handdator

Visa fullständig version : Kosttillskott för viktminskning


Dance
2011-12-13, 17:35
Hej Kollo!

Läser om ett kosttillskott på uni som heter Helsingörspiller och är till för att man ska gå ner i vikt (men kan ha andra biverkningar oxå). Slog mig då att kanske ngn här på forumet har ngn intressant erfarenhet att berätta om det.

Har du använt dig av pillret?
Isåfall vad gav det dig för resultat?
Hade det några oväntade effekter? (Bra eller dåliga)
Hur lång tid konsumerade du det?
Hur såg ditt utgångsläge ut när du började konsumera det?

Detta är inte ngn sorts undersökning men blev bara nyfiken på hur folk tänker om det på ett träningsforum...

Pepz
2011-12-13, 17:37
olagligt piller

edit: om det originalet som menas

kramfle
2011-12-13, 17:37
Skulle inte tro att det finns något mirakelpiller som hjälper speciellt mycket som inte är dopingklassat. Kcal in och ut är det enda som gäller tbh, lycka till med viktmiskningen!

vicarious
2011-12-13, 17:38
Det är synefrin, typ en svagare variant av efedrin. Lär inte göra några drastiska skillnader för viktnedgången.

Eddie Vedder
2011-12-13, 17:40
Skulle inte tro att det finns något mirakelpiller som hjälper speciellt mycket som inte är dopingklassat. Kcal in och ut är det enda som gäller tbh, lycka till med viktmiskningen!

Att ett piller skulle göra skillnad ändrar väl inte det faktum att kcal in och kcal ut är grunden? Man ökar sin kcal ut helt enkelt.

Det är inte TS som ska gå ner i vikt med pillret, hon är intresserad av fenomenet bara. Och det är okej så länge det inte blir kurdiskussioner.

kettlebellGuden
2011-12-13, 17:54
Skulle inte tro att det finns något mirakelpiller som hjälper speciellt mycket som inte är dopingklassat. Kcal in och ut är det enda som gäller tbh, lycka till med viktmiskningen!

Jag tror att det finns ett par som inte precis är dopingklassade.

Ola Wallengren
2011-12-13, 17:55
Helsingörpillret är den klassiska stacken av efedrin och koffein, mao dopingklassad. Det finns en del forskning på denna kombination.

Dance
2011-12-13, 17:57
Ja, synefrin är huvudkomponenten i det är kosttillskottet och medför att lipolysen går snabbare. Men det har även andra effekter som t.ex. ökat BT. Hittade dock en artikel nu på PubMed om att det är inte säkert om BT egentligen ökar det är snarare ett antagande då synefrin har en kemiskstruktur som påminner mycket om Adrenalin och Noradrenalin.

Synefrin påverkar även gör även att man blir mer insulinresistent...

Eddie: Att minska snabbt i vikt (ca 3 kg på en vecka pga det här pillret) är väl inte så bra? Beror det på att andelen ketonkroppar ökar och risken för ketonacidos lika så?

Eddie Vedder
2011-12-13, 18:03
Eddie: Att minska snabbt i vikt (ca 3 kg på en vecka pga det här pillret) är väl inte så bra? Beror det på att andelen ketonkroppar ökar och risken för ketonacidos lika så?

Man får inte ketoacidos av att ligga lågt på kolhydrater/kcal. Ketoacidos är en helt annan sak än ketos. Det kommer du lära dig när ni kommer in mer på diabetes i utbildningen skulle jag tro. :) Viktminskningen är ju mest vatten.

Sen vill jag varna för att tråden balanserar på en ganska skör tråd eftersom den handlar om ämnen som inte är tillåtna för diskussion på Kolo. Men än så länge är det ju en fråga om vad piller av den ypen har för effekter och bieffekter generellt. Men håll gärna den nivån fortsättningsvis också. :)

daloatf
2011-12-13, 18:08
Då kan man lika gärna fasta för samma effekt som syneferin.

Bortsett för insulinet då :)

Dance
2011-12-13, 18:11
Man får inte ketoacidos av att ligga lågt på kolhydrater/kcal. Ketoacidos är en helt annan sak än ketos. Det kommer du lära dig när ni kommer in mer på diabetes i utbildningen skulle jag tro. :) Viktminskningen är ju mest vatten.

Sen vill jag varna för att tråden balanserar på en ganska skör tråd eftersom den handlar om ämnen som inte är tillåtna för diskussion på Kolo. Men än så länge är det ju en fråga om vad piller av den ypen har för effekter och bieffekter generellt. Men håll gärna den nivån fortsättningsvis också. :)

Yes, självfallet!! Alltså om du tycker att den bör tas bort kan du göra det. Förstår att det kan vara känsligt.

Nej men vänta nu angående ketonbodies....om man ligger lågt på kolhydrater(alltså extremt lågt typ svält) så kommer det att bildas ketonacidos. Citronsyracykeln blir ju för överansträngd och då kommer ketonkroppar att bildas istället för glukos utifrån Acetyl CoA. Vi har precis plöjt igenom diabetes så det här bör nog stämma...:em:

kettlebellGuden
2011-12-13, 18:20
Helsingörpillret är den klassiska stacken av efedrin och koffein, mao dopingklassad. Det finns en del forskning på denna kombination.

Enbart klassat för tävling. Som den populära DMAA.

Tror nog iofs det rör sig om en ny variant som säljs med samma namn och inte innehåller någon eff.

Ola Wallengren
2011-12-13, 19:24
Hur om helst så är efedrin ett läkemedel. Är det synefrin så gäller att dosen skall ligga under 160mg/dag.
Synefrin är så vitt jag vet inte speciellt välstuderat för viktminskning och det mesta tyder på att det inte är speciellt effektivt men ett än så länge lagligt alternativ. Pomeransextrakt som det ibland baserar sig på innehåller också oktopamin (dopingklassad vid tävling) som förmodligen motverkar syftet.

Eddie Vedder
2011-12-13, 20:42
Yes, självfallet!! Alltså om du tycker att den bör tas bort kan du göra det. Förstår att det kan vara känsligt.

Nej men vänta nu angående ketonbodies....om man ligger lågt på kolhydrater(alltså extremt lågt typ svält) så kommer det att bildas ketonacidos. Citronsyracykeln blir ju för överansträngd och då kommer ketonkroppar att bildas istället för glukos utifrån Acetyl CoA. Vi har precis plöjt igenom diabetes så det här bör nog stämma...:em:

Om du och jag börjar med LCHF idag så kommer vi inom en tid hamna i ketos. Våra kroppar har inte glukos som primär energikälla längre utan fett och ketoner. Inget farligt i det.

En obehandlad diabetiker hamnar däremot i ketoacidos som är farligt. Två helt olika saker som inte ska förväxlas. Man kan alltså inte varna folk för lågkolhydratkost med motiveringen att ketos skulle vara farligt baserat på vad man lärt sig om ketoacidos som alltså är något helt annat.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ketos_%28metabolt_tillst%C3%A5nd%29