handdator

Visa fullständig version : Kreatin, vilken produkt?


Numse
2011-12-15, 10:00
Jag körde min första kreatinkur för typ två månader sedan. Jag använde Vitargo+Creatine och det gav väldigt bra resultat. Jag körde igång nu igen efter ett uppehåll på drygt 4 veckor och nu på lördag tar kreatinet slut och jag måste köpa nytt. Grejen är att Vitargo+Creatine är relativt dyrt. Det kostar 479kr för 2kg, och man trycker 75 gram per dag (håller i 26 dagar).

Jag kikade på lite andra produkter för att se lite skillnad i pris och Body science Creatine kan jag få tag på för endast 65kr/0.5kg (håller i 50 dagar) och den prisskillnaden är ju löjlig. Vitargon är 14 gånger dyrare...

Jag har som ni ser väldigt lite erfarenhet av olika kreatinprodukter. Det enda jag vet är att Vitargo+Creatine funkar väldigt bra. Men bör Body science rena kreatin funka lika bra? Jag tar kreatinet innan träning tillsammans med ett mål mat, vilket bör resultera i nästan samma snabba upptagning som att ta kreatinet med vitargo? Efter träningen tar jag kreatinet först och sedan mat efter kanske 30 minuter.

Vad tror ni? Är det värt att lägga ut mer pengar på Vitargon eller är det förmodligen lika bra att köra med Body science? Jag har lite pengabrist för tillfället och vill inte lägga ut så mkt pengar på tillskott, samtidigt som jag inte vill ha produkter som funkar sämre än andra..

Pepz
2011-12-15, 10:06
vitargo är ju en avancerad kolhydrat som du betalar för, därav priset. inte vettigt att betala det priset för en vanlig styrketränande person

köp BS monohydrat och lägg till maltodextrin om du vill ha kolhydrater

Numse
2011-12-15, 10:23
Jag behöver egentligen inte kolhydraterna i sig, men jag behöver dess effekt på insulinet som gör att kreatinet transporteras snabbare/bättre ut till musklerna (om jag fattat det hela rätt). Men vilket maltodextrin som helst gör detta lika bra som Vitargo?

Frågan är hur mycket vitargon i sig gett effekt på min träning.

Rahf
2011-12-15, 10:51
Tar du det med ett mål mat så kommer det knappast ut i musklerna lika snabbt. Jag tror för övrigt att du klyver atomer lite här. Kreatinet kommer tas i effekt, du kan dock inte räkna med att det gäller ett pass under samma dag. Därför buffrar man nivåerna med kreatin varje dag.

Numse
2011-12-15, 10:54
Sant, förstås, men varför vill man att kreatinet tas upp snabbare? Eller är det så att kreatinet tas upp i större mängd med en hög insulinnivå?

TREX
2011-12-15, 12:10
Sant, förstås, men varför vill man att kreatinet tas upp snabbare?

Det vill man inte?

Numse
2011-12-15, 12:16
Fantastiskt hjälpsamt svar :thumbup: lust att utveckla det?

Numse
2011-12-15, 12:24
Following a meal our blood glucose levels rise, which then serves as the signal for the release of insulin from the pancreas. Insulin, in turn, enables the cells of our body to take up nutrients, principally glucose, but also amino acids, from the blood stream. Creatine, due to its structural likeness to amino acids, is also transported into the cell with the assistance of insulin, although via a different transport pathway. In this respect, insulin sets the stage for muscle growth (aka, anabolism) by making available to the cell the basic substrates for the production of new muscle tissues. The problem with the original studies examining insulin-mediated creatine uptake in humans, however, was that the amounts of glucose required to evoke a strong enough release of insulin were exorbitant; nearly 20 grams of glucose for each gram of creatine consumed and close to the limit of palatability for most individuals. Furthermore, this amount of glucose, if consumed on a regular basis, could lead to a state of insulin-resistance, which is the path to the development of type II diabetes. In other words, cells become immune to the presence of insulin if constantly bombarded by it, which, in turn, diminishes the uptake of essential nutrients into muscle cells and increases the need for insulin to stimulate muscle growth. Furthermore, since fats cells are the last to become resistant to the effects of insulin, the initial stages of insulin-resistance causes our fat reserves to swell and our muscle mass to shrivel up. Therefore, although these results were promising, they were far from being a complete solution. Since then, there has been a search for agents that might effectively release insulin into the blood stream (for the purpose of creatine adsorption) without adversely influencing insulin-sensitivity. Many creatine manufacturers have consequently taken to adding a variety of insulin-agonists to their products in hopes of getting around the insulin-dilemma. These "insulinotropic" strategies are aimed at either enhancing the release of insulin from the pancreas or augmenting the effects of upon the cell in order to increase transport rates of creatine into skeletal muscle. The agents often used for this purpose include chromium picolinate, alpha-lipoic acid, 4-hydroxyisoleucine, and the amino acids, taurine, L-arginine, NO-releasers, and L-carnitine. These days it is quite common to find one, or more, of these agents in many creatine products. Unfortunately, with the exception of alpha-lipoic acid (5), none of these agents have been specifically shown in scientific studies to potentiate the uptake of creatine into the cell. This in time may come, but for the moment, it's still too early to say whether these other agents actually promote creatine absorption by muscle cells.

There's a safer, and much more reliable, method of promoting insulin release that has been overlooked by many creatine manufacturers. Ignored, in fact, simply because it isn't sexy enough to appear innovative and, consequently, will not serve to jack up the price of the product; the agenda of most creatine manufacturers. By now, the ability of glucose to release insulin is without dispute. Ten years ago, however, a study showed that protein greatly potentiates the ability of glucose to release insulin into the blood stream from the pancreas (6). The effect of protein was so powerful that half the amount of carbohydrates could be used to elicit the same amount of insulin release. What remained to be shown was whether the combination of carbohydrates and protein is equally as effective at promoting creatine absorption by skeletal muscle. This awaited study finally appeared in 2000 and showed that protein in combination with simple carbohydrates augments creatine absorption by skeletal muscle to a similar extent as high doses of carbohydrates (7). In this study experimental subjects were given one of four different supplement combinations 30 minutes after ingesting creatine, 5 grams of glucose (placebo), 50 grams of protein and 47 grams of glucose (PRO-CHO), 96 grams of glucose (Hi-CHO), or 50 grams of glucose (Lo-CHO). The results were clear, PRO-CHO and Hi-CHO were equally effective at promoting creatine absorption, which were both greater (~10-25%) than either Lo-CHO and placebo. Again, adding protein reduced the glucose requirement by half!

...The solution seems clear. Adding protein to your creatine and carbohydrate mix will promote muscle creatine uptake (and glycogen synthesis) WITHOUT adversely affecting the sensitivity of your cells to insulin.

Mat/kreatin innan träning och proteindrink/kreatin efter träning borde ge bra effekt det också. Billigt och bra. Jag tror jag testar det i några veckor framöver så får jag se vad som händer.

TREX
2011-12-15, 12:31
Fantastiskt hjälpsamt svar :thumbup: lust att utveckla det?

Kreatinet har som jag förstått det tillskillnad ifrån exempelvis EAA ingen akut effekt, så länge du har det i ditt system så ger det effekt.

Numse
2011-12-15, 12:59
Det stämmer bra.

vicarious
2011-12-15, 13:06
Kreatinet har som jag förstått det tillskillnad ifrån exempelvis EAA ingen akut effekt, så länge du har det i ditt system så ger det effekt.

Exakt. Ser verkligen ingen poäng i att lägga till kolhydrater endast för kreatinets skull. Slöseri.

Victuhh
2011-12-15, 13:08
Köp vanligt monohydrat?, billigt och bra

Numse
2011-12-15, 13:14
Exakt. Ser verkligen ingen poäng i att lägga till kolhydrater endast för kreatinets skull. Slöseri.

Om du läser min quote, och andra studier, så tas kreatin upp effektivare med en högre insulinnivå, vilket du får av kolhydraterna.

Frågan är vad som händer utan en insulintopp. Försvinner kreatinet ur kroppen istället för att tas upp? Hur snabbt kreatinet tas upp är ju som sagt irrelevant.

vicarious
2011-12-15, 13:25
Försvinner kreatinet ur kroppen istället för att tas upp? Hur snabbt kreatinet tas upp är ju som sagt irrelevant.

Nej. Läs kreatintråden. Tror du alla som tar kreatin och inte tar det med kolhydrater får 0 effekt?

Numse
2011-12-15, 13:31
Jag menade inte att inget tas upp om man inte har en insulintopp, jag menar att en viss del försvinner?

Vad är annars poängen med att ha en insulintopp när man tar kreatinet?

TREX
2011-12-15, 13:34
Vadå försvinner? Vart då? Urinet? Genom näsan? Köksvägen? Jag förstår inte.

Numse
2011-12-15, 13:43
Ja, vart brukar saker ta vägen som du stoppar in i munnen.

Vi vet att kreatin tas upp bättre med kolhydrater och protein för att höja insulinnivån. Men vadå bättre? Snabbare? Mer?

Snabbare är som sagt inte relevant. Då måste det vara mer? Och om det är mer, då måste det alltså tas upp mindre utan insulintoppen. Mindre upptagningsförmåga betyder att lite av det försvinner. Förmodligen via den vanliga vägen.

mikaelj
2011-12-15, 14:06
Ja, vart brukar saker ta vägen som du stoppar in i munnen.

Vi vet att kreatin tas upp bättre med kolhydrater och protein för att höja insulinnivån. Men vadå bättre? Snabbare? Mer?

Snabbare är som sagt inte relevant. Då måste det vara mer? Och om det är mer, då måste det alltså tas upp mindre utan insulintoppen. Mindre upptagningsförmåga betyder att lite av det försvinner. Förmodligen via den vanliga vägen.

Du verkar redan ha bestämt dig i #0, så vad är din fråga?

Numse
2011-12-15, 14:37
#0? :>

Frågan:

"Frågan är vad som händer utan en insulintopp. Försvinner kreatinet ur kroppen istället för att tas upp?"

Jag har inte bestämt mig. Vad jag bestämt mig för är att kreatinet förmodligen försvinner den vanliga vägen, om det försvinner.

andeem
2012-01-09, 16:52
Köp vanligt monohydrat?, billigt och braDet här är ju billigt. http://shop.kolozzeum.com/sv/kreatin/kolozzeum-kreatin-1000gr.html Sämre än annat?

vicarious
2012-01-09, 16:55
Det här är ju billigt. http://shop.kolozzeum.com/sv/kreatin/kolozzeum-kreatin-1000gr.html Sämre än annat?

Nej.

andeem
2012-01-09, 16:57
Tack.

Kischen
2012-01-09, 17:01
Ta det med din mat, insulinsnacket känns så 2005 :)