handdator

Visa fullständig version : (S)-Politiker sätter ny standard !


noob76
2011-12-15, 18:39
(S)-Politikern Ole Salsten lämnar alla sina politiska uppdrag efter en granskning som UR gjort.
Det har framförts kritik mot vinster som han gjort genom sina Baggium-friskolor.
Ole Salsten har tillsammans med sina företagskompanjoner tjänat 250 miljoner kronor genom de moderaternas beslut om att friskolor skall få gå med vinst.

Nu väntar vi bara på att moderata politiker följer Ole´s goda exempel och helt enkelt självmant avgår !

Tack Ole ! , Inte en dag för tidigt !



http://svt.se/2.22620/1.2645889/politiker_slutar_efter_ur_s_granskning (http://svt.se/2.22620/1.2645889/politiker_slutar_efter_ur_s_granskning)

rooz
2011-12-15, 18:40
Jaha..När avgår Håkanbråkan då*popcorn*

Victuhh
2011-12-15, 18:43
Hörde detta tidigare :) går på en sådan skola..

tumme
2011-12-15, 18:47
Äntligen någon som tjänar lite på det. Värt att förstöra karriären får småpengar. Salin och Jurholt har mycket att lära av detta.

Victuhh
2011-12-15, 18:50
För att starta en diskussion, borde det väl finnas en gräns för hur mycket friskolorna får tjäna eftersom målet är väl att skapa en så bra utbildning som möjligt för eleverna och inte hur mycket skrammel man har kvar när eleverna är klara på pappret?

noob76
2011-12-15, 18:51
Äntligen någon som tjänar lite på det. Värt att förstöra karriären får småpengar. Salin och Jurholt har mycket att lära av detta.

Äntligen ? Hela vårdsvängen är ju full av moderater som suger skattepengar till egna fickor.

Egentligen tror jag du blir så arg av det att du rasar inombords, det är därför du skriver ett nonsensinlägg som du egentligen inte menar, för att du inte vet vart du skall kanalisera din ilska ?

Eller tycker du på fullaste allvar att det är bra med skattepengar till privata fickor ?

dupper
2011-12-15, 18:52
Kul för honom!

young_george
2011-12-15, 18:53
Eller tycker du på fullaste allvar att det är bra med skattepengar till privata fickor ?

Jag håller med dig. Samtliga myndigheter bör avskaffas omedelbart.

dupper
2011-12-15, 18:53
Äntligen ? Hela vårdsvängen är ju full av moderater som suger skattepengar till egna fickor.

Egentligen tror jag du blir så arg av det att du rasar inombords, det är därför du skriver ett nonsensinlägg som du egentligen inte menar, för att du inte vet vart du skall kanalisera din ilska ?

Eller tycker du på fullaste allvar att det är bra med skattepengar till privata fickor ?

Jag tycker att det är bra när folk går ut och skapar skolor som motiverar och stimulerar elever till att utvecklas. Då är det kul att de tjänar på det!

noob76
2011-12-15, 18:54
För att starta en diskussion, borde det väl finnas en gräns för hur mycket friskolorna får tjäna eftersom målet är väl att skapa en så bra utbildning som möjligt för eleverna och inte hur mycket skrammel man har kvar när eleverna är klara på pappret?


Det tycker jag också men det är väldigt svårt att sätta en sådan gräns eftersom de alltid kan mixtra med exempelvis omsättningen och lägga kostnader i andra bolag och fakturera inom koncernen och flytta vinsterna osv. , men om någon löser det rent praktiskt, så lär många lyssna för nu börjar tom moderaterna svänga i frågan eftersom de märker att de flesta Svenskar är emot friskolor som suger skattepengar till riskkapitalbolag.

noob76
2011-12-15, 18:55
Jag tycker att det är bra när folk går ut och skapar skolor som motiverar och stimulerar elever till att utvecklas. Då är det kul att de tjänar på det!

Vad kul ! då får du väll fortsätta tycka detta är bra då ! ;)

hanushans
2011-12-15, 18:58
För att starta en diskussion, borde det väl finnas en gräns för hur mycket friskolorna får tjäna eftersom målet är väl att skapa en så bra utbildning som möjligt för eleverna och inte hur mycket skrammel man har kvar när eleverna är klara på pappret?

För att starta en friskola måste du kunna visa att skolan kan leva upp till de mål som gäller för utbildningen. Inte göra den så bra som möjligt.

Jag vet inte om det finns några krav på att vinst ska återinvesteras i verksamheten, det borde det ju finnas. Typ 90%.

tumme
2011-12-15, 19:02
Eller tycker du på fullaste allvar att det är bra med skattepengar till privata fickor ?

Självklart inte. Men stör mig mer på idioter än fusk. Varför förstöra sin karriär för att slippa betala tv-avgiften? Om man vill bli politiker få fattar man väll att man måste sköta sig.

Blir inte arg alls. Bryr mig inte speciellt mycket om jag ska vara ärlig, det är så många andra bättre på. Dom skolorna är säkert bättre än min kommunala skola jag gick (störst i stockholm tragiskt nog).

hanushans
2011-12-15, 19:02
Det tycker jag också men det är väldigt svårt att sätta en sådan gräns eftersom de alltid kan mixtra med exempelvis omsättningen och lägga kostnader i andra bolag och fakturera inom koncernen och flytta vinsterna osv. , men om någon löser det rent praktiskt, så lär många lyssna för nu börjar tom moderaterna svänga i frågan eftersom de märker att de flesta Svenskar är emot friskolor som suger skattepengar till riskkapitalbolag.

Men drivs inte många friskolor som aktiebolag? Då borde ju vinsten redovisas.

noob76
2011-12-15, 19:26
Men drivs inte många friskolor som aktiebolag? Då borde ju vinsten redovisas.


Friskolorna drivs som Aktiebolag , eller Kommanditbolag ( banditbolag populärt kallat ) , som ekonomiska föreningar eller något annat.

Men problemet är att friskolans AB med dess organisationsnummer kan göra vinst, men använda den vinsten till att tex. betala påhittade jättehöga räntor till ett annat bolag som äger BÅDE friskolan och det andra bolaget.

På så vis kan ägaren få en fet vinst, MEN själva friskolan redovisar enbart en jätteliten vinst och på så vis smiter de från både återinvesteringar och att skatta.

Det är ju det som har hänt med Carema och andra vårdbolag som har detta skatteupplägg.

Så det är svårt att tvinga bolag att skatta och återinvestera vinst om de inte vill.


se :

http://svt.se/2.22620/1.2596142/caremas_skatteplanering_ger_100_miljoner

http://www.expressen.se/nyheter/1.2620416/caremas-skattelucka-kan-tappas-till (http://www.expressen.se/nyheter/1.2620416/caremas-skattelucka-kan-tappas-till)

PRound
2011-12-15, 19:36
http://www.ur.se/varldensbastaskitskola/vinstmaskinerna/

För er som tänker välja en friskola eller vill veta lite mer.

Jag går på John Bauer som de tar upp ca. 28:00 in i filmen.
Lärare som sätter betyg och närvaro för elever som inte ens går till skolan. För att de får högre lön.

Toxic
2011-12-15, 19:47
Han har ju avgått för att gå över till moderaterna och fortsätta tjäna pengar, din lilla internetkrigare...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tricklew
2011-12-15, 20:01
Den nya standarden hade ju varit att inte tjäna pengar på något man finner moraliskt fel, istället för att håva in miljonerna och sedan agera martyr.

stridis
2011-12-15, 20:16
Den nya standarden hade ju varit att inte tjäna pengar på något man finner moraliskt fel, istället för att håva in miljonerna och sedan agera martyr.

Men han sätter ribban högre i antal miljoner.

Sverige behöver rensas upp moraliskt.

Scratch89
2011-12-15, 20:20
Frågan är, precis som med vårdbolagen; är det sämre utbildningar? Klarar sig eleverna därifrån sämre än de som gick i kommunala skolor?

mikaelj
2011-12-15, 20:33
Frågan är, precis som med vårdbolagen; är det sämre utbildningar? Klarar sig eleverna därifrån sämre än de som gick i kommunala skolor?

Det är utanför sakfrågan som handlar om att skattefinansierade organisationer inte skall kunna ge vinstutdelning till privatpersoner. Du får gärna skänka pengar till diverse företag om du vill. Jag vill inte.
Postat via en mobil enhet

Vastrix
2011-12-15, 20:37
För att starta en diskussion, borde det väl finnas en gräns för hur mycket friskolorna får tjäna eftersom målet är väl att skapa en så bra utbildning som möjligt för eleverna och inte hur mycket skrammel man har kvar när eleverna är klara på pappret?

Jag ser, till skillnad från dig, inget principiellt fel med att privatskolor tjänar pengar, samma sak med vårdbolag. Problemet är om utbildningen blir lidande. Vad är egentligen skillnaden mellan att skattepengar går till att köpa in mjukvara från ex. microsoft eller att de går till en privatskola? Utfallet däremot, om utbildningen blir bättre eller sämre borde vara det intressanta.

Ignatius72
2011-12-15, 21:46
Eller tycker du på fullaste allvar att det är bra med skattepengar till privata fickor ?

Hur var det nu, de största mottagarna av skattepengar är byggbolag. Skulle de också förbjudas?

noob76
2011-12-15, 21:53
http://www.ur.se/varldensbastaskitskola/vinstmaskinerna/

För er som tänker välja en friskola eller vill veta lite mer.

Jag går på John Bauer som de tar upp ca. 28:00 in i filmen.
Lärare som sätter betyg och närvaro för elever som inte ens går till skolan. För att de får högre lön.

Är det JohnBauer i Linköping ? Det låter exakt som det på din beskrivning, känner både lärare och elever där....
Ärligt talat blir jag lite mörkrädd när man hör politiker fortsätta att försvara detta, det kommer ju bli svårare för elever som gått på skandalgymnasier att få jobb till slut.

hultman
2011-12-15, 21:59
Haha. Trams som vanligt...

Jag kunde inte bry mig mindre om att andra människor tjänar pengar på fullt legitima verksamheter. Moderater som soussar.

Att "debatten" givit upphov till en rad korkade förslag är högst beklagligt. Men som vanligt finns det mindre bemedlade och intelligenta människor som tycker att det är orättvist att andra skatteplanerar och tjänar mer än de själva. Visst, usel sjukvård eller undervisning ska belysas och undvikas, å andra sidan är det något marknaden är fullt kapabel att sortera ut självmant.

Eddie Vedder
2011-12-15, 22:02
Klarar sig eleverna därifrån sämre än de som gick i kommunala skolor?

Den frågan är ju inte jämförbar förrän man från början har samma fördelning av elever från olika bakgrund. Om en skola som drivs privat mestadels har elever från hem med utbildade föräldrar kommer naturligtvis siffrorna visa att de gör bättre ifrån sig efter skolan.

Men det hade de ju gjort ändå.

Herr Oberst
2011-12-16, 00:00
Hade jag haft 250 miljoner på fickan hade jag också slutat jobba. Det hade jag mått bra av. Samhället däremot hade ju fått lida när det blir en person mindre som arbetar

victor_n
2011-12-16, 16:08
Skulle gjort samma sak, jag lever för mig och mina närmaste och skiter helt i vem som drabbas så länge jag själv inte påverkas.

Yllegarn
2011-12-16, 17:49
Det är utanför sakfrågan som handlar om att skattefinansierade organisationer inte skall kunna ge vinstutdelning till privatpersoner. Du får gärna skänka pengar till diverse företag om du vill. Jag vill inte.
Postat via en mobil enhet

Rädda SAAB? ...

Ok, den var billig (samt att jag har ingen aning om vart du står i SAAB-frågan). ;)