handdator

Visa fullständig version : Lära sig lite mer avancerad matlagning


Snobbe
2011-12-12, 22:19
Jag har haft matlagning som en hobby i 2-3 år kanske. Tycker jag är rätt duktig kan laga rätt mycket och förstår mig på en viss del smaker osv. Men jag skulle vilja försöka gå riktiga kurser att lära mig mer avancerad matlagning och förstå mig på mer hur smaker hänger ihop osv. Gärna kanske uppläggning osv.

Jag jobbar och har ingen möjlighet att gå kurser i någon sorts skola på dagtid men skulle gärna försöka hitta någon på vardagar kvällstid. Är det någon som har koll på om liknande finns?

willtjam
2011-12-12, 22:22
Beror ju på var du bor, men kolla på www.kurser.se :)

agazza
2011-12-12, 22:23
böcker och internet, kolla bara matlagningstråden, finns endel guldkorn här på brädan

Sparven från Minsk
2011-12-12, 22:24
Vad är det för fel på tonfisk ur burken och snabbmakaroner helt plötsligt då?

Snobbe
2011-12-12, 22:26
Vad är det för fel på tonfisk ur burken och snabbmakaroner helt plötsligt då?

Inget alls men jag vill även kunna laga lite godare mat:)

böcker och internet, kolla bara matlagningstråden, finns endel guldkorn här på brädan

Mjo lärt mig väldigt mycket från tråden och internet men borde ju vara lättare med kurser på något sätt.

Beror ju på var du bor, men kolla på www.kurser.se :)

Stockholm bor jag dumt av mig o inte skriva:) ska kolla in sidan.

Cilia
2011-12-12, 22:29
Det finns semesterkurser också men dom brukar vara ganska dyra.

Du kanske kan starta ett matlag med kompisar som också är intresserade. Där ni antingen lagar ihop eller turas om att laga mat. Då kan ni utmana varandra. Det är som med det mesta om man utmanar sig så blir man bättre.

Sparven från Minsk
2011-12-12, 22:31
Du har ingen kompis, bekant eller liknande som är grym på att laga mat, eller kanske jobbar inom det yrket?

Blue.plz
2011-12-12, 22:50
Jag vill tipsa om självstudier i Dr. Nathan Myhrvold's Modernist Cuisine: The Art and Science of Cooking. Beroende på personliga preferenser kan det mycket väl fungera på kvällstid.

Se http://modernistcuisine.com/ för vidare information.

Snobbe
2011-12-12, 22:55
Det finns semesterkurser också men dom brukar vara ganska dyra.

Du kanske kan starta ett matlag med kompisar som också är intresserade. Där ni antingen lagar ihop eller turas om att laga mat. Då kan ni utmana varandra. Det är som med det mesta om man utmanar sig så blir man bättre.

Jag är 22 och alla mina polare bor hemma och om de någon gång måste laga mat själva så är det makaroner o köttbullar :(

Du har ingen kompis, bekant eller liknande som är grym på att laga mat, eller kanske jobbar inom det yrket?

Tyvärr ingen jag känner till...

Och ja om kurserna är dyra så går det tyvärr inte:) Visst kan jag betala för dom men beror ju på priset...

Olegh
2011-12-12, 23:13
Testa att laga nya rätter helt enkelt, tycker det låter som att du krånglar till det. Vilka smaker som fungerar bra att kombinera tex, lär man sig förmodligen bästa genom att laga mat och äta den.

Stöter du på problem så har du ju också kolo att falla tillbaka på för rådgivning :)

shut teh face
2011-12-13, 10:36
Jag skulle börjat med att utforska rätterna där råvaran är i center. Försök forma enklare rätter där du framhäver råvarorna istället för att krydda eller ha tusen ingredienser. Sedan börjar du smått att laborera med 1-2 olika smaker som passar till utan att ta bort smaken av "råvaran", exempelvis kalvfärsen, rådjuret, älgen.

Sen att laga avancerat mat rent generellt så finns det ju bra recept där ute, de klassiska recepten ändrar man inte på av en anledning, de är klassiska, och där krävs bara tekniken och erfarenheten av att ha gjort dem ett par gånger.

mini
2011-12-13, 10:43
Kanske skulle starta ett Kolozzeum-matlag? Jag tycker det låter skoj.

Snobbe
2011-12-13, 11:39
Kanske skulle starta ett Kolozzeum-matlag? Jag tycker det låter skoj.

Kommer ju bara bli kvarg med funlight och protte pulver!