handdator

Visa fullständig version : EAA (kommer inte på någon bättre rubrik)


tobnotch
2011-12-13, 12:38
10g EAA innehåller ca 9g protein. Är 10g EAA endast jämförbart med 30g vassle sett till MPS?

Jag har (som nämnt i annan tråd) inte alltid tid att äta under dagar då jag jobbar och undrar hur kroppen skulle svara på att få i sig 10g EAA ca 3 gånger utspritt under dagen? Har nämligen det på tablettform så det skulle vara väldigt praktiskt.

Får sedan äta en festmåltid när jag kommer hem, vilket är efterlängtat! Men just nu undrar jag över dessa ovanstående frågor. Tack.

vicarious
2011-12-13, 12:44
10g EAA är 10g EAA. Antar att du menar att 10g EAA-pulver ger 9g protein, eftersom det pulvret du har inte är 100%-igt.

Vassle brukar innehålla runt 50% EAA så ungefär 20g vassle motsvarar 10g EAA. Dock förstår jag inte riktigt din fråga? Ät så mycket du kan när du kan, dygnets totala protein och kaloriintag räcker oftast som måttstock. Har du svårt att komma upp i önskad proteinmängd under dygnet så ja, varför inte ta lite EAA under dagen.

Sheogorath
2011-12-13, 13:23
Jag tror TS' fråga är om han kan ersätta 30 g protein med 10 g EAA. Svaret är att du kan ersätta 20 g högvärdigt protein (vassle) med 10 g EAA bortsett från kalorierna. Du måste alltså ersätta de förlorade kalorierna med någonting annat om du vill nå samma energinivå, i praktiken alltså 10 g kolhydrat eller 4-5 g fett.

tobnotch
2011-12-13, 13:40
Ja det var det jag undrade sheo. Men som följdfråga, räcker 10g EAA för att inte hamna i katabolt tillstånd i några timmar? Mitt syfte är alltså att förhindra muskelnedbrytningen under dagen tills det att jag hinner få i mig en rejäl måltid!

Sheogorath
2011-12-13, 13:43
Ja det var det jag undrade sheo. Men som följdfråga, räcker 10g EAA för att inte hamna i katabolt tillstånd i några timmar? Mitt syfte är alltså att förhindra muskelnedbrytningen under dagen tills det att jag hinner få i mig en rejäl måltid!

"Katabolt tillstånd" är överhuvudtaget ingenting du behöver oroa dig för, tycker jag. Det finns dem som äter alla sina kalorier vid en eller två måltider som har precis lika bra resultat i sin träning som någon som äter oftare.

vicarious
2011-12-13, 13:47
"Katabolt tillstånd" är överhuvudtaget ingenting du behöver oroa dig för, tycker jag. Det finns dem som äter alla sina kalorier vid en eller två måltider som har precis lika bra resultat i sin träning som någon som äter oftare.

Precis. Så länge dygnets totala protein och kaloriintag är tillräckligt så tycker jag inte du ska oroa dig om det går några timmar mellan måltiderna.

King Grub
2011-12-13, 13:54
Ja det var det jag undrade sheo. Men som följdfråga, räcker 10g EAA för att inte hamna i katabolt tillstånd i några timmar? Mitt syfte är alltså att förhindra muskelnedbrytningen under dagen tills det att jag hinner få i mig en rejäl måltid!

EAA minskar inte muskelnedbrytning, utan ökar muskeluppbyggnad.

Sheogorath
2011-12-13, 13:54
Precis. Så länge dygnets totala protein och kaloriintag är tillräckligt så tycker jag inte du ska oroa dig om det går några timmar mellan måltiderna.

Ett inflik: äter man sällan är det viktigt att placera de(n) måltid/måltiderna EFTER träningen.

z_bumbi
2011-12-13, 14:13
Ett inflik: äter man sällan är det viktigt att placera de(n) måltid/måltiderna EFTER träningen.

Äter man en måltid så är det ganska självklart men äter man flera så är det inte lika självklart. Jag är inte ens med på varför man automatiskt rekommenderar att lägga majoriteten av kaloriintaget efter träningen då det måste avgöras från fall till fall.

Sheogorath
2011-12-13, 14:36
Äter man en måltid så är det ganska självklart men äter man flera så är det inte lika självklart. Jag är inte ens med på varför man automatiskt rekommenderar att lägga majoriteten av kaloriintaget efter träningen då det måste avgöras från fall till fall.

Visst. För egen del väljer jag bara lite druvsocker och proteinpulver om jag ska träna det första jag gör på morgonen.

tobnotch
2011-12-13, 23:35
EAA minskar inte muskelnedbrytning, utan ökar muskeluppbyggnad.

Är det verkligen så svart på vitt? 10g EAA motsvarar ju 20g vassle och det är ca 10g protein. Och protein motverkar ju muskelnedbrytning? Eller är det endast kasein som motverkar det och inte protein i allmänhet?

vicarious
2011-12-13, 23:38
Är det verkligen så svart på vitt? 10g EAA motsvarar ju 20g vassle och det är ca 10g protein. Och protein motverkar ju muskelnedbrytning? Eller är det endast kasein som motverkar det och inte protein i allmänhet?

Ja, olika proteiner har olika egenskaper. Kasein motverkar muskelnedbrytning medan vassle och EAA stimulerar muskeluppbyggnaden. Minns inte exakt hur det är med andra proteiner. Sen beror det även på när man intar dem, om det är i samband med träning så stimulerar även t ex kasein proteinsyntesen har jag för mig.

tobnotch
2011-12-14, 00:52
Hur många timmar är man katabol respektive anabol under dygnet? Min gainer jag slänger i mig på jobbet innehåller vassle, så den motverkar alltså inte muskelnedbrytningen?

Har jag förresten förstått det rätt att katabol = muskelnedbrytande tillstånd? I stora drag iallafall.

Undrar även varför musklerna inte bryts ner om man endast äter en gång per dag? Låt oss säga att du vaknar 6 men äter alla kalorier kl 20, var ska musklerna ta protein från fram tills dess?

mattilainen
2011-12-14, 01:07
vadå svart på vitt?

Muskelnedbrytningen pågår konstant, hela tiden. Samma med muskeluppbyggnaden, de pågår också konstant, hela tiden. Det som gäller är att höja muskeluppbyggnaden så du i slutet av en längre mätperiod har större muskeluppbyggnad än muskelnedbrytning. Det är DÅ du får muskler.

Strand93
2011-12-14, 01:37
vadå svart på vitt?

Muskelnedbrytningen pågår konstant, hela tiden. Samma med muskeluppbyggnaden, de pågår också konstant, hela tiden. Det som gäller är att höja muskeluppbyggnaden så du i slutet av en längre mätperiod har större muskeluppbyggnad än muskelnedbrytning. Det är DÅ du får muskler.

Ja men då borde ju proteinet motverka muskelnedbrytningen. Om muskeluppbyggnaden pågår dygnet runt likväl som nedbrytningen och du intar låt oss säga 10-20g protein via EAA/vassle så stimulerar ju detta muskeluppbyggnaden och på så sätt så motverkar du nedbrytningen av musklerna

Sheogorath
2011-12-14, 06:21
Ja men då borde ju proteinet motverka muskelnedbrytningen. Om muskeluppbyggnaden pågår dygnet runt likväl som nedbrytningen och du intar låt oss säga 10-20g protein via EAA/vassle så stimulerar ju detta muskeluppbyggnaden och på så sätt så motverkar du nedbrytningen av musklerna

Det är två olika processer: en katabol en anabol. Så länge den anabola processen är större än den katabola kommer du lagra in mer muskelprotein. Det betyder inte att du minskat den katabola processen. Muskelnedbrytningen har pågått i samma takt men uppbyggnaden har gått snabbare än nedbrytningen.

Sen angående din fråga om att äta all mat vid ett fåtal tillfällen: har man mer mat i magen tar det längre tid för tarmarna att ta upp alla aminosyror. Du kommer alltså få en tillströmning av aminosyror från tarmarna in i blodbanan under fler timmar jämfört med om du hade svept en vassledrink.

tobnotch
2011-12-14, 08:32
Okej men lite mer konkret: Jag tränar på morgonen 6.30. Äter frukost (tonfisk/keso/proteinkälla och en vassledrink) kl 8 och börjar jobba kl 11.

Kommer 10g EAA var 3e timme vara nog för att hålla uppe den anabola processen under dagen?

Äter, som sagt, en hel del mat när jag kommer hem på kvällen för att uppnå mitt proteinintag för dygnet. Vill bara vara säker på att den katabola processen (muskelnedbrytningen) inte är större än den anabola under dagen. Så, är det tillräckligt?

Sheogorath
2011-12-14, 08:38
Okej men lite mer konkret: Jag tränar på morgonen 6.30. Äter frukost (tonfisk/keso/proteinkälla och en vassledrink) kl 8 och börjar jobba kl 11.

Kommer 10g EAA var 3e timme vara nog för att hålla uppe den anabola processen under dagen?

Äter, som sagt, en hel del mat när jag kommer hem på kvällen för att uppnå mitt proteinintag för dygnet. Vill bara vara säker på att den katabola processen (muskelnedbrytningen) inte är större än den anabola under dagen. Så, är det tillräckligt?

Om du äter tillräckligt med kalorier och styrketränar kommer det vara tillräckligt. Men du borde definitivt ha mer kolhydrat i frukosten för att inte få för låga nivåer av muskelglykogen, särskilt om du inte äter riktig mat förrän på kvällen. Med tanke på hur mycket EAA du tar borde frukosten bestå av absolut störst andel kolhydrat. Ta i så fall en EAA-dos direkt efter avslutad träning också.

tobnotch
2011-12-14, 08:56
Om du äter tillräckligt med kalorier och styrketränar kommer det vara tillräckligt. Men du borde definitivt ha mer kolhydrat i frukosten för att inte få för låga nivåer av muskelglykogen, särskilt om du inte äter riktig mat förrän på kvällen. Med tanke på hur mycket EAA du tar borde frukosten bestå av absolut störst andel kolhydrat. Ta i så fall en EAA-dos direkt efter avslutad träning också.

Jag förstår. Tar alltid EAA efter avslutad styrketräning.

Vore det bättre om jag tog en gainer var 3e timme? Då varje dos ser ut:

Energi 374 kcal
Protein 25 gram
Kolhydrater 64 gram
Fett: 2 gram

Sheo, du vet inte hur mycket jag uppskattar din hjälp! Det ska du verkligen veta!

Sheogorath
2011-12-14, 09:21
Jag förstår. Tar alltid EAA efter avslutad styrketräning.

Vore det bättre om jag tog en gainer var 3e timme? Då varje dos ser ut:

Energi 374 kcal
Protein 25 gram
Kolhydrater 64 gram
Fett: 2 gram

Sheo, du vet inte hur mycket jag uppskattar din hjälp! Det ska du verkligen veta!

Ja, jag skulle säga att det är bättre. Det finns dem som hävdar att snabba kolhydrater (maltodextrin) som mellanmål är dåligt för hälsan men sån vitt jag vet finns det inget stöd för det. Du har ju dessutom tränat på morgonen och har därför bra glukostolerans. Jag ser bara vinster med ett sådant upplägg sålänge du inte överskrider din kaloribudget (och kanske tuggar något bra tuggumi eller sköljer med flour för tandhälsans skull ;).

Morty
2011-12-14, 09:59
Ja, jag skulle säga att det är bättre. Det finns dem som hävdar att snabba kolhydrater (maltodextrin) som mellanmål är dåligt för hälsan men sån vitt jag vet finns det inget stöd för det. Du har ju dessutom tränat på morgonen och har därför bra glukostolerans. Jag ser bara vinster med ett sådant upplägg sålänge du inte överskrider din kaloribudget (och kanske tuggar något bra tuggumi eller sköljer med flour för tandhälsans skull ;).

Det är väl mest för att det är dumt att dricka näringsfria kolhydrater stup i kvarten?

Men om mat nu inte är ett alternativ (:confused:) så är väl proteinshake bättre. Jag ser hellre att man har typ kakao och havregryn istället för malto eftersom det innehåller näring.

Sheogorath
2011-12-14, 10:06
Det är väl mest för att det är dumt att dricka näringsfria kolhydrater stup i kvarten?

Men om mat nu inte är ett alternativ (:confused:) så är väl proteinshake bättre. Jag ser hellre att man har typ kakao och havregryn istället för malto eftersom det innehåller näring.

Visst kan man ha havregryn i istället. Men det blir nog lättare att komma upp i vettiga mängder kolhydrat med malto? Självklart skall man tillgodose sitt näringsbehov, det hoppas jag att man inte behöver påtala.

Morty
2011-12-14, 10:13
Klart, 60 gram malto vs 60 gram kolhydrater från havregryn är stor skillnad. Men man kan mixa havregrynen eller köpa havremjöl. Eller ta 50/50 malto/havre.

Men kakao är najs! 30 gram är 120 kcal.

Sheogorath
2011-12-14, 10:51
Klart, 60 gram malto vs 60 gram kolhydrater från havregryn är stor skillnad. Men man kan mixa havregrynen eller köpa havremjöl. Eller ta 50/50 malto/havre.

Men kakao är najs! 30 gram är 120 kcal.

Det jag tänker på med kakao är att det är mycket kalorier för lite kolhydrat, om det är kolhydraterna man vill ha upp. Vill man bara "uppa" kalorierna är det ju perfekt.

tobnotch
2011-12-14, 23:51
Vad menas med att kolhydraterna är näringsfria?

tobnotch
2011-12-15, 00:59
Har inte läst på om malto förut men det verkar ju inte vara bra alls att ta som mellanmål då blodsockret bergodalbanar. Kan en vassleshake med havregryn fungera som en bättre gainer som mellanmål?

Degpekka
2011-12-15, 05:19
Har inte läst på om malto förut men det verkar ju inte vara bra alls att ta som mellanmål då blodsockret bergodalbanar. Kan en vassleshake med havregryn fungera som en bättre gainer som mellanmål?

Maltodextrin är väl ingen höjdare i det syftet nej, och havregryn fungerar isåfall bättre.

Degpekka
2011-12-15, 05:20
Vad menas med att kolhydraterna är näringsfria?

Att det är bara kolhydrat, tex som maltodextrin eller socker, alltså inga vitaminer/mineraler/näringsämnen utöver just själva kolhydratsmolekylen.

Sheogorath
2011-12-15, 06:25
Har inte läst på om malto förut men det verkar ju inte vara bra alls att ta som mellanmål då blodsockret bergodalbanar. Kan en vassleshake med havregryn fungera som en bättre gainer som mellanmål?

Det är bättre näringsmässigt (vitaminer) men kommer ge mindre kolhydrat. Det där med "berg-och-dal-bana" vid intag av malto är ingenting jag hade bekymrat mig över om jag nu hade tyckt att jag behövt gainer som mellanmål. Har din kropp en välfungerande blodsockreglering sköts det m.h.a. utsöndring av hormoner i olika fördelning beroende på behov.

tobnotch
2011-12-15, 10:23
Okej. Men vad är det positiva med kolhydrat i en större utsträckning? Borde inte 1dl havregryn per vassleshake 3 gånger om dagen vara tillräckligt utöver en "vanlig" kost? Den senare frågan är nog omöjlig för er att svara på men...

King Grub
2011-12-15, 10:32
Vadå "i en större utsträckning?"

tobnotch
2011-12-15, 10:39
Jag föreslog havregryn och vassle istället för färdig gainer. Då så Sheo att det blir mindre kolhydrat. Men jag undrar helt enkelt om den skillnaden gör något? Tar hellre havre än socker till mellanmål.

King Grub
2011-12-15, 10:39
Det går väl bra. Beror på hur mycket kolhydrat du behöver.

tobnotch
2011-12-15, 10:48
Finns det något vedertaget riktmått för kolhydrat för en styrketränande? Så som 2g protein/kv brukar nämnas.

Sniggel
2011-12-15, 10:57
Nu kan jag bara höfta efter vad jag tror (inga vedertagna siffror). Men helt klart lägre än för en uthållighetsidrottare.

Det beror också på hur aktiv du är. Är du väldigt inaktiv om dagarna och kör 3 lågvolymspass i veckan kanske 100g kan vara ok? Fast det kan ju vara rätt olika där också och vissa med samma omständigheter hade sagt att de klarar sig utmärkt på 50 och vissa hade inte velat gå under 200g.

Jag antar att du syftar på ett minimum för god prestation?

Sheogorath
2011-12-15, 12:12
Minimum för att jag ska prestera bra på gymmet är omkring kv x 3, och då ska merparten av de kolhydraterna placeras i ett antal måltider efter träningen. Efter konditionsträning äter jag kv x 1,2 i minst två omgångar (under bulk har jag utrymme för tre) med 1-timmesintervaller.