handdator

Visa fullständig version : Hur tränar ni som är gjorda av glas?


Långsmal
2011-12-13, 19:17
Hej. Jag har problemet att varje gång då jag kommer igång med träning så tvingas jag efter någon månad i bästa fall tänka om på grund av skador och köra rehabträning/undvika att träna vissa muskler.
Har under mina 21 levnadsår skadat större delen av kroppen (typ inflammerade muskler/ömmande leder + ryggskott). Jag brukar ibland smörja in skadade områden med voltaren gel men om det inte ger bra resultat brukar jag följa sjukgymnasternas råd och ta träningsuppehåll/cirkulationsträna även fast jag tycker att det är pisstråkigt. Har även provat att simma ibland under skadeperioder men har långt till närmsta badhus.

Det jag undrar är om ni som likt mig inte riktigt verkar tåla träning biter ihop och kör på fast det gör ont(kanske äter värktabletter längre än vad som rekommenderas) och om smärtan isf brukar avta efter ett tag från förslitningsskador etc?
Vet ju att tex fighters brukar härda sina ben genom att sparka tills man dödat nervtrådarna, kanske detta är applicerbart även på andra delar av kroppen?


Jag vet att vi skadebenägna personer måste vara extra noga med utförande av övningar och att inte lassa på för mycket vikt men jag tycker att jag tar större hänsyn till detta än personer i min omgivning men ändå är det jag som i vanlig ordning havererar efter en period med mycket träning.

Eller är det bara att fortsätta med att träna tills man blir skadad, köra rehab/prehab ta träningsuppehåll och sakta men säkert bli lite starkare och förhoppningsvis slippa skador om några år när kroppen blivit tillräckligt stark för att tåla träning? Blir den någonsin det? Eller ni som hade problem i min ålder, har ni fortfarande problem när ni är äldre (om ni är det)?

kettlebellGuden
2011-12-13, 19:22
Menar du att du får ont i leder, inflammerade muskler och ryggskott av din träning?

Långsmal
2011-12-13, 19:41
Menar du att du får ont i leder, inflammerade muskler och ryggskott av din träning?

Aa. Inte allt samtidigt men under de senaste åren har knän, en armbåge, ryggen, benhinnorna, nacken, hälsenor, bröstmusklerna samt en magmuskel knasat av det jag kommer på såhär på rak arm. Ryggen hade jag nog otillräcklig teknik när jag körde marklyft så där har jag mig själv att skylla men i övrigt tycks det bero på att min kropp är ovanligt mjuk vilket inte riktigt fungerar med min personlighet då träna hårt är det bästa jag vet. *gah!*

willtjam
2011-12-13, 19:44
Har du varit till en kunnig naprapat nångång? De flesta av dina problem kan bero på dålig hållning faktiskt.

kettlebellGuden
2011-12-13, 19:45
Det låter väldigt konstigt att din kropp skulle vara ovanligt mjuk. Skador dyker oftast upp när man gör dumma saker i gymmet... dålig teknik, tränar igenom smärta, osv. Smärta är ju lite av en sista signal kroppen ger av sig när man plågat den tillräckligt länge.

Träna hårt borde du kunna göra ändå. Hårt och säkert. Inga konstigheter. Däremot kanske du tränar för mycket jmf. med vad du klarar av just nu.

Har själv mest problem med axlar... men det är alltid självförvållat. Brukar ägna mig åt z-health och hyfsat strikt träning för att prehabba/rehabba.

Giljotinen
2011-12-13, 19:59
Börjat fundera i samma banor nu då det plötsligt small till stenhårt i låret när jag körde knäböj. ALDRIG haft några problem med lårmusklerna tidigare men nu bara föll jag ner på marken. Helt normalt utförande. Rädd för böj nu :/

Bizarro
2011-12-13, 20:07
Börjat fundera i samma banor nu då det plötsligt small till stenhårt i låret när jag körde knäböj. ALDRIG haft några problem med lårmusklerna tidigare men nu bara föll jag ner på marken. Helt normalt utförande. Rädd för böj nu :/

Som en giljotin!
Nää sorry var tvungen, låter jävligt obehagligt mannen.

Klarat mig från skador, bortsett från handledsskada pga. tidigare dålig teknik i bicepscurlsen osv.

Kanske bara lite ohärdad? Dålig teknik som någon nämnde? Tränar för hårt?

Tolkia
2011-12-14, 00:08
Det jag undrar är om ni som likt mig inte riktigt verkar tåla träning biter ihop och kör på fast det gör ont (kanske äter värktabletter längre än vad som rekommenderas) och om smärtan isf brukar avta efter ett tag från förslitningsskador etc?
Det där är oftast en riktigt, riktigt dålig idé. Det är kanske en sak om du dras med någon kronisk sjukdom som ger smärta (typ reumatism, bechterews sjukdom, något smärtsyndrom etc.) men för genomsnittspersonen som tränat sönder sig är det ett säkert sätt att förvärra skadan ännu mer, och därmed också be om att få en aslång och astråkig rehabperiod när man äntligen tar sitt förnuft till fånga eller kroppen klappar ihop helt och tvingar en att göra det.

burkmannen
2011-12-14, 00:15
Det där är oftast en riktigt, riktigt dålig idé. Det är kanske en sak om du dras med någon kronisk sjukdom som ger smärta (typ reumatism, bechterews sjukdom, något smärtsyndrom etc.) men för genomsnittspersonen som tränat sönder sig är det ett säkert sätt att förvärra skadan ännu mer, och därmed också be om att få en aslång och astråkig rehabperiod när man äntligen tar sitt förnuft till fånga eller kroppen klappar ihop helt och tvingar en att göra det.

Like me och det ångrar jag, vet inte längre om jag kommer bli så pass bra att jag kommer kunna träna kampsport igen. *gah!*

Silencer
2011-12-14, 00:18
Var har du ont? Det enda tipset jag har är att så fort besvär uppstår, tillsammans med någon professionell undersöka vart besvären kommer ifrån, och sedan se hur man ska bli av med dem och undvika att de kommer igen.

Det kan ju handla om dåligt teknikutförande, eller muskulära obalanser (vilket bl.a. på underkroppen kan orsaka t.ex. knäproblem). Även dåliga övningsval kan vara ett problem. Alla har inte axlar som klarar extrema vinklar i bröstträningen.

Spartansk
2011-12-14, 00:18
Jag är "gjord av glas". Något som har hjälpt mig mycket är att nästan bara träna basövningar. Jag får snabbt ont i armbågar och handleder av direkt armträning, och ont i ryggen av magträning. Med basövningar får dessa kroppsdelar träning ändå.

Att undvika failure så långt det går samt att inte försöka hitta kontakt är två andra viktiga saker som har hjälpt mig mycket.

Rahf
2011-12-14, 00:20
Jag tränar runt problemet, inte genom det. Klagar en specifik kroppsdel (axlar och knän för de flesta) så sänks antingen intensiteten, eller övningarna. Helt enkelt använda övningar och utförande som inte påfrestar den specifika delen alltför mycket, men fortfarande ger duglig träning. Så sent som igår fick jag känningar i höger axel. Ett tecken på att jag måste lugna mig lite alltså. Bättre uppvärmningar, lite stärkande träning, och sen känna av i den närmsta framtiden ifall axeln blir bättre.

limenka
2011-12-14, 00:26
Börjat fundera i samma banor nu då det plötsligt small till stenhårt i låret när jag körde knäböj. ALDRIG haft några problem med lårmusklerna tidigare men nu bara föll jag ner på marken. Helt normalt utförande. Rädd för böj nu :/

Hänt mig med. Något knäckte till i knät/baksida när jag värmde i böjen. Aldrig haft problem med det knät innan. Känns lite som triss, plötsligt händer det!

z_bumbi
2011-12-14, 08:40
Eftersom du verkar märka problemet vid ökad mängd träning så har du troligen antingen ökat för fort eller kör helt enkelt för mycket. Lösningen är då i teorin ganska enkel dvs gör inte på det viset. Om man varit skadad eller borta från träningen så har i alla fall jag märkt att jag mycket snabbt kan börja pressa mig men eftersom kroppen inte är van, har samma hållfasthet och ibland rörlighet så kan jag helt enkelt inte göra det.

Silencer
2011-12-14, 12:37
Håller med spartansk. Jag får lätt ont i leder, axlar och allt möjligt.

Jag kör basövningar, och jag kör dem i den form där kroppen är bekvämast och har bäst kraftutvecling. Inga bänkövningar med benen i luften eller annat isolerande trams således. Och så kör jag låg volym och hög intensitet.

94aN
2011-12-14, 15:06
Jag lider med dig då jag är just väldigt lik dig.. massor med skador, hela tiden o så fort man blir frisk igen så knackar en annan skada på dörren och även om man inte vill öppna dörren välkomnar den sig själv in.

Jag har lärt mig leva med min skador, jag anpassar mig efter skadorna helt enkelt jag låter tiden ta bort dem men om det är större skador då försöker ja undvika att träna och låta det helt enkelt gå bort för o sedan komma tillbaka starkare än någonsin.

Lycka till.. lider med dig.

Tolkia
2011-12-14, 15:43
Eftersom du verkar märka problemet vid ökad mängd träning så har du troligen antingen ökat för fort eller kör helt enkelt för mycket. Lösningen är då i teorin ganska enkel dvs gör inte på det viset.
This. Det är givet att man har olika resurser från början, samt att man faller olika långt ned beroende på vilken höjd man föll från, men OM det verkligen är så att man går sönder igen och igen och igen är det med största sannolikhet inte bara en fråga om att kroppen inte tål något, utan också om att man inte ger sig tid att bygga upp kroppen så att den tål de belastningar man vill utsätta den för. Att ha bråttom ger minst lika ofta resultatet att steg fram och två tillbaka som det ger resultatet att man race:ar framåt/uppåt.

Långsmal
2011-12-18, 19:33
Tack för all feedback, får acceptera att det tar sin tid att bli skadefri och sedan skall jag försöka träna försiktigare i framtiden även om det är segt att hålla igen när man vill mer.

Men hellre hel och svag än stark och skadad.

Giljotinen
2011-12-20, 00:38
Hänt mig med. Något knäckte till i knät/baksida när jag värmde i böjen. Aldrig haft problem med det knät innan. Känns lite som triss, plötsligt händer det!

Kan tillägga att jag går på kryckor just nu. Känns ibland som om någon kör in en kniv i sidan av framsida lår..