handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig lösa mysteriet med min rygg


willtjam
2011-12-12, 18:48
Låt inte denna wall of text avskräcka er, för jag har tagit med precis allting för att ni ska få en så klar bild som möjligt.

Om mig: Pojk, 23 år, 184 cm, 77 kg, började träna i början av 2010, men inte seriöst med basövningar förrän i slutet av året. Käkade roaccutan fr.o.m. juni 2010 till juni 2011 (om det kan ha någonting med saken att göra).
Min far har haft ryggproblem hela livet och min mor har reumatism och någon annan smärtsjukdom (som jag alltid glömmer namnet på).

Smärtans uppkomst: Jag jobbade som industrisnickare (ganska aktivt jobb) när jag började träna med tunga basövningar. Smärtan började komma nångång under sena våren 2011, när jag började komma upp i relativt höga vikter. (Värt att nämna är nog att jag blev arbetslös i mars, så jag spenderade rätt mycket tid framför datorn.) Tränade t.ex. knäböj runt 80 kgx5 och marklyft lite mer. Ökade väldigt fort, som SS & SL5x5 säger att nybörjare ska göra, som jag kände att jag klarade av.

Smärtan: Smärtan kommer direkt efter ett avslutat set när jag står upp och böjer mig sakta framåt och krummar bröstryggen. Då gör det ont i nånting längs övre delen av ryggraden, typ här: http://img545.imageshack.us/img545/9246/rygg1.jpg
Det känns som om det är mellan erector spinae och själva ryggraden. Smärtan försvinner efter några minuter.

Detta är övningarna som framkallar smärtan/känslan (värst är först):
1. Frontböj
2. Press
3. Knäböj
4. Marklyft/bänkpress
5. Nästan alla andra friviktsövningar

Det gör inte ont efter kroppsviktsövningar såsom pull-ups, chins och dips.

Jag har på senare tid även börjat få känningar där när jag sitter och vrider överkroppen maximalt till höger och vänster, dygnet runt.

Behandlingar: Jag har aldrig tagit någon medicin mot detta då det inte direkt hindrar mitt dagliga liv.
Jag har prövat viloperioder, eftersom jag känner att jag får alldeles för ont när jag tränar. Det har blivit intervaller nästan, med två månaders träning, en månads vila osv.
I början trodde jag att det berodde på att jag var svag, och försökte därför träna igenom det.

Då det aldrig gick över utan bara blev värre och värre bokade jag tid hos en sjukgymnast runt augusti/september, men hon hade ingen aning om vad det var. Jag fick värmebehandling och lite massage på mitt första besök. Veckan efter så fick jag igen lite värmebehandling och även akupunktur. Eftersom hon inte hade någon aning om vad det berodde på så bestämde jag mig för att boka tid hos en läkare istället och kanske kräva en röntgen.

Läkaren sa att det berodde på att senor/ligament/whatever hade hamnat efter då jag ökat så fort i övningarna, så ryggen orkade inte stabilisera upp sig på korrekt sätt. Han bedömde att strålningen från en röntgen skulle vara farligare än en eventuell feldiagnos, så det blev inget av. Han rekommenderade mig att sänka vikter och höja antalet repetitioner.

Jag skippade att träna ett tag tills mitten på oktober, och då ökade jag repsantalet till runt 10-12 reps och sänkte vikterna otroligt mycket.

Smärtan kom tillbaka efter någon veckas träning och då bestämde jag mig för att boka tid hos en naprapat.
Han sa att det berodde på min extremt dåliga hållning då mina framåtroterade axlar tvingade ryggraden att stabiliseras med hjälp av de små musklerna (multifidus?) istället för de korrekta musklerna.
Han har fixat min hållning väldigt mycket med hjälp av massa konstiga voodoo-grejer. Han har även masserat bröstryggen för att kolla efter låsningar, men det knakade aldrig till. Han masserade även muskeln längs ryggraden (erector spinae?) och han sa att den var ovanligt spänd (jag skrek nästan av smärta). Detta var då två behandlingar och den senaste var i fredags.
Han sa att jag fick inte köra plan bänkpress utan endast lutande, men i övrigt så skulle jag fortsätta med träningen som vanligt.

Idag tränade jag men smärtan/känslan kom tillbaka igen, efter sned bänkpress, men som vanligt värst efter press.

Jag har filmat mig själv för att studera utförandet, men jag ser inget problem alls (jag har verkligen studerat Rippetoes teknikvideos). Bad även om bedömning på min frontböj här på forumet, men det enda klagomålet var en minimal buttwink längst ner (som inte är ovanligt, såvitt jag vet).

Jag har anspänd bål/buktryck när jag utför övningarna.

Jag vill ju bli stor och stark nångång, så vad tusan ska jag göra?! *gah!*

willtjam
2011-12-13, 10:40
Jag postade samma skit i Starting Strengths forum, men Rippetoe sa att han hade ingen aning. Däremot upplevde han periodiska ryggspasmer och det botade han med hjälp av hög-volym-chins.

Ni behöver ju inte skriva en lösning direkt, utan skriv allt ni tänker! Jag själv har slut på idéer.

Scratch89
2011-12-13, 11:17
Ptja, det är ju svårt att gissa rätt om både sjukgymnasten, läkaren och naprapaten haft fel. :D

Har du gjort vanliga rörlighetstest?

willtjam
2011-12-13, 11:20
Kanske lite prestationsångest :D

Om du menar muskeltester så, ja, hos naprapaten. Men menar du rörlighetstest så, nej.

AtomicPuffin
2011-12-13, 11:39
Jag är knappast lämpad att ställa diagnos, men jag hade utvecklat lite mer om smärtan:

Det gör inte ont under övningarna utan bara efteråt?

Gör det mer ont med/efter högre belastning? (gör x kg frontböj mindre ont än 2x kg)

Det går över helt på ett par minuter?

Om du kör igen när smärtan avtagit, gör det (mer) ont under övningen då?

Om du låter bli att stå upp och krumma bröstryggen lite längre stund än smärtan hade varat, slipper du den då eller är det bara ett sätt att accentuera den?

Hur känns smärtan? Molande, vass, varm, huggande, pirrande, strålande?

Hur djupt sitter smärtan?

Hur specifik är den? En tydlig punkt eller mer diffust i ett område?

Likvärdig på båda sidor? Eller är det snarare mitten nånstans?

Hur är det med armhävningar, orsakar dom smärta på samma sätt som bänken gör?

willtjam
2011-12-13, 12:00
Det gör inte ont under övningarna utan bara efteråt?
Precis. Men då har jag inte prövat att böja bröstryggen på samma sätt när jag väl håller i stången, utan bara direkt efter.

Gör det mer ont med/efter högre belastning? (gör x kg frontböj mindre ont än 2x kg)
Jag skulle vilja säga att det inte är så stor skillnad. Igår t.ex. fick jag ont efter 17,5 kg press, men även efter 32,5 kg.

Det går över helt på ett par minuter?
Ja.

Om du kör igen när smärtan avtagit, gör det (mer) ont under övningen då?
Nej, utan den framträder på precis samma sätt som efter första setet.

Om du låter bli att stå upp och krumma bröstryggen lite längre stund än smärtan hade varat, slipper du den då eller är det bara ett sätt att accentuera den?
Om jag inte krummar så känns det väldigt lite, men den är fortfarande där. Grejen är att jag måste sitta/stå helt rakt och spänd och inte släppa ner huvudet alls, för att känna så lite som möjligt, och jag antar att det inte ska vara så.

Hur känns smärtan? Molande, vass, varm, huggande, pirrande, strålande?
Ungefär som om man stretchar en muskel lite för långt, fast lite skarpare och nästan pirrande smärta.

Hur djupt sitter smärtan?
Den känns väldigt ytlig.

Hur specifik är den? En tydlig punkt eller mer diffust i ett område?
Den sitter exakt där jag målade på bilden. Känns som om den är mellan raka ryggmuskeln och ryggraden. Den är alltså rätt specifik.

Likvärdig på båda sidor? Eller är det snarare mitten nånstans?
Båda sidor om ryggraden, men bara mittemellan skulderbladen.

Hur är det med armhävningar, orsakar dom smärta på samma sätt som bänken gör?
Nej, inga kroppsviktsövningar framkallar känslan/smärtan, vilket jag tycker är väldigt udda.

Jag tänker mig att det är någon muskel eller nåt som jag har väldigt svårt att spänna/slappna av vid friviktsövningar, men som spänns/släpps automatiskt vid kroppsviktsövningar.
Eller är det nånting som kläms mellan skulderbladen när jag försöker så rak och spänna bålen?
Jag har funderat på att träna igenom det här, då det inte känns på samma sätt i vardagliga livet, men min instinkt säger mig att det är en dålig idé.

AtomicPuffin
2011-12-13, 13:01
I frontböjen, har du korsade armar eller ej? (en del håller i stången som i stötövningar, andra korsar armarna som killen här http://exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/BBFrontSquat.html)

Är det SL bänk med skulderbladen ihop eller byggarbänk med ryggen platt mot bänken?

Jag funderar helt enkelt på om du får ont i övningar där du drar ihop skulderbladen men inte annars, eller om det på något annat sätt är axlarnas/skulderbladens position som är boven snarare än belastningen på ryggen.

Om det verkar vara skulderbladens position som är boven, vad händer med smärta i följande övningar:

Bicepscurl med hantel? (med neutrala axlar så ryggen belastas men skulderbladen är isär)

Inverterad rodd? (http://exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/BWRearDeltInvertedRow.html)

Byggarbänk (ryggen platt i bänken hela vägen, skulderbladen isär, fötterna på bänken, ta mycket lägre vikt då det mer är en isolationsövning för pecs)?

Frontböj med korsade armar?

willtjam
2011-12-13, 13:17
Frontböj gör jag med korsade armar. Har prövat med OL-grepp men jag är alldeles för ovig i armarna.

Bänkpress brukar jag gör med ryggen i bänken, men på senare tid har jag försökt lära mig köra med brygga, dock utan vidare framgång. Däremot tror jag att jag drar ihop skulderbladen lite även när jag kör med ryggen i bänken. Jag har däremot inte haft fötterna på bänken.

Bicepscurl med hantel har jag inte kört på väldigt länge, och inverted row har jag aldrig gjort. Skall testas imorgon!

Jag tror du kan vara nånting på spåren här. :thumbup:
Om vi säger att det är nånting som kläms mellan skulderbladen, hur tror du detta kan undvikas/förebyggas?

AtomicPuffin
2011-12-13, 13:28
Om vi säger att det är nånting som kläms mellan skulderbladen, hur tror du detta kan undvikas/förebyggas?

Då behöver du en sjukgymnast. Jag kan bara krafter och vinklar tyvärr :)

Men du kommer kunna vara väldigt mycket mer specifik när du beskriver problemet vilket brukar ge stor effekt på resultatet. Kanske att någon av experterna här på forumet kan kliva in tex

Antagligen skall någonting stretchas och ett par övningar utföras med ett gummiband, kanske en boll, som känns skittöntiga men som förhoppningsvis hjälper :D

willtjam
2011-12-13, 13:39
En till sjukgymnast? Får verkligen se till att den har rätt utbildning den här gången då. ;)

willtjam
2011-12-13, 17:41
Fick ett svar på SS forum:
I'm a physiotherapist and got into the business because of severe back pain. So I've been where you are now. Exactly where you have marked your pain, is where I had pain for a while, though not as you described it. For me it hurt all the time, but less. For me it was a blockage, which nobody managed to unblock.

Doing pull-ups, the strong latissimus dorsi does most of the work. It probably wont hurt (as much). Doing all the other exercise you've mentioned, stresses the lower and middle trapezius, the rhomboids major and minor, the infraspinatus as well as the serratus anterior, and if any of these muscles develop trigger points, muscles lying underneath their area of referred pain, will probably also develop triggerpoints, which includes the supraspinatus, levator scapulae, teres minor and major, upper trapezius, most of the erector spinae muscles, multifidi and rotatores and so forth and mayhap also the posterior serratus inferior and superior (but that rarely happens). I see from the picture that your latissimus dorsi is highly visible, indicating it is very active. I think your latissimus dorsi does a lot of the work that the muscles attached to your scapulae are supposed to do.

I'd work on activating these muscles. In a couple of months time, see the naprapat, and have him assess your thoracic spine anew. He maight be able to unlock it then.

Han rabblade upp en jädras massa muskler, så exakt vilka är det han råder mig aktivera?

AtomicPuffin
2011-12-14, 09:54
Fick ett svar på SS forum:


Han rabblade upp en jädras massa muskler, så exakt vilka är det han råder mig aktivera?

Tror typ alla dom musklerna fäster i skulderbladet, inklusive latsen.

Vad han säger (tror jag, lite lekmannatolkning här) är att du jobbar fel med övre rygg med hänseende på skulderbladen genom att låta latsen jobba för mycket, och att du borde jobba rätt och använda fler muskler, kanske alla dom han rabblar upp, mer. Mer specifik än så är han inte.

Jag hade fortfarande experimenterat runt lite tills du har en bra uppfattning om vad som gör ont, och vad som inte gör ont. Och sedan letat upp en idrottsinriktad sjukgymnast som kan axlar. Ingenting slår att dra och klämma när man skall lista ut vad som är fel i det garnnystan av muskler som övre ryggen är. Bästa vore om du inte ens behöver göra en specifik övning, utan kan spänna bak/ned/upp axlarna på ett visst sätt en stund och få ont, så du vet exakt vilken rörelse som orsakar problemet.

willtjam
2011-12-14, 17:32
Nu har jag genomfört ett knasigt ryggpass. Jag har chillat i basövningarna då jag har haft lite ont, men idag kände jag mig pigg så jag körde marklyft på 77.5 kg (vilket var jävligt tungt) istället för 65 som sist, und voila: ingen smärta alls! Jättekonstigt.
I alla fall, jag körde igenom passet som vanligt och smärtan kom inte förrän vid skivstångscurlen. Testade då även hantelcurl, sittande hantelcurl och hammer-curl men allting framkallade smärtan. Däremot testade jag även scott-curl och det gick finemang. Why is that?
Testade även inverted row (men det var i slutet av passet så ryggen var helt död och jag orkade inte dra mig upp exakt hela vägen) och det gav inga känningar alls.

Kan man dra någon slutsats av detta?

Jag tror jag har lyckats framkalla smärtan: om jag sitter och lägger vänsterarmen framför mig och vrider överkroppen åt höger (vänsterarmen är kvar framför mig men högerarmen följer med längst till höger) så gör det ont till vänster om ryggraden. Om jag däremot stannar kvar i den positionen men tar med vänsterarmen till höger så försvinner smärtan. Däremot blir det inte samma sak om jag gör det till vänster.

willtjam
2011-12-14, 22:25
Fick svar på SS forum igen:
Putting the knuckle-side of your hand at your lower back, and tracing your knuckles upwards towards your shoulder blades, does that hurt? If so; probably infraspinatus. Do you have a deep pain within the shoulder joint? Probably teres (I always forget if it's minor or major).

Anyway, this is the case: If your latissimus dorsi is strained and/or has trigger points in it, it'll activate satelite trigger points in all the muscles lying underneath it, and these muscles will in turn activate satelite trigger points around them. A vicious circle, for sure. Search you tube for an exercise called Wall Angle. Do it. It works wonders for trapezius instability. Fixing that instability, will go a long way in fixing the rest of the muscles. So focus on trapezius, especially lower and middle fibers.
Detta var videon jag prövade med:
LMb2jOE3t_Y
Det gav en jäkla brännande känsla i baksida axlar (eller nån minimuskel inuti) och området kring skulderbladen, så jag antar att det fungerar! Jag kunde inte ens lägga armarna mot väggen för jag var så ovig.
Kan det här vara lösningen månntro? Vi får se! *flex*

willtjam
2011-12-16, 18:01
Nu jävlar! Har kört den däringa wall angle-grejen några minuter varje morgon (sen igår) och idag när jag böjde kände jag inte ett skit i ryggen! Det berodde alltså på oviga skulderblad (typ). Mysteriet är löst!

Stronghead
2011-12-16, 18:23
Nu jävlar! Har kört den däringa wall angle-grejen några minuter varje morgon (sen igår) och idag när jag böjde kände jag inte ett skit i ryggen! Det berodde alltså på oviga skulderblad (typ). Mysteriet är löst!

Häftigt att det fixades så snabbt! Grattis! :)

AtomicPuffin
2011-12-16, 18:24
Grymt! :bpump:

willtjam
2011-12-16, 18:33
Tack, och tack för hjälpen! *flex*

Stronghead
2011-12-16, 18:37
Lånar tråden lite om det är okej. Om jag känner mig stel i bröstryggen kring axlar och skuldra är det då bra att ta en boll stor som en innebandyboll och lägga sig på den på marken och rulla runt? När jag gör detta så kan det göra ganska ont vid vissa ställen på ryggen (främst på en knuta vid övre traps) och jag får ofta spänningshuvudvärk när jag gör detta. Efteråt brukar jag känna mig ganska avslappnad vid övre traps och skulderområdet vilket är skönt men den känslan försvinner efter någon halvtimme/timme.

Det är nästan bara högra axelområdet som känns stelt/spännt och det är oftast detta område jag brukar trycka på.