handdator

Visa fullständig version : Tjejers utseende och åsikter därom!


Lellan
2011-12-15, 23:49
Fråga till styrketränande tjejer som ev läser detta: Har ni någonsin (ofta?) fått kommentarer i stil med att "för mkt muskler är inte snyggt på tjejer" el "du får inte bli muskligare/tappa mer former/whatever åsikt om kroppen nu", "tjejer ska inte ha/helst ha.. *insert utseendepreferens*". Dvs: ngn input ang vad andra tycker/känner inför tjejers anskaffande av muskler, tränande etc i mer "dämpande" ordalag, dvs motsatsen till uppmuntran att träna? (ffa styrketräning). Kanske antydan att ni har missförstått skönhetsnormerna, och behöver lite upplysning som om träning ENBART var estetiskt (och att genomsnittliga normer där var lag, ingen tanke på att ni kan ha egna preferenser och mål även estetiskt).

Det sköna här på kolo är ju att folk inte ifrågasätter en, utan här är man bland vänner som hajar och låter en ha sina preferenser för sin egen kropp väldigt mkt ifred. Tvärtom kan folk pusha även om det inte överensstämmer med deras eget utseendeideal. Som om man fattar att tjejen ifråga inte tränar för att behaga just dig.

Men på utsidan, i den verkliga verkligheten, är det faschinerande ofta det ska tyckas och ens motiv/smak ev ifrågasättas, bara man tycker snäppet annorlunda än snittet och kanske vill forma kroppen enligt tycke och smak. Har börjat ta hand om mig, piffa ibland. That´s it. Snackar ngn om att de vill ha långa slanka muskler kan jag tala om att jag föredrar bulliga, det är väl max den mån jag kan se ngt provocerande?

Ännu mer humor blir det i fall som mitt, där man gått från att sabba kroppen till att vilja bygga upp den. Ärligt talat, ser det här ut som ngn som anstränger sig för att behaga andra estetiskt? :P

http://i42.tinypic.com/2z3q9ft.jpg
(9 år)
http://i43.tinypic.com/mt3y4w.jpg
(12 år)
http://i42.tinypic.com/dy6rtl.jpg
(19 år)
http://i43.tinypic.com/20avy90.jpg
(27 år)

(Ändå är det där jag är som mest självmedveten utseendemässigt, hade liksom inget hopp om att komma i ngra andra kläder, hur stor skillnad en frisyr skulle göra etc..).

Har som sagt börjat fila på ytan äldre dar. Känns sunt, trevligt och roligt. Piggar upp! Ökad fåfänga har linjärt minskat självmedvetenheten, funderar inte längre på vad andra anser om min uppenbarelse.

Men då sker ngn felkoppling i vissa hjärnor, som om att det handlar om att jag nu börjat göra mitt yttersta för att andras ögon ska vila så bekvämt som möjligt.. När det snarare är så att jag äntligen känner mig fri att vara, se ut hur jag vill. Men folk reagerar som om prio ett på min lista nu är att tilltala massorna, pressa mig till ngt ideal för att jag inte duger el vad mer jag fått antytt. Men liksom, nä? Vet absolut att jag är bra, duglig osv och ytliga roligheterna är just roligheter, inte drama el big deal. Inte förstorat el förminskat, bara en aspekt av många. Och jag håller ju inte med andras smak, har en egen (i mitt tycke) utsökt! :P

Märkligt det där, att direkt man ägnar ytan energi tror folk egocentrerat att det är för andras skull, att omgivningens åsikter väger tyngst. I själva är det nu mer än någonsin jag verkligen inte bryr mig om andras åsikter.. ;D Att man lägger tid el energi på något behöver ju inte betyda att det tar tid och energi, är ngt jobbigt. Det kan vara göttigt! Och ha fler aspekter.

Kanske även killar upplever detta? Men jag tror att det är vanligare att tjejer möter den här "välvilligheten", rätta mig om jag har fel.

Tänkte skriva lite följdfrågor om ni blir provocerade av tjejer som klär sig åt skogen, inte tar hand om sitt utseende (snackar yta, inte hygien - det är en sak att tvätta sig en annan att sminka sig) men diskutera fritt den som vill.. har walloftextat sönder er nu är jag rädd.. :P

Edit: rekord i antalet "jag" i en text, egocentrering deluxe när MAN eliminerar alla "man"! =D

Victuhh
2011-12-16, 00:00
Hej, nu är jag kille men jag får höra ofta att jag är för stor, mest från min mor dock som är van att se mig på 50 kilo då. Även börjar så kallade vänner säga att jag är fet, det kan komma som kontringar till när jag kommenterar någonting i deras sätt att träna eller så.
"Men du e ju fet"

Mitt ideal är att ha lite hull på magen, jag vill inte vara en kille som blottar revbenen utan tröja bara för att få fram packet på magen, jag vill bli stor någon gång också.
Jag har mycket bakom mig som format detta tycket, och folks åsikter om att jag börjar lägga på mig lite varstans kommer inte ändra detta. Nu har jag inte tänkt bli jättefet utan se mer hälsosam ut, stor men fläskig.

Kanske även killar upplever detta? Men jag tror att det är vanligare att tjejer möter den här "välvilligheten", rätta mig om jag har fel.

Tänkte skriva lite följdfrågor om ni blir provocerade av tjejer som klär sig åt skogen, inte tar hand om sitt utseende (snackar yta, inte hygien - det är en sak att tvätta sig en annan att sminka sig) men diskutera fritt den som vill.. har walloftextat sönder er nu är jag rädd.. :P
En sak jag kan störa mig på folk är hur de pratar om att de inte kan gå ner i vikt eller whine om deras viktnedgångar när de går på mc donalds och sitter i soffan, jag känner flera sådana och ser faktist lite ner på deras självdisciplin, tyvärr. Jag har absolut inget emot att ha en flickvän som har lite och ta i hellre det liksom.

Hemma Gymmaren
2011-12-16, 00:01
Ska jag som kille svara på denna tråd?

Lellan
2011-12-16, 00:10
Hej, nu är jag kille men jag får höra ofta att jag är för stor, mest från min mor dock som är van att se mig på 50 kilo då. Även börjar så kallade vänner säga att jag är fet, det kan komma som kontringar till när jag kommenterar någonting i deras sätt att träna eller så.
"Men du e ju fet"

Mitt ideal är att ha lite hull på magen, jag vill inte vara en kille som blottar revbenen utan tröja bara för att få fram packet på magen, jag vill bli stor någon gång också.
Jag har mycket bakom mig som format detta tycket, och folks åsikter om att jag börjar lägga på mig lite varstans kommer inte ändra detta. Nu har jag inte tänkt bli jättefet utan se mer hälsosam ut, stor men fläskig.

Jo, det är nog vanligt - att om folk intresserar sig för sin yta, el att förändra den el vanor, automatiskt skulle innebära att man strävar efter anpassning efter någon norm. Fastän det ligger större kraft och kämparglädje i egna satta mål, driv. Man får hoppas att det är omtanke, och som du beskriver - ju mer underbyggt de egna idealen och vägen dit känns, desto mindre noterar man andras inputs. Men att de dyker upp såpass frekvent kan ändå fascinera.. Särskilt komiskt tycker jag det är när tex rökare blir bekymrade för att jag tränar för hårt el ngt och känner behov att tala om den allmänna estetiska aspekten på tjejer med muskler. JAG är iaf inte ett dugg bekymrad över att det skulle hoppa på för mkt av den varan på mig kan jag ju säga! :D Själv går jag inte och påpekar för rökare att de faktiskt kan dö av sin ovana.

En sak jag kan störa mig på folk är hur de pratar om att de inte kan gå ner i vikt eller whine om deras viktnedgångar när de går på mc donalds och sitter i soffan, jag känner flera sådana och ser faktist lite ner på deras självdisciplin, tyvärr. Jag har absolut inget emot att ha en flickvän som har lite och ta i hellre det liksom.

Om man är smal, går man aldrig på mc donalds då el sitter i en soffa? Jag gör det mer frekvent nu än när jag var fet. Dock tränar jag hårdare, oftare och äter mindre energi genomsnittligt.

Det är inte soffsittande el en hamburgerkedja som gör en fet, i de flesta fall tror jag att det är bristande självkänsla och att det krävs ganska mkt tålamod för att invänta resultatet av ändrade vanor. Och att vanor just är vanor - det är lätt att man låter andra el yta definiera en och det blir en självuppfyllande profetsia. Sen ska man inte underskatta matberoende, mitt var starkt. Nu börjar jag vända mig till människor för stöd, sängen när jag är trött, fysisk aktivitet el konfrontation när jag är arg. Stor skillnad, i kg. :)

Lellan
2011-12-16, 00:11
Ska jag som kille svara på denna tråd?

Fritt fram! Svara, filosofera, whatever.. det är ett fritt (nåja, modererat? ;)) forum. :)

Victuhh
2011-12-16, 00:19
Om man är smal, går man aldrig på mc donalds då el sitter i en soffa? Jag gör det mer frekvent nu än när jag var fet. Dock tränar jag hårdare, oftare och äter mindre energi genomsnittligt.

Det är inte soffsittande el en hamburgerkedja som gör en fet, i de flesta fall tror jag att det är bristande självkänsla och att det krävs ganska mkt tålamod för att invänta resultatet av ändrade vanor. Och att vanor just är vanor - det är lätt att man låter andra el yta definiera en och det blir en självuppfyllande profetsia. Sen ska man inte underskatta matberoende, mitt var starkt. Nu börjar jag vända mig till människor för stöd, sängen när jag är trött, fysisk aktivitet el konfrontation när jag är arg. Stor skillnad, i kg.

Tror det kan vara en besatthet i deras livsstil som kan störa mig, hur dom säger att dom ska ändra saker och att de vill vara smala. För ett år sen förra nyårsafton hade jag fest i lägenheten med kompisar och kompisars kompisar. Det var roligt att se att en tjej som är en sådan människa som väger 100kg på 1,60 lång hade letat igenom mitt kylskåp och satt och ät upp mina pannkakor :D

Detta är för övrigt också en person som är en kompis flickvän till mig, hon är inte speciellt snygg, väger på tok för mycket för hennes egen hälsa, soffliggare & tvtittare och är knappt ens trevlig.

Nu vet jag inte riktigt vad detta hade med någonting att göra, kom lite off-track. :D

akAn
2011-12-16, 00:23
Jag är snarare åt andra hållet. Även om jag inte bryr mig så mycket om andras träning så tycker jag det är tråkigare att se folk som tränar för andras skull och inte för sin egen. Känns som om de helt har missat hur roligt det är att träna. Varför gå ut och springa om man inte alls tycker att det är kul?

Loke
2011-12-16, 00:29
"Kanske antydan att ni har missförstått skönhetsnormerna, och behöver lite upplysning som om träning ENBART var estetiskt "

Haha, jo, vissa tjejer brukar tala om vad som är snyggt. Väldigt drygt. Har tänkt att nästa gång det händer ska jag argt säga "Bra, när jag börjar träna för din skull så vet jag vad jag ska göra". Men jag har aldrig gjort det, de verkar oftast egentligen omtänksamma, även om det blir drygt.

Sundsarn
2011-12-16, 00:56
Lite märkligt. De få gånger som jag faktiskt har diskuterat detta med tjejer (främst styrketränande sådana) så är det typ delat läger om man vill ha en muskulös kille eller en mer normalbyggd tunnis.

Jag har åsikter kring vad jag tycker är snyggt och inte vad gäller tjejer som tränar men det skulle aldrig falla mig att tala om för dem att de gör fel eller rätt i frågan om det bara handlar om utseendefixering för att bejaka andra.

TREX
2011-12-16, 01:11
(27 år)

i'd tap that

I övrigt, ja tjejer kan bli för muskelösa oftast i kombination med att de försöker vara manliga i övrigt också vilket bara gör saken värre. Finns inget värre än när kvinnor tappar sin femininet.

Lellan
2011-12-16, 02:14
Tror det kan vara en besatthet i deras livsstil som kan störa mig, hur dom säger att dom ska ändra saker och att de vill vara smala. För ett år sen förra nyårsafton hade jag fest i lägenheten med kompisar och kompisars kompisar. Det var roligt att se att en tjej som är en sådan människa som väger 100kg på 1,60 lång hade letat igenom mitt kylskåp och satt och ät upp mina pannkakor :D

Detta är för övrigt också en person som är en kompis flickvän till mig, hon är inte speciellt snygg, väger på tok för mycket för hennes egen hälsa, soffliggare & tvtittare och är knappt ens trevlig.

Nu vet jag inte riktigt vad detta hade med någonting att göra, kom lite off-track. :D

En gång skrev jag en tråd och en kille skrev i den fast han inte hade någon poäng och jag svarade fast han mest bara skrev helt osammanhängande saker om att hans kompis hade en flickvän han inte gilla (tror jag poängen var?).. :D

Jag är snarare åt andra hållet. Även om jag inte bryr mig så mycket om andras träning så tycker jag det är tråkigare att se folk som tränar för andras skull och inte för sin egen. Känns som om de helt har missat hur roligt det är att träna. Varför gå ut och springa om man inte alls tycker att det är kul?

Sant. Å andra sidan får man väl hoppas att de inser de med tiden, och får ut lite mer av sina ansträngningar än att göra vad de tror andra efterfrågar.

"Kanske antydan att ni har missförstått skönhetsnormerna, och behöver lite upplysning som om träning ENBART var estetiskt "

Haha, jo, vissa tjejer brukar tala om vad som är snyggt. Väldigt drygt. Har tänkt att nästa gång det händer ska jag argt säga "Bra, när jag börjar träna för din skull så vet jag vad jag ska göra". Men jag har aldrig gjort det, de verkar oftast egentligen omtänksamma, även om det blir drygt.

:P Bra svar, fast som du säger - det är säkert av omtanke.. Fast det är ju något märkligt ändå, oombedda åsikter.

Lite märkligt. De få gånger som jag faktiskt har diskuterat detta med tjejer (främst styrketränande sådana) så är det typ delat läger om man vill ha en muskulös kille eller en mer normalbyggd tunnis.

Apropå... vad? :P

Jag har åsikter kring vad jag tycker är snyggt och inte vad gäller tjejer som tränar men det skulle aldrig falla mig att tala om för dem att de gör fel eller rätt i frågan om det bara handlar om utseendefixering för att bejaka andra.



Aha. Det är väl bra, antar jag.

i'd tap that

Usch då.. :D Men det är väl en anledning nog att inte vilja följa samhällets ideal, att slippa vara ett objekt.

I övrigt, ja tjejer kan bli för muskelösa oftast i kombination med att de försöker vara manliga i övrigt också vilket bara gör saken värre. Finns inget värre än när kvinnor tappar sin femininet.

Så... vad du säger är att du är oförstående till varför man är ointresserad av din åsikt ang vilken mängd muskelmassa du anser är optimal ur ett utseendeperspektiv när det gäller tjejer? Mhm. *gäsp* ;)

Zoidy
2011-12-16, 04:19
Kanske även killar upplever detta? Men jag tror att det är vanligare att tjejer möter den här "välvilligheten", rätta mig om jag har fel.

Ja, får höra väldigt ofta från bland annat min lillasyster och mamma att jag inte får bli större, och det har jag fått höra rätt länge nu. Annars är det väl en del hur man ska ha håret och liknande grejer som tjejer nämner mest. Killar verkar inte bry sig lika mycket om hur andra killar ser ut, som tjejer gör ;)

TheIsh
2011-12-16, 05:28
Jag är snarare åt andra hållet. Även om jag inte bryr mig så mycket om andras träning så tycker jag det är tråkigare att se folk som tränar för andras skull och inte för sin egen. Känns som om de helt har missat hur roligt det är att träna. Varför gå ut och springa om man inte alls tycker att det är kul?
Bra, då skiter jag i att gå till jobbet och ta mina mediciner också, det är ju inte alls kul.

Sundsarn
2011-12-16, 08:06
Apropå... vad? :P

Jargongen här på Kolo och den allmänna uppfattningen (vad jag och andra i min umgöngeskrets kunnat utröna) menar att styrketränande tjejer brukar/borde föredra större killar. Det är väl vad tråden handlar om? Även om frågeställningen handlade om vad som är rätt/fel sätt att träna för tjejer så är det väl inte orimligt att ta upp den omvända frågan? (Som f.ö. redan gjorts i tidigare inlägg, bl a av dig).

Sen var jag väl lite trött också och skrev bara vad jag tänkte rakt upp och ned. Utan att svara på något tidigare inlägg.

mini
2011-12-16, 08:35
När jag deklarerade att jag skulle börja med styrkelyft var min mamma orolig att jag skulle bli för stor och vara singel resten av livet. För stor har jag inte blivit, inte heller enligt henne (fast hon frågade lite subtilt vilken viktklass som var under min och hur konkurrensen ser ut där) men gift är jag ju inte än så kanske hade hon lite rätt.

I övrigt är det ingen som har sagt något negativt, men jag är ju inte så hård så jag tror att jag ser mer fluffig ut än muskulös.

Loke
2011-12-16, 08:39
Ja, får höra väldigt ofta från bland annat min lillasyster och mamma att jag inte får bli större, och det har jag fått höra rätt länge nu. Annars är det väl en del hur man ska ha håret och liknande grejer som tjejer nämner mest. Killar verkar inte bry sig lika mycket om hur andra killar ser ut, som tjejer gör ;)

Nakdelen med att killar inte bryr sig är ju att det är hopplöst att få råd av kompisarna när man behöver det. Liksom, testa att fråga vilket grabbgäng som hellst om du ska skaffa helskägg, du kommer få ett enhetligt "JA!" oavsett vem du är och hur bra skäggväxt du har :P

Lellan
2011-12-16, 08:40
Ja, får höra väldigt ofta från bland annat min lillasyster och mamma att jag inte får bli större, och det har jag fått höra rätt länge nu. Annars är det väl en del hur man ska ha håret och liknande grejer som tjejer nämner mest. Killar verkar inte bry sig lika mycket om hur andra killar ser ut, som tjejer gör ;)

Jargongen här på Kolo och den allmänna uppfattningen (vad jag och andra i min umgöngeskrets kunnat utröna) menar att styrketränande tjejer brukar/borde föredra större killar. Det är väl vad tråden handlar om?

Aha, då är jag med, var väl trött. Fast jag menade nog inte vad folk föredrar, utan vad folk i allmänhet informerar en om gällande vad styrketräning gör med ens utseende. Föräldrar, folk överlag, verkar vilja upplysa en om att styrketräning inte leder till det mest estetiskt tilltalande resultatet. Som om det var anledningen till att man tränar tex.

Även om frågeställningen handlade om vad som är rätt/fel sätt att träna för tjejer så är det väl inte orimligt att ta upp den omvända frågan? (Som f.ö. redan gjorts i tidigare inlägg, bl a av dig).


Nej, inte orimligt - men jag läste ditt svar som "vad gillar killar bäst, vad gillar tjejer bäst" och jag menade mer "varför upplyser folk om sina utseendepreferenser för styrketränande". Men man får babbla om allt, såklart, och det går ju in i varandra (eh, jag är fortfarande trött kan jag nämna.. :D ).


Sen var jag väl lite trött också och skrev bara vad jag tänkte rakt upp och ned. Utan att svara på något tidigare inlägg.

Där är/har vi väl alla varit också... :D

Lellan
2011-12-16, 08:47
Ämnet har ju stötts o blötts tidigare här, ingen ny frågeställning direkt.

Men är det inte lite intressant att "det värsta som finns" är tjejer som tappar sin feminitet (utseendemässigt)? Och att direkt man lägger tid och energi på något som tjej (el kille?) känner allmänheten ansvar att upplysa henne om att det inte nödvändigtvis tilltalar den stora massan estetiskt. Som om det vore en viktig anledning till saker man gör här i livet.

Jag tycker iaf att det är lite humor. :)

Frantic
2011-12-16, 08:50
En kvinnlig vän till mig är medlem på en dejtingsida. Jättesöt tjej med vältränad kropp (skulle inte göra bort sig på en BF-scen). 9/10 mail hon får handlar om hennes kropp och träning. För det mesta vill de påpeka att hon är för stor och att det inte är snyggt med för mycket muskler. Ibland vill de bara ha träningstips.

Grahn
2011-12-16, 08:54
Folk kan väl tycka vad de vill, aldrig förstått varför så många verkar tro att just tränande individer är intresserade av deras feedback dock.

Lellan
2011-12-16, 08:54
När jag deklarerade att jag skulle börja med styrkelyft var min mamma orolig att jag skulle bli för stor och vara singel resten av livet. För stor har jag inte blivit, inte heller enligt henne (fast hon frågade lite subtilt vilken viktklass som var under min och hur konkurrensen ser ut där) men gift är jag ju inte än så kanske hade hon lite rätt.

I övrigt är det ingen som har sagt något negativt, men jag är ju inte så hård så jag tror att jag ser mer fluffig ut än muskulös.

Men det är ju lite intressant, jag är inte ett dugg hård el musklig så man reagerar öht. Men när kroppen ändras lite åt något håll (bantar/deffar - kalla det vad man vill) - genast kommer inputs. Fast man kan tänka själv, är go å gla. Så man struntar ju i de välmenta kommentarerna, men ändå.. Inte säger jag till någon som går och simmar att "så blir du inte snygg"? Men det är väl det där konstiga att när tjejer skaffar sig muskler skulle det vara ngt manlig över det, vilket känns lite konstigt för tjejmuskler formar ju kroppen till en feminint musklig sak - inte tjurnacke etc, ska till lite "vitaminer" för sånt.. Styrketränande tjejer ser ju kurvigare ut än de som inte har muskler.

Nakdelen med att killar inte bryr sig är ju att det är hopplöst att få råd av kompisarna när man behöver det. Liksom, testa att fråga vilket grabbgäng som hellst om du ska skaffa helskägg, du kommer få ett enhetligt "JA!" oavsett vem du är och hur bra skäggväxt du har :P

:D Sunt jue! Go for it, gör vad du vill.. fast skulle de vara "all in" även om han vill färga det rosa, är frågan.. ;)

Lellan
2011-12-16, 08:59
En kvinnlig vän till mig är medlem på en dejtingsida. Jättesöt tjej med vältränad kropp (skulle inte göra bort sig på en BF-scen). 9/10 mail hon får handlar om hennes kropp och träning. För det mesta vill de påpeka att hon är för stor och att det inte är snyggt med för mycket muskler. Ibland vill de bara ha träningstips.

Spot on! Jag är medlem på dejtingsida, skriver ev att jag gillar att träna men har lärt mig att aldrig skriva att man gillar att träna på gym el styrketräna. Då får man inga roliga mail, utan "upplysningar" (från random killar som kanske inte stämmer öht med ens sökkriterier). Boring!

Folk kan väl tycka vad de vill, aldrig förstått varför så många verkar tro att just tränande individer är intresserade av deras feedback dock.

*kissass*
Egentligen - så hade mitt första inlägg i tråden kunnat se ut just så där.. :D Men nu är jag som jag är. Hursomhelst - precis!

Stefan J
2011-12-16, 09:01
Det där är jävligt konstigt, att folk är så snabba med att påpeka att för mycket muskler inte är klädsamt, i synnerhet på en tjej.

Jag kan tycka att en enorm övervikt eller magerhet som gränsar mot aneroxi är betydligt värre. Likaså en alldaglig tråkig soffpotatiskropp. Ändå tycker dessa soffpotatisar att det är ok att klanka ner på en människa (oftast tjej) som lagt på sig muskelmassa och som ser stark frisk och vältränad ut. Det kan ju inte vara annat än avundsjuka och ett ursäktande för sig själv att slippa lyfta på röven.

mini
2011-12-16, 09:01
Folk kan väl tycka vad de vill, aldrig förstått varför så många verkar tro att just tränande individer är intresserade av deras feedback dock.

Fast kvinnor är rätt vana vid att de ska vilja ha killars feedback. Komplimanger om utseende ska alltid tas emot med tacksamhet.

Grahn
2011-12-16, 09:08
Fast kvinnor är rätt vana vid att de ska vilja ha killars feedback. Komplimanger om utseende ska alltid tas emot med tacksamhet.

Är så dålig på att ge komplimanger så det vet jag inget om. :em:

Rent generellt känns det som att styrketräning ger folk något frikort att kommentera och analysera ens fysik, antar att det har något att göra med att det ses som träning man gör av estetiska skäl.
Kan ha fel men tror inte en maratonlöperska/löpare lika ofta blir kritiserad för att det inte är vackert att se närmast anorektisk ut.

creperiet
2011-12-16, 09:14
Om jag får spekulera, tror jag att många drivna människor, framför allt på det här forumet, har utsidans resultat (estetiken) som ett instrument för åstadkommande, snarare än att utsidan är ett uttryck för bara utsidan.

Detta är dock inte normen bland gemene man - där är betydelsen av en "vältränad och snygg kropp" just en "vältränad och snygg kropp", och inte så mycket mer och djupare än det.

juulia_
2011-12-16, 09:16
Haha senast igår fick jag faktiskt höra att jag såg mycket bättre ut förr, innan jag började träna så hårt, för då hade jag former. Kan kännas lite lustigt eftersom denna människa då tycker att jag inte borde styrketräna och må bra eftersom jag tydligen såg bättre ut när jag var tunn som en pinne. 42 kg på 156 cm, ja man kan ju undra hur mkt former som egentligen fanns där...


Sen har jag väl även fått lite antydningar från familj att nu börjar det räcka med dedär armarna. Haha ändå är jag fortfarande rätt tunn!

mattilainen
2011-12-16, 09:18
jag har nog aldrig sett en "för" musklulös tjej IRL. Är min ram för "för musklulös"-tjej för hög tro? Jag tror även det har lite att göra med idealet som ni skriver om. Tjejer ska vara smala spinkiga (men tight och fit). Sen kan jag se på hur det var förr (även nu?) att för en kille så kan man vara en soffpotatis och få ligga. Hull på en kille är inte så farligt liksom..

Jag har aldrig hört att jag varit för stor på, förutom när jag vägde över 118 kg dock :) Men ändå var jag "Den biffige" och jag trodde ju på det. Även fast jag var rejält fet? En tjock tjej blir ju inte kallad biff, hon blir kallad tjock. Varför är killar som är feta "biffiga"? Kanske definierar en biff på annat sätt än vad jag definierar det.

Grahn
2011-12-16, 09:23
En tjock tjej blir ju inte kallad biff, hon blir kallad tjock. Varför är killar som är feta "biffiga"? Kanske definierar en biff på annat sätt än vad jag definierar det.

Nu vet jag inte om detta stämmer, massor av tjocka killar blir kallade tjocka och mobbade för det.

En annan anledning kan ju vara att om du kallar en tjej tjock så börjar hon gråta men om du kallar en kille tjock så kan du få ont i näsan och själv börja gråta.

Semiramis
2011-12-16, 09:49
Ämnet har ju stötts o blötts tidigare här, ingen ny frågeställning direkt.

Men är det inte lite intressant att "det värsta som finns" är tjejer som tappar sin feminitet (utseendemässigt)? Och att direkt man lägger tid och energi på något som tjej (el kille?) känner allmänheten ansvar att upplysa henne om att det inte nödvändigtvis tilltalar den stora massan estetiskt. Som om det vore en viktig anledning till saker man gör här i livet.

Jag tycker iaf att det är lite humor. :)Litet humor - och ganska trist. Jag har fått kommentaren att jag inte bör skaffa mig mer muskler ett antal gånger och är också litet konfunderad över fenomenet.

Trance
2011-12-16, 10:08
Det där är jävligt konstigt, att folk är så snabba med att påpeka att för mycket muskler inte är klädsamt, i synnerhet på en tjej.

Jag kan tycka att en enorm övervikt eller magerhet som gränsar mot aneroxi är betydligt värre. Likaså en alldaglig tråkig soffpotatiskropp. Ändå tycker dessa soffpotatisar att det är ok att klanka ner på en människa (oftast tjej) som lagt på sig muskelmassa och som ser stark frisk och vältränad ut. Det kan ju inte vara annat än avundsjuka och ett ursäktande för sig själv att slippa lyfta på röven.

Folk är rätt snabba på att klanka ner på magra människor också (förmodligen överviktiga också men jag har inte någon större koll på det). Ser man inte standard ut så får man höra det.

tjabon
2011-12-16, 10:19
Tack för bilderna och för att du bjuder på dej själv !

mikaelj
2011-12-16, 10:28
Många har ett dåligt förhållande till kost & träning. Något som jag tror är vanligt bland just tjejer, mer så än killar. Åtminstone vad gäller kroppen: killar kan se ut lite hursomhelst (för tjejer attraheras av insidan), medans tjejer måste ha koll på sig själva (för killar attraheras av utsidan). Reklamskyltar där det är många (halv)nakna tjejer förstärker detta.

Några av dem vill alltså säkert vara hjälpsamma i det att säga att man duger som man är, och inte behöver förändra sig för att passa in. Visst får man träna och ta hand om sin kropp i allmänhet. Men man bör göra det av rätt anledning!

Litet humor - och ganska trist. Jag har fått kommentaren att jag inte bör skaffa mig mer muskler ett antal gånger och är också litet konfunderad över fenomenet.

Det är väldigt konstigt. Jag har inte sett en ren tjej som inte är feminin*, trots att hon antagligen drar mer än mig i mark. Jag förstår inte alls varifrån den bilden har kommit. Det är fysiologiskt omöjligt för tjejer att bli icke-tjejer. På tok för lite testosteron i cirkulation.

*"superdeffade tjejer är inte feminina!" kanske någon säger. Det är inte anorektiska [löpar-] tjejer heller, i så fall. Det har inget att göra med träning/muskelbygge.

Sandra81
2011-12-16, 10:32
Folk kommer alltid vilja ha något att gnälla över.. för tjock, för smal, för tränad, för otränad..det anses nu fel att se ut som foto modeller och det är fel att vara tjock.. man får stänga av öronen och köra sitt eget race istället och skita i vad andra tycker.

kaer
2011-12-16, 10:38
Ja, det är ju rätt märkligt att mer eller mindre okända personer anser sig ha rätt och behov att kommentera andras muskler, när andras kroppssammansättning vanligtvis är ett väldigt tabu ämne.

Bevittnade en grej på gymmet för bara ett par veckor sen där två st killar står och snackar med en tjej som är _väldigt_ vältränad, fit och superstark, men inte direkt biffig.
Men den ena killarna säger till henne att hon absolut inte borde skaffa större armar, de är redan nästan för stora och det är inte snyggt på tjejer.
Killen själv är väl att beteckna som en nybörjare på gymmet.
Det stör mig att hon inte sa ifrån utan tog hela skiten på allvar, istället för att skrika åt honom att hon fan tränar som hon vill och han borde kasta en blick i spegeln själv istället.


En bekant till mig har även en gång påtalat att jag absolut inte borde bli större, för det är inte snyggt. Det kom alltså ifrån en anorexiasmal tjej som röker och nog aldrig sett insidan av en träningslokal, närmast att klassa som vänster-kultur-kofta.
Till saken hör väl att jag inte är någon jättebiff direkt, fast iofs gott och väl 10kg fett för mycket.

Själv blir jag glad när jag ser tjejer på gymmet som uppenbarligen kämpat och fått resultat!

mikaelj
2011-12-16, 10:40
Men den ena killarna säger till henne att hon absolut inte borde skaffa större armar, de är redan nästan för stora och det är inte snyggt på tjejer.

Det här är ett intressant ämne! Är hans manlighet hotad?

Vad tror ni?

mini
2011-12-16, 10:46
Det stör mig att hon inte sa ifrån utan tog hela skiten på allvar, istället för att skrika åt honom att hon fan tränar som hon vill och han borde kasta en blick i spegeln själv istället.


Bara för att hon inte skrek tror du att hon tog det på allvar? Om hon är väldigt vältränad tror jag att hon har en rätt bra koll på vad hon vill och har arbetat för det målmedvetet. Det är säkerligen inte första gången hon har fått liknande tips. Gissar att hon suckade inombords men fortsätter curla.

akAn
2011-12-16, 10:58
Bra, då skiter jag i att gå till jobbet och ta mina mediciner också, det är ju inte alls kul.

Okej. Lycka till! :thumbup:

TREX
2011-12-16, 11:09
Spot on! Jag är medlem på dejtingsida, skriver ev att jag gillar att träna men har lärt mig att aldrig skriva att man gillar att träna på gym el styrketräna. Då får man inga roliga mail, utan "upplysningar" (från random killar som kanske inte stämmer öht med ens sökkriterier). Boring!

Skriv att du tränar för figur eller bikini eller bara fitness så tror jag inte det är någon som kommer reagera konstigt.

Det är skillnad på att se ut såhär

http://sjalajb.blogg.se/images/2010/bodybuilder11_76505547.jpg

Och såhär

http://img97.imageshack.us/img97/7484/jessicaandersonfitnessm.jpg

Vilken kille på den här jorden tror du skulle tacka nej till den senare tjejen?

Säg bara att du tränar inför New york pro 2012 och skicka den här länken så lär det bli tyst i foderluckan.

Nzqpm3_i8AM

Tryman
2011-12-16, 11:11
Folk är rätt snabba på att klanka ner på magra människor också (förmodligen överviktiga också men jag har inte någon större koll på det). Ser man inte standard ut så får man höra det.

När jag var yngre var jag skinn & ben, vägde 56 kg på 173 cm. Folk sa alltid att jag borde äta mer. Dock kunde jag trycka i mig en big mac & co med en extra big mac på donken för att några timmar senare äta mellanmål för ta ett exempel.

Folk förstod inte/förstår fortfarande inte att det inte bara är överviktiga som kan ha komplex för sitt utseende. Att säga till någon att de borde lägga på sig lite kan vara lika illa som att säga att någon borde gå ner i vikt.


Folk kommer alltid vilja ha något att gnälla över.. för tjock, för smal, för tränad, för otränad..det anses nu fel att se ut som foto modeller och det är fel att vara tjock.. man får stänga av öronen och köra sitt eget race istället och skita i vad andra tycker.

+1

Grahn
2011-12-16, 11:12
Vet faktiskt inte om tjejen ifråga behöver se spec tränad ut, vissa verkar ha någon form av knee jerk respons om de får reda på att en tjej tränar att upplysa henne att hon nog ska ta det lungt så hon inte av rent misstag vaknar upp och ser ut som Markus Ruhl.

L-Sami
2011-12-16, 11:17
Jag tycker att genomsnittstjejen som styrketränar får oftast snyggare kropp än en icke tränande. Förutsätter att de inte leker med analoga asteroider.

Martinl_80
2011-12-16, 11:19
Så fort man sticker ut lite så får man höra det.

Det kan gälla allt från alkoholvanor, kost, bilmärket man kör och kroppsstorlek. Räcker det inte nu har man hört några gånger. Vadå räcker? Jag tränar för att det är nått jag mår bra av och tycker är kul. Dom första åren fick man höra "jaja han tröttnar väl snart". Nu har iaf omgivningen hajjat att jag kanske inte gör det. :)

Det är snyggt med muskler på tjejer och det är musklerna som ger formerna, tyvärr har inte alla tjejer förstått det :D

Vunnis
2011-12-16, 11:21
Folk kommer alltid vilja ha något att gnälla över.. för tjock, för smal, för tränad, för otränad..det anses nu fel att se ut som foto modeller och det är fel att vara tjock.. man får stänga av öronen och köra sitt eget race istället och skita i vad andra tycker.

Själv blir jag glad när jag ser tjejer på gymmet som uppenbarligen kämpat och fått resultat!

:thumbup:

C.E.J.
2011-12-16, 11:22
Det sköna här på kolo är ju att folk inte ifrågasätter en, utan här är man bland vänner som hajar och låter en ha sina preferenser för sin egen kropp väldigt mkt ifred.

Nja. Jag som lättviktare får en del gliringar. Folk glömmer att det bara är på kolo det är normalt att väga 90-100kg på 175cm *rolleyes*

TREX
2011-12-16, 11:25
Vet faktiskt inte om tjejen ifråga behöver se spec tränad ut, vissa verkar ha någon form av knee jerk respons om de får reda på att en tjej tränar att upplysa henne att hon nog ska ta det lungt så hon inte av rent misstag vaknar upp och ser ut som Markus Ruhl.

På tal om det så är ju faktiskt hans fru ett ganska bra exempel på när det blivit för mycket av det goda.

http://body.builder.hu/imagebank/pictures/1088269022.jpg

Vunnis
2011-12-16, 11:26
Är inte fruar kvinnor? :confused:

Oxe
2011-12-16, 11:26
Ändå tycker dessa soffpotatisar att det är ok att klanka ner på en människa (oftast tjej) som lagt på sig muskelmassa och som ser stark frisk och vältränad ut. Det kan ju inte vara annat än avundsjuka och ett ursäktande för sig själv att slippa lyfta på röven.

Just delen med tjejerna tror jag handlar en del om deras dålig självförtroende och bristande tilllit till sin manlighet...

De flesta jag vet som tränat mycket har ju ändrat preferenserna vad som är attraktivt under åren man växt, sen hurm mycket det är beroende på personlig mognad eller muskulärtillväxt vågar jag inte svara på...

Att en 70kg kille tycker det är jobbigt med en vältränad tjej på 65-70 är väl inte så konstigt då det förringar han manlighet, det är ju inte avundsjuka utan brist av självförtroende.

Sen killar som tränar som ligger en bit över 100ingen har ju inte riktigt lika lätt att bli dwarfad av random tränande tjej...

Muskler är synonymt med manlighet rent genusbetingat, det är samma sak med skäggväxt...

(ps jag skulle haft svårt att träffa en tjej med bättre skäggväxt än mig)
(ps 2 jag skulle ha jävligt svårt med att dejta en tjej som är större än mig också)

TREX
2011-12-16, 11:28
Är inte fruar kvinnor? :confused:

Jo, vad menar du?

kaer
2011-12-16, 11:29
Bara för att hon inte skrek tror du att hon tog det på allvar? Om hon är väldigt vältränad tror jag att hon har en rätt bra koll på vad hon vill och har arbetat för det målmedvetet. Det är säkerligen inte första gången hon har fått liknande tips. Gissar att hon suckade inombords men fortsätter curla.

Nja, jag vet ju såklart inte, och jag känner ju ingen av de inblandade.
Förhoppningsvis är det bara något man skiter i.

På ett sätt kan man ju tycka det är märkligt att jag tycker att hon borde markerat på något sätt, men samtidigt så gör jag ju inte det själv när någon har sagt något liknande till mig. Trots att jag är rätt frän mot folk som jag tycker betér sig.

kaer
2011-12-16, 11:32
Det här är ett intressant ämne! Är hans manlighet hotad?

Vad tror ni?

Jag tror det är en ryggmärgsreflex. 'Samhället' har lärt honom vad som är snyggt och acceptabelt. Han tror att han gör henne en tjänst som berättar det.
Jag tror faktiskt inte det är svårare än så i många fall.

rooz
2011-12-16, 11:36
Jo, vad menar du?

Att ruhl's fru ser ut som en man.

Stefan J
2011-12-16, 11:37
På tal om det så är ju faktiskt hans fru ett ganska bra exempel på när det blivit för mycket av det goda.

http://body.builder.hu/imagebank/pictures/1088269022.jpg

Om jag täcker över överkroppen på hans fru med handen så kan inte jag se att det där skulle vara en kvinna. Det ser ut som en lite missbrukarsliten ung kille med keps.

Vunnis
2011-12-16, 11:42
Att ruhl's fru ser ut som en man.

Om jag täcker över överkroppen på hans fru med handen så kan inte jag se att det där skulle vara en kvinna. Det ser ut som en lite missbrukarsliten ung kille med keps.

Precis. Den där karln skulle ju behöva stå helt naken för att man ska se att det är en kvinna.

... och det kanske går emot hela poängen med tråden, men jag tänker anta att Lellan utgår från rena flickor och inte dom som... eh... ser ut sådär.

Becky
2011-12-16, 11:43
Intressant tråd. Tycker det är märkligt att folk generellt kan vara så kritiska mot muskler på ett visst sätt. Det är liksom okej att säga "näh, nu börjar du få för mycket muskler", eller "du borde inte träna så mycket" medan det knappast anses okej att säga att någon blivit lite fet. Folk pratar högt om det vid fikabordet eller kan säga det rätt ut. Som om man hade bett om deras åsikt.

Jag är inte så biffig så har inte råkat ut för det så mycket, men har folk i min närhet som gladeligen kommenterar att det är fult med muskler på tjejer trots att dom vet att man styrketränar. Säger jag att det är fult att vara överviktig när dom tar en bulle? Nej.

Folk är märkliga.

TREX
2011-12-16, 11:44
Om jag täcker över överkroppen på hans fru med handen så kan inte jag se att det där skulle vara en kvinna. Det ser ut som en lite missbrukarsliten ung kille med keps.

Hon har sin karls biceps :) Ser helt OK ut utan prepp, Simone alltså.

Vunnis; Hon pratade ju om att folk dömde ut tjejer som tränar, är det här en bild av träning man ger folk så kanske det är den responsen man får men säger man att man tränar i figur eller bikini lär man ju knappast få en massa "USCH?!?!?! TRÄNAR DU FÖR SÅNNA BIKINI TÄVLINGAR???!??!, IIIIIIEEEEUUUWW"

Vunnis
2011-12-16, 11:45
Intressant tråd. Tycker det är märkligt att folk generellt kan vara så kritiska mot muskler på ett visst sätt. Det är liksom okej att säga "näh, nu börjar du få för mycket muskler", eller "du borde inte träna så mycket" medan det knappast anses okej att säga att någon blivit lite fet. Folk pratar högt om det vid fikabordet eller kan säga det rätt ut. Som om man hade bett om deras åsikt.

Jag är inte så biffig så har inte råkat ut för det så mycket, men har folk i min närhet som gladeligen kommenterar att det är fult med muskler på tjejer trots att dom vet att man styrketränar. Säger jag att det är fult att vara överviktig när dom tar en bulle? Nej.

Folk är märkliga.
Du kanske kan börja med det och se hur dom reagerar?

Hon har sin karls biceps :) Ser helt OK ut utan prepp, Simone alltså.
Antar att det är Rühls kvinna som heter så. Hur vet man att hon ser "OK ut utan prepp"? Antar att hon har kört med det i några år när hon ser ut så.

Stefan J
2011-12-16, 11:48
Fast hon ser mer normal ut när hon inte är deffad och inte har keps och inte håller på att ta i när bilden knäpps :) Bilden till höger ska vara nyare än den till vänster:

http://img137.imageshack.us/img137/7682/simoneruhlbeforeandafte.jpg

Becky
2011-12-16, 11:50
Du kanske kan börja med det och se hur dom reagerar?

Fast jag har inte det behovet. Känns lågt att sjunka till deras sunkiga nivå. *bs*

Vunnis
2011-12-16, 11:52
Fast hon ser mer normal ut när hon inte är deffad och inte har keps och inte håller på att ta i när bilden knäpps :) Bilden till höger ska vara nyare än den till vänster:

Armen ser hälften så stor ut på högra bilden. *jorgen*
Men det ser onekligen ut som en kvinna där, det gör det faktiskt!

Fast jag har inte det behovet. Känns lågt att sjunka till deras sunkiga nivå. *bs*
Kan dom kan du! Ge dom vad dom tål!

Stoltz
2011-12-16, 11:52
Fast hon ser mer normal ut när hon inte är deffad och inte har keps och inte håller på att ta i när bilden knäpps :) Bilden till höger ska vara nyare än den till vänster:

http://img137.imageshack.us/img137/7682/simoneruhlbeforeandafte.jpg

Oj, rätt bra skillnad där...!

Carolinew
2011-12-16, 11:54
Det är faktiskt bara två personer som har reagerat lite negativt på att jag styrketränar så mycket som jag gör och att jag eftersträvar en muskulös kropp, och det är min mamma och min mormor.

Annars är det uteslutande positiv respons, och väldigt positiv sådan dessutom. Får ofta höra att folk, både killar och tjejer, att de tycker att det är roligt, häftigt, snyggt, intressant, bra osv. att jag som tjej vill träna tungt och bli större. Det är väl en lättnad för vissa kanske att känna att idealet om den kvinnliga kroppen inte längre är så självklart som det var i de smått naiva tonåren.

stridis
2011-12-16, 11:58
Det är faktiskt bara två personer som har reagerat på att jag styrketränar så mycket som jag gör och att jag eftersträvar en muskulös kropp, och det är min mamma och min mormor.

Annars är det uteslutande positiv respons, och väldigt positiv sådan dessutom. Får ofta höra att folk, både killar och tjejer, att de tycker att det är roligt, häftigt, snyggt, intressant, bra osv. att jag som tjej vill träna tungt och bli större. Det är väl en lättnad för vissa kanske att känna att idealet om den kvinnliga kroppen inte längre är så självklart som det var i de smått naiva tonåren.

Mammor är alltid hönsmammiga och vill att man skall vara i ett stabilt förhållande och skaffa barn yadayada. Att bygga- muskler skrämmer ju i väg mesar,nej förlåt svärmorsdröm-killarna så klart de blir nervösa då.

ARMSTARK
2011-12-16, 12:06
Som kille är man van vid att höra "Eeeh, tycker du verkligen att det där är snyggt?" Jag kan tänka mig att det är ännu mer provoserande för otränade att se en tjej med mycket muskler.

MEN, jag ska inte hyckla, jag tycker själv inte att det är så snyggt med tjejer med "manliga" kroppar. Dock blir man mer och mer avtrubbad när man är i gymsvängen.

Det som är mest märkligt tycker jag är att folk anser sig ha rätt att säga förolämpningar rätt i ansiktet på tränande personer. Kanske beror det på nån "Du ska inte tro att du är nåt för att du är vältränad och jag är fet" :D

TREX
2011-12-16, 12:07
Antar att det är Rühls kvinna som heter så. Hur vet man att hon ser "OK ut utan prepp"? Antar att hon har kört med det i några år när hon ser ut så.

Fast hon ser mer normal ut när hon inte är deffad och inte har keps och inte håller på att ta i när bilden knäpps :) Bilden till höger ska vara nyare än den till vänster:

http://img137.imageshack.us/img137/7682/simoneruhlbeforeandafte.jpg

Precis som bilden Stefan länkade var det jag menade.

Hon ser ju inte helt skadeskjuten ut.

Carolinew
2011-12-16, 12:11
Mammor är alltid hönsmammiga och vill att man skall vara i ett stabilt förhållande och skaffa barn yadayada. Att bygga- muskler skrämmer ju i väg mesar,nej förlåt svärmorsdröm-killarna så klart de blir nervösa då.

Mnja, mamma är ingen som strävar efter Svenssonliv och sådär så det med barn och dumsnälla partners bryr hon sig inte om, tvärtom :) Hon är själv lite utav en äventyrare som gjort ovanliga och kanske lite kontroversiella saker i sitt liv men just att lyfta skrot var väl inte riktigt vad hon tänkte sig när hon satte mig i en klassisk balettskola som liten :D

Lellan
2011-12-16, 12:34
Vet faktiskt inte om tjejen ifråga behöver se spec tränad ut, vissa verkar ha någon form av knee jerk respons om de får reda på att en tjej tränar att upplysa henne att hon nog ska ta det lungt så hon inte av rent misstag vaknar upp och ser ut som Markus Ruhl.

This! (Grahn är spot on idag)

Det är först om man fått nys att jag styrketränar, och definitivt om man får veta att det inte är rehab utan för skojs skull, som det kommer. Som om de BRÅTTOM snabbt måste hejda mig från att bli Markus Ruhl. Fastän den lilla massa jag kämpat mig till tagit typ.. evigheter? Och fanns där till viss del under hullet, när jag var stor.

Känner bara att det är märkligt att folk antar att man vill behaga dem hela tiden, som om det plötsligt är prio ett och att man fattat fel. Har inte fattat fel, har skaffat mig det liv jag vill och har ett sunt intresse, både ytliga och själsliga skäl till varför just muskelbyggande är skoj. Shit vad provocerande... *rolleyes* :)

Som tjej borde man veta sin plats: äta som en häst för det är charmigt, spy upp den i smyg för tjock är fult, yoga och pilatesträna (kanske ngn löptur), inte klä sig i baggy kläder och inte gå utanför dörren osminkad. ;)

Mina föräldrar är bra exempel: när jag varit fet, el när jag råbantat ner mig till pommesfritessmal fanns ingen större oro. Men bekymmesrynkan kommer som ett brev på posten när de kommer att tänka på att jag styrketränar.. hintar om att sånt gillar inte killar. Well, jag gillar inte killar som inte gillar tjejer som mår bra, så problem solved.

Hursomhelst: iom att jag mår bra så bryr jag mig inte, bemöter det inte ens, eftersom reaktionen inombords mest är "LOL! Pretty please.." Men det är ändå lite märkligt, oron över ngt upplyftande, uppbyggande.

mikaelj
2011-12-16, 12:39
Vilka jämförbara situationer finns för killar? Finns det ens?
Postat via en mobil enhet

rooz
2011-12-16, 12:39
Sålänge hon inte är längre än mig (197+) eller väger mer (100-115+) så är det coolers.

Får tillochmed ha en blogg!

Lellan
2011-12-16, 12:39
Tack för bilderna och för att du bjuder på dej själv !

Tack själv! :) Gjorde det lite för att det verkar som det mest provocerande man kan göra, en skrattande tjockis som inte försöker behaga, hjälp! :D

Lite som den här tjejen, intressant att de döpt videon till "a very brave woman":
http://www.wimp.com/bravewoman/

Trance
2011-12-16, 12:50
Vilka jämförbara situationer finns för killar? Finns det ens?
Postat via en mobil enhet

Som sagt: Att vara väldigt smal är inte accepterat utan då kommenterar ganska många hur mycket man äter, vad man äter och att man behöver lägga på sig. Fast jag vet inte om det är jämförbart eftersom det är mest i samband med mat och fika.

HelenE
2011-12-16, 12:53
Personligen har jag aldrig fått höra något negativt om just styrkelyftandet och muskler men å andra sidan är jag inte särskilt biffig heller. Det enda folk "negativa" jag upplevt över att jag tränar är kompisar som suckar över att jag föredrar gymmet framför krogen samt pappa som inte gillar kosttillskott (i hans ögon olagliga substanser) samt är orolig över att jag kommer lyfta sönder mig. Får ständigt höra att "nu räcker det väl, är du inte tillräckligt stark nu?". LOL, som att man skulle kunna bli det..

Krampus
2011-12-16, 12:56
Mina föräldrar är bra exempel: när jag varit fet, el när jag råbantat ner mig till pommesfritessmal fanns ingen större oro. Men bekymmesrynkan kommer som ett brev på posten när de kommer att tänka på att jag styrketränar.. hintar om att sånt gillar inte killar. Well, jag gillar inte killar som inte gillar tjejer som mår bra, så problem solved.

Hursomhelst: iom att jag mår bra så bryr jag mig inte, bemöter det inte ens, eftersom reaktionen inombords mest är "LOL! Pretty please.." Men det är ändå lite märkligt, oron över ngt upplyftande, uppbyggande.

:thumbup:

Och samtidigt behöver man inte alltid sträva efter att behaga andra. Speciellt inte med sitt utseende.

Lellan
2011-12-16, 13:31
:thumbup:

Och samtidigt behöver man inte alltid sträva efter att behaga andra. Speciellt inte med sitt utseende.

Precis, det är ju det man inte behöver - och därför så intressant hur provocerande det är om man inte avser behaga andra.

Sir Anselm
2011-12-16, 13:55
Det är ju inte heller direkt ovanligt att tjejer är rädda för att träna styrketräning för att de tror att de kommer svälla upp som hulken. Vågar inte köra tungt för de vill inte få för stora muskler. Som om det brukar vara ett problem...

Grahn
2011-12-16, 13:59
Det är ju inte heller direkt ovanligt att tjejer är rädda för att träna styrketräning för att de tror att de kommer svälla upp som hulken. Vågar inte köra tungt för de vill inte få för stora muskler. Som om det brukar vara ett problem...

Månne får de denna fobi för att alla varnar dem för just detta?

Lellan
2011-12-16, 15:50
Månne får de denna fobi för att alla varnar dem för just detta?

Tror din analys är korrekt, för DET får inte hända. Det är jeetefarligt, för muskler kan man inte bli av med och POFF så har dem förvandlat en till man.. ;)

bigtraps
2011-12-16, 16:26
Hur ofta ser man tjejer som ser överdrivit manliga ut som inte tagit steroider?

ARMSTARK
2011-12-16, 19:40
Hur ofta ser man tjejer som ser överdrivit manliga ut som inte tagit steroider?

Inte särskillt ofta, men efter 10+ år med tung styrketräning börjar det ofta ge ordentliga resultat. Vilket inte är dåligt, lägg märke, dock inte super-kvinnligt kanske. Smaksak.

krilleh
2011-12-16, 23:15
Fråga till styrketränande tjejer som ev läser detta: Har ni någonsin (ofta?) fått kommentarer i stil med att "för mkt muskler är inte snyggt på tjejer" el "du får inte bli muskligare/tappa mer former/whatever åsikt om kroppen nu", "tjejer ska inte ha/helst ha.. *insert utseendepreferens*". Dvs: ngn input ang vad andra tycker/känner inför tjejers anskaffande av muskler, tränande etc i mer "dämpande" ordalag, dvs motsatsen till uppmuntran att träna? (ffa styrketräning). Kanske antydan att ni har missförstått skönhetsnormerna, och behöver lite upplysning som om träning ENBART var estetiskt (och att genomsnittliga normer där var lag, ingen tanke på att ni kan ha egna preferenser och mål även estetiskt).

Det sköna här på kolo är ju att folk inte ifrågasätter en, utan här är man bland vänner som hajar och låter en ha sina preferenser för sin egen kropp väldigt mkt ifred. Tvärtom kan folk pusha även om det inte överensstämmer med deras eget utseendeideal. Som om man fattar att tjejen ifråga inte tränar för att behaga just dig.

Men på utsidan, i den verkliga verkligheten, är det faschinerande ofta det ska tyckas och ens motiv/smak ev ifrågasättas, bara man tycker snäppet annorlunda än snittet och kanske vill forma kroppen enligt tycke och smak. Har börjat ta hand om mig, piffa ibland. That´s it. Snackar ngn om att de vill ha långa slanka muskler kan jag tala om att jag föredrar bulliga, det är väl max den mån jag kan se ngt provocerande?

Ännu mer humor blir det i fall som mitt, där man gått från att sabba kroppen till att vilja bygga upp den. Ärligt talat, ser det här ut som ngn som anstränger sig för att behaga andra estetiskt? :P

http://i42.tinypic.com/2z3q9ft.jpg
(9 år)
http://i43.tinypic.com/mt3y4w.jpg
(12 år)
http://i42.tinypic.com/dy6rtl.jpg
(19 år)
http://i43.tinypic.com/20avy90.jpg
(27 år)

(Ändå är det där jag är som mest självmedveten utseendemässigt, hade liksom inget hopp om att komma i ngra andra kläder, hur stor skillnad en frisyr skulle göra etc..).

Har som sagt börjat fila på ytan äldre dar. Känns sunt, trevligt och roligt. Piggar upp! Ökad fåfänga har linjärt minskat självmedvetenheten, funderar inte längre på vad andra anser om min uppenbarelse.

Men då sker ngn felkoppling i vissa hjärnor, som om att det handlar om att jag nu börjat göra mitt yttersta för att andras ögon ska vila så bekvämt som möjligt.. När det snarare är så att jag äntligen känner mig fri att vara, se ut hur jag vill. Men folk reagerar som om prio ett på min lista nu är att tilltala massorna, pressa mig till ngt ideal för att jag inte duger el vad mer jag fått antytt. Men liksom, nä? Vet absolut att jag är bra, duglig osv och ytliga roligheterna är just roligheter, inte drama el big deal. Inte förstorat el förminskat, bara en aspekt av många. Och jag håller ju inte med andras smak, har en egen (i mitt tycke) utsökt! :P

Märkligt det där, att direkt man ägnar ytan energi tror folk egocentrerat att det är för andras skull, att omgivningens åsikter väger tyngst. I själva är det nu mer än någonsin jag verkligen inte bryr mig om andras åsikter.. ;D Att man lägger tid el energi på något behöver ju inte betyda att det tar tid och energi, är ngt jobbigt. Det kan vara göttigt! Och ha fler aspekter.

Kanske även killar upplever detta? Men jag tror att det är vanligare att tjejer möter den här "välvilligheten", rätta mig om jag har fel.

Tänkte skriva lite följdfrågor om ni blir provocerade av tjejer som klär sig åt skogen, inte tar hand om sitt utseende (snackar yta, inte hygien - det är en sak att tvätta sig en annan att sminka sig) men diskutera fritt den som vill.. har walloftextat sönder er nu är jag rädd.. :P

Edit: rekord i antalet "jag" i en text, egocentrering deluxe när MAN eliminerar alla "man"! =D

Fint skrivet :)

Jag tror det handlar mycket om att man hotar andras egon. Liksom dom blir avundsjuka att det gått så bra för dig. Innan "förvandlingen" sker så tycker omgivingen "synd" om en. Men sedan när man "ryckt" upp sig tillräckligt (nu menar jag på många olika plan, inte bara specifikt i detta fallet) mycket så kommer nog avundsjukan in på något sätt. Deras ego stör sig på dig och ska lägga sig i o ha sig.

Som du säger, lägg inte ner den energi på sådana människor.. Egon har vi alla, så ta det inte personligt.

spoon
2011-12-16, 23:41
Kan det ligga nåt i folks övertro på hur snabbt kroppen växer? Nybörjarna här på brädan startar ju trådar efter nån månad med titlar som "hur lång tid tar det" Om det kvinnliga idealet är med lite muskler så kanske oinsatta får för sig att man ska bli Ruhl på ett par veckor. Preppar man inte så kommer det ju ta mongolång tid att bygga någonting som skulle anses som stötande.

edit. Läste inte sista sidan innan jag postade.

Tricklew
2011-12-16, 23:53
De senaste 5 åren har jag varit smal, vältränad, fet och normalviktig, alla förändringar utom den sista (bortsett ifrån Bra för dig! Hur gick du till väga? etc) har lett till kommentarer om min kropp. Det är, som redan har nämnts, inget specifikt för tränade. Även om det säkerligen ses som mer acceptabelt att kommentera en vältränad kropp, än en tjock. Jag är rätt så övertygad att om jag inte haft min vältränade fas, så hade folk inte så fritt kommenterat min kropp.


Ont: Den dryga och smått fördömmande attityden som diskuteras existerar på kolozzeum också. Med den stora skillnaden att på kolozzeum så verkar varenda medlem lida av någon masspsykos, där varenda person utan 95kg 5%BF är en lönnfet räka. Se senaste dopingtråd tex. Det uttrycks rätt så ofta att normalviktiga personer är lönnfeta päronformade idiotjävlar utan självdisciplin och mål i livet, etc. Jag hade gärna velat säga att koloiterna är lite smartare än så, men tyvärr så är koloiter lika korkade som alla andra. Skillnaden ligger i hur det yttrar sig, men attityden är den samma.

Malone
2011-12-17, 00:29
Människor har väl alltid rynkat åt saker som inte följer normen eller är mer åt det extrema? Behöver inte handla om dåligt självförtroende eller avundsjuka.

Själv tycker jag att för mycket muskler på både killar och tjejer inte är snyggt. Varför folk i större grad kommenterar folk med muskler än personer som är överviktiga har väl att göra med att vi har lärt oss att det är känsligt att prata om fetma bland personer som lider av det.

Fredron
2011-12-17, 00:41
Tack själv! :) Gjorde det lite för att det verkar som det mest provocerande man kan göra, en skrattande tjockis som inte försöker behaga, hjälp! :D

Lite som den här tjejen, intressant att de döpt videon till "a very brave woman":
http://www.wimp.com/bravewoman/


Fascinerande film.

filmjölk
2011-12-17, 00:46
Något jag tror att vi grabbar och män behöver lära oss, är att alla kvinnor/tjejer inte har som främsta mål med sin träning, diet, piercing, hårfärgning, spygröna underkläder - whatevva att attrahera just mig, merparten killar, eller ens gör det för att attrahera någon.

Vi (män, gubbar och pojkar) har fått någonslags idé om att kvinnors och tjejers träning i första hand handlar om utseende, i andra hand funktion. Ett påhittat exempel: Vi skulle komma ihåg en exceptionellt snygg kvinnlig atlet som blev världstvåa i någon individuell sport, men damen som vann som inte såg bra ut, skulle vi glömma efter ett par veckor.

Men hör och häpna, en del kvinnor kan faktiskt - precis som killar, män och gubbar sätta ett annat värde före sin attraktionskraft. Styrka, freakighet, massa...whatever.

Många tjejer och kvinnor vill säkert leva upp till "våra" förväntningar (om att vara snygg i första hand) men för den sakens skull behöver inte alla tjejer och kvinnor ha det som högsta prioritet. Och det är något vi får acceptera.

TheIsh
2011-12-17, 05:03
Vet faktiskt inte om tjejen ifråga behöver se spec tränad ut, vissa verkar ha någon form av knee jerk respons om de får reda på att en tjej tränar att upplysa henne att hon nog ska ta det lungt så hon inte av rent misstag vaknar upp och ser ut som Markus Ruhl.
Det är risken man tar med att äta kosttillskott och köpa gymkort :naughty:



Något jag tror att vi grabbar och män behöver lära oss, är att alla kvinnor/tjejer inte har som främsta mål med sin träning, diet, piercing, hårfärgning, spygröna underkläder - whatevva att attrahera just mig, merparten killar, eller ens gör det för att attrahera någon.

Vi (män, gubbar och pojkar) har fått någonslags idé om att kvinnors och tjejers träning i första hand handlar om utseende, i andra hand funktion. Ett påhittat exempel: Vi skulle komma ihåg en exceptionellt snygg kvinnlig atlet som blev världstvåa i någon individuell sport, men damen som vann som inte såg bra ut, skulle vi glömma efter ett par veckor.

Men hör och häpna, en del kvinnor kan faktiskt - precis som killar, män och gubbar sätta ett annat värde före sin attraktionskraft. Styrka, freakighet, massa...whatever.

Många tjejer och kvinnor vill säkert leva upp till "våra" förväntningar (om att vara snygg i första hand) men för den sakens skull behöver inte alla tjejer och kvinnor ha det som högsta prioritet. Och det är något vi får acceptera.

Jag tycker detta är något som framgår väldigt tydligen här på kolo så fort någon nykomling som i mina ögon ser fullkomligt normal ut frågar om han skall deffa eller bygga.
Vissa svarar "bygg på dig 20kg massa, du har inget att deffa fram". Nej men tänk om man inte vill se ut som en proffs BB då? Lite synd att de ens frågar istället för att göra som de själva vill tycker jag.
Jag är hellre tanig och underviktig utan fett än normalviktig med fett. Alla åsikter är väl fel i någons ögon liksom. "Eye of the beholder" osv.

jaaaaag
2011-12-17, 10:32
Ohja, jag tycker att det händer rätt ofta och då är jag ändå inte på något sätt rippad eller överdrivet muskulös. Har dessutom ett jämnt lager ludd ovanpå muskulaturen året om så jag ser rätt så average ut förutom att jag är större.

Min mamma, kollegor, släkt.. folk gillar att kommentera.

Jag är inte förvånad över att folk tar sig friheten att kommentera vad jag gör med min kropp, människor överlag är kassa :-)). Tar det alltid som en komplimang om jag får kommentaren (den förklädda piken) "nu ska du väl ej lägga på dig mer muskler?" då jag som många andra som tränar på gym tycker att jag är mycket mindre än vad jag är. Bara glad att någon uppmärksammar att jag övht tränar.

Vissa saker är OK att kommentera, man "får lov" att säga till en annan människa att det räcker med muskler nu, att någon är för spinkig och borde gå upp o.s.v. Hade man slängt liknande kommentarer efter någon överviktig hade det ansetts som enormt elakt. Är väl bara så det är.

Tycker också precis som du att det är jäkligt kul att människor runt omkring en, gärna män, tror att man bara tränar och sköter om sitt yttre för deras skull. Som om de räddar mig ifrån att bli den "eviga singeln" genom att råda mig att tagga ner med lyftandet. Tack, schysst, tack.

Jag är mån om min kropp och jag sminkar mig oftast, inte mycket men har nästan alltid mascara och håret uppsatt på mitt sätt.
Mina kläder däremot, är en annan femma.
Jag är enormt lat och bekväm av mig när det kommer till kläder och vid festligheter så har jag ingenting att ha på mig. Jeans, sneakers och t-shirt någon?
Jag har aldrig gått i ett par klackar och har aldrig ägt några (förutom när jag var på G att tävla i BF men de användes aldrig) och sedan jag har 4-5 år så har jag heller aldrig använt kjol eller klänning.

Det är inte det att jag ej tycker att det är snyggt, jag kan bara inte se mig själv i det, känns bara fel. Jag kan kolla mig i spegeln när jag har på mig en klänning och tänka boom! Hett. När jag sedan lämnar spegeln och tittar ner på mig så känner jag mig sned. Det hela är säkert en vanesak och en mix av att min omgivning skrattar vid åtanken av mig i något klassiskt kvinnligt plagg. Blir ett helt projekt att byta "image" om jag skulle vilja slänga på mig något av ovanstående någon gång.
Att jag aldrig klär mig klassiskt tjejigt/kvinnligt vet jag provocerar många, inte så att folk blir stötta men de blir enormt nyfikna. Jag själv tycker att det är en sådan liten grej men varenda gång som det kommer på tal som får jag stora ögon och höjda ögonbryn.

Skönt att du startar trådar där man bara kan skriva fingrarna av sig just nu Lellan! Uttråkad och jävlig som jag är så blev det här ett härligt litet tidsfördriv.

Semiramis
2011-12-17, 10:38
Det är ju inte heller direkt ovanligt att tjejer är rädda för att träna styrketräning för att de tror att de kommer svälla upp som hulken. Vågar inte köra tungt för de vill inte få för stora muskler. Som om det brukar vara ett problem...Precis, det är en kommentar jag då och då får från tjejerna på jobbet när de köpt gymkort på SATS "men jag vill inte få för mycket muskler". Jag brukar rekommendera dem att titta sig omkring nästa gång de är där och se hur många övermuskulösa tjejer de ser, svaret har hittills varit inga. Så risken kanske inte är så överhängande. Det verkar mest vara de egna musklerna som uppför sig på detta egendomliga sätt, jag har t ex en bekant som började köra bodypump, hon tyckte att det var jättekul och att hon mådde bra av det men la av för att hon blev för muskulös *screwy* I sina egna ögon alltså, jag kunde inte se någon skillnad överhuvudtaget.

mikaelj
2011-12-17, 10:48
Hon hade fått pump efter passet och trodde att musklerna skulle fortsäta växa i den takten.

Ironbabe
2011-12-17, 11:09
Hon hade fått pump efter passet och trodde att musklerna skulle fortsäta växa i den takten.

Exakt! Det där hör jag ofta, de tror att pumpen de får när muskeln arbetat lite kommer bestå för alltid. Min syster trodde likadant tills jag förklarade vad det är som händer :)

Sen så är jag ganska lik Linn ang klädstil och vad som får mig att känna mig bekväm. Får ofta höra att jag "borde" klä mig kvinnligare och framhäva mina former än gömma dem i loosfit. I mina ögon sitter inte kvinnligheten i vad jag har på mig..

majak0vskij
2011-12-17, 16:43
Jag har fått höra att jag är för stor och att jag ser ut som en karl trots att jag inte har mycket muskler av familjen, vännerna etc. Jag har blivit använd som exempel över hur man inte vill se ut t o m pga dessa djävulens maskulina muskler! Själv tycker jag att jag är mest tjock bara.
Det är dock alltid kvinnliga vänner/familj etc som påtalat hur frånstötande min kropp är och då med motivationen att man inte mår bra på insidan kroppen utav att se ut som jag gör. Det sliter så mycket hävdar de.
Det jag reagerar på är att samma personer vet att jag varit bulimiker i 9 år men inte säger ett knyst om hur detta påverkar insidan.

Manliga vänner/etc tycker oftast att det är lite coolt att jag styrketränar men ser mig inte mindre som en kvinna för det. Någon har kanske reagerat men inte alls lika häftigt som den kvinnliga motsvarigheten.

Jag tycker det är tragiskt att jag ses som maskulin för att jag tränar min kropp i uppbyggande syfte istället för nedbrytande(läs viktminskning endast). Det ger mig signaler om att kvinnor skall vara hjälplösa i kvinnors ögon och män självständiga. Men jag kanske övertolkar...