresultaten, återhämtning osv. Positivt, negativt eller ingen förändring.
Spekulationer om jag sköter kosten eller får fler kalsonger att tvätta sparar vi till en annan tråd.... :)

Fordon
2011-12-17, 05:06
Han ska ju inte öka volymen skriver han. Halverar man pass x fördelat på två tidpunkter ser jag inte varför det skulle vara mycket sämre än att köra pass x rakt av.

Var det inte nått om proteinsyntesen och att som Victuhh skrev, "låter som en dålig idé! om du startat en återhämtning på morgonen sen slår ut den på kvällen igen liksom :P "

Fanns väl nån tråd för 1-2 månader sen där grub förklarade mer specifikt varför man inte borde göra så.
Och 12 set på morgonen kan vara väldigt mcyket för ryggen för att hinna återhämta sig innan 12 set igen, 12 timmar efteråt.

Eddie Vedder
2011-12-17, 11:41
Var det inte nått om proteinsyntesen och att som Victuhh skrev, "låter som en dålig idé! om du startat en återhämtning på morgonen sen slår ut den på kvällen igen liksom :P "

Men behovet av återhämtning står ju i proportion till belastningen. Det är ju inte en fråga om att kroppen tänker "Oj nu är det träning, då kommer jag vara immobiliserad i 48 timmar". Då skulle man ju inte kunna träna om man flyttat möbler under dagen.

Och 12 set på morgonen kan vara väldigt mcyket för ryggen för att hinna återhämta sig innan 12 set igen, 12 timmar efteråt.

Där håller jag med dock. Totalvolymen kan ju vara för hög förstås men jag ser inte varför en för hög totalvolym är "mer för hög" om den delas upp.

Trytter
2011-12-17, 14:54
Fanns väl nån tråd för 1-2 månader sen där grub förklarade mer specifikt varför man inte borde göra så.
.

Om du råkar komma ihåg vad tråden hette eller har någon ledtråd så man kan söka upp den skulle jag vara tacksam!:)