handdator

Visa fullständig version : Hur mkt tror ni man lär sig jämfört med i Sverige? Thaiboxning?


thai
2011-12-15, 11:42
3 månader nere i Thailand å träna Thaiboxning hur mkt tror ni de motsvarar träning här hemma.

Här hemma kör jag 3 pass i veckan 1,5 h/pass.

Så frågan är hur mkt motsvarar 3 månader där kontra här?

Fordon
2011-12-15, 11:47
3... månader? :) Allt beror ju på tränaren och vad du lär dig. Om det sedan är i thailand, sverige eller en oljeplattform i norge är ju av mindre betydelse..

Vunnis
2011-12-15, 11:48
3 månader nere i Thailand å träna Thaiboxning hur mkt tror ni de motsvarar träning här hemma.

Här hemma kör jag 3 pass i veckan 1,5 h/pass.

Så frågan är hur mkt motsvarar 3 månader där kontra här?

Det beror väl helt på hur upplägget ser ut där. Ska du dit bara för att träna thaiboxning så läggs det väl ganska många timmar om dagen på det? Det är ju inte ovanligt att folk tränar det där för att faktiskt bli någonting och komma där ifrån genom sporten.
Vakna precis bredvid träningslokalen, träna, äta, träna, äta, träna, rast en timme, träna, äta, sova..? *rolleyes*

Graafen
2011-12-15, 12:09
Ofta tränar dem runt 8 timmar om dagen på sådana camps så det lär ju bli mycket tuffare.

Går en dokumentär på TV10 ibland som heter Thaiboxning mot alla odds. Där får man se lite av en kille som är på ett sådant camp. Även en svensk som är där bara för att förlora vikt och boosta sitt självförtroende. Kika om du inte redan sett ;)

Filthy
2011-12-15, 13:07
Om du har tränat Thaiboxning länge i Sverige så är nog en thailandsresa mer värd än för en nybörjare som lika gärna kan lära sig basics här hemma.

Sverige har jävligt bra thaiboxare och tränare och har sin stil för det mesta influerad från den Holländska stilen. Den har visat sig väldigt effektivt i tävlingar.

thai
2011-12-15, 13:21
Jag har tränat 3 månader här hemma. Kommer hinna träna 7 månader till innan resan.

Är där för att träna i 3 månader. Ca 2 pass per dag.

Filthy
2011-12-15, 13:30
Ja du kommer ju inte förlora på att dra dit. En bra erfarenhet och säkert en jävligt bra boost för ditt ego. Sådant är ju viktigt i början.

z_bumbi
2011-12-15, 13:42
Se till att öka träningsdosen fram tills att du åker, ska du gå från 3 till 10-12 pass per vecka så blir det en stor omställning så öka lite i taget och se till att få igång konditionsträningen.

thai
2011-12-15, 13:46
Borde ju lära mig en del.:) hemma tränar jag 3 pass i veckan å 1,5 per pass. Där nere blir det kanske 4 timmar per dag. 3 månader där nere med ca 5 timmars pass per dag i 3 månader borde motsvara 1 år här hemma med 3 pass veckan.

frong
2011-12-15, 19:44
Hur långt är ett snöre?

TIMPA
2011-12-16, 00:25
Min gode vän åkte ner och tränade Thaiboxning, men han har mångårig erfarenhet av kampsport, dom tränade 2 pass om dagen, 3 timmar förmiddag, paus, 3 timmar eftermiddag.

Han fick riktigt goda resultat av sin träning, men också en riktigt bra boost för självförtroendet och motivationen.

Men han sa ju det, småkidsen där nere i Thailand gav ju turisterna som kom för att träna stryk mera eller mindre. Han tränade i bangkok på saemkawrit(nåt sånt) gym, ett välkänt ställe i varje fall.

Rahf
2011-12-16, 09:59
Borde ju lära mig en del.:) hemma tränar jag 3 pass i veckan å 1,5 per pass. Där nere blir det kanske 4 timmar per dag. 3 månader där nere med ca 5 timmars pass per dag i 3 månader borde motsvara 1 år här hemma med 3 pass veckan.

Det handlar inte bara om träningsmängd. Man ska hinna smälta och kunna applicera tekniker också.

manekin
2011-12-16, 10:32
Ofta tränar dem runt 8 timmar om dagen på sådana camps så det lär ju bli mycket tuffare.

Går en dokumentär på TV10 ibland som heter Thaiboxning mot alla odds. Där får man se lite av en kille som är på ett sådant camp. Även en svensk som är där bara för att förlora vikt och boosta sitt självförtroende. Kika om du inte redan sett ;)

8 timmar? klar överdrift... 2h på morgonen 2h på eftermiddagen brukar det vara, ibland... kortdistanslöpning mitt på dagen eventuellt privat mitspass.

Men 3 mån, utan att supa och röjja runt ger sjukt mkt...gärna ska man åka dit med bra fysiska förutsättningar och kondition, så att man bara behöver tänka på thaien..
Ett tips är att se sig om efter gym som är vänligt inställda mot "faranger", så att du inte bara blir en "spargris" som inte får någon som helst uppmärksamhet

Sen ska man tänka på att det finns folk som kan träna Thai hela sitt liv utan att först tekniker och utnyttja dessa...och de som kan bli hur bra som helst på bara något år, väldigt individuellt...

thai
2011-12-16, 11:04
hur bör man lägga upp träningen här hemma för att vara bra förbered?

Idag ser de ut såhär

Måndag Vila
Tisdag Thai
Onsdag Gym
Torsdag Thai
Fredag Vila
Lördag Thai
Söndag Gym.

Fredron
2011-12-16, 11:34
hur bör man lägga upp träningen här hemma för att vara bra förbered?

Idag ser de ut såhär

Måndag Vila
Tisdag Thai
Onsdag Gym
Torsdag Thai
Fredag Vila
Lördag Thai
Söndag Gym.

Den handlar nog främst om att successivt trappa upp intensiteten och tränings mängden så att kroppen blir förbered. Känn efter själv och se vad du klarar.

Squidh
2011-12-16, 12:02
8 timmar? klar överdrift... 2h på morgonen 2h på eftermiddagen brukar det vara, ibland... kortdistanslöpning mitt på dagen eventuellt privat mitspass.

Men 3 mån, utan att supa och röjja runt ger sjukt mkt...gärna ska man åka dit med bra fysiska förutsättningar och kondition, så att man bara behöver tänka på thaien..
Ett tips är att se sig om efter gym som är vänligt inställda mot "faranger", så att du inte bara blir en "spargris" som inte får någon som helst uppmärksamhet

Sen ska man tänka på att det finns folk som kan träna Thai hela sitt liv utan att först tekniker och utnyttja dessa...och de som kan bli hur bra som helst på bara något år, väldigt individuellt...

Inte en så stor överdrift faktiskt... Jag var nere förra hösten och tränade på Tiger på Phuket. Träningspassen låg då på 3 timmar två gånger om dagen, med en löprunda innan båda passen på de som tränade som värst så nog kan man komma upp i åtta timmar.

Passen är upplagda på ett helt annat sätt än de hemma här i Sverige än nere i Thailand och självklart är det inte svinhögt tempo rakt igenom men nog är det hårt alltid. Jag har för mej att träningsupplägget såg ut ungefär såhär:
- uppvärmning och stretch
- teknikträning
- lättare sparring
- mitsronder
- sparringronder
- clinchrond i 10-20 minuter
- mängdträning på säck
- nervärmning och stretch

Jag tycker absolut att du ska åka om möjligheten! Det är oerhört lärorikt och finns stora möjligheter att utvecklas. De långa passen bidrar till att man inte kan "muskla" sig igenom teknikerna utan i takt med att man blir tröttare så tvingas man utföra dem på rätt sätt.

Graafen
2011-12-16, 12:27
8 timmar? klar överdrift... 2h på morgonen 2h på eftermiddagen brukar det vara, ibland... kortdistanslöpning mitt på dagen eventuellt privat mitspass.

Men 3 mån, utan att supa och röjja runt ger sjukt mkt...gärna ska man åka dit med bra fysiska förutsättningar och kondition, så att man bara behöver tänka på thaien..
Ett tips är att se sig om efter gym som är vänligt inställda mot "faranger", så att du inte bara blir en "spargris" som inte får någon som helst uppmärksamhet

Sen ska man tänka på att det finns folk som kan träna Thai hela sitt liv utan att först tekniker och utnyttja dessa...och de som kan bli hur bra som helst på bara något år, väldigt individuellt...

Säkert olika på olika camps men det jag kikade på hade som följande:

Upplagt som i Squidh post i princip

05.00 uppstigning och 1 mil löpning
06.00 frukost
08.00-12.00 träning
12.00 lunch
14.00-18.00 träning
Fritid

thai
2011-12-16, 13:05
Jag vill hitta ett bra ställe där tränarna lägger ned lite tid på en.
Ett ställe som verkligen är bra å där dom VILL lära ut.

anteman
2011-12-16, 13:39
Jag vill hitta ett bra ställe där tränarna lägger ned lite tid på en.
Ett ställe som verkligen är bra å där dom VILL lära ut.

Då skulle jag röra mig mot mindre camps, inte några direkta turistställen :)

Kör man på ett mindre camp där man nästan har en tränare för sig själv och kanske kör 5-6h / dag, så behövs det många träningsmånader hemma för att väga upp det.

Men det beror väldigt mycket på individen,med rätt vilja går allt.
Lära sig bra thaiboxning kan du göra här i sverige om du har tiden till det,

thai
2011-12-16, 13:50
Så vill jag ha det. Känns som man lär sig mkt mer då.

Såhär är det, sambon kommer följa med dom 2 första månaderna sen är jag kvar 1 månad själv.

Finns det några sådana bra camp som ändå är nära till stränder osv?

anteman
2011-12-16, 14:49
Så vill jag ha det. Känns som man lär sig mkt mer då.

Såhär är det, sambon kommer följa med dom 2 första månaderna sen är jag kvar 1 månad själv.

Finns det några sådana bra camp som ändå är nära till stränder osv?

Okej jag förstår. Medans du är där med sambon så kan du ju hålla till i phuket kanske.

http://www.tigermuaythai.com/ ligger väl inte allt för långt från stranden som jag tolkar det, det är också ett turistställe får jag känslan av. När jag var i thailand så hade vi ett camp inte så långt från hotellet, mellan kata och patong har jag för mig,osäker dock.

Efter det skulle jag typ söka mig in till städer där det inte är turister, ska försöka ta reda på några mindre camps utanför turistområdena :)

Du har Pm Btw,

// A

thai
2011-12-16, 16:39
känns som att jag helt vill träna på 1 eller a max 2 ställen. Läst om dom som testar runt 1 vecka där å en där. Känns bäst om man stannar på samma ställe å lär känna folk å tränarna lite.

Inte någon som kan rekommendera bra och seriösa camps?

Whistler
2011-12-16, 17:06
Lägger du samma tid på att träna här hemma kommer du bli lika bra (om inte bättre).
Det som svenska tränare kan sakna i teknik och erfarenhet jämfört med thailändarna väger de upp genom bättre möjligheter att kommunicera och förmedla kunskaperna de har. Thailändarna är dessutom ofta väldigt traditionella och låsta i sina egna skolor och traditioner, inte helt olikt de olika japanska kampsportstilarna, men mycket mer subtilt.

Vad är definitionen på "hårt"? Att sova i ett rum utan AC, äta halvkass mat (biff är oftast hund, inte många kor i Thailand ni vet...) och drabbas av infektioner för minsta småsår är vardagen på campet. Det är hårt att träna med det jämfört med att sova ut i skön säng hemma, äta bra mat, ha tillgång till sina tillskott, bra läkarvård etc.

Jag gjorde tre månader i Thailand 2005, uppdelat 1+2 på två olika camp. Tar man privatlektioner (500-1000kr per dag) så är det klart att man får ut mycket av det, men den vanliga dagsrutinen ger samma effekt som om du hade tränat samma tid här hemma.

thai
2011-12-18, 14:41
Jo det är klart. Men jag tränar ej så mkt här hemma. När jag tränar hemma så blir det 3 thaipass i veckan.

Så de jag kommer lära mig där nere under 3 månader lär ta ca 1 år här hemma om jag tränar 3 pass i veckan. Eller hur?:)

thai
2011-12-18, 20:19
Va tror ni om?

http://www.muaythaichinnarach.com/

Filthy
2011-12-18, 20:21
Om frågan var ifall du lär dig 4 ggr snabbare i thailand som färsking så nej det tror jag verkligen inte.
Du kommer kanske t o m lära dig mindre än vad du hade gjort på en seriös thaiboxningsklubb i Sverige eller ett svenskt thaiboxningsläger.

thai
2011-12-18, 20:29
Om frågan var ifall du lär dig 4 ggr snabbare i thailand som färsking så nej det tror jag verkligen inte.
Du kommer kanske t o m lära dig mindre än vad du hade gjort på en seriös thaiboxningsklubb i Sverige eller ett svenskt thaiboxningsläger.


Läs vad jag skrev:)

Hemma tränar jag 3 ggr i veckan å då är det 1,5h pass.

I Thailand tränar jag 6 dagar i veckan 2 pass om dagen.

Om man ska jämföra. De jag lär mig under 3 månader i Thailand med 2 pass om dagen 6 dagar i veckan i 3 månader.

Hur lång tid skulle de ta att lära sig lika mkt i Sverige om jag tränar 3 pass i veckan?

Graafen
2011-12-18, 20:54
Hur lång tid skulle de ta att lära sig lika mkt i Sverige om jag tränar 3 pass i veckan?

Det är ju omöjligt att veta..

thai
2011-12-18, 21:00
Det är ju omöjligt att veta..

Nä de förstår jag. Typiskt kolo:) spekulera lite:)

Kalle1994
2011-12-18, 21:09
jag brukade träna kickboxning, jag började när jag var 9 år och slutade som 15 åring. hade många olika tränare, vissa var för endast teknik andra explosivitet & slag och spark kombinationer. jag tränar inte längre, jag är 17 år idag och har gymmat seriöst i kanske 1 månad. med allt det här försöker jag få sagt att skippa gymmet, träna kondition och thai ist för gym!

Graafen
2011-12-18, 21:30
Nä de förstår jag. Typiskt kolo:) spekulera lite:)

Om det är någon som ska spekulera så är det väl du själv? Bara du som vet hur snabbt du snappar upp saker och ting osv

jovas
2011-12-19, 07:38
Om du menar

3 dagars träning i veckan i 3 månader
Vs
6 dagar i veckan 2 pass per dag i 3 månader

Så tror jag det tar ett bra tag att lära sig samma sak i Sverige om du enbart kör 3 pass i veckan.

Dom 3 månaderna i Thailand kanKe tar 1 år i Sverige om du kör 3 pass i veckan.

manekin
2011-12-19, 08:44
Inte en så stor överdrift faktiskt... Jag var nere förra hösten och tränade på Tiger på Phuket. Träningspassen låg då på 3 timmar två gånger om dagen, med en löprunda innan båda passen på de som tränade som värst så nog kan man komma upp i åtta timmar.

Passen är upplagda på ett helt annat sätt än de hemma här i Sverige än nere i Thailand och självklart är det inte svinhögt tempo rakt igenom men nog är det hårt alltid. Jag har för mej att träningsupplägget såg ut ungefär såhär:
- uppvärmning och stretch
- teknikträning
- lättare sparring
- mitsronder
- sparringronder
- clinchrond i 10-20 minuter
- mängdträning på säck
- nervärmning och stretch

Jag tycker absolut att du ska åka om möjligheten! Det är oerhört lärorikt och finns stora möjligheter att utvecklas. De långa passen bidrar till att man inte kan "muskla" sig igenom teknikerna utan i takt med att man blir tröttare så tvingas man utföra dem på rätt sätt.

okej, dom gånger jag varit nere och tränar (olika camps) har det aldrig varit mer än 2h effektiv träning..och då är det inte "farangträning" utan camps som haft proffsfighters. Men olika camps har nog olika typer av filosofi... Jag skulle rekommendera en camp som kör fokuserat så att man får lite ligga på stranden tid också, njuta av värmen mao....

OT: Jag skulle nog fokuserat min träning inför resan som jag själv gjort, mao att vara i fysikst bra form, bra konditionsmässigt och inga extrakilon...skippat gym och kört vanlig thaifys.....dammat av hopprepskunskapen osv...

thai
2011-12-19, 09:56
okej.. av vilken anledning ska jag skippa gymet? inte köra gym alls?