handdator

Visa fullständig version : Hur räknar ni kalorier på bjudet käk?


Victuhh
2011-12-14, 06:50
Tex skolmat, lunch hos mormor..ni fattar..

Hur räknar ni in detta när ni håller på att gå ner i vikt?

Sheogorath
2011-12-14, 07:03
Inte. Slipper göra det eftersom jag alltid tackar nej. Går på fika etc om jag känner att jag måste för det sociala, men då dricker jag lightläsk, te eller kaffe. Bjudmat är för bulk. ;)

Reaper123
2011-12-14, 07:23
Jag har en hel del bjudmiddagar planerade under denna deff pga arbetet och jag har väl mer eller mindre hitills endast gjort uppskattningar. Som tur är så äts maten på fina krogar osv och portionerna är ju inte speciellt stora...

Tex igår var det 3-rätters och då åts det ceasersallad, oxfile m. potatis och pannacotta... ganska enkelt att få ett humm där iaf!

Värre när man är hemma hos någon och det kanske handlar om 20 olika ingredienser i en och samma gryta, då får du antingen låta bli att äta eller äta med måtta! Även här har jag ganska tur då jag på söndagar oftast står för matlagning på familjens "söndagsmiddag", om inte så äter jag en portion som är "lagom" och väljer lämpliga makros!

Om du har en sån lite felmarginal under deffen får du väl antingen avstå eller ta det som det kommer, är ju inte tvunget att svulla bara för att man är bjuden! *screwy*

daloatf
2011-12-14, 07:34
Jag uppskattar högt. Har funkat bra tycker jag :)

LeBron
2011-12-14, 07:36
1 stor portion ~500kcal, har funkat fint hittills :)

Paperbasket
2011-12-14, 08:39
Jag skiter i att räkna eller så tar jag en skön springtur. Allt kan inte vara optimalt hela tiden om man ska leva ett normalt liv.

Idefi
2011-12-14, 08:56
Räknar aldrig då jag blir bjuden, då frossas det alltid *popcorn*
En dag hit o dit gör inte alltför mycket, så njut av den goda maten istället :)

kallinarn
2011-12-14, 10:08
Räknar oftast inte, händer väl inte sådär superofta så då känns det lite onödigt att räkna, även om man skulle överäta just den dagen.

De gånger jag räknar är om jag blir bjuden på kött med grönsaker och typ potatisgratäng till, då blir det lite lättare att uppskatta, sen tar jag och uppskattar högt för att vara säkert. Det brukar funka bra.

Fredrik_S
2011-12-14, 10:20
Tex skolmat, lunch hos mormor..ni fattar..

Hur räknar ni in detta när ni håller på att gå ner i vikt?

är det en fettsnål hyfsat liten måltid är det 400-600 kcal
är den fet med sås 800-1200
är det rikgit fet pizza läsk och dylikt 1500-2500 kcal
är det valfri bingeeating med godis och eftererätt på 2 timmar är det 3000-5000 kcal

är det heldag med julmat kakor julgodis alladinlåder är det 7000-10000 kcal

(för mig)

Husk
2011-12-14, 10:30
Jag skiter i att räkna eller så tar jag en skön springtur. Allt kan inte vara optimalt hela tiden om man ska leva ett normalt liv.

+1, håller med! Någon gång ibland tycker jag att man bara kan njuta av maten och i värsta fall ta en joggingrunda/promenad efteråt.

Fredrik_S
2011-12-14, 10:37
+1, håller med! Någon gång ibland tycker jag att man bara kan njuta av maten och i värsta fall ta en joggingrunda/promenad efteråt.

Fast man njuter ju inte av maten när man deffar, den skapar oro. Man njuter av kontrollen av att veta hur mycket kalorier fodret man stoppar i käften innehåller.

Silveta
2011-12-14, 10:44
är det en fettsnål hyfsat liten måltid är det 400-600 kcal
är den fet med sås 800-1200
är det rikgit fet pizza läsk och dylikt 1500-2500 kcal
är det valfri bingeeating med godis och eftererätt på 2 timmar är det 3000-5000 kcal

är det heldag med julmat kakor julgodis alladinlåder är det 7000-10000 kcal

(för mig)

ungefär samma räkenskaper som jag brukar köra runt 1000kcal för vanlig lunchmåltid. Random fredag med mys räknar jag runt 2500kcal

AtomicPuffin
2011-12-14, 10:48
Jag har utvecklat brunt bälte i ögonmått eftersom jag äter på stan/borta minst en gång om dan.

Sen blir det såklart fel, men det blir det ändå. Ingen lax är den andra lik etc, allt är uppskattningar och även paketets innehållsförteckning får ha ett visst antal procent fel bara medeltalet ligger på redovisade värden.

Genom en väl utvecklad Excelfetisch vet jag även vad min förbrukning är med hänsyn tagen till felen i mitt räknande så även om makronivåerna blir lite off vet jag var jag är viktstabil och kan styra deff/bulk :hbang:

vicarious
2011-12-14, 11:59
Bara för att man blir bjuden behöver man ju inte äta exakt allt som bjuds, och inte ta så stora portioner heller.

Om jag är bortbjuden dit jag vet det kommer bli en del energität mat så brukar jag kompensera det genom att resterande tid av dygnet äta väldigt proteinrikt men kalorisnålt (kvarg, kyckling, proteinpulver eller liknande.) Man skapar helt enkelt en buffert. Ibland även köra lite cardio innan om man har tid så blir bufferten ännu större.

Är det oplanerad bjudning så är väl inte det hela världen. Ett enstaka tillfälle av några extra kalorier förstör inte hela min viktnedgång.

Spridis
2011-12-14, 12:02
Kör fasta 24h innan brakmåltiden så behöver du inte räkna!

Jokester
2011-12-14, 12:08
Inte. Slipper göra det eftersom jag alltid tackar nej. Går på fika etc om jag känner att jag måste för det sociala, men då dricker jag lightläsk, te eller kaffe. Bjudmat är för bulk. ;)

Du gör ju precis som du vill, men är det verkligen värt det att ditt sociala liv lider av att du deffar? Så himla mycket skadar ju inte en middag då och då exempelvis.

Sheogorath
2011-12-14, 12:57
Du gör ju precis som du vill, men är det verkligen värt det att ditt sociala liv lider av att du deffar? Så himla mycket skadar ju inte en middag då och då exempelvis.

Jag går på allt jag vill men undviker matbiten. Om det är viktigare för personerna att jag äter deras mat än att jag är där vet jag hur landet ligger.

Springer
2011-12-14, 18:58
är det en fettsnål hyfsat liten måltid är det 400-600 kcal
är den fet med sås 800-1200
är det rikgit fet pizza läsk och dylikt 1500-2500 kcal
är det valfri bingeeating med godis och eftererätt på 2 timmar är det 3000-5000 kcal

är det heldag med julmat kakor julgodis alladinlåder är det 7000-10000 kcal


Strongt att få i sig så mycket mat.

Jag har utvecklat brunt bälte i ögonmått eftersom jag äter på stan/borta minst en gång om dan.


Vi andra som fortfarande är ograderade inom ögonmått, har du något tips för oss?

Jag brukade sätta dagens på lunchresturangen till 800 kcal (utan bröd, men med sallad). Nu har jag slutat, men funderar på att ta upp någon slags mental överslagsberäkning igen.

oracas
2011-12-14, 19:31
Dom få gånger det händer:

Liten måltid: 500kcal
"normal" 800kcal
Stor 1000-1200kcal

Sen är det som sagt en gång i veckan på sin höjd.. och då ligger jag på 700-900kcal underskott resterande dagar så det slår inte så fel på en hel vecka om jag missar med några hundra kcal en dag.

Nutrid
2011-12-14, 21:04
Bara för att man blir bjuden behöver man ju inte äta exakt allt som bjuds, och inte ta så stora portioner heller.

Om jag är bortbjuden dit jag vet det kommer bli en del energität mat så brukar jag kompensera det genom att resterande tid av dygnet äta väldigt proteinrikt men kalorisnålt (kvarg, kyckling, proteinpulver eller liknande.) Man skapar helt enkelt en buffert. Ibland även köra lite cardio innan om man har tid så blir bufferten ännu större.

Är det oplanerad bjudning så är väl inte det hela världen. Ett enstaka tillfälle av några extra kalorier förstör inte hela min viktnedgång.

Exakt så här resonerar jag också. Det är väl framförallt sådana här tillfällen det är skönt att ha "vetskapen" om vad saker och ting normalt sett innehåller. Vet jag med mig att det blir friterade pommes med lövbiff med bea + fika efteråt så kan man ju ha det i åtanke den dagen och bara dra ner på kaloriintaget under resterande tiden av dagen.