handdator

Visa fullständig version : Seiza dåligt för knän?


Malone
2011-12-12, 21:25
http://www.vebodo.com/PHOTOS/KaseSeiza-SITE.jpg

Ni kunniga inom anatomi, är sittställningen seiza som finns inom många kampstilar dåligt för knäna under längre perioder eller är det försumbart? Varför? Hur?

stemag
2011-12-13, 07:33
Jag är ingen ortoped, men jag tror nog inte att det finns några hinder rent mekaniskt att sitta så där.
Däremot så kan nog en stelhet i musklerna bidra till smärta och problem.

När jag höll på med Aikido så hade jag enorma problem i början, jag fick ont efter bara några minuter och fick sitta i skräddare istället.

För mej ordnade det sig när jag började stretcha lårmusklerna ordentligt, Quadriceps, hamstring och höftböjarna. (framförallt höftböjarna gav konstigt nog bäst effekt)

Rahf
2011-12-13, 08:33
Man blir van. Japanerna som gör det för jämnan kan sitta i seiza under långa perioder utan några problem. Vi stela svenskar får strypt blodtillförsel och ont lite här och var.

Pjotor
2011-12-13, 10:46
@stemag - kul med fler f.d. aikidokas.

Jag tränade i nio år och vande mig. Prova gärna en "grease the groove"-variant och sitt i seiza kortare perioder när du har möjlighet. Se till att du sitter ovanpå fötterna och inte mellan dem. Åtminstone mina knän klagade när jag gjorde det.

Jag fyller 40 nästa år och slutade träna aikido för drygt tre år sedan, men jag kan fortfarande sitta i seiza på hårda golv ett bra tag innan det gör ont.

ceejay
2011-12-13, 12:58
Skulle tro att det till och med är bra för knäna.

LadyG
2011-12-13, 13:08
Och för tibialis anterior väl?

LoveMachine
2011-12-13, 15:48
Det handlar mest om att man är ovan snarare än att det är direkt dåligt. När jag börjhade kendo så klarade jag knappt en minut och det kändes som att benen skulle explodera. Jag tyckte att mina lår/vader var för grova för att kunna böjas ihop så mycket. Nu tio år senare och med betydligt grövre ben så har jag inga problem alls. Ett år i Japan satte sina spår och där efter så har det blivit betydligt lättare. Jag har till och med fått vissa förhårdnader där benen vilar mot marken. Att jag väger dryga 20 kg minde har nog i och för sig också bidragit.

Jag skulle däremot inte korsa fötterna som på bilden då det gör det värre för mig personligen. Sen har jag precis som Pjotor tränat upp mig genom att göra det ofta och kort. Började med de korta stunder på träningen, följde upp med att sitta i seiza under reklampauser på TV, genom nyheterna och till slut genom kortare program. Nu har jag som personbästa en dryg timme i seiza, men det gjorde redigt ont mellan 15:e och 30:e minuten. Nära slutet satte jag ner handen bakom mig kände jag en konstig klump på golvet. Jag kunde först inte komma på vad det var för något. Efter ett tag kom jag på att det var min egen fot som jag nu helt tappat känseln i. nu mer så är det bristen på cirkulation som är problemet snarare än våld mot knän med mera.