handdator

Visa fullständig version : nybörjar tips


ErsdaHL
2011-12-13, 22:03
Hallå kolozzeum,
började gymma för cirkus 5 veckor sedan men jag har för lite massa att bygga av om jag får säga det själv, är 176-178 och väger 65 kg, Jag har kikat på gainer och en specifik denna ; Otillåten länk
Optimum Nutrition Serious Mass
Men jag vet inte riktigt ? finns det andra bättre grejer? gainer är väl det som jag antar jag behöver mest. Jag äter också mer än vad jag gjorde innan!

Crocker
2011-12-13, 22:07
Köp vanligt vassle, duger gott.

ErsdaHL
2011-12-13, 22:40
Köp vanligt vassle, duger gott.

vanligt vassle menar du med typ whey - 80 alt 100 ?

Sitter och kollar på det här nu ;
1 st. Whey-80, 1 kg, Banan (Artnr. 5893),
1 st. Night-Pro, 1 kg, Chocolate (Artnr. 6315)
1 st. Gainer Pro, 4 kg, Banan (Artnr. 5745)
1 st. Creatine Monohydrate, 500 g1 st. *Omega-3 Advanced, 60 kapslar, 500 mg (Artnr. 635
1 st. L-Glutamine, 400 g

vicarious
2011-12-13, 22:43
Ja, whey är vassle på engelska. Whey-100 är för personer som är laktosintoleranta. Köp vassle och ta efter träningen och kreatin monohydrat, 5g om dagen. Det andra du räknar upp känns onödigt, ät mer mat bara.

Ett tips, det finns andra webbshoppar än GG. Till exempel forumets egen, http://shop.kolozzeum.com/sv/

Edit: En sista grej :D Avråder dig från att köpa banansmaken på Whey-80, den är inte särskilt god.

ErsdaHL
2011-12-13, 22:54
Ja, whey är vassle på engelska. Whey-100 är för personer som är laktosintoleranta. Köp vassle och ta efter träningen och kreatin monohydrat, 5g om dagen. Det andra du räknar upp känns onödigt, ät mer mat bara.

Ett tips, det finns andra webbshoppar än GG. Till exempel forumets egen, http://shop.kolozzeum.com/sv/

Edit: En sista grej :D Avråder dig från att köpa banansmaken på Whey-80, den är inte särskilt god.

Jaha, min kompis kör whey-100 och är då inte laktosintolerant ;P Ok men jag tyckte det var ganska billigt för allt det där förutom l-glutinet kostar 650 kronor och med glutinet 790 cirkus, sen har jag studentrabatt på GG :P Men hur länge räcker 1 kg whey då tro? Verkar inte finna åt någon 4 kgs påse!

vicarious
2011-12-13, 23:00
Jaha, min kompis kör whey-100 och är då inte laktosintolerant ;P Ok men jag tyckte det var ganska billigt för allt det där förutom l-glutinet kostar 650 kronor och med glutinet 790 cirkus, sen har jag studentrabatt på GG :P Men hur länge räcker 1 kg whey då tro? Verkar inte finna åt någon 4 kgs påse!

Whey-100 är bara onödigt dyrt om du inte är laktosintolerant. Det där med storpack för ett "bra" pris är ett försäljningstrick. Om du är smart så faller du inte för det. Dessutom är glutamin bortkastade pengar.

Köp fler påsar om du är orolig att det ska ta slut. Hur länge det räcker beror ju på hur mycket du tar varje dag. Det räcker med 25-30g pulver per tillfälle.

Det positiva med mindre påsar är att då kan du välja flera smaker, istället för att sitta med 4kg av en smak som kanske inte var så god som man trodde. Rekommenderar Kolozzeum Pure Whey, personligen bara smakat choklad och jordgubb och båda är goda.

ErsdaHL
2011-12-13, 23:08
Whey-100 är bara onödigt dyrt om du inte är laktosintolerant. Det där med storpack för ett "bra" pris är ett försäljningstrick. Om du är smart så faller du inte för det. Dessutom är glutamin bortkastade pengar.

Köp fler påsar om du är orolig att det ska ta slut. Hur länge det räcker beror ju på hur mycket du tar varje dag. Det räcker med 25-30g pulver per tillfälle.

Det positiva med mindre påsar är att då kan du välja flera smaker, istället för att sitta med 4kg av en smak som kanske inte var så god som man trodde. Rekommenderar Kolozzeum Pure Whey, personligen bara smakat choklad och jordgubb och båda är goda.

Smaken bryr jag mig faktiskt väldans lite om ;) jag har testat en bananchoklad blandning vilket faktiskt var jädrans gott, Men jag dricker det inte för det är gott heller ;) kolos påsar var ju hela 100 g mindre ! dock samma pris / gram som star nutritions 1kg psåar, men det är billigare i 4kgarna samt att jag får med en påse glutamin ändå :)

Victuhh
2011-12-13, 23:09
Råder dig att köpa gainer om du inte är rädd för att lägga på dig vikt, bra sätt att hamna på kaloriöverskott med.

ErsdaHL
2011-12-13, 23:12
Råder dig att köpa gainer om du inte är rädd för att lägga på dig vikt, bra sätt att hamna på kaloriöverskott med.

Är gainer och whey olika saker ? Är mass serious gainer då va?

vicarious
2011-12-13, 23:14
Är gainer och whey olika saker ? Är mass serious gainer då va?

Läs innehållsförteckningen.

Gainer = whey + maltodextrin.

Victuhh
2011-12-13, 23:18
Är gainer och whey olika saker ? Är mass serious gainer då va?

gainer innehåller kolhydrater också och innehåller därför fler kalorier, vilket är bra när du ska bygga.

ErsdaHL
2011-12-13, 23:18
Läs innehållsförteckningen.

Gainer = whey + maltodextrin.

så dricker jag gainer så är whey inte nödvändigt egentligen ? I början står jag mig väl på gainer då eftersom jag mest är "underviktig" ?

Victuhh
2011-12-13, 23:24
så dricker jag gainer så är whey inte nödvändigt egentligen ? I början står jag mig väl på gainer då eftersom jag mest är "underviktig" ?

PROTEIN kommer du alltid behöva när du bygger muskler, det går att få i sig detta via mat men vassle (whey) är lätt att blanda till och går snabbt :)
Räkna med att du behöver ca 2 gram protein per kilo kroppsvikt.

vicarious
2011-12-13, 23:25
så dricker jag gainer så är whey inte nödvändigt egentligen ? I början står jag mig väl på gainer då eftersom jag mest är "underviktig" ?

Nej tar du gainer behöver du inte whey, eftersom gainern redan innehåller detta.

Gainer är inget som i sig gör att du går upp i vikt, utan det handlar om kaloribalansen. Stoppar du i dig mer kalorier än din kropp förbrukar så går du upp i vikt, oavsett om du dricker gainer eller inte.

Så för att sammanfatta - du kan dricka gainer utan att gå upp i vikt om du i slutändan ändå inte äter mer kalorier än du förbrukar. På samma sätt kan du gå upp i vikt utan gainer, om du äter mer kalorier än du förbrukar.

ErsdaHL
2011-12-13, 23:28
PROTEIN kommer du alltid behöva när du bygger muskler, det går att få i sig detta via mat men vassle (whey) är lätt att blanda till och går snabbt :)
Räkna med att du behöver ca 2 gram protein per kilo kroppsvikt.
jahaja, ja det är det överskottet jag behöver mest.

Nej tar du gainer behöver du inte whey, eftersom gainern redan innehåller detta.

Gainer är inget som i sig gör att du går upp i vikt, utan det handlar om kaloribalansen. Stoppar du i dig mer kalorier än din kropp förbrukar så går du upp i vikt, oavsett om du dricker gainer eller inte.

Så för att sammanfatta - du kan dricka gainer utan att gå upp i vikt, precis som att du kan gå upp i vikt utan att dricka gainer.
nej nej. men gainer innerhåller mer saker än whey ;) men kreatin är det något att införskaffa? 4kg gainer + 1kg kreatin för 340 kronor!

Victuhh
2011-12-13, 23:30
jahaja, ja det är det överskottet jag behöver mest.


nej nej. men gainer innerhåller mer saker än whey ;) men kreatin är det något att införskaffa? 4kg gainer + 1kg kreatin för 340 kronor!

gör det om du vill prova helt enkelt :) kreatin är inte heller någon mirakelprodukt.. Jag brukar beskriva det som "Du känner inte skillnaden i sig utan du märker den när du väl är på gymmet" Du kan lyfta lite till lite längre det vill säga :), så fungerar den på mig iallafall.

ErsdaHL
2011-12-13, 23:41
gör det om du vill prova helt enkelt :) kreatin är inte heller någon mirakelprodukt.. Jag brukar beskriva det som "Du känner inte skillnaden i sig utan du märker den när du väl är på gymmet" Du kan lyfta lite till lite längre det vill säga :), så fungerar den på mig iallafall.

detta gör mig nästan grubblig och det blev sent då man sitter å läser på! men i gainerns "förteckning" läser jag 24% protein och whey har väl mycket högre protein % ?

vicarious
2011-12-13, 23:44
jahaja, ja det är det överskottet jag behöver mest.


nej nej. men gainer innerhåller mer saker än whey ;) men kreatin är det något att införskaffa? 4kg gainer + 1kg kreatin för 340 kronor!

Ja kreatin är bra.

Säker på att du ska köpa hela 4kg gainer? Du kanske kommer komma till den punkten där du inte längre behöver använda gainer, lite onödigt att sitta på en sån stor påse då. Du kan lika gärna ta whey och en påse skumtomtar.

andeem
2011-12-14, 09:51
Du kan lika gärna ta whey och en påse skumtomtar.Eller så kan du koncentrera dig på träningen (basövningar) första halvåret och bara se till att äta en massa mat. Nybörjare lägger på tok för mycket fokus på tillskott som egentligen bara har effekt på marginalen.

Holabandola
2011-12-14, 10:29
Skippa gainern, jag tycker det är helt vrickat att basera typ 1/5 av sitt dagliga energiintag på näringsbefriat "socker"
Käka havre, mycket havre, gör havredrinkar.
Drick ett vasseltillskott och mixa ner havre, BRA mycket bättre gainer än att köpa dyrt "socker" och käka varje dag. Du betalar ju flera hundra kronor...för socker!?
I dont get it...

Eddie Vedder
2011-12-14, 11:30
vanligt vassle menar du med typ whey - 80 alt 100 ?

Sitter och kollar på det här nu ;
1 st. Whey-80, 1 kg, Banan (Artnr. 5893),
1 st. Night-Pro, 1 kg, Chocolate (Artnr. 6315)
1 st. Gainer Pro, 4 kg, Banan (Artnr. 5745)
1 st. Creatine Monohydrate, 500 g1 st. *Omega-3 Advanced, 60 kapslar, 500 mg (Artnr. 635
1 st. L-Glutamine, 400 g

Jag tycker du kan nöja dig med det fetstilta. Äter du fet fisk då och då (vilket jag tycker att du borde) kanske fiskoljan är onödig den också.

ErsdaHL
2011-12-14, 20:47
Ja kreatin är bra.

Säker på att du ska köpa hela 4kg gainer? Du kanske kommer komma till den punkten där du inte längre behöver använda gainer, lite onödigt att sitta på en sån stor påse då. Du kan lika gärna ta whey och en påse skumtomtar.
Det här du rätt i men jag tror det kan vara bra i början för mig.
Eller så kan du koncentrera dig på träningen (basövningar) första halvåret och bara se till att äta en massa mat. Nybörjare lägger på tok för mycket fokus på tillskott som egentligen bara har effekt på marginalen.
Jag tycks nästan inte ha ökat så märkvärdigt som alla sa att man gör dom första veckorna
Skippa gainern, jag tycker det är helt vrickat att basera typ 1/5 av sitt dagliga energiintag på näringsbefriat "socker"
Käka havre, mycket havre, gör havredrinkar.
Drick ett vasseltillskott och mixa ner havre, BRA mycket bättre gainer än att köpa dyrt "socker" och käka varje dag. Du betalar ju flera hundra kronor...för socker!?
I dont get it...
Gainer kommer aldrig ersätta någon med måltid utan enbart för lite överskott och åyerhämrning
Jag tycker du kan nöja dig med det fetstilta. Äter du fet fisk då och då (vilket jag tycker att du borde) kanske fiskoljan är onödig den också.
Jag är låst till mammas mat får inte styra och ställa så mycket, men
Hur länge räcker ett kg Gainer om man dricker efter dosering

Eddie Vedder
2011-12-14, 21:07
Hur länge räcker ett kg Gainer om man dricker efter dosering

Om du vet doseringen är det ju bara att räkna.

ErsdaHL
2011-12-15, 23:12
funderar vidare och jag vet inte riktigt hur jag ska göra, kan köra utan men vill helst se så mycket skillnad som möjligt på kortast tid :)

Eddie Vedder
2011-12-16, 07:30
funderar vidare och jag vet inte riktigt hur jag ska göra, kan köra utan men vill helst se så mycket skillnad som möjligt på kortast tid :)

Då är det ju bara att äta mer. Vad tror du att tillskotten ger som inte mer mat ger?

Tiro
2011-12-18, 12:41
Då är det ju bara att äta mer. Vad tror du att tillskotten ger som inte mer mat ger?

Superduper muskler! Vad annars? Haha

Nä, men det verkar som att ts har läst för många trådar på nätet om kosttillskott!

Edit: för många dåliga*

cero
2011-12-18, 17:08
Jag rekommenderar fet mat, och vassle som du kan dricka efter träningen. Gainer tycker jag är överflödigt, om man inte väger väldigt mycket och/eller har svårt för att få i sig mycket energi.

Kasta i lite extra smör/olja i maten, gör en havreshake (googla) osv.

Till er andra: Hur var det med kreatin och påskyndat ärftligt håravfall?

Macroman
2011-12-19, 10:42
Eller så kan du koncentrera dig på träningen (basövningar) första halvåret och bara se till att äta en massa mat. Nybörjare lägger på tok för mycket fokus på tillskott som egentligen bara har effekt på marginalen.

+ 1

Träna och ät istället för att fundera på olika tillskott.

Robbannnn
2011-12-19, 22:19
Jag kör whey 100, men jag började köra med gainer i en måndag sen bytte jag till whey 80 i en månad och nu kör jag på whey 100.

Men jag undrar om det är bra att använda omega-3 tabletter för mig? är 17 och väger 61kg, äter inte fisk ofta max 2 gånger i veckan.

tex: http://shop.kolozzeum.com/sv/halsokost/kolozzeum-omega-3-120-kaps.html