handdator

Visa fullständig version : Ingen som kör hack squat längre?


spoon
2011-12-16, 11:13
Jag har börjat köra den och tycker den är ganska trevlig. Suger musten ur hamstring på mig även om det på exrx står att quads är målet.

http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/BBHackSquat.html

ScJQJb04aA0

Awesomeous Prime
2011-12-16, 11:25
har faktiskt aldrig prövat men får bli nåt att testa nån gång så snart jag lagat ihop min rygg...

finns ju många roliga/bra lyft som folk numera i princip inte alls kör... enarmsmark är ju något av min "nyupptäckta" favorit tills jag nu drog sönder ryggen på den iofs :D men var väl mer mitt fel, inte enarmsmarkens fel...

Bent Press är ju ett "udda" lyft jag så sjukt gärna skulle vilja bli "bra" på men det har jag aldrig sett nån köra i nåt gym, inte ens med kb faktiskt...men jag vill bli bra på bentpress med skivstång nån gång när jag blir stor...

benacii
2011-12-16, 14:49
Verkar ju som att armarna får ta mycket stryk oxå? istället för att köra vanlig hacklift där du bara behöver trycka på med framsida lår så verkar denna ta fokus på hela kroppen nästan?

spoon
2011-12-16, 14:54
Verkar ju som att armarna får ta mycket stryk oxå? istället för att köra vanlig hacklift där du bara behöver trycka på med framsida lår så verkar denna ta fokus på hela kroppen nästan?

Jag gillar helkroppsövningar och har ingen hacklift. Hack squat ftw

thethoos
2011-12-16, 14:58
Hahaha fick lov att kolla upp bentpress med stång. Vilka jävla blickar man skulle få på gymmet om man skulle börja köra den riktigt jävla tungt :D ser livsfarligt ut

Awesomeous Prime
2011-12-16, 15:06
Hahaha fick lov att kolla upp bentpress med stång. Vilka jävla blickar man skulle få på gymmet om man skulle börja köra den riktigt jävla tungt :D ser livsfarligt ut

Värsta med bent press är världsrekordet på 370lbs satt av arthur saxon för bra länge sen som fortfarande står sig... kanske inte så konstigt heller då det är en överjävulsk prestation...

jag har bara testat lite lätt med stången (20kg) och det känns redigt knöligt och att ens fundera på å lägga på vikt känns ovettigt ännu... :D

luderlasse
2011-12-16, 16:10
Tycker det är en väldigt svår övning att utföra, som du ser på filmen så faller knäna innåt, det är svårt att inte böja på ryggen osv. Dessutom är den ganska elak mot mina skadade veka knän, men annars rätt ball övning!

Hemi
2011-12-16, 18:20
Gjorde den ett tag men som ovan skrivet, när man börjar lägga på vikt blir den för komplicerad och det har jag inget tålamod för.

Martin J
2011-12-16, 18:35
Jag gillar den här övningen,har kört den i perioder och jag anser att den tar mäst på framsida lår. Ett tips är att inte se den här övningen som någon marklyftvariant utan en knäböjsövning där där man har stången lågt. Jag tycker inte man ska köra med så tunga vikter att man börjar lyfta med ryggen utan det är bättre att ta en lättare vikt och försök att att ha ryggen så upprätt som möjligt precis som om du sitter på en stol. När jag kör barbell hacksquat så vänder jag precis innan vikterna når marken, jag lägger alltså inte ner stången i varje reps som man gör i marklyft. Kör man den här övning på rättsätt så kan man få en ricktigt bra pump i låren:)

kettlebellGuden
2011-12-16, 18:39
Bent Press är ju ett "udda" lyft jag så sjukt gärna skulle vilja bli "bra" på men det har jag aldrig sett nån köra i nåt gym, inte ens med kb faktiskt...men jag vill bli bra på bentpress med skivstång nån gång när jag blir stor...

Finns iaf ett gym i Malmö där den har körts utav mig med både KB och skivstång.

Vill du bli bra på den så är det träna den som gäller. PTTP med hacksquat och bent press kanske.

regus
2011-12-16, 18:46
Förutom att den är konstig. Vad kommer den ge förutom variation jämfört med knäböj/marklyft?

pialia
2011-12-16, 18:52
Förutom att den är konstig. Vad kommer den ge förutom variation jämfört med knäböj/marklyft?

Smärta?


... i dno

http://weknowmemes.com/wp-content/uploads/2011/05/okay-guy-meme.jpg

Awesomeous Prime
2011-12-16, 19:40
Finns iaf ett gym i Malmö där den har körts utav mig med både KB och skivstång.

Vill du bli bra på den så är det träna den som gäller. PTTP med hacksquat och bent press kanske.
Jo, kan tänka mig det, är verkligen ett lyft som känns som att man kommer få köra det varje dag för att ha nån chans att lyfta nåt i... kroppsvikten i bent press skulle va kul...:D

låter bra att det är nån som kör det i detta avlånga land i alla fall! keep on bent-pressing!:thumbup:

Martin J
2011-12-17, 09:37
Förutom att den är konstig. Vad kommer den ge förutom variation jämfört med knäböj/marklyft?

När jag har tränat med hacksquat så har jag kört i källar gym där det inta har funnis några maskiner för ben. Då har det varit en en mycket bra övning att köra efter att man kört knäböj. Det är egentligen en ganska oteknisk övning,lättare att köra än knäböj och man behöver inte tänka så mycket på balansen utan det är bara att kötta på. Jag tycker att folk kan testa den här övningen om man vill träna med mycket friavikter och inte bara köra knäböj eller frontböj varje bendag.