handdator

Visa fullständig version : Hur vet man att man är laktosintolerant?


Snapphanen
2004-01-08, 09:17
Vet inte om jag inbillar mig det men det känns som min mage blir lite lätt uppsvullen efter att jag druckit mycket mjölk och så.... ? Jag dricker mycket mjölk så det kanske hade varit mycket värre om jag varit sjuk om jag hade varit laktosintolerant? vill ha fram lite rutor nu och då passar det sig inte att ha "svullen" mage;)

LunaSpice
2004-01-08, 12:29
Du lär få rejält med diarré. Det är det tydligaste tecknet. Detta beror på att laktosintoleranta personer saknar eller har minskade produktion av ett enzym som heter laktas. Laktas är det enzym som spjälkar laktos (mjölksocker) och om enzymet saknas i tarmsystemet så kommer laktoset att binda till sig vatten = vattnig avföring.

Tolkia
2004-01-08, 14:19
Du lär kunna få ganska ont också; gasbildningen blir ganska rejäl (antar att det har något med tarmbakteriernas verksamhet att göra), och sådant brukar ju kunna innebära vissa smärtor (aj!) oavsett om den bakomliggande orsaken är laktosintolerans eller bara för mycket ärtsoppa ...

Snapphanen
2004-01-08, 15:55
ahaa.. nja så illa är det verkligen inte:D men var det inte någon som snacka om att magen bulla upp sig om man drack för mycket mjölk? :em:

Tolkia
2004-01-08, 16:16
Det gör den - gas tar mycket plats ... ;) Man kan ju vara mer eller mindre intolerant (producera mer eller mindre laktas resp. mer eller mindre defekt laktas) och besvären blir väl därefter.

Sverker
2004-01-08, 16:23
Lämna mjölken en vecka.
Det går snabbt att återställa magen ifall du skulle vara lite laktosintolerant.

Det finns massor av alternativ till mjölk för att få protein och kalk:

Väl lagrad ost = noll laktos.

Ost= mycket lite laktos.

Keso/Kessella = 2 - 3 g laktos vilket de flesta brukar tåla med inga eller lite besvär.

Låglaktosmjölk = 1 % laktos, de flesta intoleranta tål 2- 5 dl / dag.

Fil/Youghert = 2 - 3 % laktos är man bara lite känslig så är detta ett alternativ.

z_bumbi
2004-01-08, 16:26
Vallios alla laktosfria produkter inte att förglömma, samt vissa proteinpulver har nära noll vad gäller laktos.

mr.jeppe
2004-01-08, 17:44
Hur är det med proteinpulver? Är det någon skillnad på olika märken?

Jag har några kg Whey-80, 2 kg Exell Vanilj och 5 kg Protec blåbär. Är det någon skillnad på dessa?

Sorry...såg inte det tidigare inlägget, men det hade varit bra att få reda om det är skillnad på dessa tre märken.

z_bumbi
2004-01-08, 20:01
mr.jeppe: Det står väl i innehållsdeklarationen men protec är den som har minst laktos, sen kommer exel och sist whey80. Skillnaden mellan exel och whey80 är inte så stor skulle jag tro.

Står inte laktos utsatt så kolla på mängden kolhydrater, är det mycket kolhydrater så brukar det vara mycket laktos.

Speedy
2004-01-09, 16:54
Om man är laktosintollerant så kommer du få duktigt ont i magen!..min flickvän är det och efter en 15-30 min efter hon har ätit ligger hn bara och gråter det gör skitont!!

men sen kan man vara olika känlig som sagt.

John M
2004-01-10, 12:23
Någon som vet hur mycket laktos Exells vassle innehåller?