handdator

Visa fullständig version : LCHF: Vad ska jag ha till detta?


Suffering
2011-12-14, 12:16
Tjena!

Har använt LCHF nu i cirka 2 veckor. Äter mest köttfärs, ägg, korv och bacon.
Problemet är att det blir väldigt torrt som ni ser. Ja hittar inget bra att ha till.
Bruna bönor har jag använt mig av men det är lite väl mycket kolhydrater för att det ska vara ok enligt LCHF (16g/100g). Ska ju helst vara 5g eller under.

Har ni något tips på vad man kan ha till så det inte blir så torrt? Det ska vara billigt då ja ligger på en väldigt låg budget för tillfället.

Tack på förhand!

Silveta
2011-12-14, 12:19
milbona kvarg, creme fraiche, gräddsås, örtsmör.

vicarious
2011-12-14, 12:19
Någon fet sås. Vet inte vilka som är billigast men majonnäs, bea, hamburgerdressing, aioli m.m. Som ovanstående sa, göra någon egen gräddsås är nog inte så dyrt.

Holabandola
2011-12-14, 12:25
Du gör skäl för ditt nick...

Skippa dieten är mitt råd.

Suffering
2011-12-14, 12:30
Tack för tipsen. Ska kolla upp detta. :)

Holabandola: Tog det nicket när jag var riktigt fet för många år sedan. Har väldigt lite kvar att gå ner.
Känner väldigt många som lyckats bra med LCHF så att skippa den är uteslutet.

Kischen
2011-12-14, 12:45
Tack för tipsen. Ska kolla upp detta. :)

Holabandola: Tog det nicket när jag var riktigt fet för många år sedan. Har väldigt lite kvar att gå ner.
Känner väldigt många som lyckats bra med LCHF så att skippa den är uteslutet.

Jag skulle lätt gå ner om jag bara åt tråkig mat :/

Halice
2011-12-14, 16:55
Tjena!

Har använt LCHF nu i cirka 2 veckor. Äter mest köttfärs, ägg, korv och bacon.
Problemet är att det blir väldigt torrt som ni ser. Ja hittar inget bra att ha till.
Bruna bönor har jag använt mig av men det är lite väl mycket kolhydrater för att det ska vara ok enligt LCHF (16g/100g). Ska ju helst vara 5g eller under.

Har ni något tips på vad man kan ha till så det inte blir så torrt? Det ska vara billigt då ja ligger på en väldigt låg budget för tillfället.

Tack på förhand!

När du steker köttet / bacon blir det kvar smör/fett i stekpannan, använd det till att göra sås. Släng i en skvätt grädde + smör + nån droppe soja + kryddor (salt om det inte är baconfett) = sås

Även örtsmör är väldigt bra. Som du kan göra själv med de kryddor du helst vill ha.

Majonnäs funkar, men även att göra andra bra saker på, tex coleslaw. Det är väldigt billigt, saftigt och ett bra tillbehör.

the_matsson
2011-12-14, 17:37
Det finns många grönsaker som har ett väldigt lågt kolhydratinnehåll, så dessa kan du ösa på med för variation (mmm.. broccoli!). De är även helt utmärkta till att suga upp sås! :)

regus
2011-12-14, 17:40
Stuvad blomkål
Broccoligratäng
Coleslaw (morötter, vitkål, dijonsenap, salt, svartpeppar och majonäs)