handdator

Visa fullständig version : Vitaminbluffen


frosch
2011-12-16, 00:11
Intressant program från P1 om vitaminer.

http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=1272

LeBron
2011-12-16, 00:19
Varje år köper vi kosttillskott för hundratals miljoner kronor. Men varför gör vi det egentligen? Näringsforskare och Livsmedelsverket har sedan länge konstaterat att det är onödigt för de allra flesta...

Ah, jo, tjena.

Eddie Vedder
2011-12-16, 07:28
Ah, jo, tjena.

Vet du bättre?

LearJet
2011-12-16, 07:44
Förutsatt man har en bra kost tror jag mycket är onödigt, men varför chansa?

Eddie Vedder
2011-12-16, 07:45
Förutsatt man har en bra kost tror jag mycket är onödigt, men varför chansa?

Ja sa aldrig att det är fel. Men LeBron verkar som sagt döma ut påståendet att dt är onödigt för de flesta. Och eftersom jag vill hävda att påståendet är korrekt så vore det ju intressant att veta på vilka grunder han dömer ut det så rakt av.

regus
2011-12-16, 07:58
Ja sa aldrig att det är fel. Men LeBron verkar som sagt döma ut påståendet att dt är onödigt för de flesta. Och eftersom jag vill hävda att påståendet är korrekt så vore det ju intressant att veta på vilka grunder han dömer ut det så rakt av.

Det är lite the kolo-way, antar jag (just nu?). Otroligt många som kan validera forskning och åsikter. De har ju faktiskt läst Berkhan och King_grub/alt. diskuterat fram patentlösningar i någon tråd. Detta i kombinerat med att de inte förstår "svenssons" källkritik och tror på diverse aftonbladrapporter ang. kost.

Samtidigt som det är en liten klick skara på forumet som skulle kunna få dem att göra lite vad som helst. Exempelvis du, Nicklas. Som förövrigt inte tar din troll-potential seriöst. Du skulle kunna få så otroligt många att ex. bita sönder omega3tabletter för bättre effekt och äta rå lever innan träningen. Men jag antar att det är sådant som kallas ansvar och mognad.

Macroman
2011-12-16, 11:09
Ah, jo, tjena.

Det är givetvis ett helt korrekt antagande för hela populationen.

Fredron
2011-12-16, 11:42
Det är få saker som inte är onödiga i dagens samhälle.

Ronn
2011-12-16, 11:54
Som allt så ska man ju ha ett syfte med det, många köper ju olika former i tillskott i blindo, bara för att dom tror att det potentiellt kan vara nyttigt eller ge något. Om man däremot känner t.ex. att man inte får så varierad kost och förmodligen har brist på något så är det ju rätt vettigt med tillskott.

mikeni
2011-12-16, 13:16
Det pratas väl oftast om multivitamim och hälsa, men hur är det med multivitamin(med mineraler) och träning? Finns det forskning på hur träningsresultaten påverkas av det?
Träningsläras artikel om Vitaepro handlar väl bara om E-vitamin, C-vitamin och antidoxidanter tillsammans med träning vad jag förstår.

Ola Wallengren
2011-12-16, 13:35
Om man däremot känner t.ex. att man inte får så varierad kost och förmodligen har brist på något så är det ju rätt vettigt med tillskott.

Detta är väl nästan samma sak som att famla i blindo tycker jag.

Ronn
2011-12-16, 13:55
Detta är väl nästan samma sak som att famla i blindo tycker jag.

Det är det väl ändå inte om man vet sig att inte äta särskilt varierat? Alternativet är ju att man betalar och tar sig tid att göra en koll hos läkaren för att få eventuella brister dokumenterade och då ändå åka på att köpa tillskott, lätt val tycker jag.

Ola Wallengren
2011-12-16, 14:11
Medvetenheten och kunskapen att bedöma sin kost varierar väldigt mycket och hur det "känns" är ytterst individuellt, än mindre är förmågan att "känna" sin vitamin/mineralstatus.
Resultatet blir därefter, ett nästan slumpvis användande av diverse vitaminpreparat som högs sannolikt är onödigt i de flesta fall.

Alternativet, som du säger, är att faktiskt försöka ta reda på hur det ligger till och vidta lämpliga åtgärder. Ett mycket bättre alternativ.

Ronn
2011-12-16, 14:55
Medvetenheten och kunskapen att bedöma sin kost varierar väldigt mycket och hur det "känns" är ytterst individuellt, än mindre är förmågan att "känna" sin vitamin/mineralstatus.

Men nu är det ju ändå bara semantik, byt ut "känner" mot "vet" i det sammahanget om du vill.

Det är exakt samma resonemang som att äta varierat man gör det för att minska riskerna att få någon brist annars kan man ju lika gärna skita i allt och bara agera när bristen är ett faktum. Att det skulle vara mer dramatiskt att man garderar sig mot brister genom ett tillskott än genom mat köper jag inte alls men det är min åsikt, desutom är "äta varierat" också en rätt så individuell tolkning.

OBS! Min åsikt är begränsad till multivitaminer jag resonerar inte på samma sätt om andra tillskott, antioxidanter eller dylikt.

Alkro
2011-12-16, 15:36
Som allt så ska man ju ha ett syfte med det, många köper ju olika former i tillskott i blindo, bara för att dom tror att det potentiellt kan vara nyttigt eller ge något. Om man däremot känner t.ex. att man inte får så varierad kost och förmodligen har brist på något så är det ju rätt vettigt med tillskott.

I de delar av världen där det är vanligt med vitaminbrist beror det på att man i princip bara äter ris och har inte råd med så mycket annat.

Om man bor i Sverige så är många produkter berikade med vitaminer. Käkar man i princip bara pasta, köttbullar och en paprika då och då så tror jag man klarar sig utmärkt.

Ola Wallengren
2011-12-16, 16:35
Men nu är det ju ändå bara semantik, byt ut "känner" mot "vet" i det sammahanget om du vill.

Nja, jag tror det mer handlar om att vi inte har samma syn på vad "folk" vet, eller snarare, tror sig veta.

Sniggel
2011-12-16, 22:08
Om man "vet" att man äter för dåligt varför köper man då en "all-in-one" multivitamin när man "vet" precis vilka brister man faktiskt har? Varför inte bara komplettera med det som saknas? Dvs enskilt utvalda vitaminer eller mineraler eller bättre, livsmedel med högt innehåll av det som saknas.

Förmodligen för att man faktiskt inte "vet" om man äter för dåligt eller ej och därför tar en multivitamin för att slippa bry sig. Bättre för mycket än för lite? Vilket ju vi vet inte är sant. För mycket kan vara farligt det med. Något man i viss mån riskerar om man inte har koll på kosten och därtill stoppar i sig extra av alla näringsämnen. Tänk leverpastejrik kost + tillskott som har extra högt av A-vitamin.

Sen är det ju så att det är inte bara vitaminer och mineraler som behövs för en nyttig kost. Tarmen ska bearbeta föda också och där kanske det ingår att få i sig t ex grönsaker med dess fiber. C-vitaminbrus kan inte ersätta en broccolistjälk.
Dessutom ingår det säkert en massa andra nyttiga ämnen i riktig mat som vi inte har kartlagt ännu och som har effekt på vår hälsa på ett sätt som vitaminer i tablettform aldrig kan ge.

Crocker
2011-12-16, 22:23
Om man "vet" att man äter för dåligt varför köper man då en "all-in-one" multivitamin när man "vet" precis vilka brister man faktiskt har? Varför inte bara komplettera med det som saknas? Dvs enskilt utvalda vitaminer eller mineraler eller bättre, livsmedel med högt innehåll av det som saknas.

Förmodligen för att man faktiskt inte "vet" om man äter för dåligt eller ej och därför tar en multivitamin för att slippa bry sig. Bättre för mycket än för lite? Vilket ju vi vet inte är sant. För mycket kan vara farligt det med. Något man i viss mån riskerar om man inte har koll på kosten och därtill stoppar i sig extra av alla näringsämnen. Tänk leverpastejrik kost + tillskott som har extra högt av A-vitamin.

Sen är det ju så att det är inte bara vitaminer och mineraler som behövs för en nyttig kost. Tarmen ska bearbeta föda också och där kanske det ingår att få i sig t ex grönsaker med dess fiber. C-vitaminbrus kan inte ersätta en broccolistjälk.
Dessutom ingår det säkert en massa andra nyttiga ämnen i riktig mat som vi inte har kartlagt ännu och som har effekt på vår hälsa på ett sätt som vitaminer i tablettform aldrig kan ge.
+1 *cupid*

Fredron
2011-12-16, 22:44
Hade varit kul att se en artikel om att de flesta allmänna försäkringar folk tar faktiskt är onödiga ;)

Sverker
2011-12-17, 07:18
Men det finns brister. Järn och folsyra till unga flickor är ett bra exempel.
Vi har en D-vitaminhets på Kolozzeum även om jag istället förordar aktivitet utomhus för att lösa D-vitaminbrist. Vi kan säkert hitta fler exempel. Äldre som äter för lite pga dålig aptit och miljö osv.

Sheogorath
2011-12-17, 08:39
Men det finns brister. Järn och folsyra till unga flickor är ett bra exempel.
Vi har en D-vitaminhets på Kolozzeum även om jag istället förordar aktivitet utomhus för att lösa D-vitaminbrist. Vi kan säkert hitta fler exempel. Äldre som äter för lite pga dålig aptit och miljö osv.

Hur många månader på året stor jorden i förhållande till solen på ett sådant sätt att de våglängder som faller in kan producera D-vitamin i huden?

Hint: du kan vara ute hela dagarna, all dagtid under vinterhalvåret, naken och inte producera särskilt mycket alls. Det är sommarmånaderna som är effektiva. Där behövs inte mycket exponering, samtidigt har vi ett negativt feedbacksystem varför vi inte kan buffra upp i all oändlighet.

Sverker
2011-12-17, 08:47
Hur fungerar den negativa feedbacken:confused:

Jag kan tänka mig att substratet, dvs kolesterolet i hudecellen tar slut efter 20 - 30 minuter i solen. Då finns lösningen att man rullar över på magen och exponerar ryggen efter en stund.
Att levern blockerar substratproduktionen när möjligheten att bygga förråd inför senvintern finns, verkar kontraproduktivt.



Utan den absoluta kunskapen sitter jag still i båten och tittar på flötet som guppar i solens reflexer;)

Sheogorath
2011-12-17, 08:56
Hur fungerar den negativa feedbacken:confused:

Jag kan tänka mig att substratet, dvs kolesterolet i hudecellen tar slut efter 20 - 30 minuter i solen. Då finns lösningen att man rullar över på magen och exponerar ryggen efter en stund.
Att levern blockerar substratproduktionen när möjligheten att bygga förråd inför senvintern finns, verkar kontraproduktivt.



Utan den absoluta kunskapen sitter jag still i båten och tittar på flötet som guppar i solens reflexer;)

Det spelar väl ingen roll i sammanhanget? Man kan inte bli D-vitaminförgiftad av för mycket exponering. Den viktiga poängen är att där vi bor räcker inte exponering under de tre sommarmånaderna för att täcka hela årets behov, om vi utgår från att de internationella rönen om vilka nivåer D-vitamin som är vettiga stämmer bättre än LMVs gamla siffror.

Sverker
2011-12-17, 09:04
Det spelar roll.


Det spelar roll när man tittar på försök med exponering av en hudyta och mäter bildad D-vitamin.
Jag har läst en del abstrakt och konstaterat att produktionen av D-vitamin minskar efter en stund. Intressant när man mäter antalet fotoner och bildad mängd per cm2.

Vill vi veta mer komplexa system som ifall aktivitet i solljus och D-vitaminnivåer i blodet januari- mars blir det mer indirekta undersökningar på populationsnivå med intervjuer etc.

Sheogorath
2011-12-17, 12:12
Det spelar roll.


Det spelar roll när man tittar på försök med exponering av en hudyta och mäter bildad D-vitamin.
Jag har läst en del abstrakt och konstaterat att produktionen av D-vitamin minskar efter en stund. Intressant när man mäter antalet fotoner och bildad mängd per cm2.

Vill vi veta mer komplexa system som ifall aktivitet i solljus och D-vitaminnivåer i blodet januari- mars blir det mer indirekta undersökningar på populationsnivå med intervjuer etc.

Du får ursäkta, men nu tycker jag mest att du babblar. Att produktionen i huden minskar med exponeringstiden (negativ feedback/återkopplning) samt att det enbart är vissa våglängder av solljuset som producerar vettiga mängder D-vitamin är det enda som är relevant i sammanhanget.

TheIsh
2011-12-17, 12:22
Hur många månader på året stor jorden i förhållande till solen på ett sådant sätt att de våglängder som faller in kan producera D-vitamin i huden?

Hint: du kan vara ute hela dagarna, all dagtid under vinterhalvåret, naken och inte producera särskilt mycket alls. Det är sommarmånaderna som är effektiva. Där behövs inte mycket exponering, samtidigt har vi ett negativt feedbacksystem varför vi inte kan buffra upp i all oändlighet.

Jag läste någonstans att det räckte med typ 15min/dag för att ligga inom RDI.
Jag antog att årstid inte spelade någon roll. Sol som sol? (don't hit me).

Eddie Vedder
2011-12-17, 12:22
även om jag istället förordar aktivitet utomhus för att lösa D-vitaminbrist.

Vadå istället? Vem har inte gjort det? Jag förstår inte varför vi måste upprepa i varenda tråd att solljuset inte räcker året runt. Om man sedan ska ta doser uppåt 2000 IU eller mer är en annan femma. Det eviga pratet om att man bara ska ge sig ut i solen håller inte och det vet du. Det duger en tid på året men inte hela.

Ifrågasätt gärna behovet av höga doser som tillskott, det är en helt annan sak. Men att fortsätta att vägra tror på problemet med insufficiens i stora delar av världens befolkning är ju konstigt. Är det mätningarna som är felaktiga eller vad är felet?

Du har förstås redan läst den här men jag bara färskar upp ditt minne lite:

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=6279

Eftersom UVB filtreras bort i atmosfären när solen står lågt, kan vi på våra breddgrader bara bilda D-vitamin några timmar runt lunchtid under sommarhalvåret, vid midsommartid möjligen något mer. Ju större exponerad hudyta, desto mer D-vitaminsyntes. Dock uppstår ett jämviktsläge efter cirka en halvtimme, varefter ingen ytterligare nettoproduktion sker. D-vitamintillgången påverkas alltså av klädstil och solningsvanor [6-9].

Som sagt, vad man ska eller inte ska supplementera med är en jätteviktig debatt och jag kanske skjuter mig i foten som gör det. Men det ständiga upprepandet av "ut och gå!" är ett argument som inte håller och du får nog komma med något bättre.

Sheogorath
2011-12-17, 12:28
Jag läste någonstans att det räckte med typ 15min/dag för att ligga inom RDI.
Jag antog att årstid inte spelade någon roll. Sol som sol? (don't hit me).

Inte alls sol som sol, det är hela grejen! Vid olika tider på året står solen gentemot Sverige på olika sätt. Det är bara somliga våglängder träffar oss. Det är dem som ligger mellan 270 och 300 nanometer som ger vitaminproduktion i huden. På vintern är det helt kört för oss, för dem vid ekvatorn inte, eftersom de inte har vinter.

TheIsh
2011-12-17, 12:33
Makes sense..

BonkyBo
2011-12-17, 12:41
Men vafan Sheo, din kunskap kommer göra mig fattig.


*springer och köper D-vitamin*

Sniggel
2011-12-17, 12:44
Men vafan Sheo, din kunskap kommer göra mig fattig.


*springer och köper D-vitamin*

Knappast när du kan få en rejält tilltagen årsförbrukning för 100 kr.

Ola Wallengren
2011-12-17, 12:45
Mellan november och mars kan man inte bilda vit-D från solen på våra breddgrader. Vit-D lagren räcker ett tag men fram på vårkanten börjar nivåerna bli låga hos rätt många.
Vit-D rik kost och ett lågdoserat tillskott ser jag som ett första steg. Innan man sätter igång med megadoser bör man nog ta ett blodprov.

kettlebellGuden
2011-12-17, 12:53
Mellan november och mars kan man inte bilda vit-D från solen på våra breddgrader. Vit-D lagren räcker ett tag men fram på vårkanten börjar nivåerna bli låga hos rätt många.
Vit-D rik kost och ett lågdoserat tillskott ser jag som ett första steg. Innan man sätter igång med megadoser bör man nog ta ett blodprov.

+1 på blodproverna.

LeBron
2011-12-17, 13:55
Vet du bättre?

Ja.

Eddie Vedder
2011-12-17, 14:14
Ja.

Baserat på vad?

Sverker
2011-12-17, 14:16
Du får ursäkta, men nu tycker jag mest att du babblar. Att produktionen i huden minskar med exponeringstiden (negativ feedback/återkopplning) samt att det enbart är vissa våglängder av solljuset som producerar vettiga mängder D-vitamin är det enda som är relevant i sammanhanget.

Babbel vet jag inte. Försöker mest knyta ihop kunskpaerna. Jag skrev i min första post här att man kunde rulla över på magen när produktionen i huden på bröstet minskar. Huden på ryggen ligger och bara väntar på solljus.
Att bara titta på försök genom att belysa en viss yta av kroppen kanske inte ger hela bilden av produktionen av D-vitamin. Mina tankar kretsar mer kring att substratet i huden är avgörande. En sekundär effekt blir att pigmentbildningen i huden ökar och mängden bildat D-vitamin minskar i takt med att vi blir solbrända.

LeBron
2011-12-17, 14:19
Baserat på vad?

Egna erfarenheter.

Eddie Vedder
2011-12-17, 14:28
Egna erfarenheter.

Hög trovärdighet. :)

Hursomhelst finns det inga belägg för att näringsbrist är ett utbrett allmänproblem i landet. Men specifika näringsämnen för specifika grupper är identifierade som problemområden.

LeBron
2011-12-17, 14:29
Hög trovärdighet. :)

Räcker för mig, gubben! :)

Eddie Vedder
2011-12-17, 14:36
Räcker för mig, gubben! :)

Men du sa emot ett påstående om populationen, de pratade inte om LeBron på Kolozzeum.

LeBron
2011-12-17, 16:26
Men du sa emot ett påstående om populationen, de pratade inte om LeBron på Kolozzeum.

Ja, och jag är fortfarande emot;
Näringsforskare och Livsmedelsverket har sedan länge konstaterat att det är onödigt för de allra flesta...
Däremot går jag inte ut och förmedlar mina tankar och kallar det för fakta. Du vet själv att jag har rätt, men då jag inte har fem studier att länka till så väljer du att ifrågasätta det ändå. :)

Samma _skitverk_ (läs livsmedelsverket) säger att man ska äta 500g frukt&grönt om dagen för att få i sig alla näringsämnen, gör de flesta svenskar det? Äter de rätt mängd av varje sorts frukt och grönt för att få i sig den exakta mängden? Får de i sig tillräckligt med järn, zink, magnesium, vitamin a-ö? NEJ. Därför står jag fast vid att en tablett multi fx inte ska klassas som onödigt eller för mycket.

mini
2011-12-17, 16:30
Däremot går jag inte ut och förmedlar mina tankar och kallar det för fakta. Du vet själv att jag har rätt

Hahahahahahahahahaaaaa.

Oj, förlåt.

Sheogorath
2011-12-17, 17:22
Babbel vet jag inte. Försöker mest knyta ihop kunskpaerna. Jag skrev i min första post här att man kunde rulla över på magen när produktionen i huden på bröstet minskar. Huden på ryggen ligger och bara väntar på solljus.
Att bara titta på försök genom att belysa en viss yta av kroppen kanske inte ger hela bilden av produktionen av D-vitamin. Mina tankar kretsar mer kring att substratet i huden är avgörande. En sekundär effekt blir att pigmentbildningen i huden ökar och mängden bildat D-vitamin minskar i takt med att vi blir solbrända.

För det soldyrkande folket kommer nog inte faktumet att man kan vända på sig och sola andra sidan (!) som någon nyhet. Motsatsen skulle snarare vara undantaget. Sett i ljuset av att solens strålning är orsaken till hudcancer och att solskyddskrämer också effektivt minskar den mängd D-vitamin som produceras i huden gör att en uppmaning till folk att vistas mer i solen under sommarhalvåret för att buffra D-vitamin framför att välja ett kosttillskott helt plötsligt kan bli snudd på oetiskt.

Eddie Vedder
2011-12-17, 17:27
Du vet själv att jag har rätt

Nu gör du bara bort dig.

Sverker
2011-12-17, 17:28
Ja, det är en balansgång. Främst för att inte få hudcancer.
Allmäna råd att sola försiktigt och inte bränna sig passar säkert in här.
Speciellt på senvintern när huden är ovan och man kommer ut på sjöisar eller i skidspåret när solens stålar som mest.

Sniggel
2011-12-17, 17:30
Ja, och jag är fortfarande emot;

Däremot går jag inte ut och förmedlar mina tankar och kallar det för fakta. Du vet själv att jag har rätt, men då jag inte har fem studier att länka till så väljer du att ifrågasätta det ändå. :)

Samma _skitverk_ (läs livsmedelsverket) säger att man ska äta 500g frukt&grönt om dagen för att få i sig alla näringsämnen, gör de flesta svenskar det? Äter de rätt mängd av varje sorts frukt och grönt för att få i sig den exakta mängden? Får de i sig tillräckligt med järn, zink, magnesium, vitamin a-ö? NEJ. Därför står jag fast vid att en tablett multi fx inte ska klassas som onödigt eller för mycket.

Varför ska man rekommendera något som man inte har belägg för att det förbättrar hälsan?
Och bara för att man inte äter grönsaker eller fisk, innebär det att man kommer att få näringsbrist? Inte säkert. En ungkarlskost - med gorbys piroger, mjölk, mamma scans köttbullar och kungsörnens makaroner (+ ketchup), någon pizza här, någon öl där, jordnötter och något glas juice, mackor med ost - kan säkert tillföra hela spektrat av vitaminer och mineraler och essentiella fetter i tillräcklig mängd för att en brist inte ska uppstå. Sen kanske det inte är den nyttigaste kosten av olika skäl, men jag tvivlar på att en multivitamin om dagen kommer att göra den nyttigare.

Eddie Vedder
2011-12-17, 17:33
Speciellt på senvintern

Och pratar vi D-vitamin är det ju ändå en obetydlig tidpunk på året. Självklart vore det önskvärt om folk tog sig ut mer i solen runt lunchtimmarna under sommarhalvåret men att hela tiden argumentera med att "Det är bara att gå ut" är tyvärr inte särskilt konstruktivt eftersom det aldrig kommer ske. Landet kommer inte stanna upp för att människor ska ut från kontoren och skaffa sin dagliga D-vitamindos. Det är jättebra att uppmuntra till det men man måste också inse att det aldrig kommer - och aldrig kan bli - något som alla alltid gör. Då kan man 1) även råda till supplementering under halvåret eller 2) fortsätta säg att "Det är ju bara..." och då kanske bara stå och trampa.

Jag tycker fortfarande att diskussionen bör handla om höga eller låga doser samt under vilken tid på året. Inte en svartvit fråga om supplementering eller inte supplementering.

Sheogorath
2011-12-17, 17:35
Ja, det är en balansgång. Främst för att inte få hudcancer.
Allmäna råd att sola försiktigt och inte bränna sig passar säkert in här.
Speciellt på senvintern när huden är ovan och man kommer ut på sjöisar eller i skidspåret när solens stålar som mest.

Utsätter sig svenskarna för för lite solljus under april-oktober? Knappast va? Edit: och även om: se Eddies pragmatiska argument ovan. Varken att vistas mer ute under vintern eller att sola mer utan UV-skydd är särskilt vettiga råd av de anledningar som presenterats redan.

Doctor Snuggles
2011-12-17, 17:49
Vad är det egentligen för vitaminer, förutom D-vitamin, som det är mer eller mindre sannolikt att man kan ha brist på (eller ej optimala mängder, vad nu än det är) vid "dålig" kost? Magnesium? Folsyra? Zinc? Järn?

-squat-
2011-12-17, 18:25
Vad är det egentligen för vitaminer, förutom D-vitamin, som det är mer eller mindre sannolikt att man kan ha brist på (eller ej optimala mängder, vad nu än det är) vid "dålig" kost? Magnesium? Folsyra? Zinc? Järn?

Jod kanske? Sen jag fick hypotyreos, så har jag nojat över att om mitt saltintag har varit otillräckligt. Högst sannolikt har det inte varit otillräckligt, även om jag sällan saltar på maten, så torde saltet vid tillrättning vara tillräckligt.

Sverker
2011-12-17, 18:42
Nu är jag en extrem konsument av fet havsfisk för att få den fina fiskoljan.
På köpet kommer dels D-vitamin men även en stor ( relativt alltså ) mängd jod.
Själv tror jag nog att det är svårare att få folk att äta fet fisk. Men vi är på god väg med all odlad lax.

Linjedomarn
2011-12-17, 20:53
Man får väl tänka efter själv om man behöver det eller inte.

LeBron
2011-12-17, 21:31
Hahahahahahahahahaaaaa.

Oj, förlåt.

Stå upp när du ber om ursäkt.

Oh yeah, my bad. Förlåt.

Nu gör du bara bort dig.

Förklara gärna den delen :) Eller du kanske är en av dom här "proffsen" som jobbar hos livsmedelsverket?

Tolkia
2011-12-17, 21:54
Eller du kanske är en av dom här "proffsen" som jobbar hos livsmedelsverket?
Det där var väldigt roligt för oss andra, men inte på det sätt som du avsåg.

LeBron
2011-12-17, 22:01
Det där var väldigt roligt för oss andra, men inte på det sätt som du avsåg.

Okej :)

Tolkia
2011-12-17, 22:08
Okej :)
Du har nog missat hur Eddie brukar uttrycka sig kring Livmedelsverket.

Sniggel
2011-12-17, 22:32
Utsätter sig svenskarna för för lite solljus under april-oktober? Knappast va?

Tror ändå att en hel del faktiskt får för lite även där. Eller åtminstone får i sig det på fel sätt, dvs långa perioder per tillfälle och få tillfällen. Eller att man alltid är manisk med solskyddsfaktor för att skydda sig mot dötsmelanomet.

olle lindblad
2011-12-17, 22:55
Tänk att en vitamintråd kan bli så rolig.:D

LeBron
2011-12-17, 23:01
Du har nog missat hur Eddie brukar uttrycka sig kring Livmedelsverket.

Okej så han är anti-livsmedelsverket i vanliga fall, men såg chansen att boosta sitt ego genom att åter igen starta tjafs helt i onödan, kul moderator.

edit:ha-ha hi ha ho, glömde skratta, påminn mig nästa gång :)

Tolkia
2011-12-17, 23:20
Okej så han är anti-livsmedelsverket i vanliga fall, men såg chansen att boosta sitt ego genom att åter igen starta tjafs helt i onödan, kul moderator.

edit:ha-ha hi ha ho, glömde skratta, påminn mig nästa gång :)
Jag vill nog hellre påminna dig om att du har några rätt så tvärsäkra uttalanden i tråden som det vore snyggt om du backade upp. Eddie har redovisat sin ståndpunkt ganska tydligt, den som "tjafsat" hittills är, vad jag kan se, du. Men sitter du på någon sensationell information om att näringsbrist är vanligt hos den svenska genomsnittsbefolkningen, så skulle jag gärna vilja ta del av den.

Eddie Vedder
2011-12-17, 23:31
Okej så han är anti-livsmedelsverket i vanliga fall

Nej det är jag inte. Jag ifrågasätter vissa av deras strategier och råd men jag har ingen som helst generell syn på dem som gäller allt. Det här har dock inget med Livsmedelsverket att göra utan dina påståenden om befolkningens näringsstatus. Sluta göra dig själv till åtlöje nu och kom med något trovärdigt.

LeBron
2011-12-18, 00:44
Nej det är jag inte. Jag ifrågasätter vissa av deras strategier och råd men jag har ingen som helst generell syn på dem som gäller allt. Det här har dock inget med Livsmedelsverket att göra utan dina påståenden om befolkningens näringsstatus. Sluta göra dig själv till åtlöje nu och kom med något trovärdigt.

En multi fx om dagen gör mer nytta än skada.

LeBron
2011-12-18, 00:46
Jag vill nog hellre påminna dig om att du har några rätt så tvärsäkra uttalanden i tråden som det vore snyggt om du backade upp. Eddie har redovisat sin ståndpunkt ganska tydligt, den som "tjafsat" hittills är, vad jag kan se, du. Men sitter du på någon sensationell information om att näringsbrist är vanligt hos den svenska genomsnittsbefolkningen, så skulle jag gärna vilja ta del av den.

Var går gränsen för näringsbrist? 0% RDI?

Anton Fräs
2011-12-18, 01:20
Men du har ju inga belägg för det du säger Lebron. Jösses.. Lite ödmjukhet skulle inte skada.

stromming
2011-12-18, 01:55
Jag har som tumregel att ifall jag nån gång befinner mig i en situation där jag argumenterar mot både sheo och niclas, så är det nog dags att ge upp. Bara en tanke

LeBron
2011-12-18, 02:11
Men du har ju inga belägg för det du säger Lebron. Jösses.. Lite ödmjukhet skulle inte skada.
Det har inte de heller, inte vad jag sett.

Jag har som tumregel att ifall jag nån gång befinner mig i en situation där jag argumenterar mot både sheo och niclas, så är det nog dags att ge upp. Bara en tanke
Bryr mig inte vem det är jag argumenterar, är jag inte övertygad om att jag har fel så fortsätter jag så länge de gör det. Jag har tålamod och gott om tid. :)

Tack ändå ! :)

Eddie Vedder
2011-12-18, 09:18
Det har inte de heller, inte vad jag sett.


Bryr mig inte vem det är jag argumenterar, är jag inte övertygad om att jag har fel så fortsätter jag så länge de gör det. Jag har tålamod och gott om tid. :)

Tack ändå ! :)

Det bygger på de kostvaneundersökningar som gjorts men eftersom Livsmedelsverket ligger bakom så har väl experten LeBron ingen tro till det. Du argumenterar inte utan säger bara "Jag har rätt". Det är inget argument.

Pepz
2011-12-18, 09:33
Det har inte de heller, inte vad jag sett.


Bryr mig inte vem det är jag argumenterar, är jag inte övertygad om att jag har fel så fortsätter jag så länge de gör det. Jag har tålamod och gott om tid. :)

Tack ändå ! :)

du har ju inga som helst argument.
likt ett envist barn säger du endast emot..

Dreas
2011-12-18, 10:02
En multi fx om dagen gör mer nytta än skada.Du borde lära dig när du ska sluta skämma ut dig och vara tyst, för det där uttalandet har du inga belägg för.

Multi Fx är ju inte heller vad jag skulle klassa som ett bra multivitamintillskott, men men.

Vilka vitaminer mer exakt är det du tycker man får i sig från Multi FX som kosten för de flesta andra är fattig på?

kettlebellGuden
2011-12-18, 10:15
Vad är det egentligen för vitaminer, förutom D-vitamin, som det är mer eller mindre sannolikt att man kan ha brist på (eller ej optimala mängder, vad nu än det är) vid "dålig" kost? Magnesium? Folsyra? Zinc? Järn?

Vitamineraler... Kaliumbrist är inte speciellt ovanligt.

Tolkia
2011-12-18, 10:16
Var går gränsen för näringsbrist? 0% RDI?
Där bristsymptom uppträder.

Lillleif
2011-12-18, 10:24
Fanns det inte en långtidsstudie för ett tag sedan där det visade sig att kvinnor som åt multivitamin hade högre dödlighet än de som inte gjorde det?

Plus som nämnts tidigare att den antioxidanta effekten av t.ex. c-vitamin kanske inte är gynnsam runt träningen?

Personligen tar jag en multivitamin endast de dagar då jag vet att jag ätit j*vligt dåligt.

Sniggel
2011-12-18, 11:41
Hittade en (nästan) intressant studie som visar att 1200 IU (+ multivitamin) om dagen i 8 veckor hos män (med stor midja) inte får upp nivåerna till 75 nmol/l hos 61% av testpersonerna. Höjningen var med 11,7 nmol/l i snitt.

Kan kanske ge en liten hint om vilken dosering som är effektiv. 8 veckor är dock en väldigt kort tid.

Abstract
The objective of the present trial was to assess the effects of vitamin D supplementation on serum 25-hydroxyvitamin D [25(OH)D] and high-density lipoprotein cholesterol (HDL-C) in subjects with high waist circumference. Subjects were randomly assigned a daily multivitamin and mineral (MVM) supplement or a MVM supplement plus vitamin D 1,200 IU/day (MVM+D) for 8 weeks. There was a significant difference in mean change for 25(OH)D between the MVM and MVM+D treatment groups ( - 1.2 ± 2.5 nmol/l vs. 11.7 ± 3.0 nmol/l, respectively; P = 0.003). Vitamin D 1,200 IU/day did not increase 25(OH)D to a desirable level ( ≥ 75 nmol/l) in 61% of participants. There were no significant changes in cardiovascular disease risk markers. Thus, vitamin D supplementation with 1,200 IU/day was insufficient to achieve desirable serum 25(OH)D in most participants and did not affect cardiovascular disease risk markers.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21250901

Sniggel
2011-12-18, 11:43
Multivitamin
Abstract
Although multivitamin/mineral supplements are commonly used in the United States, the efficacy of these supplements in preventing chronic disease or premature death is unclear. To assess the relation of multivitamin use with mortality and cancer, the authors prospectively examined these associations among 182,099 participants enrolled in the Multiethnic Cohort Study between 1993 and 1996 in Hawaii and California. During an average 11 years of follow-up, 28,851 deaths were identified. In Cox proportional hazards models controlling for tobacco use and other potential confounders, no associations were found between multivitamin use and mortality from all causes (for users vs. nonusers: hazard ratio = 1.07, 95% confidence interval: 0.96, 1.19 for men; hazard ratio = 0.96, 95% confidence interval: 0.85, 1.09 for women), cardiovascular diseases, or cancer. The findings did not vary across subgroups by ethnicity, age, body mass index, preexisting illness, single vitamin/mineral supplement use, hormone replacement therapy use, and smoking status. There also was no evidence indicating that multivitamin use was associated with risk of cancer, overall or at major sites, such as lung, colorectum, prostate, and breast. In conclusion, there was no clear decrease or increase in mortality from all causes, cardiovascular disease, or cancer and in morbidity from overall or major cancers among multivitamin supplement users.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21343248

TREX
2011-12-18, 11:46
Hur vet man om man lider av näringsbrist då? Går det kolla nånstans? Jag äter ibland samma kost varje dag i en månads tid, finns det några varningssignaler man ska gå efter? Konstant trött är man ju i alla fall på grund av mörkret så.

Äter aldrig grönsaker eller frukt.

Låter på vissa här inne som att om man bara äter nått överhuvudtaget så är det förmodligen berikat så man får i sig allt man behöver.

InSipiD
2011-12-18, 21:38
Hur vet man om man lider av näringsbrist då? Går det kolla nånstans? Jag äter ibland samma kost varje dag i en månads tid, finns det några varningssignaler man ska gå efter? Konstant trött är man ju i alla fall på grund av mörkret så.

Äter aldrig grönsaker eller frukt.

Låter på vissa här inne som att om man bara äter nått överhuvudtaget så är det förmodligen berikat så man får i sig allt man behöver.

Jag känner inte heller att jag har dålig hälsa eller något, och brukar inte heller konsumera grönsaker i några mängder. Här låter det nästan som att D-vitaminbrist är uppenbar om man inte tar tillskott, och låter väldigt allvarligt.
Hur yttrar sig tex. D-vitaminbrist?

TREX
2011-12-18, 21:42
För en vanlig svensson som äter dagens lunch med tillhörande salladsbar och en fruktskål i fikarummet så är nog vitaminer onödigt, men för en dietande kolomedlem på tonfisk ris kvarg och kyckling 24/7?

Jag vet inte riktigt, det känns som att det borde fattas nått nån stans.

Eddie Vedder
2011-12-19, 08:19
För en vanlig svensson som äter dagens lunch med tillhörande salladsbar och en fruktskål i fikarummet så är nog vitaminer onödigt, men för en dietande kolomedlem på tonfisk ris kvarg och kyckling 24/7?

Jag vet inte riktigt, det känns som att det borde fattas nått nån stans.

Du verkar tro att sallad och frukt är så bra källor till vitaminer och mineraler. Det är de ju knappast. Men C-vitamin och folsyra är ju exempel som finns där. Men mest vitamin- och mineralrik är animalisk föda. De mest näringstäta grönsakerna är väl spenat, broccoli och grönkål exempelvis.

TREX
2011-12-19, 12:02
Jag tänkte mest på den varierande kosten.

Ganymedes
2011-12-19, 12:59
Hur vet man om man lider av näringsbrist då? Går det kolla nånstans? Jag äter ibland samma kost varje dag i en månads tid, finns det några varningssignaler man ska gå efter? Konstant trött är man ju i alla fall på grund av mörkret så.

Äter aldrig grönsaker eller frukt.

Låter på vissa här inne som att om man bara äter nått överhuvudtaget så är det förmodligen berikat så man får i sig allt man behöver.

Har för mig att vita fläckar på naglarna/nagelbanden indikerar närings- eller vitaminbrist. Men någon som är helt säker får gärna verifiera. Skulle spontant säga att det är ytterst få som äter normal, varierad kost som lider av närings- eller vitaminbrist i Sverige.

farsan baloo
2011-12-19, 14:21
Du verkar tro att sallad och frukt är så bra källor till vitaminer och mineraler. Det är de ju knappast. Men C-vitamin och folsyra är ju exempel som finns där. Men mest vitamin- och mineralrik är animalisk föda. De mest näringstäta grönsakerna är väl spenat, broccoli och grönkål exempelvis.

Du menar att sallad och frukt är dåliga källor? Eller att dom är otillräckliga, men c-vitamin + lite nnat iallafall finns där? Eller dåliga pga att dom inte mäter sig med dom bästa?

Sorry, lite förvirrad :)

Eddie Vedder
2011-12-19, 14:29
Du menar att sallad och frukt är dåliga källor? Eller att dom är otillräckliga, men c-vitamin + lite nnat iallafall finns där? Eller dåliga pga att dom inte mäter sig med dom bästa?

Sorry, lite förvirrad :)

Ja isbergssallad och gurka är direkt dåliga källor. Frukt är väl mest överskattat som källa till vitaminer och mineraler. Men det finns ju vissa (olika beroende på frukt) och dessutom kan ju frukten vara nyttig ur fler perspektiv.

Doctor Snuggles
2011-12-19, 15:04
Frukt o grönt har väl främst blivit en dålig källa i det förra århundrandet, pga urlakning av myllan . I början av 1900- Talet hade frukt mycket järn, men nu - not so much.

Ronn
2011-12-19, 15:11
Tack och lov för multivitamin då. :thumbup:

Doctor Snuggles
2011-12-19, 15:15
Finns ju dock som sagt andra hälsofördelar med grönt; vattenlösliga fibrer och fytonutrienter, t.ex lycopen i tomat, lutein i spenat/grönkål osv.

ErikB
2011-12-19, 15:33
Kan rekommendera nötter i måttliga mängder för näring. Jag gjorde en lista:

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AkOBLmmkIPVTdFhtTjhwZGFYRkFxMjhTaEdjaUlHd nc

Som ni ser är många av dem verkligen bra. Kan verkligen inte rekommendera att äta för mycket som sagt, jag får ont i magen i alla fall.

Eddie Vedder
2011-12-19, 15:34
Tack och lov för multivitamin då. :thumbup:

Nu missade ju du också hela grejen. Vitaminerna och mineralerna hittar du som sagt i animalier främst. Dessutom är ju oraffinerat spannmål rikt på en del näring. Så vill du ha C-vitamin krävs knappast stora mängder. Några paprikaskivor om man nu vill undvika grönsaker.

Juxta
2011-12-19, 15:54
Du verkar tro att sallad och frukt är så bra källor till vitaminer och mineraler. Det är de ju knappast. Men C-vitamin och folsyra är ju exempel som finns där. Men mest vitamin- och mineralrik är animalisk föda. De mest näringstäta grönsakerna är väl spenat, broccoli och grönkål exempelvis.

Vad menar du nu? Först säger du animalisk föda, sen nämner du tre exempel varav alla är vegetabiliska??:confused:

Eddie Vedder
2011-12-19, 16:05
Vad menar du nu? Först säger du animalisk föda, sen nämner du tre exempel varav alla är vegetabiliska??:confused:

Ja det finns väl inga animaliska grönsaker? Möjligtvis vissa mer tropiska djur (reptiler, fjärilar, papegojor med mera) eller äggula som kokats för länge.

Doctor Snuggles
2011-12-19, 16:12
Ja det finns väl inga animaliska grönsaker? Möjligtvis vissa mer tropiska djur (reptiler, fjärilar, papegojor med mera) eller äggula som kokats för länge.

Förvirra inte den stakars pöjken. ;)

Juxta
2011-12-19, 16:15
Ja det finns väl inga animaliska grönsaker? Möjligtvis vissa mer tropiska djur (reptiler, fjärilar, papegojor med mera) eller äggula som kokats för länge.

Förvirra inte den stakars pöjken. ;)

Ni båda förstår vad jag menar.
EV säger först att animalier är bäst, sen drar han upp 3 exempel som ligger i topp varav alla är vegetabilier.

Eddie Vedder
2011-12-19, 16:17
Ni båda förstår vad jag menar.
EV säger först att animalier är bäst, sen drar han upp 3 exempel som ligger i topp varav alla är vegetabilier.

Men du ser väl att jag nämner tre grönsaker? Animalier är generellt sett mest näringsrika, men eftersom det gällde frukt och grönt nämnde jag tre näringsrika grönsaker.

Doctor Snuggles
2011-12-19, 16:38
Ni båda förstår vad jag menar.
EV säger först att animalier är bäst, sen drar han upp 3 exempel som ligger i topp varav alla är vegetabilier.

Ja? Det går att nämna två olika saker i en mening.

Juxta
2011-12-19, 16:47
Men du ser väl att jag nämner tre grönsaker? Animalier är generellt sett mest näringsrika, men eftersom det gällde frukt och grönt nämnde jag tre näringsrika grönsaker.

Alright, mitt fel då eftersom jag inte läste de tidigare posterna utan bara tog ditt svar ur en helt annan kontext. Ska sluta stressposta saker när jag sitter på jobbet och har 20 sekunder på mig att svara. ;)

Sniggel
2011-12-19, 17:57
Alright, mitt fel då eftersom jag inte läste de tidigare posterna utan bara tog ditt svar ur en helt annan kontext. Ska sluta stressposta saker när jag sitter på jobbet och har 20 sekunder på mig att svara. ;)

Posten i sig kan läsas ur kontext utan att missförstås:

"Du verkar tro att sallad och frukt är så bra källor till vitaminer och mineraler. Det är de ju knappast. Men C-vitamin och folsyra är ju exempel som finns där.
Påstående om animalisk föda:
Men mest vitamin- och mineralrik är animalisk föda.
Påstående om grönsaker:
De mest näringstäta grönsakerna är väl spenat, broccoli och grönkål exempelvis."

Fast du stresspostade nu och erkände det så du är förlåten ;)

Asdf
2011-12-19, 19:55
Känns som att kosttillskottindustrin lyckats rätt bra med sin marknadsföring om multivitamin/mineral tabletter av olika slag

Juxta
2011-12-20, 09:44
Posten i sig kan läsas ur kontext utan att missförstås:

"Du verkar tro att sallad och frukt är så bra källor till vitaminer och mineraler. Det är de ju knappast. Men C-vitamin och folsyra är ju exempel som finns där.
Påstående om animalisk föda:
Men mest vitamin- och mineralrik är animalisk föda.
Påstående om grönsaker:
De mest näringstäta grönsakerna är väl spenat, broccoli och grönkål exempelvis."

Fast du stresspostade nu och erkände det så du är förlåten ;)

Det var det jag förstod sen.
Tack. ;)