handdator

Visa fullständig version : Minimumvikt?


Bizarro
2011-12-13, 11:38
Tjena kolo.
Tänkte höra med er hur mycket ni anser man minst bör väga i förhållande till 186cm lång, sextonårig kropp.
Väger för tillfället 74kg~ och tänkte väga minst 80 i februari, och planerar att lägga på mig så mycket muskelmassa och volym som möjligt tills dess.
Har en hyffsad grundfysik nu, efter ett års oregelbunden träning där jag hoppad mellan scheman och dylikt.
Planerar sedan en ganska lång deff, 10kg eller något för en lean kropp och synligt 6pack.

Men tycker 70kg känns lite när man är 186cm, men inte underviktigt(?).

Sammanfattningsvis undrar jag om ni har någon minimumvikt i förhållande till längd, eller om ni går efter BF och volym m.m.

Antar att BMI hos icke-tränande skiljer sig något för en styrketränande person, om man har koll på kosten dvs.?

MVH

Sundqvist
2011-12-13, 11:40
jag hade satsat på en vikt runt 85-90 och hårdat till mig :]

Lillleif
2011-12-13, 11:52
Ska du gå upp 6kg på två månader? Det låter väl onödigt? Kör en lite lugnare, mer kvalitativ viktuppgång.

z_bumbi
2011-12-13, 12:04
Lång bulk och kort deff. Det tar lika lång tid som en kort bulk och en lång deff men du får antagligen bättre resultat. Vad du vill väga avgör du själv men tycker du 70 kg är lågt så kan du ju vänta med att deffa tills du lagt på dig mer muskler.

Bizarro
2011-12-13, 12:07
jag hade satsat på en vikt runt 85-90 och hårdat till mig :]

Kommer ta flera år, fullt medveten om att det inte finns några genvägar i träning men känner att jag vill vara relativt hård för att ha ork att biffa till mig rejält.
Känner att jag vill vara lean under sommaren liksom.. :)
Men absolut är en högre vikt något jag kommer satsa på så småningom.

Ska du gå upp 6kg på två månader? Det låter väl onödigt? Kör en lite lugnare, mer kvalitativ viktuppgång.

Grejen är den att jag inte vet riktigt hur länge jag lär behöva deffa heller.
6kg till Mars, skulle det vara någon skillnad enligt dig?

Bizarro
2011-12-13, 12:08
Lång bulk och kort deff. Det tar lika lång tid som en kort bulk och en lång deff men du får antagligen bättre resultat. Vad du vill väga avgör du själv men tycker du 70 kg är lågt så kan du ju vänta med att deffa tills du lagt på dig mer muskler.

Hur länge hade du rekommenderat att man deffar då? Om man siktar in sig att göra det innan sommaren.
Minskar man mer markant i BF än kg när man deffar? Kanske inte behöver gå ner så mycket nämligen..

z_bumbi
2011-12-13, 12:54
Hur lång deff du har avgörs av hur snabbt du väljer att gå ner och hur mycket du ska gå ner. Eftersom du är så ung, väger lite och inte har tränat så länge så gissar jag att du kommer att lägga på dig betydligt mer kvalité på de där 6 kg du funderar på och då blir deffen alltså inte så lång om ens någon överhuvudtaget.

Bizarro
2011-12-13, 13:36
Hur lång deff du har avgörs av hur snabbt du väljer att gå ner och hur mycket du ska gå ner. Eftersom du är så ung, väger lite och inte har tränat så länge så gissar jag att du kommer att lägga på dig betydligt mer kvalité på de där 6 kg du funderar på och då blir deffen alltså inte så lång om ens någon överhuvudtaget.

Okej, tack :)
Jag får helt enkelt träna hårt, ligga på något överskott i form av bra käk.
Officiellt slutat med munchies och läskeblasket nu för att få så pass bra kvalite på viktuppgången som möjligt.

LeBron
2011-12-13, 16:08
Bulka sakta till April och deffa sedan :)

Bizarro
2011-12-13, 16:50
Bulka sakta till April och deffa sedan :)

Okej :)
Tacksam för svar!

Sniggel
2011-12-14, 15:17
Hur lång deff du har avgörs av hur snabbt du väljer att gå ner och hur mycket du ska gå ner. Eftersom du är så ung, väger lite och inte har tränat så länge så gissar jag att du kommer att lägga på dig betydligt mer kvalité på de där 6 kg du funderar på och då blir deffen alltså inte så lång om ens någon överhuvudtaget.

Fast med dagens ideal så betyder ofta "lean" att man ska ha ett mycket tydligt åttapack. Att man kan se ett sex- eller fyrpack någorlunda när man poserar räknas som "mulligt" nuförtiden ;)

Funderar på vad Bizarro menar med "lean".

Bizarro
2011-12-14, 15:29
Fast med dagens ideal så betyder ofta "lean" att man ska ha ett mycket tydligt åttapack. Att man kan se ett sex- eller fyrpack någorlunda när man poserar räknas som "mulligt" nuförtiden ;)

Funderar på vad Bizarro menar med "lean".

Haha jag kan berätta för dig vad jag menar;)
Med lean menar jag riktigt hård över hela kroppen nästan.
Samt låg BF, nu är jag osäker på exakta procent, men så man knappt har något som döljer konturerna.
Bild:
http://muscle-confusion.org/wp-content/uploads/cam-gigandet-workout-and-diet/Cam-Gigandet-workout2.jpg
(fortfarande inte hajjat hur man visar bild i tråden riktigt)

Cam var väl den första jag kom och tänka på, men det är inte direkt mitt mål heller.
Men något sånt är vad jag syftar på när jag säger "lean", men jag skulle hellre vilja vara något större.

Haha, blev lite luddigt inlägg jag är nämligen sjukt trött och bilden symboliserade inte direkt mitt ideal heller, men du kanske förstår bättre!

Sniggel
2011-12-14, 15:58
Haha jag kan berätta för dig vad jag menar;)
Med lean menar jag riktigt hård över hela kroppen nästan.
Samt låg BF, nu är jag osäker på exakta procent, men så man knappt har något som döljer konturerna.
Bild:
http://muscle-confusion.org/wp-content/uploads/cam-gigandet-workout-and-diet/Cam-Gigandet-workout2.jpg
(fortfarande inte hajjat hur man visar bild i tråden riktigt)

Cam var väl den första jag kom och tänka på, men det är inte direkt mitt mål heller.
Men något sånt är vad jag syftar på när jag säger "lean", men jag skulle hellre vilja vara något större.

Haha, blev lite luddigt inlägg jag är nämligen sjukt trött och bilden symboliserade inte direkt mitt ideal heller, men du kanske förstår bättre!

Jag tror att en önskan om att vara i sådan form till sommaren (varje sommar) kommer att sätta käppar i hjulet för muskelutvecklingen då man i snitt kommer att äta färre kalorier som hade kunnat användas i prestationshöjande (tänker mest på kolhydrater) eller muskelbyggande (protein) syfte.
en "normaltjock" kropp kommer att ha en större energiförbrukning och således har man större buffert för att ta in kalorier av olika slag. Man kan bibehålla högre prestation utan att man går upp i vikt om man har bf=15% än om man har bf=8%. Generellt sett då alltså, givetvis skillnad mellan individer.

Skillnaden i t ex kolhydratsintag för en individ på 15% kroppsfett och 8% kroppsfett (förutsatt att proteinintaget och fettintaget är lika) kan vara t ex 100g vs 300g (800 kcal). Och det kan ha stor effekt på träningsresultaten, vilket i sin tur påverkar de muskeluppbyggande faktorerna man är ute efter.